Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

GEÇERLİLİK 1- Tarihsel Gelişim 2- Geçerlilik Tanımı
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Ö ğ retim Görevlisi: Prof.Dr.Mustafa Ergün Hazırlayan:Ozan Alkoç-Anatomi A.B.D Doktora Ö ğ rencisi-Tıp Fakültesi ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK:
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MTSK SINAV SORUMLUSU YETİŞTİRME KURSU
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -4-
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇMEDE HATA.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
UZAKTAN EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Temel İstatistik Terimler
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik.
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Temel İstatistik Terimler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Fakultesi, Anatomi AD Tıp Fakultesi, Nöroşirurji AD

Geçerlik, bir ölçme aracının geliştirilmiş bulunduğu konuda amaca hizmet etmesidir. Örneğin; Ölçme aracı olan kilogram ağırlık ölçmede geçerli, uzunluk ölçmede geçerli değildir.

Eğitim Test, sınav vb. Ölçtüğü şeyle ilgili olan ve ölçtüğü şeyi tutarlı olarak ölçen bir test geçerlidir. Uygunluk ve güvenirlik geçerliğin iki önemli öğesidir.

Bir derse ait bilgi ve beceriler bilinmeden sınavdan gecilirse gecerlik düşüktür. Ölçülecek bir değişken eksik olarak ölçülüyorsa geçerlik düşüktür.

Test puanlarıyla ölçüt ya da ölçütler takımı arasındaki ilişki katsayısına geçerlik katsayısı adı verilir. Bu sayı (-1,00) ile (+1,00) arasında değişir.

Bir testin geçerliğini, onun güvenirliği sınırlar. Tesadüfi ölçme hataları düşük güvenirlik katsayısı düşük geçerlik katsayısı Bir test için geçerlik katsayısı, o testin güvenirlik katsayısının karekök değerini geçemez.

Geçerlik Türleri Kapsam geçerliği Yordama (tahmin) geçerliği Yapı geçerliği Görünüş geçerliği

1. Kapsam Geçerliği Kapsam geçerliği, testi oluşturan maddelerin ölçülen davranışlar evrenini temsil etme düzeyi hakkında karara varmadır. Masa üç bacak …. tek bacak Test sorularında yığılma … Sorular davranışı ölçmede uygun mu…

2. Yordama Geçerliği -1 Yordama, “istatistiksel teknikler kullanılarak ve bilinenlerden yararlanılarak bilinmeyen durumlar hakkında yapılan geleceğe yönelik tahminde bulunma işlemidir”

2. Yordama Geçerliği - 2 Bir testin yordama geçerliği, o testen elde edilen puanlarla testin yordamak için düzenlendiği değişkenin doğrudan ölçüsü olan ve daha sonra elde edilen ölçüt arasındaki korelasyondur. OSS sınavı üniversite başarısı …. Mezuniyet notu iş başarısı ….

3. Yapı Geçerliği Ölçülen değişkenle ilgili olarak mevcut olan teorik yapıyı doğrular ölçüler yapmak genelde zeka, ilgi, kişilik vb. niteliklerin ölçülmesiyle ilgilidir. Yaş arttıkça zeka artar. Aynı zeka testinin 3, 4 ve 5 sınıflara uygulanması. Sınıf arttıkça ortalama artarsa testin yapı geçerliliği vardır.

4. Görünüş Geçerliği Bir ölçme aracının ölçmek istediği davranışı ne derece ölçebilir göründüğüdür. Konunun uzmanlarının görüşleriyle belirlenir. Görünüşte ne kadar geçerlidir. Ehliyet alırken yapılan sınavlar…

Sadece hedefte ölçmek istediğimiz hedef davranışlar ölçülmeli, başka şeyler karıştırılmamalı Derste anlatılmayanları sorma, kopya çekme geçerliği zayıflatır. Testlerin geçerliği geçerlik katsayısı ile hesaplanabilir. Her soru bir hedef davranışı ölçmelidir. Sınav hem kapsayıcı hem dengeli olmalıdır. Güvenilir olmalı sorular zor olmamalı her öğrenciye hitap etmeli