PARAGRAFTA ANLAM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Uzlaşma yoluyla sorun çözmek!
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
PARAGRAF.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ASIL EKSİKLİK Asıl eksiklik, eksik olduğumuzu düşünmekti. Asıl eksiklik, çareyi başkasında aramaktı.
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
OBJEKTİF BİR GÖZLE KEMAH VE KEMAHLILAR Türkiye’de çok sık kullanılan bir “memleketim” kavramı vardır. Bu kavram insanın kendisinin veya ailesinin doğduğu.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
ZAMİRLER.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
PARÇADA ANLAM.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
HAZIRLAYAN:BURAK KAAN AKHAVUZ 5/C 477 BAHAR COLLEGE
ZAMİRLER.
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
Tiyatro yaşamın aynasıdır
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
YAPISINA CÜMLELER GÖRE BASİT SIRALI BAĞLI BİRLEŞİK.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
Öz et.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
SORU EKİNİN YAZILIŞI ?.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
Zamirler Esranur ÇİNKO 6-B 314.
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Gezi Yazısı-Anı)
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
SINAV KAYGISI.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
1 P A R Ç A D A A N L A M TÜRKÇE / Parçada Anlam Parçanın Konusu Parçanın Başlığı Anahtar Sözcükler.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
ASIL EKSİKLİK.
Bunu okumak sizi herhangi bir borç yükü altına sokmayacaktır.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Bilal BİLGİN - Gazi Anaokulu- Rehber Öğretmeni
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
NOT TUTMA.
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
İSKENDERUN SAHİL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Sunum transkripti:

PARAGRAFTA ANLAM

PARAGRAFIN KONUSU Konu, paragrafta yazarın, üzerinde en çok durduğu kavram ya da kavramlardır. Bu kavramlar, bir durum, olay, sorun, duygu, düşünce… ile ilgili olabilir. Yani konu olarak her şey paragrafa girebilir. Konuyu bulmak için paragrafa “Yazar ne anlatıyor, neden söz ediyor?” sorularını sorabiliriz. Paragrafta en çok neden söz ediliyorsa, paragrafın konusu odur.

PARAGRAFIN ANA DÜŞÜNCESİ (Ana Fikri) Ana düşünce, bir yazının temelidir. Paragrafın yazılış amacıdır. Paragrafın tamamını kapsayan en geniş yargıdır. Paragrafın konusu gibi iki ya da üç kelimeden oluşmaz.   “Yazarın vermek istediği mesaj nedir, yazar niçin anlatıyor? Sorularını sorarak bulabiliriz.

PARAGRAFIN YARDIMCI DÜŞÜNCELERİ Parçada ana düşünce ortaya konurken bu düşün­ceyi açıklayıcı ve destekleyici nitelikte başka dü­şüncelerden yararlanılır. İşte parçada ana düşünce­yi destekleyen bu düşüncelere yardımcı düşünceler denir.

PARAGRAFIN KONUSU (ÖRNEK) Yazı olmasa ne yapardık? Akla ilk gelen, bilgiyi taşıyamazdık cevabı oluyor. Bu kadar basit değil. Yazı olmasaydı medeniyet bugünkü konumuna gelemezdi. Bilginin paylaşılmasında ciddi sorunlar yaşanırdı. “Söz uçar yazı kalır.” diye boşuna dememişler. Gerçekten de sözle ifade edilenler her zaman sözde kalır, zamanla değişime uğrar. Ama yazılı belgeler hep aynı kalır. Bu metnin konusu ne olabilir ?

PARAGRAFIN KONUSU (ÖRNEK) Bu paragrafın konusu : Yazının Önemi ‘dir. Konuyu bulmak için : Yazar neyden söz ediyor? Sorusunu sorarız.

PARAGRAFIN ANA DÜŞÜNCESİ (Ana Fikri) Yazı olmasa ne yapardık? Akla ilk gelen, bilgiyi taşıyamazdık cevabı oluyor. Bu kadar basit değil. Yazı olmasaydı medeniyet bugünkü konumuna gelemezdi. Bilginin paylaşılmasında ciddi sorunlar yaşanırdı. “Söz uçar yazı kalır.” diye boşuna dememişler. Gerçekten de sözle ifade edilenler her zaman sözde kalır, zamanla değişime uğrar. Ama yazılı belgeler hep aynı kalır. Aynı metnin ana düşüncesi ne olabilir?

PARAGRAFIN ANA DÜŞÜNCESİ (Ana Fikri) Bu paragrafın ana fikri : Yazının medeniyetler üzerindeki etkisinin sanıldığı kadar basit olmadığı Bunu bulmak için “Yazarın vermek istediği mesaj nedir, yazar niçin anlatıyor? Sorularını sormalıyız.

PARAGRAFIN YARDIMCI DÜŞÜNCELERİ Yazı olmasa ne yapardık? Akla ilk gelen, bilgiyi taşıyamazdık cevabı oluyor. Bu kadar basit değil. Yazı olmasaydı medeniyet bugünkü konumuna gelemezdi. Bilginin paylaşılmasında ciddi sorunlar yaşanırdı. “Söz uçar yazı kalır.” diye boşuna dememişler. Gerçekten de sözle ifade edilenler her zaman sözde kalır, zamanla değişime uğrar. Ama yazılı belgeler hep aynı kalır. Aynı paragrafın yardımcı düşünceleri ne olabilir?

PARAGRAFIN YARDIMCI DÜŞÜNCELERİ Bu paragrafın yardımcı düşünceleri : Bilginin paylaşılmasında büyük sıkıntılar yaşanabileceği - Söz uçar yazı kalır – sözünün boşuna söylenmediği Sözle ifade edilenlerin zamanla değişebileceğinden Yazılı belgelerin kalıcı olduğundan

PARAGRAFIN BAŞLIĞI Konuyu en iyi şekilde kapsayıp yansıtan ve birkaç sözcükten oluşan sözcük grubuna başlık denir. Başlık; » İlgi çekici ve düşündürücüdür. » Konu hakkında bilgi verir. » Ana düşünceyi çağrıştırır. » Parçanın bütünü okunduğunda daha iyi kavranır. Hem şiirin hem de paragrafın bir başlığı olabilir.

PARAGRAFIN BAŞLIĞI “Bir yazarın bütün ustalığı, iyi tarif ve iyi tasvir et­mekten ibarettir. Yazılan şeyin doğal, kuvvetli ve gü­zel olması için gerçeği ifade etmesi gerekir. Okudu­ğunuz bir eser sizi fikirce yükseltir, içinizi asil duy­gularla doldurursa, onu değerlendirmek için başka bir ölçü aramayınız. Eser iyidir ve usta elinden çık­mıştır.” Bu parçanın başlığı ne olabilir?

PARAGRAFIN BAŞLIĞI Bu parçada “Usta Yazar” başlığını kullanabiliriz.

“Ben fikrimi değiştirdim, şimdi eskisi gibi düşünmüyorum “Ben fikrimi değiştirdim, şimdi eskisi gibi düşünmüyorum.” diyen adam az görülür. Bugün söyledikleri dün söylediklerine uymayanlar bile: “Ben değişmedim, dün de böyle düşünüyordum, değiştiğimi sananlar beni anlamamış.” derler. Parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsanlar düşüncelerini ifade etmekte çoğu zaman güçlük çekerler. B) İnsanın düşüncelerinde günden güne değişiklikler görülebilir. C) Yaşam şartları değiştikçe insanların düşünceleri de değişir. D) Fikirleri değişse de insanların bunu dile getirmesi zordur. 2006 OKS

Parçada, insanların değişebilecekleri ama kendilerinin bu değişimi ifade edemedikleri anlatılmış. İnsanların “Ben değiştim.” demek yerine “Ben hep böyleydim.” dedikleri vurgulanmış. Buradan insanların değişebilecekleri ama bu değişimi dile getirmelerinin ne kadar zor olduğu sonucuna ulaşılabilir. CEVAP:D

Tiyatrosu olan bir memlekette kötülükler, hatalar sürüp gitmez Tiyatrosu olan bir memlekette kötülükler, hatalar sürüp gitmez. Çünkü, hayatın bir örneği olan sahnede aktörler, insanlığa ayna olurlar. Biz, kendimizi onlarda görürüz. Onlar bize ne olduğumuzu, ne olmak istediğimizi, ne olmaktan korktuğumuzu gösterirler. Parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) Tiyatronun eğitimde önemli bir rol oynadığı B) Kötülüklerin tiyatro ile önlenebileceği C) Aktörlerin hayatımızı canlandırdığı D) Tiyatro sahnelerinde gerçeklerin yansıtıldığı

‘Asıl anlatılmak istenen nedir ‘Asıl anlatılmak istenen nedir?’ soru kalıbı aslında bize ana fikri sorar. Paragrafta tiyatronun insana iyi ve kötüyü göstererek onları eğittiği vurgulanmıştır. CEVAP : A

Almanya'da yaşayan bir dostumun evindeyim Almanya'da yaşayan bir dostumun evindeyim. Dedi ki: Komşum, emekli bir Alman, bahçesindeki yetiştirdiği çileklerden getirdi. Geçenlerde ev turşumdan vermiştim ona şaşırmıştı. Ne de olsa alışık olmadığı bir durum. Bunları böyle böyle alıştırmalı yardımseverliğe. Neyse ki benim komşum birilerine karşılıksız bir şeyler vermeye alışıyor. Şimdilik hiç olmazsa bana... Bu paragrafın başlığı ne olabilir ?

Metnin konusuna bağlı olarak metnin başlığı: YARDIMSEVERLİK olabilir.

İnsanlar birbirine mektup yazmalı İnsanlar birbirine mektup yazmalı. Çünkü mektupta sesin tonu belli olmaz. Çünkü mektup düşünülerek yazılır. Birdenbire ağzımızdan kaçan kelimeleri hiçbir şey geri getiremez. Söylediklerimizin üstü çizilemez. Çünkü söylediklerimiz dinlenmeyebilir; sözümüz kesilir, içeriye o anda biri girer, okunan mektup ise mutlaka tamamlanır. Parçaya göre mektup yazmanın asıl nedeni nedir? A) Dinlenilmeme olasılığının olması B) Geri dönüşünün olmaması C) Uzun sürede yazılması D) Düşünülerek yazılması