KIYASLAMA «BENCHMARKING»

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Lojistik Yönetimi Ders – V
MALZEME İHTİYAÇ PLANLAMASI
Strateji Tasarımı İlker acar.
KIYASLAMA (Benchmarking) RAQİF QASIMOV.
İŞLETMELER ARASI KIYASLAMA
BENCHMARKING (Kıyaslama)
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
 BENCHMARKING  Arş. Gör. Pelin ALCAN.
En İyi Uygulama Adaptasyonu BENCHMARKING (Kıyaslama)
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
 KIYASLAMA ve ADAPTASYON 
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
DEĞER VE ENTELEKTÜEL SERMAYE Yıldız Teknik Üniversitesi
İŞ KALİTESİ ve MALİYET İLİŞKİLERİ
İÇ GİRİSİMCİLİK.
DUYGU KOÇ  Deming uzun yıllarını Toplam Kalite alanında çalışmalar yaparak geçirdi. 1930'lı yıllarda Western Electric adlı şirkette Walter.
Operasyon Yönetimi: küçük işletmelerde ürün ve lojistik
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Performans ölçme ve değerlendirme güz
Schneider Electric ve Altı Sigma 6 Sigma. 6 Sigma Nedir ?  1980’lerin ortasında Motorola tarafından, Japon kalite fikirleri ve kontrol sistemlerinin.
Kalite Yönetim Sistemlerinin Tarihsel Gelişimi, ISO 9000 Standartlar Ailesi, Kalite Yönetim Prensipleri 2. Hafta.
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
Örgütsel Performans Yönetimi Dengeli Puan Kartı Yöntemi
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Metot Etütleri Montaj Hattı Zaman Etütleri
Ünye İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
İNOVASYON.
DÜŞÜNCE KALİTESİ-YARATICILIK-iNOVASYON
BENCHMARKİNGG Kıyaslama.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Ücret yönetimi 1. 2 İ Ş ANAL İ Z İ NED İ R ? İ ş analizi belirli bir işin en küçük parçalarıyla ayrıntılı olarak tanımlanıp incelenmesi sürecidir. 3.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
SÜREKLİ İYİLEŞTİRME ÖĞRENEN ÖRGÜTLER STRATEJİK PLANLAMA
BENCHMARKING (KIYASLAMA)
BALANCED SCORECARD Dr. İdil V. EVCİMEN Ar. Gör. Cihangir GÜMÜŞTAŞ Gözde GENÇSOY H.Hande ERKAN Nilüfer BÜYÜKYILMAZ
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Benchmarking (Kıyaslama)
Modern-Sonrası Çağdaş Yönetim Teknikleri
SAAB OTOMOBİL HALİDİN SÖNMEZ
Ayşenur batı Hande arpacı
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Örgütsel Performans Yönetimi Dengeli Puan Kartı Yöntemi
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İşletmelerde Kıyaslama
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
SATINALMA YÖNETİMİ ve TEKNİKLERİ Eğitimi
Hazırlayan İNOVASYON BİLAL ÇİÇEK 8\A 759 İNOVASYON Önce sonra.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Sunum transkripti:

KIYASLAMA «BENCHMARKING» Performans ölçme ve değerlendirme 2014-2015 güz

Benchmarking (Kıyaslama) Benchmark bir ölçü birimi ve benchmarking ise bu ölçümün yapılmasıdır Benchmarking; örnek edinme, örnek alma ve en çok da “kıyaslama” olarak türkçeleştiriliyor

Benchmarking (Kıyaslama) Bir işletmenin rekabet gücünü yükseltmek için, başarılı performansa sahip başka işletmelerin, iş yapma tekniklerini incelemesi, kendi teknikleri ile kıyaslaması ve bu kıyaslamadan elde ettiği bilgileri kendi işletmesinde uygulaması

Neden Kıyaslama? Örnek: Standardın ne olduğunu bilmezseniz, kendinizi ölçemezsiniz Müşteriniz ‘Ortalama servis süreniz ne kadar?’ diye sorduğu zaman ‘6 saat’ diyebilirsiniz. Ama yalnızca kendi zamanlamanızı bilmeniz yeterli değildir. Bu ortalamanın piyasaya göre nerede olduğu hakkında bilgi sahibi olmalısınız. Müşteri neden sizi tercih eder? Rakiplerinizden daha üstün ya da farklı olduğunuz için Peki, ölçemediğiniz bir şeyin üstünlüğünü ya da farkını nasıl gösterebilirsiniz? Sektör genelinde ortalama servis süresi 5-7 saat arasındaysa sizin ortalama sürede hizmet veren bir işletme sıfatında yer aldığınız anlamına gelir. Ama ya rakipleriniz 4 saatte servis veriyorsa, müşteri kimi tercih eder?

Benchmarking’e yönelik ilk uygulamalar Ford’un kurucusu Henry Ford, yürüyen bant sistemiyle üretimi, 1912’de Chicago’da bir tanıdığını görmek için gittiği mezbahadan esinlenerek geliştirmiştir. Kasapların her birinin karkasın belirli bir bölümünü keserek, kalanını diğer arkadaşlarına devrettiğini gören Ford, aynı yöntemi otomobil yapımında da ufak bir farkla uygulamıştır. Çengellerin üzerinde kaydığı çelik ray yerine, hareketli bir bant uygulaması geliştirmiştir

Benchmarking’e yönelik ilk uygulamalar Toyota’nın kurucusu, oğlu Eiji Toyoda’yı General Motors, Ford gibi otomobil devlerini incelemek üzere A.B.D.’ye göndermiştir. Eiji Toyoda sadece bu işletmeleri ziyaret etmekle kalmamış, süpermarketlerde bile gözlemlerde bulunmuştur. Süpermarketlerde boşalan rafların geceleri hızla ve ihtiyaç doğrultusunda doldurulmasından etkilenen Toyoda, Japonya’ya dönüşte “just-in- time” ya da tam zamanında üretim, sıfır stokla çalışma olarak adlandırılan sisteminin ilk uygulamalarını başlatmıştır.

Benchmarking’e yönelik ilk uygulamalar Benchmarking kavramı bugünkü anlamı ile ilk kez 1970’lerin sonu 1980’lerin başında Xerox işletmesinin diğer Japon işletmelerinden öğrenme fikriyle, uygulanmaya başlanmıştır. 1979 yılında Xerox, benchmarking uygulamasına, rakipleri tarafından üretilen fotokopi makinelerinin parçalarını söküp inceleyerek başlamıştır. Xerox, bu parçaların fiziksel bileşimlerinin nasıl yapıldığını değerlendirmenin yanı sıra, üretim maliyetlerini de incelemiş ve rakiplerinin bu ürünleri nasıl daha düşük maliyetlerle ürettiklerini anlamaya çalışmıştır. Daha sonra Xerox bu uygulamaları kendi üretim sürecine adapte etmiş ve iş planlarında kullanmıştır.

Benchmarking’e yönelik ilk uygulamalar Xerox’un benchmarking ortakları American Express American Hospital Supply Florida Light and Power Ford Motor Company General Electric Cummins Engine Company Westinghouse Benchmarking yapılan süreç Faturalama ve tahsilat Envanter kontrolü Kalite güvencesi süreci Üretim hattı dizaynı Robot sistemi Günlük üretim planlaması Depo kontrolü, barkod uygulaması

Ülkemizde Sabancı Holding bünyesindeki işletmeler; Beksa, Brisa, Dusa, Kordsa ve Olmuksa tarafından benchmarking çalışmalarına sistematik bir yapı kazandırmak amacıyla 1997’de kurulan “BENCHSA” adlı bir çalışma grubu, benchmarking’i bir süreç olarak ele almakta, sürekli iyileştirmenin üzerinde önemle durmaktadır.

Kıyaslamanın Amaçları Kuruluşun amaç ve hedeflerini saptamakta yardımcı olmak Hedef ve amaçlara ulaşmak için en iyi uygulamaları saptamak Hedefleri, amaçları ve uygulamaları geçerli kılmak Şirket kültürünü değiştirmek veya güçlendirmek Şirketin stratejik olarak yönetilmesini sağlamak Şirket içindeki daha iyi uygulamaları açığa çıkartmak Maliyetleri düşürmek Çalışanlarda motivasyon sağlamak Rekabet avantajını ve şirket performansını arttırmak

Neler Benchmark Edilir? Yönetim İşlemleri Kritik Başarı Faktörleri Maliyeti düşürmek, hisse senedi değerlerini arttırmak, ürün kalitesinde lider olmak İş Aktiviteleri Şirket içi değerlendirme Ürün kalitesinin değerlendirilmesinde ISO 9000 standartlarının kullanılması

Hangi Şirketle Benchmark Yapılır? Yönetimin hangi şirketle benchmark yapılacağı konusunda dikkatli olması gerekir Öncelikle şirket hakkında bilgi toplanması gerekir. Bu bilgi çeşitli yayınların araştırılması ya da kişisel ilişkiler yoluyla olabilir Örneğin, endüstri ödülleri almış, sektöründe belirli bir yeri olan veya uluslar arası kalite ödülü almış şirketlerle benchmark yapılabilir

Benchmarking Uygulama Kuralları Hukuka uygun bir şekilde çalışmak İzinsiz alıntı yapmamak Almış olunan bilgi kadar diğer şirkete bilgi vermek Beklentilere uygun olarak hareket etmek Dürüst olmak Gizliliğe saygılı olmak Hedef doğrultusunda hareket etmek Bilgiyi şirket içinde tutmak

Benchmarking çalışmalarında hedef; Ortağın uygulamalarına yaklaşmak, onun gibi uygulamalara sahip olmak ya da ondan daha iyi olmak Ancak burada dikkat edilmesi gereken, hedeflerin açık, ulaşılabilir, ölçülebilir, motive edici ve çalışanları yönlendirici olmasıdır Uygulama aşamasından sonra ise alınan sonuçlar ile hedefler karşılaştırılacak, iyileşme hedeflerine ulaşılıp ulaşılamadığı tespit edilecektir