Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) (Problem-Based Learning)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Advertisements

Probleme Dayalı Öğrenme
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖRNEK OLAY.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÜNİTE TANITIM SUNUSU HALİL TAŞEL GÖKHAN ÖZENÇ YASİN KAYIŞ TURAN ACAR
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğrenme-Öğretme Süreci
EĞİTİM FAKÜLTELERİ, TEKNOLOJİ VE DEĞİŞİM
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
21. Yüzyıl becerileri.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Problem Çözme Becerileri
PISA (Programme for International Student Assessment)
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Ünite Portfolyo Sunumu
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Proje, Performans Değerlendirme
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
ÖĞRENME GALERİSİ.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Probleme Dayalı Öğrenme
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Probleme Dayalı Öğrenme Akın Bilgin| T.C. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
7th International Congress of Research in Education
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Bölüm 2 ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ PROGRAM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME.
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) (Problem-Based Learning) Doç. Dr. Hidayet TOK Eğitim Fakültesi

Sunum Akışı Probleme dayalı öğrenme nedir? Probleme dayalı öğrenmenin karekteristik özellikleri Probleme dayalı öğrenmenin avantajları Probleme dayalı öğrenmenin sınırlıkları ve uygulamadaki zorlukları Problem durumunu belirleme ve senaryo yazma

Problem Nedir? Belirsizlik, şüphe, anlaşılmayan, bilinmeyen, muallak, belirsiz olan, kafa karıştıran, Zorluk ve belirsizlik yaratan bir kişi, nesne veya durum

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME NEDİR? Öğrencilerin gerçek dünya problemlerini araştırmak için grup halinde ve işbirliği içerisinde çalışarak öğrenmeyi öğrenmelerini sağlamaya çalışan bir eğitim metodudur.

ilk olarak 1960’lı yıllarda Kanada Ontario‘daki McMaster Üniversitesi, Tıp Fakültesinin Probleme dayalı öğrenmenin eğitimde kullanılmaya başlanmasının nedeni ..

Probleme dayalı öğrenme uygulamasının basamakları Problemle tanışma: Öğretmen, küçük gruplar halindeki öğrencilerine, gerçek hayatla ilişkili ve eksik yapılandırılmış bir problemi senaryolaştırılmış halde verir. II. Öğrenmeyi planlama: Grup halinde görüş alışverişi yapılarak problem hakkında bilinenler sıralanır ve bilinmesi gereken hususlar ―öğrenme konuları‖ adı altında not edilir. III. Bilgi toplama: Bilgi kaynaklarına (kütüphane, internet, kişisel kaynaklar vb.) ulaşılmaya çalışılarak bilgi toplanır. IV. Çözüm: Elde edilen bilgiler paylaşılarak yorumlanır. Probleme yönelik muhtemel çözümler üzerinde grup halinde tartışılır ve en uygun çözüm belirlenir. V. Sunum: Problem durumu için belirlenen çözüm, öneri halinde sınıftaki diğer gruplara özlü bir şekilde sunularak açıklanır. VI. Değerlendirme: Öğrenciler probleme dayalı öğrenme programının unsurlarını ve süreç boyunca gösterdikleri performansları kendi bakış açılarıyla değerlendirirler.

Öğretmenin Rolü 1. Probleme dayalı öğrenmede öğretmen, öğretmen sınıf içinde rehber rolündedir, öğrencilerin öğrenmesinde yardımcı olur. Öğrencilerin düşünmelerini, problem çözmelerini ve çalışmalarını yönlendirir.

2. Gerçek hayattan alınmış ve iyi dizayn edilmiş problemler hazırlar. 3. Öğrencilere, yazılı senaryolar, resimler, bilgisayar animasyonları, video, teyp gibi araçları kullanarak problem durumunu sunar  

3. PDÖ uygulamaları için öğrencilerin yönlendirilebileceği kitap, dergi, web vb. kaynakların ulaşılabilirliğini ve bunların yürütülecek çalışmalar için ne kadar kullanışlı olduğunu kontrol eder. 4. Öğrenmeleri değerlendirebilmek için amaçları, kazanımları, strateji ve teknikleri açık bir şekilde belirler.

5. Öğrencilerin anlamalarını daha üst seviyelere çıkarabilmek ve sunulan problemin derinlemesine analizlerini yapmalarını sağlamak amacıyla sorular yönlendirir. 6.Gruplara, çalışma süreçlerini kontrol etmelerine ve ilerlemelerine yardımcı olmak maksadıyla ulaştıkları pozisyonları özetler. Bu özetlemeyi yaparken mümkün olduğunca tarafsız davranır

Öğrencinin rolü Probleme dayalı öğrenme öğrenci merkezli bir yaklaşımdır. Bu nedenle en önemli görev öğrenciye düşmektedir. Probleme dayalı öğrenmede öğretmen ve öğrenci rolleri değişir. Bu yöntemde öğrencilerin öğrenmedeki sorumlulukları artmaktadır.

1. Problemin yapısını ana hatlarıyla kavrayarak problem durumunu analiz etme. 2. Problem için uygulanabilir çözüm önerileri geliştirme. 3. Grup içi tartışmalarda karar verici rol üstlenme. 4. Öğretmenle ve arkadaşlarıyla işbirliği yapma.

4. Problemin çözümü için araştırılmasına ihtiyaç duyulan öğrenme hedeflerinin belirleme. 5. Öğrenme hedeflerine ulaştırabilecek kaynak ve stratejileri tespit etme. 6. Elde edilen verilerden çıkardığı sonuçları yani öğrenme ürünlerini değerlendirme.

7. Öğrendiklerini diğer grup üyelerine aktararak birbirlerinin öğreticileri olma. 8. Yeni bir probleme ve muhtemel çözümüne odaklanmada cesaretli olma.

Probleme dayalı öğrenme probleminin özellikleri 1. Kaliteli bir problem öğrencinin ilgisini çekebilmeli, tüm öğrencileri harekete geçirmelidir. 2. Problem güvenilir ve problem durum ile gerçek dünya arasında bir ilişki olmalıdır. 3. Problem öğrencinin zihinsel gelişim düzeyine uygun, anlamlı ve öğrenciler arasında etkileşime imkân tanımalıdır.

4. Problem öğrencinin o anki bilgi birikimleri temelinde olmalıdır. 5. Problem eksik yapılandırılmış olmalıdır. Yani çözüme götürecek birden fazla yola sahip olmalıdır.

6. Otantik olmalı. Yani problemler öğrencilerin günlük yaşamları dışında ve aşırı teorik olmamalı, gerçek hayattan seçilmelidir. 7. Problem açık uçlu olmalı tek cevaplı olmamalıdır. 8. Öğrencinin önceki bilgileriyle bağlantılı ve onları destekler nitelikte olmalıdır. Problem farklı bakış açılarını ortaya çıkarmalıdır.

9. Dersin kazanımlarını kapsamalıdır. 10. Öğrencilerin düşünme becerileri, Bloom‘un düşük bilişsel düzeyinden (bilgi ve kavrama) daha yüksek düşünme düzeyine (analiz, sentez ve değerlendirme) yükseltilmelidir.  

Bloom’un Taksonomisi Bilişsel Davranışlar Değerlendirme Sentez Analiz Uygulama Kavrama Bilgi

Probleme dayalı öğrenmede değerlendirme Probleme dayalı öğrenme yaklaşımındaki ölçme-değerlendirme anlayışı geleneksel yaklaşımdan farklıdır. PDÖ‘de değerlendirme metotları süreç merkezli ve ürün merkezli olmak üzere ikiye ayrılır ve bu metotlar şöyle sıralanır

Süreç merkezli 1. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri 2. Rahatsız edici olmayan ölçümler (Kütüphane kayıtları, kontrol edilmiş makaleler, öğrenci takip çizelgeleri) 3. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri 4. Sözlü sınavlar, mülakatlar 5. Gözlemler 6. Öğrenci raporları 7. Problemlerle yapılan değerlendirmeler 8. Performans değerlendirmeleri Ürün merkezli değerlendirme metotları: 1. Öğrenci raporları 2. Öğrencilerin yürüttüğü değerlendirmeler 3. Çoktan seçmeli sınavlar   4. Kısa cevaplı veya boşluk doldurmalı sınavlar 5. Yazılı sınavlar 6. Portfolyo değerlendirmeleri.

PROBLEME DAYALI ÖĞRENMENİN AVANTAJLARI 1. Ders öğretmen merkezli olmaktan çok öğrenci merkezlidir. 2. Uygulama ve teoriyi birleştirir. 3. Yaşam boyu öğrenmeyi sağlar. Aktif öğrenmeyi sağlar Grupla çalışma becerileri kazandırır. Bilimsel işlem becerileri kazandırır. Akılda kalıcılığı yüksek bilgiler kazandırır. Biliş ötesi beceriler kazandırır. Biliş ötesi (metacognition) beceriler, öğrencilerin kendi düşünmelerinin ve öğrenme süreçlerinin farkına varması anlamına gelir.

Eleştirel düşünme becerileri kazandırır. İşbirliğine dayalı öğrenme becerileri kazandırır. Üst düzey düşünme becerileri kazandırır.

PROBLEME DAYALI ÖĞRENMENİN SINIRLIKLARI 1. Probleme dayalı öğrenmede en önemli sorun problemin oluşturulmasıdır. Bazen konuyu kapsamayabilir, bazen de farklı konuları içine alabilir. 2. Sürekli geleneksel yaklaşımla ders görmüş öğrencilerin probleme dayalı öğrenmeye yönlendirilmesi bazı problemler ortaya çıkarabilir.

Örgün öğretimde böyle bir yaklaşım kullanmak uzun zaman alabilir Örgün öğretimde böyle bir yaklaşım kullanmak uzun zaman alabilir. Zamanın uzun olması öğrencinin sıkılmasına veya motivasyonunun azalmasına neden olabilir. Öğretmenin liderlik becerisi az ise sınıfın yönetiminde yetersiz kalabilir. Bu da problemin çözülmesinden çok daha da karmaşık sorunların meydana gelmesine neden olacaktır.

PROPLEM DURUMUNU BELİRLEME ve SENARYO YAZMA Öğrenciler fen, matematik, sosyal bilimler vb. dersleri ile ilgili bir konuda problem hazırlarken gerçek yaşam problemleri üzerinde dururlar. Geliştirilecek senaryolar da gerçek yaşam örneklerini içermelidir.

Problem örnekleri 1. Tatilinizi deniz kenarında geçiriyorsunuz. Bir sabah dışarı gittiğinizde sahilde bir sürü ölmüş balık gördünüz. Bazı insanlar yemek için onları topluyorlardı. Siz nasıl davranırdınız? Neden?

Son zamanlarda televizyonlarda yayınlanan deterjan reklamlarında limonlu deterjan reklamlarının sıkça yapıldığını görüyorsunuz? Neden sizce deterjan reklamlarında özellikle limon vurgulanıyor?

İletişim araçları, özellikle son zamanlarda kullanımı artan cep telefonları hayatımızı kolaylaştırmaktadır. Teknoloji, iletişimi kolaylaştırırken bizi bazı bilinmeyenlerle de karşı karşıya bırakmaktadır. Cep telefonlarının her yerde çekmesi için baz istasyonlarının yaygınlaştırılması gerekmektedir. Baz istasyonlarının sağlığımız üzerindeki etkileri uzun süre bilinmezler arasında yer almış; ancak artık yavaş yavaş bu etkiler belirlenmeye başlanmıştır. Bu bilgilerin olumlu olmadığı ise artık bilinen bir gerçektir. Örneğin, Japonya’da atom bombası atılmasından 7-10 yıl sonra kanserlerin artmaya başlaması gibi baz istasyonlarının kurulduğu yerlerde yaşayanlarda ve çok fazla cep telefonu kullanıcılarında da sağlık sorunları yıllar sonra birden patlak verecektir. Baz istasyonları, iletişim alanını genişletmek için bina çatılarına kurulan, genellikle beyaz renkli ve kutu şeklinde, 4 metre boyunda, iki çubuk anten ile bir çanak antenden oluşan mikrodalga yayan cihazlardır. Cep telefonları son zamanlarda iletişimi nasıl etkilemiştir? Cep telefonu kullanımındaki artış nasıl değerlendirilebilir? Cep telefonu kullanım yaşı kaça inmiştir? Sizce kaç metrede bir apartmanların çatısında baz istasyonlarına rastlanabilir? Cep telefonlarının kullanımı ve baz istasyonlarının artışı bir sorun oluşturmakta mıdır? Oluşturmakta ise problemi ifade ediniz.

SENARYO Siz Mersin ATAŞ PETROL RAFİNERİSİ güvenlik biriminde çalışan tek bilim adamısınız, Rafinerinin bulunduğu yerleşim merkezi olan KARADUVARda insanlar refinerinin çevreye verdiği tehlike ve insan sağlığını tehlikeye attığı düşüncesindeler, böyle bir durumda ne yapardınız?