Şebeke Organizasyon Yapıları ve Güven

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Advertisements

Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
TAKIM RUHU.
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
TAKIMLARIN OLUŞTURULMASI
YÖNETİM KURULU ÜYESİ BELİRLEME YAKLAŞIMI 360° Beyin Avı 27 Mayıs 2003 Yönetim Kurulu Üyesi Seçme Kriterleri 27 Mayıs 2003 Amrop International 1.
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Güçlü Kişilik Özellikleri Üstün Yönetsel Beceriler
İşbirliği Bezen Balamir Coşkun
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Lojistik Yönetimi Ders – II
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
BÖLÜM 8. İtibar kavramı, Türk Dil Kurumu’nun Türkçe Sözlüğü’nde şöyle tanımlanmıştır: Saygı görme, değerli, güvenilir olma durumu, saygınlık, prestij.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Sağlık Ortamlarında İletişim
İşletmelerarası İlişkiler Açısından Şebeke Organizasyon Türleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
Bölüm 10 Takımlar.
Örgütsel bilgi kullanımı
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Rabia BORAZANCI.
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Toplam Kalite Yönetimi
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
Yeni Kariyer Yaklaşımları
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Toplumsal Sapma ve suç SOSY103.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
1 Kurumsallaşma Ve Mesleki Saygınlık İlişkisi Erol Demirel SMMM 2 Haziran 2016/Ankara.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
İnsan davranışlarının değişimi
Performans değerlendirme
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
PSİKOLOJİK TESTLER.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
KURUMSAL İLETİŞİM.
TEST 1.
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
Sunum transkripti:

Şebeke Organizasyon Yapıları ve Güven İşletmelerarası ilişkilerde Şebeke Organizasyon Yapıları ve Endüstriyel Bölgelerdeki Şebeke Organizasyon Yapısında Ortaya Çıkan Güven İlişkisi Üzerine Bir Araştırma Doç. Dr. Fatih Semerciöz Hazırlayan: Roşan Dilek Mayıs 2009

Güven Ticari işlem yapan taraflardan hiç birisinin karşı tarafın her hangi savunmasız bir durumunu kendi çıkarı için kullanmayacağına dair duyulan karşılıklı iyi niyet (Sabel, 1992). Bir kimse ile ya da bir şey ile herhangi bir güvenceye gerek duymadan karşılıklı etkileşime girebilmeyi sağlayan bir kolaylık unsuru (Rankin, 1998). Bir iş ilişkisinde itimat duyulan tarafa karşı beslenen iyi niyet (Crotts ve Turner, 1999)

Güven kavramı ile ilgili sınıflandırmalar Bireysel olarak güven Davranış olarak güven Durumsal olarak güven Kurumsal bir anlaşma olarak güven (Bigley, 1998) Bireysel farklılıklar (kişilik teorisyenleri) Kurumsal bir olay (sosyolog ve ekonomistler) Karşılıklı etkileşimde karşı taraftan bir beklenti (sosyal psikologlar)

Günümüzde belirsiz koşullarda faaliyetlerin etkin koordinasyonu açık iletişim ve karşılıklı güvene bağlı Güven sayesinde formel kurallara ve düzenleyicilere daha az ihtiyaç duyulmaktadır Örgütler arası ilişkilerin düzenlenmesinde kolaylaştırıcı bir ortam sağlar Sadece bir koordinasyon mekanizması değil işletmelerin rekabetçi ve yüksek performansa sahip olmaları için bir ön koşul

Vekalet teorisi bakış açısına göre güven açık olarak yapılan görüşmeler sonucu ortaya çıkar. Taraflar karşılıklı fayda için sözleşme yapar ve ve anlaşmaya dayalı olarak güven çıkar. İşlem maliyeti yaklaşımında ise ekonomik aktörler fırsatçı bir şekilde hareket eder. Diğer koşulların eşit olması durumunda güven sadece bir baskı aracı olmaktadır.

Güven Türleri Hesaplanabilir Güven: güvenen ve güvenilen tarafların hareketlerinin maliyetlerinin ve faydalarının hesaplanarak karşı taraftan beklenti içine girilmesi (vekalet teorisi ve işlem maliyeti yaklaşımında ele alınmaktadır). Maddi unsurlara dayanır. Hesaplanamayan Güven: Moral teşvik edici unsurlara dayanır. Moral güven esnek yapıdadır ve güçlü yanı sosyal yapı içerisinde yatmaktadır.

Güven Türleri Değer ya da İlke Temeline Dayalı Güven: Temelinde dayanışma yatmaktadır. Ahlaki değerler önem kazanmaktadır. Anlayışa dayalı güven: Taraflar arasındaki anlayışa bağlı olarak ortaya çıkar. Bu anlayış ise aynı yönde düşünceye sahip olmaya bağlıdır. Kişisel kimliklere dayalı güven: Tarafların uzun süreli ilişkiler sonucu geliştirdikleri güven

Güven Türleri Tahmine Dayalı Güven: Bir taraf diğerinin belli bir yönde hareket etme ihtimalini değerlendirir. Beklentilere dayalı güven. İyiniyete dayalı güven: Tahminde bulunmaktan daha ileri bir unsur. Taraflar arasında karşılıkta bulunma beklentisi mevcut. Bu beklenti fırsatçılık ve çatışma yerine işbirliğine neden olur. Garantili güven: Güven karşıdaki kişinin dürüst olduğunda inanmayı gerektirir. Bu inanç doğru ise güven garanti altındadır.

Kırılgan güven Ekonomik aktörlerin sadece güvenli bir şekilde birbirleri ile işlem yapmalarına izin veren güven çeşidi Tarafların birbirlerine karşı beklentilerini tahmin ettikleri, karşı tarafın fırsatçı davranacağı riskinin var olduğu durumlarda ortaya çıkar Kırılgan güvene dayalı işlem yapan taraflar birbirleri ile olan ilişkilerinin yönetilmesinde formal araçlardan yararlanırlar

Kırılgan güven Tarafların birbirlerinden teknik yeterlilik, zamanında ve söz verildiği gibi üretim yapılması gibi beklentiler kırılgan güvenin varlığını ortaya koyar. Eğer bu beklentiler karşılanmazsa aradaki güven bozulur Bir tarafın diğerinin güvenilir olup olmadığını hesaba katmasını gerektiren bir güven türüdür ve maliyet doğurur. İşbirliğine dayalı işletmelerarası ilişkilerde var olan bir güven çeşidi değildir

Esnek Güven Kırılgan güvenden daha güçlü bir yapısı var Esnek güvenini var olduğu ortamlarda toplumsal normlar önem kazanmaktadır. Bu normlar kişisel çıkarlardan önce gelmektedir ve toplumsal çıkarları sağlamaya yöneliktir Ekonomik aktörlerin biribirlerine iyiniyet beslemeleri sözkonusudur Esnekliğin anlamı bu güven türünün belirli bir ekonomik değişim ilişkisi içindeki ekonomik aktörlerin daha önceden bir takım beklentilerinin olduğu ve ara sıra yapılan işlemlerden ortaya çıkmasından kaynaklanmaktadır

Esnek Güven Esnek güvenin varlığı bir şebekenin ortaya çıkması için zorunlu bir unsurdur. Ekonomik bir değişim için kırılgan güven zorunlu değildir, sadece varlığı yeterlidir.

Güvenin ortaya çıkmasında etkili faktörler Kırılgan Güven Esnek Güven İş Anlayışı Tutarlı Davranış Mevcut/Müsait olmak Tahmin Edilebilir Olmak Duyarlılık Fonskiyonel Yetenek Yargıda Bulunmak Dürüstlük Sadakat Ağzı Sıkılık Güdüler Kişilerarası Yetenek Açıklık

Şebeke organizasyon yapıları ve güven ilişkisi Güven şebekede yer alan bir işletmenin ilişki içerisinde bulunduğu diğer tarafa iyi niyet beslemesi ile ilgilidir Taraflar arasında yapılan informel sözleşmeler yazılı anlaşmalardan çok el sıkışmaya dayanmaktadır Şebeke organizasyon yapıları biribirleri ile bağlantı içerisinde olan ve birbirinden bağımsız işletmeler arasındaki yüksek derecedeki güvene dayalı koordinasyon mekanizmaları olarak karakterize edilebilir

Şebeke organizasyon yapıları ve güven ilişkisi Şebeke yapılarının etkin bir şekilde işlemesi için güven gereklidir ve performansı etkileyen önemli bir unsurdur Eğer şebeke üyeleri birbirlerine güven duymazsa oluşturulan yapı başarısız olacaktır Güven tarafların fırsatçı davranışlarda bulunmasına engel olmakta ve böylece yapı içerisinde bir kontrol mekanizması oluşturma ihtiyacı ortadan kalkacaktır

Şebeke organizasyon yapıları ve güven ilişkisi Kırılgan güvenden esnek güvene doğru bir dönüşüm söz konusudur ve bu dönüşüm esnasında şebeke yapılar oluşur Sosyal ilişkilerin veya bağların önceden mevcut olduğu şebekelerde ilişkiler esnek güvene dayanır Ülkeler arasındaki şebeke yapıları ise daha çok kırılgan güvene dayanır Taraflar kırılgan güvene dayalı ilişkilerini başarıyla tamamlamış iseler daha sonraki işlemlerini esnek güvene dayalı olarak yapabilirler

Şebeke organizasyonlarda güven süreçleri FORMEL SÜREÇLER Görüşme ve Pazarlık Anlaşma/işlem Yönetsel süreçler

Formel Süreçler Görüşme ve Pazarlık: Kime güveneceğiz? Onlara neye dayanarak güveneceğiz? Soruları cevaplanmaya çalışılır. Bu sürecin sonucu kırılgan ya da esnek güveni oluşturur Anlaşma/işlem: Esnek güvene dayalı işlem yapma formel anlaşmaların sayısını azaltır Yönetsel süreçler: Esnek güven sürdürülemiyorsa şebeke yapının dağılma olasılığı kuvvetlidir

Şebeke organizasyonlarda güven süreçleri INFORMEL SÜREÇLER Anlaşılır olmak/anlam ifade etmek Anlama/kavrama Söz verme

INFORMEL SÜREÇLER Anlaşılır olmak/anlam ifade etmek: Kabul etme ve kabul görme süreci. Aday işletmenin iş ilişkisine girebilmek için kendi kimliğini, özelliklerini ortaya koyduğu ve diğer işletmeler için bir anlamının olmaya başladığı süreçler Anlama/kavrama: Tarafların birbirlerinin özelliklerini öğrendikleri bir öğrenme süreci. Tarafların olayları benzer şekilde algılama ve yorumlamaları söz konusudur. Öğrenme süreci ile yakından ilişkilidir. Söz verme: Psikolojik bir sözleşme. Yazılı olmayan, çoğunlukla sözle de ifade edilmeyen beklenti ve varsayımlar