EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Spor Pedagojisi.
Advertisements

2.HAFTA ETKİLİ BİR ÖĞRETİM YÖNTEMİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay Memiş
EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ
EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ
KAZANIMLAR 5. İçinde bulunduğu eğitsel ve sosyal faaliyetlerde işleyen süreçleri demokrasinin ilkeleri açısından analiz eder.
Temel Kavramlar ve İlkeler
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Eğitim Bilimine Giriş.
Eğitimin Temel Kavramları Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Temel Kavramlar.
PROGRAM GELIŞTIRME KURULU
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
SINIF YÖNETİMI Sınıf Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Adnan BOYACI.
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Temel Kavramlar ve İlkeler
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Program Geliştirme ve Öğretim
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitimin ve Toplum.
EĞİTİM BİREYİN DAVRANIŞLARINDA KENDİ YAŞANTISI YOLUYLA KASITLI OLARAK
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
DERS:ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Dursun AKSU.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
EDS -101 Eğitim Bilimine Giriş Türkçe Öğretmenliği Bölümü Tülay KAYA
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Tuncay Sevindik
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ TEMEL KAVRAMLAR.
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
NEDEN EĞİTİM ?.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
BBY469 Öğretim Yönetim Sistemleri Eğitim Bilimine Giriş Turgay Baş 1.
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
EĞİTİM program gelİŞtİrme Ve ÖĞretim İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLARI
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYİN DAVRANIŞLARINDA
YAYGIN EĞİTİM.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
BİREYİN DAVRANIŞLARINDA KENDİ YAŞANTISI YOLUYLA KASITLI OLARAK
Karşılaştırmalı Eğitim
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Yaygın eğitim 1.
HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİ ÖĞRETMEN VE USTA ÖĞRETİCİ
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. EĞİTİM KAVRAMI Eğitim:Toplum yaşayışında yer edinmek için edinilen bilgi, beceri ve anlayışlara denir. Eğitim geniş.
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Sunum transkripti:

EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR

Eğitim nedir? Eğitim nedir? Temel becerilerimizdeki bilgi, kitabi veya kurallı bir bilgi, bir öğreti, toplumun değer yargıları, vatandaşlık bilgisi, yaşamın kendisi yoksa başka bir şey midir? Eğitim, insanın doğumundan ölümüne kadar devam eden bir süreç olup, siyasi, ekonomik, kültürel, bireysel vb. etkileşimleri içinde bulundurmaktadır. Bu nedenle bir eğitim tanımı yapmak oldukça zordur.

Eğitim (education) kelimesi Latince bir kök ten türetilmiş olup “Educare” ve “Educere” sözcüklerine karşılık gelmektedir. “Educare”, öğreneni özel bir beceriyle donatmak için talim ettirmek anlamına gelir. “Educere” ise yetkinleşme, bireyin kendisini ve dünyayı keşfetmesine izin verme, kişi olarak fikirleri ve becerileri değerli olduklarından fikirleri izlemek ve becerileri geliştirmek anlamını içermektedir.

Türkçe de ise eğitim kavramı köken itibariyle “eğ”, “eğmek” kökünden türetilmiş olup bükmek, uygulamak, öğretmek, yetiştirmek, geliştirmek, alıştırmak, egemenlik altına almak, yönlendirmek gibi anlamlara gelmektedir.

Tarih boyunca eğitimin farklı tanımları yapılmıştır: İdealist yaklaşıma göre eğitim insanın mükemmeliyete ulaşma çabalarının bir sürecidir. Realist anlayışta mevcut kültürel mirası yeni nesillere aktararak onları topluma hazırlama süreci olarak kabul edilir. Pragmatist yaklaşımda eğitim, bireyin yaşantılarını yeniden oluşturarak onu yetiştirme sürecidir. Natüralizme göre ise eğitim, doğaya ayak uydurarak onu yönlendirme sürecidir.

Ülkemizde en çok kabul gören tanımlardan biri ise Ertürk tarafından, “bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde değişme meydana getirme süreci” olarak ifade edilmiştir.

Ertürk’ün tanımına göre eğitimin niteliğine ilişkin dört durum ortaya çıkmaktadır (Başaran, 1999): 1. Eğitim, istenilen davranışı oluşturma işidir. 2. Bir davranış ancak yaşayarak kazanılabilmektedir. 3. Önceden saptanan eğitim amaçlarına uygun olarak eğitilen kişide davranış değişikliği oluşturulmaktadır. 4. Davranış kazanımı, planlı bir eğitim sürecine dâhil olmaya bağlıdır.

Eğitimin Türleri

Formal Eğitim Okullarda veya kurumlarda bir program çerçevesinde belli bir amaca yönelik olarak planlanmış, yeri ve süreci belli olan eğitim anlayışıdır. Okullarda gerçekleşen bu tür bir eğitimde süreç, kontrollü bir şekilde öğretmen tarafından planlanır ve yürütülür. Formal eğitim kendi içerisinde örgün eğitim ve yaygın eğitim olmak üzere ikiye ayrılır.

Örgün Eğitim Belli bir yaş grubundaki bireylere, milli eğitimin amaçlarına göre hazırlanmış eğitim programlarıyla okul çatısı altında düzenli olarak yapılan eğitimdir. Örgün eğitim, okul sistemini ifade etmektedir. Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimden oluşmaktadır. Örgün eğitim kurumlarında öğrenim gören öğrencinin tek sorumluluğu okuduğu kurumdan başarı ile mezun olmaktır.

Yaygın Eğitim Örgün eğitimin yanında veya dışında bireylere gerekli bilgi, beceri ve davranışları kazandırmak için, formal eğitim faaliyetlerin tümünü kapsayan ve hayat boyu devam edebilen farklı süre ve düzeylerde yapılan eğitimdir.

Yaygın eğitimle aynı anlamda kullanılan eğitim türleri Halk Eğitimi: UNESCO tarafından benimsenen tanıma göre halk eğitimi, genellikle on beş veya daha ileri yaşta olup normal okul ve üniversite sisteminin dışında bulunan kimselerin yararına sunulan ve ihtiyaçlara göre düzenlenen eğitimdir. Hizmet İçi Eğitim: Özel ve tüzel kişilere ait iş yerlerinde belirli bir maaş veya ücret karşılığında işe alınmış ve çalışmakta olan bireylerin görevleri ile ilgili gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazanmalarını sağlamak üzere yapılan eğitimdir.

Yaygın eğitimle aynı anlamda kullanılan eğitim türleri Yetişkin Eğitimi: Yetişkin olarak algılanan bireylerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik olarak düzenlenen planlı eğitim faaliyetleridir.

İnformal Eğitim Bireyin içerisinde bulunduğu ortamda bir ön hazırlık, plan ve program olmadan sistemsiz ve denetimsiz bir şekilde kazandığı davranış değişimleridir. Bu değişim olumlu veya olumsuz yönde gerçekleşebilir. Aile içinde, akran gruplarında, usta çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar informal eğitimin ürünleridir. Yardımlaşma, dayanışma, işbirliği, kurallara uymayı öğrenme, sigara içmek, kopya çekmek, aksanlı konuşmak ve benzeri davranışlar informal eğitim sürecinde oluşan davranış değişimlerine örnek olarak verilebilir

Öğrenme Öğrenme yaşantı ürünü ve nispeten kalıcı izli davranış değişiklikleridir. Öğrenmenin üç önemli özelliği olduğu belirtilmektedir : Bireyin davranışında bir değişikliğin 1. olması, Değişikliğin yaşantı sonucu meydana gelmesi, Değişikliğin geçici değil en azından belli bir süre kalıcı olmasıdır.

Öğretim Öğrenme, kişinin kendi kendine yapacağı etkinliklerle sağlanabileceği gibi, bir amaçla bir başka aracın ya da kimsenin yardımı ile de sağlanabilir. Bu durumda o iş, artık bir öğrenme olmaktan çıkar, bir öğretim olur. Geniş anlamda ise öğretim, öğretmen ve öğrenci arasındaki etkileşimin tümünü kapsar. Kısaca öğretim, öğrenme sürecinin, amaçlı, planlı ve düzenli olarak uygun koşul ya da durumları hazırlayarak yapılmasıdır.

Öğretimin özellikleri şu şekilde sıralanabilir: Öğretim bir süreçtir Öğretim planlıdır Öğretim öğrenciyi geliştirmek ona bir şeyler kazandırmak amacındadır Öğretim öğrenmenin başlatılması ve sürdürülmesi etkinliklerini içermektedir.

Öğretimin başlıca öğeleri:

Eğitim Programı: Okulun ve öğretmenin yol göstericiliği altında, okul içi ve okul dışındaki bütün öğrenme ve öğretim faaliyetleridir. Dersler, kol faaliyetleri, özel gün ve haftaların kutlanması, geziler, rehberlik, sağlık vb. hizmetler ve fonksiyonları kapsar.

Öğretim Programı: Okul içi deneyimlerle sınırlıdır Öğretim Programı: Okul içi deneyimlerle sınırlıdır. Okulda okutulan dersleri veya kursları kapsayan bir kılavuz kitap veya dökümandır.

Ders Programı: Öğretim programında yer alan bir dersin amaç, muhteva, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme esaslarını belirten programdır.