İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE DİL BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER (KİTAP KULLANIMI) Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET
Çocuğu tanıma Ana-baba çocuğun gelişim özelliklerini bilmelidir. Bunun için çocuk gelişimine, psikolojisine ilişkin kitapları okumalı; çocuğu tanımalı, onun gereksinmelerini ilgilerini dikkate almalıdır.
tercihler Yaşlarına ve gelişim dönemlerine göre çocukların okuma eğilimleri farklıdır. Gelişim, bireysel farklılık gösterir. Belli bir yaştan sonra (9-10 yaş) sonra kız ve erkek öğrencilerin okuma ilgileri farklılaşır.
Okuma tercihleri Erkekler, spor, gezi serüven, makine, bilim ve ünlü kişilerin yaşam öykülerini okumayı tercih ederken Kız öğrenciler; romantik öyküler ve şiirler okumayı tercih eder
Ailelere düşen görevler Çocuğa ders kitabı dışında kitap alması için de harçlık verilmelidir. Ailenin aylık bütçesi yapılırken kitap, dergi, gazete için de para ayrılmalıdır, bir çocuk dergisine abone olunmalıdır. Çocuğun evde kendine ait bir kitaplığı olmalıdır. Çocuk ana babaya kitap okumak ya da konuşmak isterse çok iyi dinlemeli, istemediği durumlarda sesli okuması için zorlanmamalıdır.
Ailelere yönelik öneriler Çocuğa armağan verilecekse bu bir kitap olmalıdır. Anne baba gerek dil kullanımı gerekse okuma alışkanlığı ile çocuğa örnek olmalıdır yaşından sonra çocuklar kendi kitaplarını kendileri seçmelidir. (kılavuzluk yapılmalıdır)
Ailelere yönelik öneriler Çocukların dil gelişimi için okul aile işbirliği yapılmalıdır. Çocukların çok yoğun ilgi gösterebilecekleri bir araç televizyondur. Televizyondaki herhangi bir dizi ya da film çocukların okudukları bir kitapla ilişkilendirilerek, sorular aracılığıyla dil gelişimine katkıda bulunulabilir.
Öğrencilerin yapacakları ve velilerin sorumlulukları Okuma grupları oluşturulmalı Okuma panoları hazırlanmalı Okuma günlük ya da defterleri tutulmalı Okuma yarışmaları düzenlenmeli Veliler öğrencileri yapılanlar konusunda takip etmelidir.