1 IV. AMAÇLARIN BAŞARILMASI İÇİN GEREKLİ OLAN ÖZEL EĞİTİM VE İLGİLİ SERVİSLERİN BETİMLENMESİ
2 Bu basamakta hangi özel eğitim ve ilgili servislerin, hizmetlerin öğrencinin BEP’inde yer alan amaçlara ulaşmasına yardımcı olacağına karar verilir. Öğrencinin özür yapısı ve şiddeti, öğrencinin günün belli bir kısmında özel sınıfta, özel bir okulda vb. eğitim görmesini gerektirebilir.
3 BEP’in önemli bir özelliği de ebeveyne ve öğretmenlere, öğrencinin nerede, ne kadar süre ile ilgili servislerden hizmet alacağı hakkında spesifik bilgi sağlamasıdır. BEP öğrencinin özel eğitim programının önemli ayrıntılarını içermektedir. Bunlar; 1. Tarih: Ne zaman başlayacak? 1. Tarih: Ne zaman başlayacak? 2. Sıklık: Ne sıklıkta sağlanacak? 2. Sıklık: Ne sıklıkta sağlanacak? 3. Yer: Nerede verilecek? 3. Yer: Nerede verilecek? 4. Süre: Hangi servise ne kadar süre devam edecek? 4. Süre: Hangi servise ne kadar süre devam edecek?
4 V. ÖĞRENCİNİN GENEL EĞİTİM UYGULAMALARINA KATILACAĞI/KATILAMAYACAĞI ALANLARIN BETİMLENMESİ
5 Özrü olan öğrencinin mümkün olan en fazla ölçüde genel eğitim uygulamalarına katılmaları beklenir. Ancak öğrencinin her genel eğitim uygulamasına katılımı öğrenciye fayda göstermeyebilir. Bu durumda BEP ekibi özürlü öğrencinin, özrü olamayan akranlarının arasına katılmayacağı dersler, ders dışı ve sosyal etkinlikleri planlamalıdır. Eğer öğrenci, genel eğitim uygulamalarına uygun destek yardım ve hizmetlerle bile katılamayacaksa bu karar BEP’te açıklanmalıdır.
6 Özrü olan öğrenci 3 alanda genel eğitim uygulamalarına katılabilir. Bunlar; Ders etkinlikleri Ders dışı etkinlikler Tenefüs Toplantı Öğle yemeği Sosyal etkinlikler Spor takımları Eğitici kollar Okul kulüpleri
7 VI. ÖĞRENCİNİN KATILACAĞI DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TANIMLANMASI
8 Özürlü öğrencinin değerlendirme sırasında gereksinim duyduğu herhangi bir uyarlama hakkında bir ifadenin yazılması gerekir. Değerlendirme sırasındaki uyarlamalar, özürlü öğrencilere diğer akranlarına oranla avantaj sağlamak için değil, öğrencinin bireysel gereksinimlerini karşılamak için yapılır. Değerlendirme sırasında özürlü öğrenci için yapılabilecek dört ana uyarlama vardır.
9 UYARLAMALAR 1. Zamanlama/süre kullanımı: Bir öğrencinin bir testi tamamlaması için verilen süre ya da testin gün içinde uygulanacağı zamandır. Testi tamamlamak için daha fazla zaman verme Test sırasında daha sık ara verme olanağı verilmesi Testin diğer öğrencilerden farklı bir günde ya da günün farklı bir zamanında verilmesi
10 2. Değerlendirme ortamı: Testin uygulanacağı yer ya da teste alınan grubun büyüklüğüdür. Öğrencinin testi farklı bir odada yapmasına izin verilmesi Testi küçük bir grupla almasına izin verilmesi 3. Sunum formatı: Testin sunulma yoludur. Bu öğrencinin ana dilinde, sözel, yazılı olabileceği gibi, odyo-teybe kaydedilmiş ya da diğer sunum şekillerinde olabilir. Büyük yazılar Yönergelerin basitleştirilmesi Daha az soru verilmesi
11 4. Yanıt formatı: Testlere yanıt verme şeklidir. Sözel olabileceği gibi, diğer yanıt formlarında da olabilir. Braile İşaret dili Öğrencinin sözel yanıtının kaydedilmesi Yardımcı teknoloji kullanılması Uyarlamalara rağmen öğrenci özrünün yapısına bağlı olarak yapılan bir genel değerlendirme sınavına katılamayacaksa BEP’te değerlendirmenin öğrenci için neden uygun olmadığına ve öğrencinin nasıl değerlendirileceğine ilişkin bir ifade yer almalıdır.
12 Bu gibi durumlarda öğrencinin ilerlemesi alternatif değerlendirme yöntemleri ile ölçülebilir. Portfolyo değerlendirme ( yazılı çalışmaları, videoya kaydedilmiş performansı) Gelişimsel değerlendirme Müfredata dayalı değerlendirme İşlevsel yaşam becerileri değerlendirmesi Uyumsal davranışlar kontrol listesi
13 VII. AİLENİN DÜZENLİ OLARAK NASIL BİLGİLENDİRİLECEĞİNİN BETİMLENMESİ
14 BEP ekibinin bir üyesi olarak aile çocukları için amaçların yazılmasına ve hizmetlerin belirlenmesine katılır. Ailenin bilgilendirilmesi konusunda BEP iki şeyi içermelidir: 1. Öğrencinin yıllık amaçlar karşısındaki ilerlemesinin nasıl ölçüleceği 2. Ailenin çocuklarının kısa dönemli hedefler karşısındaki ilerlemesi hakkında düzenli olarak nasıl bilgilendirileceği. Bunun en az normal çocukların velilerinin çocuklarının ilerlemesi konusunda bilgilendirilmesi kadar sık olması beklenir.
15 Öğrencinin ilerlemesi hakkında aileyi bilgilendiren ifadelerin iki şeyi içermesi beklenir; 1. Öğrencinin amaçlar ve hedefler konusunda ilerlemesinin nasıl olduğu 2. Bu ilerleme ile yıl sonundaki amaç ve hedeflerin ne oranda başarılmış olabileceği Öğrencinin ilerlemesi şu yollarla ölçülebilir; Karşılanan öğretimsel hedef sayısı Karşılanan KDH sayısı Karşılanan yıllık amaç sayısı Sınav,test sonuçları Günlük, haftalık ilerleme tabloları Ön test – son test sonuçları