Fotoğrafta Soyut Derleyen: Ayşe Saray
resim öğretilerinin etkisinde HIGH ART (ileri sanat) 1850-1870 resim öğretilerinin etkisinde kayıt aracı
Gareth and Lynette: the Idylls of the King Julia Margareth Cameron, 1875
resme sadık kalan sahtelikten uzak, müdahalesiz, gerçeğe uygun NATURALiZM 1889- doğa resme sadık kalan sahtelikten uzak, müdahalesiz, gerçeğe uygun
“Nilüfer Toplarken” Peter Henry Emerson 1886, platinum baskı
PICTIORALISM (resimsellik) 1880-1930 estetik, renk ve çizgi uyumu naturalizm ve empresyonizm etkileri kabul: kendi kuralları olan güzel sanat dalı
“Soğan Tarlası” George Davison, 1907
malzeme: sıradan eşyalar fotoğrafın kendi tasarımı ve yapısı YALIN FOTOĞRAF 1920- malzeme: sıradan eşyalar fotoğrafın kendi tasarımı ve yapısı fotoğrafçının iç dünyası ve özü ön planda görsel açıdan çok zengin SOYUTLAMA
“Biber” Edward Weston,1930
Modern Sanatın Gelişimi Alfred Stieglitz Galeri “291” Dove, Matisse, Picasso gibi birçok sanatçı bu galeride işlerini sergilemiştir...
Fotoğrafa (soyut) etkisi: Modern Sanat Akımları Kübizm Modernizm Fotoğrafa (soyut) etkisi: Dinamizm Gelecekçi akım Vortisizm
gelecekçi akımdan daha soyut VORTİSİZM 1912-14 gelecekçi akımdan daha soyut köşeli ve sert hatlar Alvin Langdon Coburn’ün vortografları fotoğraf alanındaki dinamik soyut örneklerden ve tamamen soyut sayılabilecek ilk çalışmalardan sayılabilir...
“Vortograf” Alvin Langdon Coburn, 1907
Paul Strand 1915 civarında soyutlamaya ilk adım attığında soyut tasarımların gündelik yaşama daha farklı bakarak yaratılabileceğini gördü. Katlantılar veya gölgelerin izdüşümleri gibi...
“Soyutlama”, Twin Lakes, Connecticut Paul Strand, 1916, gümüş-platin baskı
tanınmaz şekillerle daha derin katman ve duygulara ulaşmak SOYUT GERÇEKÇİLİK tanınmaz şekillerle daha derin katman ve duygulara ulaşmak izleyicinin tepkilerini ortaya çıkarmak gerçek dünyadan elde edilebilen görüntüler SOYUT DIŞAVURUMCULUK resim, şiir, heykel, film gibi diğer güzel sanat yapıtlarıyla bir aradalık Lazlo Moholy-Nagy
“Soyutlama”, Aaron Siskind, 1952
“Çatlak” Lilian Basman, 1970
teknik özellikler: objektif, enstantane, diyafram açıklığı, film Soyutlama Yolları: teknik özellikler: objektif, enstantane, diyafram açıklığı, film ölçü (küçük, büyük) ışık aracı (plastik objektif, ayna, çoklu pozlama) değişik bakış açıları (yukardan, aşağıdan) solarizasyon hareket makinasızlar distorsiyon (ayna, objektif)
Otorite kabul edilen Michel Seuphor’a göre; “Dış gerçek, sanatçıya ister hareket noktası olmuş olsun, ister olmasın, dış gerçeği herhangi bir şekilde anımsatmayan sanat soyuttur.”
(şarap kristali) Sondra Barrett-1983 (küçük ölçü)
Times Square, New York Andreas Gursky,1997 (büyük ölçü)
Işıkla soyutlama Vortisizm: Malcolm Arbuthnot Alvin Langdon Coburn Pierre Dubreuil
“Prizmadan Geçen Işık” Berenice Abbott,1958
“Fotogram” Man Ray, 1930 (makinasızlar)
“Kuş Uçuşu” Ernst Haas, 1959 (hareket)
Frederick Sommer,1946, jelatin gümüş baskı “Max Ernst” Frederick Sommer,1946, jelatin gümüş baskı (çoklu baskı)
“Çocuk Kütüphanesi, Paris” Martine Franck, 1965 (çekim açısı)
“Distorsiyon” André Kertész, 1933
KAYNAKLAR www.lumious-lint.com (+fotoğraflar) www.luminous-landscape.com Fotoğraf Dergisi: Prof. Güler Ertan – Soyut Sanat Prof. Tunç Tüfekçi – Yapısal bağlamda resim fotoğraf ilişkisi Fotoğraf akımları John Berger- Görme biçimleri