F1 YARIŞLARI VE TOYOTA Ahmet Murat DEMİR Salih Onur KASAP Burak YAKARÖZKAN
DÜNYADA TOYOTA VE FORMULA 1 Formula 1 yarışları reklam ve pazarlama için önemli bir araçtır. 200 ülkede televizyondan canlı olarak izlenen ve yaklaşık 400milyon kişinin takip ettiği bir organizasyon olması firmaların reklamları için çok cazip bir imkan sunmaktadır. Yarışın öncesi,sonrası ve yarış esnasında gösterilen tüm reklamlar sadece pistteki seyircilere değil ekran başındaki izleyicilere de ulaşmaktadır.
Öncelikli amaç yarışları kazanmak değil, dünya genelinde Toyota markasının değerini artırmaktır. Güvenli,kaliteli ve dayanıklı Toyota imajının yanında, dinamik,hızlı ve genç bir otomobil imajı oluşturmak. Marka tanıtımı ile dünya pazarındaki ve özellikle Türkiye’deki satış rakamlarını artırmak. TOYOTA FİRMASININ FORMULA YARIŞLARINA KATILMA AMACI
Bu düşünce çerçevesinde Türkiye yarışlarının yapılmasının en büyük destekçilerinden birisi Toyota firmasıdır. Türkiye pazarındaki Toyota müşterilerin 40 yaş üstü olduğu bilinmekteydi ve markayı genç nüfusa benimsetmekte Türkiye F1 yarışlarının etkili olacağı düşünülüyordu. Dünya pazarında ise A.B.D piyasası Toyota için en önemli pazar durumundadır. Spor modellerin ve Lexus gibi lüks modellerin satışı A.B.D pazarında kendine yer bulmaktadır. TÜRKİYE’DE TOYOTA VE FORMULA 1
Yapılan araştırmalarda Türkiye’deki 21 yaş üstü erkek nüfusunun %6’sı, kadın nüfusunun ise %1’i F1 yarışlarını televizyondan takip ettiği belirlenmiştir. F1 takviminde Türkiye yarışının olması izleyicilerin yarışlara gelmesini sağlayacağı düşünülmekteydi. Böylece Toyota aynı anda Türk seyircilerin markaya bakışlarını değiştirmeyi ve pazardaki payını artırmayı amaçlamıştır.
Toyota yeni imajını hızlı ve dinamik olarak belirleyerek,Türkiye yarışlarının en büyük destekçisi olmuştur. Yarışlara katılan takımların içinde az sayıda bulunan otomobil üreticilerinden biri olan Toyota bu avantajını kullanarak kendi reklamını sadece katılımla gerçekleştirmek istemiştir. İstanbul yarışlarının Türkiye tanıtımına etkisi de olacağından hükümet tarafından desteklenmiş ve 1 yıl gibi kısa bir sürede pist hazır hale getirilmiştir.
SONUÇ/DEĞERLENDİRME Türkiye yarışlarının satışlara etkisi beklenen şekilde gelişmemiştir. Motor sporlarına olan ilginin sadece televizyon odaklı olması,biletlerin pahalı olması,ulaşım ve konaklama ihtiyaçlarının yetersiz olması Türk izleyicilerin yarışlara katılımını en az seviyede tutmuştur. Bu nedenle Toyota, İstanbul Park pisti etrafında yapılan tanıtım çalışmalarını tam anlamı ile gerçekleştirememiş ve ürün satışı konusunda sıkıntı yaşamıştır.
Toyota’nın yarışları kazanmaması, izleyicilerin nispeten yarış kazanan markaları takip etmeleri nedeniyle marka imajı F1 yarışı izleyicilerinde istenen düzeyde gelişmemiştir. Aile otomobili imajını değiştiremeyen firma Türkiye pazarında spor otomobil satışı olmadığından genç nüfusa ulaşamamaktadır. Toyota firması hedeflemiş olduğu genç nüfusa, hızlı ve dinamik olduğunu reklamlarla kanıtlayamamıştır. Formula 1 yarışlarına 2002 yılında ilk kez katılan Toyota 2009 yılında yarışlardan çekilme kararı almıştır.
Auris Corolla Yaris Avensis
BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER. Toyota Reklam-1 Toyota Reklam-2 Toyota Reklam-3 Toyota Reklam-4