İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

DIŞA AÇIK EKONOMİ VE MİLLİ GELİR
LİMİT.
Deflasyonist ve Enflasyonist Açık
DEVLET VE MİLLİ GELİR.
MİLLİ GELİR VE İSTİHDAM TEORİSİ
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Durgunluk ve Maliye Politikası
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
PARA TEORİSİ: FAİZ ORANLARININ ANLAMI, ÖLÇÜMÜ VE BELİRLENMESİ
MİLLİ GELİR VE MODERN İSTİHDAM TEORİSİ
Makroekonomi.
Milli Hasılanın Belirlenmesi
BP EĞRİSİ.
MİLLİ GELİR DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ
Fayda maksimizasyonu Tercihler
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Toplam Talep ve Toplam Arz.
MİLLİ GELİR VE KLASİK İSTİHDAM TEORİSİ
Tüketim tasarruf ve Yatırım
Üretim ve Maliyetler.
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
23 Toplam Harcama ve Denge Çıktı Düzeyi BÖLÜM İÇERİĞİ
TASARRUF Tasarruf Fonksiyonu
Yatırım Kararları Ve Sermayenin Marjinal Etkinliği
Klasik ve Keynesçi İktisat
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
Keynezyen Analiz ve IS-LM Modeli
Sabit Terimsiz Bağlanım Modeli
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
YATIRIM TALEBİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
KLASİK TEORİNİN TEMELLERİ VE UYGULANMASI
Tüketici Dengesi.
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Ders:Sosyal Bilgiler Konu:Üretimde Tüketim. Üretim Nedir Üretim Nedir Üretim, insan ihtiyaçlarını karşılama özelliği olan malların çoğaltılması yani üretilmesidir.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
ARZ VE TALEP.
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
plan modelinin ana öğeleri
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
ÖMÜR BOYU GELİR HİPOTEZİ
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
1. TAM İSTİHDAM 2. ÜRETİM FAKTÖRLERİ EMEK SERMAYE DOĞAL KAYNAK
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER TÜKETİM HARCAMALARI

TÜKETİM FONKSİYONU

Tüketim insan ihtiyaçlarının giderilmesi amacıyla mal ve hizmetlerin kullanılmasıdır. İnsan ihtiyaçlarını giderecek mal ve hizmetlerin satın alınması amacıyla yapılan harcamaların toplamı tüketim harcamalarıdır. İşte bizi ilgilendiren tüketimin harcama yönüdür.

Tüketim harcamaları milli gelirin önemli bir bölümünü (yaklaşık ¾”nü) oluşturmaktadır Tüketim harcamaları yatırım harcamalarına göre daha istikrarlıdır Tüketim desenleri alışkanlıklara, yaşam tarzına ve geleneksel davranışlara bağlı olduğu için kısa vadede değişmesi beklenmez

Keynes”e göre tüketim harcamalarının hacmini belirleyen sübjektif ve objektif faktörler vardır. Sübjektif faktörler – genelde kişilerin yaradılışı, alışkanlıkları ve yaşam tarzları ile ilgili engojen değişkenlerdir (örnek:tasarruf alışkanlıkları, beklenmedik durumlar için fon biriktirme eğilimi….). Objektif faktör ise milli gelirin büyüklüğüdür. Keynes”e göre, kısa dönemde sübjektif faktörlerde bir değişiklik beklenmez. Bu nedenle de kısa dönemde tüketim harcamalarını milli gelirin miktarı belirleyecektir.

Hal böyleyken Keynes”e göre kısa dönemde tüketim harcamaları gelirin bir fonksiyonudur. İşte tüketim fonksiyonu kavramı da bu ilişkiyi ortaya koymak için kullanılmaktadır. Tüketim fonksiyonu, farklı milli gelir düzeyleri ile bu milli gelir düzeylerinde tüketicilerin gerçekleştirmeyi planladıkları tüketim harcamaları arasındaki fonksiyonel ilişki olarak tanımlanabilir. C = f(Y)

Buradan çıkaracağımız sonuç bir ekonomide milli gelirle tüketim harcamaları arasında aynı yönlü bir ilişkinin olduğudur. Fakat burada, gelirde ortaya çıkan bir artışın tüketim harcamalarında da aynı oranda bir artışa neden olacağını düşünmek yanlış olur. Bu konuda yapılan çalışmalar, kişilerin gelirleri yükseldikçe tüketim harcamalarının arttığını, ancak bu artışın gelirdeki artış kadar olmadığını ve aksine gelirleri azaldıkça tüketim harcamalarının da azaldığını, ancak bu azalışın gelirdeki küçülmeden daha az olduğunu ortaya koymuştur. Gelirle tüketim harcamaları arasındaki bu ilişkileri araştırmak için Keynes tarafından ortalama tüketim eğilim ve marjinal tüketim eğilimi kavramları geliştirilmiştir.

ORTALAMA TÜKETİM EĞİLİMİ

Ortalama tüketim eğilimi bir ekonomide belli bir dönemde elde edilen gelirin ne kadarının tüketim harcamalarına gittiğini gösteren kavramdır. APC = C/Y

Gelir Tüketim Ortalama Tüketim Eğilimi 100 90 90/100 = 0.90 110 96 96/110 = 0.87 120 100/120 = 0.83 130 102 102/130 = 0.78

APC = Tan. a = DYo/OYo C D B b F a O Y0 Y

MARJİNAL TÜKETİM EĞİLİMİ

Marjinal Tüketim Eğilimi (MPC), gelirde meydana gelecek bir artışın (azalışın), tüketim harcamalarında ne miktar bir artışa (azalışa) yol açacağını gösterir. Ortalama tüketim eğilimi, belli bir dönemde elde edilen gelirin ortalama ne kadarının tüketime gittiğini gösterirken, marjinal tüketim eğilimi son gelir diliminin ne kadarının tüketim amacıyla harcandığını gösterir. MPC = C/Y

Gelir Tüketim Gelirdeki Değişme Tüketimdeki Değişme MPC 100 90 -- 110 96 10 6 6/10 =0.60 120 4 4/10 =0.40 130 102 2 2/10 =0.20 Örnekten de görüleceği üzere ekonomideki gelir düzeyi yükseldikçe MPC azalacaktır. Demek ki, düşük gelirli gruplar gelirlerinde meydana gelecek bir artışın büyük bir kısmını tüketim harcamalarına ayırdıkları halde, yüksek gelirli gruplar gelir artışlarının çoğunu tasarruf etmektedirler. MPC her zaman sıfırdan büyük, fakat birden küçüktür.

MPC = Tan. b = DB/FB = C/ Y Herhangi bir gelir düzeyinde ortalama tüketim eğiliminin, marjinal tüketim eğiliminden daha büyük olacağını bilmemiz gerekir

TÜKETİM FONKSİYONU DİYAGRAMI

Eğrinin sol tarafında başlangıç noktasında MPC en yüksek olup sağa kaydıkça azalmaktadır. APC ise, D”nin sol tarafında birden büyük (APC1), D” noktasında bire eşit (APC=1) ve D”nin sağında ise birden küçüktür (APC1) . C Y =C Do C 45 O YO Y

Doğrusal tüketim fonksiyonu C = Co + cY olarak ifade edilir. Burada, C tüketim harcamaları Co gelir sıfır iken yapılan tüketim harcamalarını C marjinal tüketim eğilimini (MPC) Y geliri ifade eder. O zaman, Y = 700 birim, Co = 150 birim ve c = 0.70 olan bir ekonomide tüketim harcamaları olayca bulunabilir. C = 150 + 0.70 * (700) C = 150 + 490 C = 640 birim

TÜKETİM FONKSİYONU VE DENGE GELİRİ

Bir ekonomide tüketim harcamaları ile yatırım harcamaları toplamının milli gelire eşit olduğunu ve bunun Y = C+I olduğunu söylemiştik. Eğer bir ekonomide hiç yatırım yapılmadığını kabul edersek, yukarıdaki eşitlik Y = C şeklini alır. Bu durumda, ekonomide elde edilen milli gelir tüketim harcamalarından oluşuyor demektir, diğer bir ifadeyle milli gelir tüketim harcamalarına eşit oluyor demektir. C Y = C D1 Do D2 45 O Y2 Yo Y1