OKULDA ŞİDDET VE ALINABİLECEK TEDBİRLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
OKULDA ŞİDDET VE ALINABİLECEK TEDBİRLER
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
KONU : ÖĞRENCİLER ARASI ARTAN ŞİDDET EĞİLİMİ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İçindekiler Zorbalığın Tanımı
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ŞİDDET VE ŞİDDET EĞİLİMİ
AKRAN BASKISI.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ŞİDDET nedir?.
AKRAN ZORBALIĞI.
DEĞERLER EĞİTİMİ.
ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
MEHMET SİNAN DERELİ ORTAOKULU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ÇATIŞMA NEDİR?.
SUÇ VE ŞİDDET.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ZORBALIK.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
PROJE 1 AKRAN ARABULUCULUĞU.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
OKULDA VE EVDE ŞİDDET & ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE AİLENİN ROLÜ
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
OKULDA ŞİDDET VE ALINABİLECEK TEDBİRLER
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
ÇOCUK VE SUÇ.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
ÇATIŞMA ÇÖZME.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
AKRAN BASKISI.
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
Sınıf yönetimi ve disiplin
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
İDARECİ EĞİTİMİ.
Zeka geriliği VE ÇOCUK VE ERGENLERDE PROBLEM DAVRANIŞLAR
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
Sunum transkripti:

OKULDA ŞİDDET VE ALINABİLECEK TEDBİRLER

ÇALIŞMANIN AMACI Okullarda şiddet, gerek zengin gerekse de yoksul ülkelerde kız ve erkek çocukları aynı şekilde etkileyen dünya çapında bir sorundur. Okullarda şiddet her zaman fiziksel olmadığı ve açıkça tartışılmadığı için şiddeti görmek her zaman kolay olmamaktadır. Bu sempozyumda ki amacımız da gençlerin şiddeti nasıl algıladıkları, şiddetle nasıl başettikleri ve şiddeti önleme konularında görüş ve önerilerini ifade etmelerini sağlamaktır. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Şiddet “Sert, katı davranış”; “azarlama ve cezalandırmada aşırı gitme”; “inandırma ve anlaşmaya varma yerine kaba kuvvet kullanma” v.b. gibi tanımlanmaktadır. Bu durumda, fiziksel anlamdaki her türlü saldırı, şiddet tanımı unsurları arasında yer alırken fiziksel olmayan kimi sözlü davranışlar da bu tanım kapsamına girmektedir Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

OKULLARDA KARŞILAŞILAN ŞİDDET TÜRLERİ Fiziksel Ceza: bedenin cezaya uğraması anlamına gelir. Tokat atmak Vurmak Çimdiklemek Elle kemerle sopayla veya diğer araçlarla dövmek gibi Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Zorbalık İncitmeye yada rahatsız etmeye yönelik, zaman içinde tekrarlayan ve daha güçlü biri ile daha güçsüz arasında bir güç dengesizliği içinde gelişen davranıştır. Zorbalık saldırganlığın bir formudur ve üç öğe hepsinde ortaktır.(Korkut, 2004): Kasıt, incitici davranış Sürekliliği olan Zorbalığa maruz kalanın kendini savunmayacak kadar zayıf olması. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Zorbalık örnekleri Ad takma Sözel olarak tehdit etme Hakaret etme Vurma Dalga geçme Dışlama Kasıtlı olarak kurbanın eşyalarına zarar verme Korkutarak kurbanın eşyalarını, parasını alma. (Korkut, 2004) Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Zorbalığa uğrayan öğrenciler; Kaygı, kızgınlık ve çaresizlik duyguları Depresyon Okulu sevmeme, sıkça devamsızlık yapma Başarıda düşüş Okulda zorbalığın meydana geldiği yerlere gitmekten kaçınma Kendini değersiz hissetme Bazen intihara kalkışma Çocukluk yıllarında yaşanan zorbaca davranışların etkisinin bazen yetişkinlikte bile devam etmesi Genellikle grup dışına itilme, yalnız kalma. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Zorbalığa uğrayan öğrencilerin % 90’ının, okul notlarında bir düşüşün yaşandığı bulunmuştur. (Hazler, Hoover ve Oliver, 1992). Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Bu etkinin sadece kurbanların değil, aynı zamanda zorba çocukların da gelişimini olumsuz etkilediği pek çok çalışmada ortaya konmuştur. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Zorbalık olgusunun çocuklar üzerindeki psikolojik ve sosyolojik etkileri sadece okul yıllarıyla sınırlı kalmayıp yaşamın sonraki dönemlerinde de devam etme eğilimi göstermektedir. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

DUYGUSAL ŞİDDET Duygusal şiddet, bir çok farklı şekilde görülebilir: REDDETMEK: çocuğun değerini reddet, kendisini küçük görmesine neden olmak AŞAĞILAMAK: alay ederek yada hakaret ederek çocuğu küçük düşürmek YILDIRMAK: fiziksel şiddetle tehdit etmek yada çocuğun eşyalarını kırıp dökmekle tehdit etmek SOYUTLAMA: diğer çocuklarla normal ilişkiyi kısıtlama, fiziksel sınırlama getirmek Duygusal şiddet çok yıkıcı olabilir ve gencin depresyona girmesine içe kapanmasına özsaygısının azalmasına kaygılı olmasına saldırgan hale gelmesine ve başarısız olmasına yol açabilir. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Şiddete Örnekler Zorbalık, Kavga etmek Cinayet Sözel taciz Tecavüz İtme Küfür Gasp etmek Sözel tehdit etmek İmalı konuşma Ayrımcılık Korkut (2004), Atasoy (2002), Kaskun ve Öztunç (2004) ve Riley (2000) Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Risk faktörleri Parçalanmış aileler, Ailede madde bağımlısının olması, Ailede suç işleyen birinin olması, Erken yaşlarda gözlenmeye başlayan sürekli saldırgan, anti sosyal davranışlar, Dayak yiyen anne veya kardeşin olması Akranlarınca reddedilmek Düşük düzeyde okur-yazarlık Düşük düzeyde akademik başarı ve ilgi Şiddet eyleminin okulda ve evde gözlenmesi Madde kullanımı, Okulda uyuşturucu madde alınıp satılması, Tutarsız disiplinli aileler, Eğitimsiz, az eğitimli ana-babalar, Yoksulluk, Anne babalarda çocuklarına yönelik denetim eksikliği, Sıcak ilginin olmadığı aile ortamları, Sert, cezalandırıcı çocuk yetiştirme stilleri, Empati eksikliği, Düşük sosyal ilişki, Zayıf duygusal , bilişsel gelişim, Şiddet içerikli resimler çizme, yazılar yazma, Hayranlara eziyet etme, Alay edilmek ya da öyle algılamak, Kontrol edilmeyen öfke, Çetelerle ilişkide olma. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Şiddetin Nedenleri Şiddet tek bir nedene indirgenemez. Şiddet bugün toplumsal bir sorundur ve çevreden kaynaklanmaktadır. Yani çevredeki okul, aile, ekonomik örgütler v.b. toplumsal kurumlar devreye girmektedir. genç potansiyeli yüksek bir ülke çocukların boş bırakılması öğrenilen bir olgu engellenme eğitim (disiplin) algısı içinde yer bulması yetişkinlerdeki suçluluk ve döngüyü kıramama okulun öğrencilerin canlı yaşamını sürdürme, güç, sevgi, ait olma, özgürlük ve eğlence gibi temel ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz kalması Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

OKULLARDA ÖĞRENCİLER ŞİDDETE SON VERMEK İÇİN NELER YAPABİLİRLER Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Öğrenciler; Öğrencilerin endi okullarında şiddetye son vermeye kararlı olduklarında bir çok açıdan katkıları olabilir. Şiddet olaylarını öğretmenlere veya danoışmanlara bildirebilirsiniz. anlaşmazlıkları diyalog yoluyla çözümleyebilirsiniz Herhangi bir uyuşmazlıkta arabuluculuk yapacak bir başka öğrenci seçebilirsiniz Yaşça daha küçük öğrencilere yol göstermeye onlara olumlu örnek olmayı kabul edebnilirsiniz. Okulda bir barış yeminbi kampanyası başlatabilrisiniz. Bütün öğrenciler anlaşmazlıklarını şiddete başvurmadan çözümlemeye herkes için güvenli gir okul için çaba göstermeye söz vererek Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Öğrenciler Çocuk haklarını öğrenmek ve öğretmek Şiddet ve şiddetin etkileri konusunda bilgilenmek ve arkadaşlarını bilgilendirmek, Şiddet kullanmadan sorun ve çatışmaların çözümünü öğrenmek - sorun/çatışma çözme becerileri, öfke kontrolü ve etkili iletişim becerileri kazanmak Şiddete maruz kaldıklarında güvendikleri bir yetişkinden yardım istemek Şiddete maruz kalan arkadaşlarına yardım etmek ve onları yardım almaları için cesaretlendirmek Yardım alabilecekleri kurumları bilmek ve bu bilgiyi arkadaşlarıyla paylaşmak Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK Kişiler arasında yaşanan çatışma ve anlaşmazlıkların çözüm ve yönetimine ilişkin iki temel yaklaşım söz konusudur. Yetişkin merkezli: Öğrencilerin davranışları ve çatışmaları üzerindeki dış(öğretmen idare veli) denetim, etki ve müdahale, ödül ve ceza sistemi kullanılarak öğrenci çatışmaları çözülmeye çalışılır. Öğrenciler kendi davranışları üzerinde yetkilendirilmezler. Öğrenci merkezli: Öğrencinin davranışları ve çatışmaları üzerinde iç (öğrencinin yine kendisinin) denetim etki ve müdahaledir. Öğrenciye genel anlamda hayatı hakkında karar verme, seçim yapma, denetleme, değerlendirme, girişimde bulunma becerisi kazandırmayı vurgular. Temel amaç öğrenciyi kendisiyle ve sorunuyla yüzleştirmek, doğru davranışı gereksinimlerini karşılayacak şekilde öğrenciye buldurmak. Sorumluluk bilincini böylece artırarak çatışma halinde sorumlu ve yapıcı davranma artacaktır. Sorun yaşandığında öncelikle müzakere ederek çözmeye çalışmak çözemediğimiz durumlarda ise arabulucu arkadaşlardan destek almak gerekmektedir. Aynı prosedüre öğretmenlerinde uyması beklenmektedir. Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

KAYBEDİLEN DEĞERLERİ YENİDEN KAZANMAK Gençlerin ulusal ve evrensel değerleri benimsemeleri bu öz değerlerin içselleştirilmesi, bir yaşam biçimi haline dönüşmesini sağlanması Konusunda bir süper ego bilinci oluşturarak sevgi, saygı, barış, hoşgörü... gibi şiddete yönelik tutum ve davranışların tercih edilmemesi yolunda davranış geliştirmek Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu

Boş Zamanlarını Değerlendirme Becerileri Kazanmak Gençlerin mevcut hayat temposu içinde zamanı etkin kullanarak, kendisine boş zaman oluşturabilmesi ve oluşturduğu bu boş zamanı daha verimli hale getirmeyi öğrenmek Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü Okullarda Şiddeti Önleme Eğitim Grubu