Rulmanlara Giriş
Tarihçe Eski Mısır’da makaralarla taşıma Modern makaralı konveyör
Döner Elemanların Amacı There are no writen records of when the first wheel was turning. The roll became a wheel….. Wann sich das erste Rad drehte, ist nicht überliefert. Jedenfalls wurde die Rolle erst zum Rad, als sie an der Verbindungsstelle zu einem Fahrzeug mit einer Achse und einer Lagerung sicher in ihrer Position gehalten werden konnte. Die Geschichte des Rades ist daher untrennbar mit der Geschichte der Lagerung verbunden. Anfänglich war der bevorzugte Werkstoff für Achsen, Räder und Lager Holz, später auch Metall. Wo Flächen wie in Lagern aufeinander reiben, verschleißen sie. Das Beispiel dieses Holzwagens zeigt das deutlich. Aks – kayma sürtünmesi Şaft – dönme sürtünmesi
Sürtünme Fr = µ ×Fn Statik sürtünme Kayma sürtünmesi Dönme sürtünmesi X = MİKROSKOPİK KAYNAKLAR Statik sürtünme Çekme kuvveti Kayma sürtünmesi 1.000 kg 1.000 500 Çekme kuvveti 1.000 kg 1.000 500 Dönme sürtünmesi
Rulmanın Bileşenleri
Rulmanın Bileşenleri Dış Bilezik İç Bilezik Kafes Bilya / makara elemanları Dış Bilezik Havşa İç Bilezik Yuvarlanma yolu Kafes cebi Yuvarlanma yolu Pah İç çap Kafes Delik pahı
Bilyalı Rulmanlar – Nokta Teması Makaralı Rulmanlar – Hat Teması Farklı Rulman Tipleri Bilyalı Rulmanlar – Nokta Teması Tek veya Çift Sıra Makaralı Rulmanlar – Hat Teması Tek Sıra, Çift Sıra veya Fazlası Sabit bilyalı rulman Oynak makaralı rulman Eğik bilyalı rulman Konik makaralı rulman Oynak bilyalı rulman Silindirik makaralı rulman
Parça Numaraları / Gösterim Sistemi / Standartlar Sabit bilyalı rulmanın yapısı Rulman Tipi Seriler Silindirik makaralı rulman Sabit bilyalı rulman Genişlik Silindirik makaralı rulman Çift sıralı sabit bilyalı rulman Silindirik makaralı rulman Dış çap İç çap Eğik bilyalı rulman Konik makaralı rulman Çift sıralı eğik bilyalı rulman Tip Genişlik Dış Delik Seriler Dört nokta temaslı bilyalı rulman Oynak makaralı rulman Eksenel bilyalı rulman Oynak bilyalı rulman Tüm ürünler DIN, ISO ve JIS standartlarına uymaktadır
Rulman Düzenlemeleri Sabit uç Serbest uç Typical mounting configuration is made with one fixed side and one free side to allow expansion of the shaft. In this case, there is a loose fit on outside diameter of free side bearing. Sabit uç Serbest uç
Literatür