14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yönetim Danışmanlığı Nisan 2006
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
AĞ TABANLI STRATEJİLER VE BİLGİ SİSTEMLERİ
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
KURUMSAL STRATEJİLER.
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
İşletme Yönetimine Giriş 9. HAFTA İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
Bilgi ve Yenilik İktisadı
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
12. Stratejik yönetim.
27 TEDAVİ PLANLARI.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Girişimcilik.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
STRATEJİK ORTAKLIKLAR OLUŞTURMA
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
1 GİRİŞİMCİ SUNUM TASLAĞI. 1. İletişim Formu 2. Şirket Hakkında Bilgi 3. Genel Bilgi 4. Sektör ve Pazar Hakkında 5. Teknoloji ve Patent Hakkında 6. Rakip.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bölüm 11 Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Hasta Kayıt Kabul, Taburcu Ve Transfer İşlemleri R-ADT
Kaynak göstererek kullanabilirsiniz.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
Sunum transkripti:

14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)

Sağlıkta rekabet ? Sağlık sektöründe rekabetin toplumsal yansıması nedir ? Rekabet yerine işbirliği olabilir mi ?

Toplum ne bekliyor ? Toplum, sağlık kurumlarından kendi aralarında işbirliğine yönelik düzenlemeler yapmalarını; bu yolla hem sağlık gereksinmelerini karşılamalarını hem de hizmet duplikasyonlarını önlemelerini beklemektedir.

Neden işbirliği ? Kurumsal çevrenin yönetimi Büyüme stratejilerinin uygulanması

Çevrenin kuruma iki etkisi Belirsizlik Çevresel faktörlerle İlgili Karar verirken yöneticilerin yeterli bilgiye sahip olamaması. Kaynak bağımlılığı Kurumun faaliyetlerine devam edebilmesi için gereksinim duyduğu etkili biçimde denetleyememesidir.

Büyüme ve pazarlama stratejisi Sağlık kurumları yeni pazarlara girme, hizmet sunum kanallarını genişletme çalışmalarında diğer kurumlarla işbirliği yapmaktadırlar.

Kurumlararası işbirliğinin içeriği Kurumlararası işbirliği (yatay ve dikey bütünleşme), kurumlararası centilmenlik anlaşmalarından, diğer kurumu satın almaya kadar değişik biçimlerde ortaya çıkmaktadır.

Kurumlararası işbirliği boyutları Yatay Bütünleşme Dikey Bütünleşme

Yatay Bütünleşme Benzer sağlık kurumları arasında yapılan işbirliğidir. Aynı bölgede bulunan iki veya daha fazla hastanenin kendi aralarında işbirliği yapması, yatay bütünleşmeye örnek verilebilir. Yatay bütünleşmenin amacı, rekabetin olumsuz etkilerinden korunmaktır.

Dikey bütünleşme Farklı hizmetler sunan sağlık kurumları arasındaki işbirliğidir. Dikey bütünleşmenin temel amacı, hasta ve kaynak akışı üzerinde denetim sağlamaktır.

Dikey bütünleşme türleri Yukarıya doğru bütünleşme Sağlık kurumunun, primer işlevlerini yürütmek için gereksinim duyduğu kaynakları sağlayan kurumlara doğru ilerlemesidir Aşağıya doğru bütünleşme Sağlık kurumunun üretim hacmini ve hizmet sunum kanallarını genişletme amacıyla kendi çıktılarını kullanan kurumlara doğru ilerlemesidir.

Hemşirelik Bakım Merkezi YUKARI DİKEY BÜTÜNLEŞME Medikal şirketler Eczacılık hizmetleri Kan Bankası Özel muayenehaneler Semt Poliklinikleri Ürün Farklılaştırma YATAY BÜTÜNLEŞME HASTANE A HASTANE B HASTANE C Yeni Ürünler AŞAĞIYA DİKEY BÜTÜNLEŞME Ayaktan Bakım Merkezi. Hemşirelik Bakım Merkezi Terminal Dönem Hasta Bakım Merkezleri

Kurumlararası işbirliği stratejileri Karşılıklı işbirliği (cooperation) Kooptasyon Koalisyon Ortak girişim (joint venture) Satınalma (purchasing) Ele geçirme (acquasiton) Birleşme (Evlenme) Lisans hakkı satın alma

Kooptasyon Bir sağlık kurumunun üst yöneticisinin, diğer sağlık kurumunun yönetim organlarında görev alması şeklinde ortaya çıkar. Kooptasyon türü işbirliğinde kurumlar tüzel kişiliklerini korumaktadır.

Kooptasyon Her iki sağlık kurumunun yönetim organlarında görev alan yöneticiler, kurumlar arasında iletişim ajanı rolü üstlenmekte ve iki kurumun politika, strateji ve kararlarını uyumlu hale getirmektedir. Esnek ve kolay gerçekleştirildiği için en çok tercih edilen işbirliği stratejisidir.

Koalisyon İki veya daha fazla sağlık kurumunun mevcut kaynaklarını ortak kullanmalarıdır. Koalisyon türü işbirliğinde, kurumlar özerkliklerini ve mevcut çalışma düzenlerini önemli ölçüde korumaktadırlar

Koalisyon gerekceleri Yeterli finansal kaynağın bulunmaması Finansal kısıtlılıklar Hizmet üretiminde kul- lanılan tüm ekipmanın Temin edilememesi Teknik kısıtlılıklar Halkın sağlık eğitimi, reklam, tanıtım işlerinin birlikte yürütülmesi Bilgisel kısıtlılıklar Yöresel kısıtlılıklar Bir bölgedeki sağlık Kuruluşunun o bölgenin sağlık gereksinmelerini tam karşılayamaması

Ortak girişim (joint venture) Ortak girişim stratejik amaçlara hizmet eden işbirliğidir. Kooptasyon ve koalisyon operasyonel niteliklidir. Ortak girişim sağlık kurumunun kendi başlarına gerçekleştiremeyecekleri proje veya işleri, diğer sağlık kurumlarının ortak katkıları ile gerçekleştirmesidir.

Ortak girişim türleri Hekim-hastane organizasyonları (PHO), Sağlık yönetim sistemi planı (managed care) (sağlık kurumu + sigorta kurumu + düzenleyici mekanizmalar), Ortak evde bakım merkezi kurmak, Ortak girişim, farklı kurumlar arasında da yapılabilir (otel + hastane)

Ortak girişimin yararları Kazanç sağlamak Riski paylaşmak Yeni pazarlara girmek Topluma hizmet Yaşamını sürdürme

Ele geçirme Bir sağlık kurumunun diğer sağlık kurumunun hisselerinin tümünü veya çoğunluğunu satın olarak yönetimini üstlenmesidir. Bir sağlık kurumunun kendine doğrudan rakip kurumu ele geçirmesi, yatay bütünleşmedir.

Ele geçirme sorunları Fazla fiinansal kaynak gereksinimi Yönetimin karmaşıklaşması Farklı kurumsal kültürlerin çatışması Rekabeti önleyici mevzuat

Birleşme İki sağlık kurumunun hukuken aynı tüzel kişilik içinde yer almasıdır. Birleşmede bir sağlık kurumu ya kendi tüzel kişiliğini yitirip, diğer sağlık kurumuna dahil edilmekte, ya da iki kurum yeni bir isim altında birleşmektedir.

Lisans hakkını satın alma Sağlık kurumunun gereksinim duyduğu bir bir ürün veya yöntemin kullanım hakkını satın almasıdır. Bilgi sisteminin temel unsuru olan yazılımların genellikle lisans hakkı satın alınmaktadır.

Ekonomik Personel yönetim Yarar Düzeyleri Kurumsal Toplumsal Ölçek ekonomisi nedeniyle maliyetlerin düşürülmesi Üretim avantajları Verimliliğin artması Üretim kapasitesinin kullanım düzeyinin yükseltilmesi Personel sayısının azaltılması Birim maliyetlerin düşürülmesi Sermaye piyasalarına kolay girebilme, kredi bulma imkanı Düşük ücret Hizmet ikilemlerinin ve gereksiz (fazla) kapasitesinin azaltılması Kaynak tahsisinin arttırılması Ekonomik Tıp ve yönetsel personelin kolay sağlanması. Tıp ve yönetim personelinin elde tutulması Klinik ve yönetsel becerilerin geliştirilmesi Hizmet kalitesinin yükseltilmesi Hizmete kolay ulaşma Sağlık personelinin dengeli dağılımı Eşitlik Personel Kurumsal büyüme Yaşamını devam ettirme Daha fazla politik güç yönetim Hizmeti kolay kullanma Hizmet kapsamının geliştirilmesi