MODERNLEŞMENİN EVRENSEL GELİŞİMİ İÇİNDE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
Advertisements

29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
KARŞILAŞTI RMALI SİYASAL ANALİZ DERSİ Yrd. Doç. Dr. Cenk AYGÜL
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
ATATÜRK İNKILAPLARI.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ HAZIRLAYAN ETKENLER
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Eğitim Alanındaki Yenilikler
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ.
ULS1040 Türk Sİyasal HayatI - I
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
Sosyal alan sorular.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
18. YY OSMANLI DEVLETİ’NDEKİ YENİLİK HAREKETLERİ
CUMHURİYET HALK YÖNETİMİ HÜRRİYET ÇAĞDAŞLIK UYGARLIK DEMOKRASİ EŞİTLİK
Çalışma soruları 4. ders. Aşağıdakilerden hangisi hukukta laikleşmenin gerekçelerinden değildir? A. Mecelle’nin yetersiz olması B. Dinsel hukukun gayrimüslimlere.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
UZAKDOĞU’DA YENİ BİR GÜÇ: JAPONYA
5.ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK ATATÜRK İLKELERİ KAZANIM TESTİ
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
Cumhuriyet’e Nasıl Kavuştuk ?
TÜRK Eğitim Sistemi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
Cumhuriyet Bayramınız
TÜRKİYE’DE VETERİNER HEKİMLİĞİNDE OKULLAŞMA SÜRECİ
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
17. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ DURAKLAMANIN İÇ VE DIŞ NEDENLERİ.
MODERNLEŞMENİN EVRENSEL GELİŞİMİ İÇİNDE
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı. Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?  Eskiden devletimizin adı OSMANLI devletiydi.  Osmanlı devleti zamanın en güçlü devletiydi.
Sunum transkripti:

MODERNLEŞMENİN EVRENSEL GELİŞİMİ İÇİNDE TÜRKİYE'NİN VE ATATÜRK'ÜN YERİ Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi T.C.Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı "Doğumunun 125.Yılında Mustafa Kemal Atatürk Uluslararası Sempozyumu" 15-18 Mayıs 2006 ANKARA

Türk kültürü tarihin her döneminde dünyanın en güçlü kültürleriyle yanyana, her zaman mücâdele halinde yaşamıştır. Çin, Hint, İran, Arap (İslam), Bizans, Batı, Amerika Bu zor hayat bize devlet kurma, çok değişik kültürlerle bir arada barış içinde yaşama, bağnaz olmama ve değişikliklere çabuk intibak etme becerisi kazandırmıştır. Türk kültürü çok değişik kültürlerle bir arada yaşayıp mücâdele ede ede çeliklenmiştir. Bizim kültürümüz kabileciliğin ve coğrafyanın bir kültür üzerinde tutabileceği tortulardan temizlenmiştir. Türklerin kendi kültürel değerlerinden vaz geçmeden müslüman olmaları nasıl yüzyıllar boyu sürmüş ise, gene kendi kültürel değerlerini bırakmadan modern, demokratik, laik ve gelişmiş bir devlet olmaları da uzun sürmektedir.

Avrupa’da modernleşmenin temelleri 1200’ler Şehirleşme 1500’ler Coğrafi keşifler (İspanya, Portekiz) Rönesans (İtalya) Reform (Almanya) 1600-1700 Laik hukuk ve devlet yapıları 1780 Sanayi devrimi (İngiltere) 1789 Siyasi devrim (Fransa, Amerika) Ülke Başlama Sanayiin olgunlaşması İngiltere 1783-1802 1850 Fransa 1830-1860 1910 Amerika 1843-1860 1900 Almanya 1850-1873 1910 Japonya 1878-1900 1940 Rusya 1890-1914 1950

Sanayileşme ve geleneksel yönetim biçiminin değişmesi, kilisenin gücünün iyice zayıflaması, aristokrat sınıfların yoksullaşması, kapital sahiplerinin giderek zenginleşmesi, kırsaldan kentlere göç ve orada bir işçi sınıfının doğması, köylerin şehirleşmesi, hayat standartlarının yükselmesi gibi birçok toplumsal değişiklikler meydana geldi. Bilim ve teknolojideki gelişme, bir kültür devrimi de başlattı. Rasyonalist aydınlanma felsefesi, pozitif bilimlerin gelişmesi için uygun bir zihinsel ortam hazırladı. Bilimsel gelişmeler hem teknoloji olarak sanayi alanında uygulandı hem de okullar vasıtasıyla geniş kitlelere yaygınlaştırıldı.

Bu arada eğitim sistemlerinde önemli gelişmeler oldu Bu arada eğitim sistemlerinde önemli gelişmeler oldu. Devlet birçok kamu alanlarını olduğu gibi, eğitimi de kontrol altına aldı. Bütün ülkelerde eğitim bakanlıkları kuruldu. Devletler bütün vatandaşların çocuklarına zorunlu eğitim vermeye başladı. Hukuk, laiklikle beraber devletlerin ana özelliklerinden biri haline geldi. Birçok ülke modernleşmeye askeri alandan başlamış ve kurulan örgütlü ve modern askeri güçler, yeni toplumun ve devletin şekillenmesinde ana rolü oynamışlardır.

Moderleşmede izlenen yol farkına varma -- şok safhası -- farklılığın boyutlarını algılama ve analiz etme -- hangi alanlarda değişiklik yapılacağına karar verme -- taklit -- özümseme. Osmanlı Batı ile sürekli savaş ve barış durumunda yaşadığından, Batıda olup bitenlerin farkına varmaması imkansız idi. Daha 1700'lerin başında Avrupa ile daimi elçilik şeklinde siyasi ilişkiler kuruldu. Daha sonra Avrupa'dan devlet sistemini hemen her alanda değiştirmek için değişik zamanlarda yüzlerce uzman getirtildi. 1827'den itibaren Avrupa'ya öğrenciler gönderildi. Türkiye'de Batı modelinde bir eğitim sistemi kurulmaya ve okullar açılmaya başlandı. Bütün modernleşmekte olan ülkelerin yaptıkları da bu idi.

Osmanlı modernleşmesi önce askeri alanda başlamış, modernleşmenin önündeki en büyük engel olan Yeniçeri Ocağı ortadan kaldırılmıştır. Sanayileşme bizim topluma o zaman doğrudan etki etmedi, Avrupa toplumuna yaptığı etkilerin sadece kültürel ve siyasi boyutları geldi. Türkiye'deki gerek siyasal gerekse kültürel gelişmeler de, bu gelişmeleri zorlayacak ana motor olan sanayileşme olmadan yapıldı. Gerek Osmanlılar gerekse Cumhuriyet zamanında bazı sosyal değişiklikler yukarıdan aşağıya, "halka rağmen", zorunlu kültür değişmesi tarzında olmuştur.

20.yüzyılda yeni Türk toplumunun nasıl şekilleneceği üzerindeki tartışmalar Osmanlılar zamanında başlamış ve İttihat ve Terakki ideologları tarafından "Türkleşmek, İslamlaşmak, Çağdaşlaşmak" şeklinde bir senteze kavuşturulmuştu. Cumhuriyet bu formülün çağdaşlaşmak ve Türkleşmek faktörlerini değerlendirdi ve başlangıçta (bu ikisi ile çelişen ve onların gelişimine engel olan) üçüncü faktörü kontrol altında tutmaya başladı. 21.yüzyılda bu üçüncü faktörün diğerleriyle dengeli olarak işleme sokulup sokulamayacağını göreceğiz.

19.yüzyılın ikinci yarısından itibaren "kültürel Batılılaşma" diyebileceğimiz bir akım başladı. Batı tipi okullar, okullarda “yabancı” dil öğretimi, tercümeler ve siyasi tartışmalar gibi alanlarda görülen bu hareketler, Osmanlının devlet yapısında değişiklikler yapmasına neden oldu.

Modern devletler halkı, birçok devlet hizmetlerine ve yönetimine katılan bir vatandaş olarak alıyor; devlet hizmetlerini de gerek bürokratik ağı gerekse hizmet birimleriyle birçok alanlara yaygınlaştırıyordu. Osmanlı da 19.yüzyıl ortalarından itibaren Batı tipi bir devlet örgütlenmesine geçti. Bu devlet bürokrasisini kurma ve bürolara kaliteli memur yetiştirmek için Batı tipi okulları tüm çeşitliliği ile kurmaya başladı. Siyasi rejim mutlak padişahlıktan meşrutiyete, oradan padişahı ve halifesi olmayan laik, demokratik Cumhuriyete dönüştürülmüştür.

Osmanlı'da bütün halkın eşit vatandaş olarak kabul edilmesi ve hepsinin yasalar önünde eşit sayılması Tanzimat döneminde başladı. Ama Cumhuriyet'e kadar hem İslâm hukuku geçerli oldu hem de Batı hukuku yerleştirilmeye çalışıldı. Cumhuriyet ise, daha başlarda yaptığı bir dizi hukuk devrimi ile bu ikiliği giderdi ve tamamen laik Batı hukukunu yerleştirdi.

Türkiye "Tevhid-i Tedrisat" kanununu çıkartarak Osmanlının kapatmaya cesaret edemediği medreseleri bir hamlede kapattı. Türkiye Cumhuriyeti, Latin harfleri esasında bir alfabe kabul ederek, dünyadaki en önemli devrimlerden birini yaptı. Ama gene de Camilere yeni Türk harflerini sokamadı, Kuran öğretiminde Türkçeyi ve yeni harfleri egemen kılamadı. Atatürk'ün bilim ve kültür üzerinde dinin baskılarını kaldırma yönünde yaptıkları ve "Hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir" gibi ifadeleri, Türkiye'de laik eğitim sisteminin yerleşmesinde ve bilimsel çalışmalarda çok önemli bir rol oynamıştır. Özellikle 1933 üniversite devriminden sonra pozitif bilim anlayışının her alanda da hakim olması için çalışılmıştır.

Türkiye Anadoluya yerleştiğinden beri, Batılıdır Türkiye Anadoluya yerleştiğinden beri, Batılıdır. O zamandan beri yönü genellikle Batıya dönük, yaşam alanı ve mücâdele yeri, savaşları ve barışları hep Batıdadır. Son yüzyıllarda tamamen Batı uygarlığını kullanarak Batı ile savaşmıştır. Bugün gerek Batılı organizasyonlar (NATO, AB gibi) içindeki yeri ile Batılı devletlerle ilişkilerinde hep bağımsızlık ve işbirliği ilkelerini uzlaştırmaya çalışmaktadır.

Osmanlı ve Türkiye sanayileşmeyi tam olarak ve zamanında gerçekleştiremedi. Sanayileşme bireylerin özgürleşmesinde çok önemli bir role sahiptir. Sanayileşme ile demokratikleşme, sanayileşme ile laikleşme, bilimsel bir zihniyete sahip olma paralel gider. Sanayileşmeyi gerçekleştiremeyen ülkeler, laik hukuk düzenini kurmada da demokratikleşmede de sağlam bir şekilde ilerleyemezler.

Türkiye bugün hâlâ "Atatürk Türkiyesi"dir. Cumhuriyetin kurulmasında, saltanatın kaldırılmasında, hukuk, eğitim ve yazı devrimlerinde Atatürk'ün öncü rolü ve iradesi çok büyük bir rol oynamıştır. Atatürk, ortaya koyduğu politikalarla bu devletin hem ana yapısını hem de ortak paydasını oluşturmaktadır.