Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Sağlık Bilişimi Eğitimi IMIA Önerileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
E-SAĞLIK VERİLERİ VE ADLİ BİLİŞİM
Advertisements

Kadın ve Bilişim Başarı Öyküleri Paneli
Aile Hekimleri İçin Bir Elektronik Takip Veritabanı Ailem 1.0
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
Prof.Dr. Koray Boduroğlu Yeterlikler Çalışma Grubu Üyesi
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
ITY529S İTY’DE KARAR VERME
CABI Bilgi Kaynaklarında Yenilikler; E-kitaplar, E-arşivler ve Referans kaynakları Clodagh Corcoran&Merve Okur.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
Veritabanı Değerlendirme Grubu & Tıp ve Sağlık Bilimleri Veritabanları
Başbakanlık e-Kurum Projesi 18 Ocak 2010 Dr. Nihat YURT Başbakanlık EKG.
HOŞGELDİNİZ YA/EM Doktora Öğrencileri Kolokyumu 2002.
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Öğretmen Yetkinlikleri
PROFESYONEL GELİŞİMDE YAKIN DESTEKÇİNİZ...
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
EGEE GRID UYGULAMALARI Dr. Burcu Akcan TÜBİTAK ULAKBİM Ankara, Şubat 2007.
Gömülü ve Akıllı Sistemler Öğretimi ve Laboratuvarı
HEMŞİRELİK VE EBELİK KONSEYİ (HEK)
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
MEDİPOL’DE ARAŞTIRMA Prof. Dr. Gürkan Öztürk.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
GEMLİK TİCARET MESLEK LİSESİ YGS VE LYS SUNUSU.
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
MEDİKAL ENFORMATİK.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Bilişim Teknolojileri Alanı
Proje Konuları.
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
Uluslarası Katılımlı 1. Ulusal Aile Hekimliği Günleri
Zehra TAŞKIN BBY408 Tıbbi Bilgiye Erişim
AB Şubat 2002 Selçuk Üniversitesi1 IEEE/ACM Bilişim Ders Programı Önerisi ve Haliç Üniversitesi Deneyimi Doç. Dr. Atilla ELÇİ Bilgisayar Müh. Bölümü.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Yazılım Mühendisliğine Giriş YYurtaY. Ders İçeriği o Yazılım mühendisliğine giriş, o Yazılım mühendisliği ve etik, o Yazılım mühendisli ğ inin önemi ve.
Doç.Dr. Muharrem AK Zirve Üniversitesi Tıp E ğ itimi Aile Hekimli ğ i AD Profesyonalizm.
Uluslararası Standartlarda Akredite Danışmanlık
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Görevlileri Akademik Kurulu 30 Kasım 2016 Ayşegül AYTEKİN.
SINIFLAMA SİSTEMLERİ YRD. DOÇ. DR. Müge SEVAL.
Sağlık iletişimi ve Kuramları
Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı
Prof. Dr. Hüner Şencan İstanbul Ticaret Üniversitesi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Üniversite Yönetim Kurulu Rektörlüğe Bağlı Bölümler
Prof. Dr. Ali Yazıcı TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi
Elektronik Hasta Kayıt Sistemlerinin Web Servisleri İle Desteklenmesi
Dönem III Tıp Eğitiminde Mevcut Durum ve Öneriler
Hastane Bilgi Sistemlerinde Veri Madenciliği
TIBBi LABORATUVAR TEKNiKLERi PROGRAMI
Sunum transkripti:

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Sağlık Bilişimi Eğitimi IMIA Önerileri Yrd. Doç. Dr. Neşe Zayim Tıp Bilişimi Derneği Eğitim Çalışma Grubu 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Report II of the medical school objectives project .The Association of American Medical Colleges (AAMC) - (1999) Undergraduate Medical Education for the 21st century (UME-21). Council on Graduate Medical Education -1999 HEALNet Education Initiative Health Canada

21.yy Hekim Profili-Global Standartlar Klinik Beceriler Halk Sağlığı Bilimsel Temeller Profesyonel Değerler ve Tutumlar Bilgi Yönetimi Kritik Düşünme İletişim Becerileri Instıtute for Internatıonal Medıcal Educatıon ,USA

Sağlık ve Tıp Bilişimi Eğitim Önerileri Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on Education in Health and Medical Informatics. International Medical Informatics Association(IMIA) Method Inform Med 2000; 39: 267-77. Uluslararası Tıp Bilisimi Derneğinin Sağlık ve Tıp Bilisimi Egitimi Üzerine Önerileri, 2001 Tıp Bilişimi Derneği, Türkiye www.turkmia.org 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

Biyomedikal ve Sağlık Bilişimi(BMSB) Eğitimi Klinik ortamlarda Sağlık Bilgi Sistemlerine ilişkin güçlükler Standartlar ve birlikte çalışabilirliğin olmayışı Gizlilik ve mahremiyetle ilgili endişeler İşgücünün niteliklerin tanımlanmaması, eğitim ihtiyacı BMSB alanındaki tanımların çeşitliliği(medikal, biyomedikal ve/veya sağlık) 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

IMIA Sağlık ve Tıp Bilişimi Eğitim Önerileri Recommendations of the International Medical Informatics Association (IMIA) on Education in Biomedical and Health Informatics First Revision IMIA Recommendations on Education Task Force Methods Inf Med. 2010 Jan 7;49. 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara Temel Prensipler H çeşitli sağlık bakım uzmanlıkları için E farklı eğitim yöntemleri ile A alternatif uzmanlık türleri L değişik eğitim düzeylerinde T nitelikli eğitimcilerle Sağlık Bilişimi pozisyonları için akredite nitelikler 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

Biyomedikal ve Sağlık Bilişimi Bilgi & İletişim Teknolojileri Klinik Bilimler Halk Sağlığı Matematik Kimya Moleküler Biyoloji Nano Bilim Dil Bilimi Kimya Bilişimi Biyobilişim & Com. Bio Nanobilişim Materyal Bilimi Biyomedikal ve Sağlık Bilişimi B C D E F Sensörler Medikal Kütüphaneciler & Sağlık Bilgi Uzmanları Biyomedikal Mühendisliği G A Robotiks Sinyaller Bilgi & İletişim Teknolojileri Mekanik Bilgisayar Bilimi Yönetim Bilimi Bilişsel Bilim

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara IMIA’nın Yapısal Çerçeve Önerisi Tıp hemşirelik, Sağlık yöneticiliği, diş hekimliği, eczacılık, halk sağlığı, Tıbbi dokümantasyon bilişim/ bilgisayar bilimleri, sağlık ve tıp bilişimi, diğerleri Doktora Y. Lisans Lisans BT Kullanıcısı BMSB Uzmanı 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

IMIA Önerileri Tıp/Sağlık Eğitim Programlarının bir parçası BMSB Eğitimi Tıp/Sağlık Eğitim Programlarının bir parçası BMSB Uzmanlık Eğitimi IMIA Önerileri

Bilgi- Beceri Alanları BMSB Çekirdek Bilgi ve Becerileri Tıp, Sağlık and Biyolojik Bilimler, Sağlık Sisteminin Yapısı Bilişim/Bilgisayar Bilimleri, Matematik, Biyometri

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara Biyomedikal ve Sağlık Bilişimi Çekirdek Bilgi ve Becerileri IT kullanıcısı İnformatiğin bir disiplin ve uzmanlık olarak gelişimi + Sağlık bakımında sistematik bilgi işleme ihtiyacı, bilgi teknolojilerinin avantajları ve kısıtları ++ Bilgi işleme araçlarının verimli ve sorumlu kullanımı Kişisel uygulama yazılımları dokümantasyon, internet erişimi de dahil kişisel iletim , yayın ve temel istatistik amaçlı kullanımı Bilgi Okuryazarlığı Kütüphane sınıflaması ve sağlıkla ilgili sistematik terminoloji ve bunların kodlamaları, literatür tarama, araştıma yöntemleri ve araştırma paradigmaları Sağlık Bakımında bilgi sistemlerinin özellikleri, fonksiyonları ve örnekleri (örn: Klinik bilgi sistemleri, birinci basamak bilgi sistemleri, vb.) Bilgi sistemlerinin yönetimi (sağlık bilgi yönetimi, stratejik ve tatkik bilgi yönetimi, IT yönetimi, IT servis yönetimi, yasal ve mevzuatla ilgili konular) 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara Biyomedikal ve Sağlık Bilişimi Çekirdek Bilgi ve Becerileri IT kullanıcısı Hasta ve Halk sağlığını destekleme amaçlı bilgi sistemleri özellikleri, fonksiyonları ve örnekler + Bölgesel ağ ve paylaşılmış bakım yaklaşım ve metotları (e-sağlık, sağlık telematik uygulamaları, kurumlar arası bilgi değişimi) Sağlık kayıtlarının yapı, tasarım ve analiz ilkeleri Veri kalitesi, minimum veri setleri, mimari ve elektronik saglık kayıtlarının genel uygulamaları Sosyo-organizasyonel ve sosyo-teknik konular İş akışı/süreç modelleme ve reorganizasyonu Veri gösterim ve analiz ilkeleri, veri madenciliği, veri ambarı ve bilgi yönetimi ilkeleri etik ve güvenlik konuları Sağlık bakım sağlayıcılarının, yönetici ve BMHI uzmanlarının sorumlulukları isimlendirme sistemleri, sözlükler, terminolojiler, ontolojiler ve taksonomiler 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara Tıp, Sağlık and Biyolojik Bilimler, Sağlık Sisteminin Yapısı IT kullanıcısı İnsan organizması fonksiyonları ve biyolojik bilimlerin temelleri (anatomi, fizyoloji, mikrobiyoloji ve dahiliye, cerrahi gibi klinik bilimler) + Sağlık bileşenlerinin temelleri ve sağlığın değerlendirilmesi Fizyolojik, sosyolojik, psikolojik, beslenme ile ilgili, duygulanımsal, çevresel, kültürel, ruhsal açılardan Tıbbi/klinik karar verme ilkeleri Sağlık kurumlarının ve sağlık sisteminin organizasyonu kurumlar arası yapılar, paylaşılmış bakım Kanıta dayalı pratiğin ilkeleri (kanıta dayalı tıp, kanıta dayalı hemşirelik ..) Sağlık işletmesi, sağlık ekonomisi, sağlıkta kalite ve kaynak yönetimi, hasta güvenliği girişimleri, halk sağlığı hizmetleri ve ölçümleri 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara Bilişim/Bilgisayar Bilimleri, Matematik, Biyometri kullanıcısı IT Temel bilgisayar terminolojisi Veri, bilgi, donanım, yazılım, bilgisayar, ağ, bilgi sistemleri, bilgi sistemleri yönetimi gibi + Bilgisayar Okuryazarlığı Kisisel bilgisayar, kelime işlem ve hesap tablosu yazılımlarının kullanımı, kullanımı kolay veritabanı) sistemleri ++ Elektronik iletişim, internet/intranet kullanımı Bilgi sistemleri hayat döngüsü analiz, gerekliliklerin belirlenmesi, bilgi sistemlerinin uygulanması ve/ veya seçilmesi, risk yönetimi, kullanıcı eğitimi Proje ve değişim yönetimi yöntemleri (örn: proje planlama, kaynak yönetimi , değişim teorileri, değişim stratejileri) Karar destek yöntemleri ve bunların hasta yönetimine uygulanması , medikal bilginin elde edilmesi, gösterimi ve mühendisliği; klinik klavuz ve yolların oluşturulması ve kullanımı 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara BMSB ve İlgili Alanlardan Opsiyonel Modüller IT kullanıcısı Biyomedikal görüntüleme ve sinyal işleme + Klinik/Medikal Biyoinformatik ve hesapsal biyoloji Sağlık bilgi bilimleri Medikal Kemoinformatik Medikal Nanoinformatik Medikal robotiks Halk sağlığı bilişimi 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

Tıp ve Diğer Sağlık Bilimleri Alanları Eğitiminde Tıp/Sağlık Bilişimi Dersleri Bilişim/ bilgisayar bilimi, matematik, biyometri 15 ECTS BMHI çekirdek bilgi ve beceriler Tıp, sağlık ve biyobilimler, sağlık sistemi 5 ECTS 40 ECTS IT kullanıcısı için en az 4 ECTS kredisi 4 ETCS kredisi yaklaşık 40 teorik+pratik ders saati 28 Mayıs 2010, Tıp Eğitiminde Tıp Bilişimi Çalıştayı, Ankara

Amerika

Amerika

Kanada

Kanada Environmental Scan Health Informatics, Prepared for: Curriculum Renewal Undergraduate Medical Education, Dalhousie University ,2009 17 Tıp fakültesinde , bilgi okuryazarlığı,kanıta dayalı tıp uygulamaları

Coding and classification systems The patient record EPRs What is Health Informatics Information Management? Future Information Management Truth, Certainty, and Medical Education Complexity, Uncertainty and Clinical practice Recognising and defining problems Decision making: The basics Decision making and Baye’s theorem Decision support systems How computers work: Demonstration Computer networks Coding and classification systems The patient record EPRs Medical Imaging Radiology demos Image analysis Human computer interaction Telematics demonstration Security and privacy in telematics

Engeller Tıp Bilişimi disiplininin anlaşılmaması –genel IT becerileri olarak algılanıyor Eğitimci eksikliği Tıp Eğitim programlarının yoğunluğu