PROGRAM DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Advertisements

Doç. Dr. Burhan Akpınar Şubat 2013 ANKARA
Öğretim İhtiyacını Belirleme
MERHABA.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Özel Öğretim Yöntemleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğretim Tasarımı
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
PROGRAM TASARIMI
FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAM VE PLANLAMA
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 15
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
MERHABA.
EĞİTİM PROGRAMININ ÖGELERİ:
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Tarama araştırmaları (TA)
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
MERHABA.
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
İnsan Kaynakları Yönetiminin
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
DERSİMİZİN ADI NEDİR?.
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Programın Denenmesi Hazırlanan program taslağının denenmesi uygulama sürecinde programda gerekli düzeltmelerin yapılmasına olanak sağlamalıdır. Deneme.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
Sistem Yaklaşımı.
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
İnsan Kaynakları Yönetiminin
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI (BEP)
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

PROGRAM DEĞERLENDİRME Arş. Gör. Ceyhun OZAN Atatürk Üniversitesi, EPÖ

AMACINA GÖRE ÖLÇME DEĞERLENDİRME TÜRLERİ Tanıma-Yerleştirmeye Dönük Değerlendirme Biçimlendirici-Yetiştirici Değerlendirme Düzey Belirleyici Değerlendirme

PROGRAM DEĞRLENDİRME MODELLERİ Tyler`ın Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli Metfessel- Michael Değerlendirme Modeli Malcolm Provus`un Farklar Yaklaşımı Modeli Robert Stake`in Uygunluk-Olasılık Modeli Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli Stufflebeam`in Makro (Toplam) Değerlendirme Modeli Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli B. Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli

Tyler`ın Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli Tyler`a göre bir eğitim programının hedef, öğrenme yaşantıları ve değerlendirme olmak üzere üç temel öğesi bulunur. 1. Programın amaç ve hedeflerini belirle. 2. Hedefleri sınıfla. 3. Hedefleri davranışsal olarak ifade et. 4. Hedeflerin kazanılıp kazanılamayacağını gösteren ortamları yarat. 5. Ölçme tekniklerini seç ya da geliştir. 6. Öğrenci performansına yönelik veri elde et. 7. Verileri hedef davranışlarla karşılaştır.

Metfessel- Michael Değerlendirme Modeli Eğitim dünyasındaki herkes program değerlendirmede rol almalıdır. 1.Genelden özele sıralanan hedefler geliştirilir. 2. Hedefler uygulanabilir duruma getirilir. 3. Hedefleri ölçebilecek araçlar geliştirilir. 4. Uygulama sürecinin tamamı ölçülerek veriler toplanır ve analiz edilir. 5. Değerlendirme ölçütleri ve standartları belirlenir. 6. Programın felsefesi dahil bütün alanlarda beklenen standartlar gözden geçirilerek yeniden yapılandırılır.

Malcolm Provus`un Farklar Yaklaşımı Modeli Her aşamada maliyet fayda analizi yapılması 1. Programın standartlarını belirleme 2. Program performansını belirleme 3. Performansla standartları karşılaştırma 4. Performansla standartlar arasındaki farkı belirleme Provus programın tasarım, oluşturma, süreç ve ürün-sonuç bölümlerinin her birinde bir önceki basamağın performansını değerlendirmekte, eksikleri gidermekte ve sonraki basamağa geçmektedir.

Robert Stake`in Uygunluk-Olasılık Modeli 1. Eğitimcilerin ve yerel uzmanların kişisel görüşleri sezgi ağırlıklı olmakta ve programın değerlendirilmesini objektiflikten uzaklaştırmaktadır. 2. Değerlendirme sadece profesyonel değerlendirme uzmanları tarafından yapılmalıdır. 3. Değerlendirmede girdi-süreç ve çıktı(ürün) ölçülmelidir. 4. Girdi’de öğrenme öncesi durum, Süreç’te sınıf ortamı-zaman yönetimi-karşılıklı ve etkili iletişim, çıktı(ürün)’de akademik başarı, beceriler ve tutumlar önemlidir.

Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli Stufflebeam`e göre değerlendirmenin amacı; program hakkında karar verme yetkisine sahip olan kişilere bilgi vermektir. Program geliştirme ile ilgili yetkililerin dört alanda karar vermesi gerekir: Planlama, yapılaştırma, uygulama ve yeniden düzenleme. Bu kararlara dayanak olacak bilgilerin toplanması için programın dört farklı aşamasının değerlendirilmesi söz konusudur: 1. Bağlamın değerlendirilmesi: Hedeflerin belirlenmesine temel olacak bilgiler ve hedefler belirlenir. Değerlendirilir. 2. Girdinin değerlendirilmesi: Programın hedeflerine ulaşabilmek için gerekli kaynakların neler olduğu ve bu kaynakların nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sağlar. 3. Sürecin değerlendirilmesi: Program uygulanırken gerçekleştirilir, planlanan ve gerçekleştirilen etkinlikler arasındaki uyuma bakılır. 4. Ürünün değerlendirilmesi: Beklenen ürünle gerçekleşen ürün arasında karşılaştırma yapılır. Ürün değerlendirme ile uygulanan programın devam edip etmeyeceğine karar verilir.

Stufflebeam`in Makro (Toplam) Değerlendirme Modeli 1. Sonuçlar az bilgi ile büyük, az bilgi ile küçük, çok bilgi ile küçük, çok bilgi ile büyük kararlar alarak değerlendirilir. 2. Hareketli-çoğaltıcı-durağan-biçim değiştirici değişiklikler yapılır.

Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli 1. Yeni bir programın sonucu olarak belirli okullarda okul yılı süresince neler olmuştur? 2. Anahtar olaylar nelerdir? 3. Katılımcıların tepkileri nelerdir? Yeni programdan öğrenciler ne gibi deneyimler edinmişlerdir? Gibi sorular sormalarını önerir. Modelin üç boyutu bulunmaktadır: 1. Betimle 2. Yorumla ve 3. Değerlendir

Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli Süreç odaklıdır. Nitel veriler toplanır. Uzmanlığın önemine vurgu yapılır. Filmler, video teypler, fotoğraflar, görüşmeler, gözlemler hem öğrenciler hem de öğretmenlerin etkileşimde bulunduğu ses kasetleri kullanılarak veri toplanır. Değerlendirme özneldir.

B. Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli HEDEFLER Toplumun beklentilerine uygun mu? Öğrencinin ihtiyaçlarına uygun mu? Konu alanına uygun mu? Birbiriyle tutarlı mı? Gerçekleştirilebilecek özellikte mi? Açık ve anlaşılır mı? İÇERİK Hedeflerle tutarlı mı? Öğrencilerin düzeyine uygun mu? Bilgileri öğrenciler için anlamlı mı? Düzenlenmesi öğrenme ilkelerine uygun mu? Bilgileri önemli ve geçerli mi? ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİ Hedeflere ulaştırıyor mu? Bilginin özelliklerine uygun mu? Öğrencilerin özelliklerine uygun mu? Öğretim ilkelerine uygun mu? SINAMA DURUMLARI Geçerli, güvenilir ve kullanışlı mı?