Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Normal Dağılım Dışındaki Teorik Dağılımlar
Advertisements

DÜŞÜK PREVALANS HEKİMLİĞİ
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
Kan basıncının Yaş, Cinsiyet ve Vücut Kitle Endeksi ile ilişkisi
Makale Sunumu Ayşe GÖKMEN Ankara
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
KESİTSEL ARAŞTIRMALAR
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
Doç. Dr. Turan SET Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimli ğ i Anabilim Dalı BİYOİSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Araştırma tasarımı ve SPSS ile biyoistatistik
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
/ 281 Sınıf 2, Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Ortama Uygun Sağlık Hizmeti Zekeriya Aktürk, Prof. Dr.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
TEST İSTATİSTİĞİNİN SEÇİLMESİ
Sağlık Hizmetlerine Ulaşım Sınıf 2,
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
Hastalık ve Mortaliteyi Azaltmada Genel Sağlık Kontrolleri Dr. Mustafa Kürşat ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
Psikiyatrik Araştırmalar
Temel Araştırma Teknikleri
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
e-viDENT, Avrupalı diş hekimleri kanıta dayalı kararlar veriyorlar
/ 181 BolognaSürecinde 20 Nisan Dr. Zekeriya Aktürk Ders Bilgi Paketi Hazırlama - Amaç - Öğrenim.
PRETERM BEBEKLERDE TABURCULUK ÖNCESİ
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ AİLE HEKİMLİĞİNİ NE KADAR TANIYOR? Beyza Boğa*, Merve Ayşe Atmaca*, Uğur Can İzlimek*, Kadir Özmen**, Nagihan Külahlıoğlu**,
Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Nöroloji Kliniği Multiple Skleroz Polikliniğinde Başağrısı Sıklığı ( Headache Frequency in Multiple Sclerosis Outpatient.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
Programın Sunulması ve Öğrenci Beklentileri
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
YENİ DOĞAN BEBEKLERİN YOĞUN BAKIMA ALINMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
/ 61 Zekeriya Aktürk, Nezih Dağdeviren EQuiP Türkiye Delegeleri Aile Hekimliğinde Kalite Kursu Bir Kalite İyileştirme Planı (KİP) Oluşturma Grup Çalışması.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
Betül GÜLEBENZER, Berivan KARATAŞ, Merve ERDOĞAN
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Pratik (Powerpoint Sunusu Hazırlama) Doç. Dr. Zekeriya Aktürk
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
/ 351 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 16 Şubat 2006 Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara AİLE HEKİMLİĞİNDE ARAŞTIRMA
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
/ 31 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem , Erzurum Hipotez Testleri ve Kullanım Yerleri
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
İstatistiksel testler ve kullanım yerleri – akış şemaları
Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? (Çalıştay) Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 19 Mart 2016; 9:00-11:00 / 181.
SINAVMATİK Soru Bankası Raporlarının Yorumlanması Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 171.
Örnek: Kalple ilgili bir çalışmada 25 yaşındaki 24 erkek ve 40 yaşındaki 30 erkeğin sistolik kan basınçları ölçülmüştür. Elde edilen verilere göre 0.05.
Kesinlik (Siz) Biyoistatistik Hayatınızdan kesitlerle bildikleriniz ve bilmediklerinize yolculuk... Zekeriya AKTÜRK, Prof. Dr.
Numerik Veri İki Bağımsız Grup
Şimdi buradasınız: Girişim ile ilgili çalışmalar> Tanı ve tarama > Prognoz, Nedensellik, Etiyoloji, Zarar > Sistematik Derlemeler & Meta-analizler >
İstanbul Medipol Üniversitesi
TESTLER
Kategorik Veri İki Bağımsız Grup
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
Bölüm 7: Nicel Analizlere Giriş
SODYUM VALPROAT VE LEVETİRASETAMIN KEMİK METABOLİZMASI ÜZERİNE ETKİLERİNİN HASTA GRUPLARI VE ANTİEPİLEPTİK ALMAYAN BENZER YAŞ GRUBUNDAKİ POPULASYONLA KARŞILAŞTIRILMASI.
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
…………………………………………………………………………………………………
Sunum transkripti:

Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1 Biyoistatistik Genel Bir Giriş Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1 10.11.2009, Erzurum +90 535 7140843 zekeriya.akturk@gmail.com / 28

/ 28

Amaç ve Hedefler Bu dersin sonunda katılımcıların araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır. Bir araştırmanın aşamalarını sayabilmeleri Yanıtlanabilir bir klinik soru oluşturabilmeleri Veri çeşitlerini sayabilmeleri Bir veride aranması gereken özellikleri sayabilmeleri Araştırma çeşitlerini sayabilmeleri Kohort, vaka kontrol ve randomize kontrollü çalışmayı açıklayabilmeleri / 28

Ne gerekiyor? İstek (Gerek var mı?) Zaman Fikir (Neyi araştırayım?) Beceri (Nasıl?) Destek (Proje, istatistik...) Para (?) / 28

Hadi bir araştırma yapalım AÜ Tıp Fakültesi Öğrencileri ve Araştırma / 28 Aktürk Z. Erzurum. 10 Kasım 09

Bir literatür Askew, DA. et al. GPs involvement in and attitudes to research. Med J Aust 2002;177(2):74-77 / 28

Bir araştırmanın aşamaları Yanıtlanabilir bir soru sormak Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? Hipotez kurma Yöntem belirleme Uygulama İstatistik Yorum Rapor yazımı Tyler CW, Epidemiyoloji / 28

En değerlisi: Fikir Araştırma Panom Sırada Yöntem Uygulama Rapor Halk arasında bitkisel ilaçların kullanma durumu Kabızlığın zihinsel fonksiyonlara etkisi Danışmanlığın ergenlerdeki riskli davranışlara etkisi. . Türkiye’de tıpta uzmanlık eğitimi Yapılandırılmış egzersizin kilo vermeye etkisi Birinci basamak için bir ulusal kayıt yazılımı geliştirilmesi Edirne’li kadınlarda osteoporoz prevalansı Tıp öğrencilerinin bitkileri tanıma durumu / 28

Fikir yakalamak için uyanık olmalıyız! Klinik uygulamalar Çalışma ortamı Hastalardan gelen fikirler Hastane koridorları Arkadaşlarımız Beklenmeyen sağlık sonuçları … / 28

Yanıtlanabilir klinik soru Patient/problem Hasta/problem Intervention Girişim Comparison Karşılaştırma Outcomes Sonuç/Çıktı Örn.: Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark var mıdır? / 28 Centre for EBM http:www.cebm.net/

Sorunuz Cevaplanmış mı? Literatür taraması Hocalarınız Diğer meslektaşlarınız Arkadaşlarınız Kitaplar İnternet … / 28

Hipotez kurma H0 Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark yoktur. H1 Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark vardır. / 28

Araştırma yöntemleri (Soruyu nasıl cevaplarız?) Gözlemsel Vaka sunumu (case report) Prevalans (yaygınlık) Vaka kontrol (case control) Kalitatif araştırmalar Kohort çalışmaları Deneysel Randomize kontrollü çalışmalar Saha deneyleri Metodolojik Geçerlilik, güvenilirlik çalışması / 28

Vaka-Kontrol Çalışması Vakalar Kontroller Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N / 28

Etkenle karşılaşmayan Kohort çalışması Hasta Sağlam Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N Toplum / 28

Randomize Kontrollü Çalışma Hasta İyileşti A tedavisi B tedavisi Z A M A N Toplum Randomizasyon / 28

İstatistik Analiz Verilerde bulunması gereken özellikler Güncel Güvenilir Doğru Eksiksiz Kullanıma uygun Amaca uygun / 28

İstatistik Analiz Frekans dağılımları Önemlilik testleri (hipotez testleri) Student t-test ANOVA Ki kare Mann-Whitney U testi McNemar testi Wilcoxon Fisher exact test … / 28

/ 28

Birlikte bir örnek yapalım Bir araştırmanın aşamaları Yanıtlanabilir bir soru sormak Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? Hipotez kurma Yöntem belirleme Uygulama İstatistik Yorum Rapor yazımı / 28

/ 28

Yanıtlanabilir soru Kekik bitkisini tanıma açısından tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında bir fark var mıdır? / 28

Soru daha önce cevaplanmış mı? Aktürk Z ve ark. Tıp öğrencileri bitkileri yeterince tanımamaktadır. Altıncı sınıf öğrencilerinin bilgi düzeyi birinci sınıftakilerden fazladır. Genel Tıp Derg 2003;16(3):101-106 / 28

Hipotez H0: Dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından fark yoktur. H1: Dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından fark vardır. / 28

Yöntem Dönem 1 ve dönem 6 öğrencilerine aşağıdaki resim gösterildi / 28

İstatistik. Frekans Dağılımları / 28

İstatistik: Hipotez Testi / 28

Yorum Birinci sınıf öğrencilerinin %12’si kekik bitkisini tanırken altıncı sınıf öğrencilerinde bu oran %78’dir. Kekiği tanıma oranı 6. sınıfta daha fazla olmakla birlikte altıncı sınıf öğrencilerinin de %22’si tanımamaktadır. Dönem 1 ve 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından anlamlı bir fark vardır (p<0,001). / 28