ORTOPEDİK ÖZÜRLÜLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES YÖNETİMİ.
Advertisements

BİLGİSAYAR KULLANIMI İLE İLGİLİ SAĞLIK SORUNLARI
İSKELET.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Vücudumuzun dik durmasını sağlayan ve hareket etmesine yardımcı olan sistemi biliyor musunuz?
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
İSKELET SİSTEMİ Hayvan vücuduna desteklik görevi yapan ve koruyan, kaslarla bağlantı yaparak hareketi sağlayan sisteme iskelet ve kas sistemi denir.
4. Hafta: Zihin Engelliler
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
6.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
SINIF YÖNETİMİ.
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİMİ OLUMSUZ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
YUNUS ÇALIKUŞU SOSYAL BİLG.ÖĞRT(2.ÖĞRETİM) 3/B.
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
Bilişim Teknolojilerinin Kullanımı ve Sağlık
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
Gelişimi Farklı Olan Çocuklar
Gelişimi Farklı Olan Çocuklar
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
İSKELETİMİZ VE BÖLÜMLERİ
VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM İSKELETİMİZ VE BÖLÜMLERİ İSKELETİMİZ VE BÖLÜMLERİ.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
BİT KULLANIMI VE SAĞLIK
Fen ve teknoloji dersi 5. Ünite MERVE YALIN 6/F 722.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ZİHİNSEL ENGELLİĞİN NEDENLERİ
VÜCUDUMUZUN BÖLÜMLERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
VÜCUDUMUZDAKİ SİSTEMLER
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
BEL – BOYUN FITIKLARI.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
AKRABA EVLİLİKLERİ OLASI RİSKLERİ.
İşitme engelliler.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Özel Gereksinimli Çocuklar
İNSAN VÜCUDU.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
Çocuk Felci Multible Siklerozis Kas Erimesi
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
Bedensel Yetersizliği Olanlar
Özel EĞİTİM Doç. Dr. Necati HIRÇA.
DESTEK VE HAREKET SİSTEMİ
STRES YÖNETİMİ.
6. Sınıf 2. Ünite Destek ve Hareket Sistemi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
KEMİK VE İSKELET Neyin 'farkındaysanız' onu kontrol edebilirsiniz, neyin 'farkında' değilseniz, o sizi kontrol eder.. - Anthony de Mello Semra Gelbal.
Sunum transkripti:

ORTOPEDİK ÖZÜRLÜLER

Temel Kavramlar Bedensel yetersizlikler söz konusu olduğunda, kas-iskelet sistemi işlevlerini yeterli düzeyde yerine getirememektedir. Dolayısıyla devinimsel becerilerde yetersizlikler gözlenmektedir.

I. Sinir Sistemi Sinir sistemi olmaksızın çevreden uyaranlara tepkide bulunulamaz. Kaslarımızı hareket ettiremeyiz. Hatta yaşayamayız.

A. Merkezi Sinir Sistemi Merkezi sinir sistemi beyin ve omur ilikten oluşmaktadır.Merkezi sinir sistemi tüm bedeni işleyiş ve düzenini kontrol eder.

1. Beyin Beyin bedenin tüm davranışlarını çok hassas bir şekilde düzenlemektedir. Duyu organlarından gelen bilgileri düzenleyerek, çevrenin algılanmasını ve devimler arasında eşgüdümü sağlar.

2. Omurilik Omurganın içinde, beyinden kuyruk sokumuna kadar uzanan tüptür.

B. Çevresel Sinir Sistemi Çevresel sinir sistemi merkezi sinir sisteminden başlayıp vücudun her yanına uzanan sinirlerden oluşmaktadır.

Tanım Ortopedik Özürlü: Bütün düzeltmelere rağmen iskelet, sinir sistemi, kas ve eklemlerindeki özürlerinden dolayı normal eğitim öğretim çalışmalarında yeterince yararlanamayanlar, şeklinde tanılanmaktadır (1991)

Bedensel Yetersizlikler I. Merkezi sinir sisteminin zedelenmesi sonucu ortaya çıkan bedensel yetersizlikler II. Kas-iskelet sisteminin zedelenmesi so-nucu ortaya çıkan bedensel yetersizlikler III. Doğuştan oluşan bedensel yetersizlikler ve süreğen hastalıklar. IV. Diğer bedensel hastalıklar ve süreğen hastalıklar.

I. Merkezi Sinir Sisteminin Zedelenmesi Sonucu OÇBY Merkezi sinir sisteminin zedelenmesi; zihinsel gerilik, algısal problemler, eş güdüm yoksunluğu, dikkat dağınıklığı ve konuşma bozukluğu şeklinde kendini göstermektedir.

A. Beyinsel İnme-Cerebral Palsy Bu gruba giren öğrenciler bazen spastikler olarak ifade edilirler. Beyinsel inme hastalık değildir. Bulaşıcı ve ilerleyici olmayıp, düzeltmekte mümkün değildir.

1. Nedenleri Doğum öncesinde, sırasında ve sonrasında beyinde zedelenmeye yol açan herhangi bir durum beyinsel inmeye neden olabilir.

2. Beyinsel İnme Türleri A) Beyinsel inmenin el veya ayaklarda yol açmış olduğu yetersizliklerin derecesine göre B) Devinimsel yetersizliklerin ortaya çıktığı yerlere göre yapılan sınıflandırma.

a) Devinimsel Yetersizliğin Derecesine Göre Beyinsel İnme i. Spastik ii. Athetoid iii. Ataksia iv. Rijiditi v. Teremor

b) Devinimsel Yetersizliğin Oluştuğu Yere Göre Beyinsel İnme i. Monopleji ii. Hemipleji iii. Parapleji iv. Tripleji v. Kuadrapleji vi. Dipleji

3. Yaygınlık Yaygınlığını tam olarak belirlemek çok zor. Çünkü anne babalar çocuklarını saklamaktadır. Yaklaşık olarak (%0.15) olduğu tahmin edilmektedir. Ayrıca kızların erkeklere oranla daha az etkilendikleri tahmin edilmektedir.

B. Konvülziyon Bozukluklar Beyin hücrelerinin olağan elektrik akımı örüntüsünün, beyin işlevlerini etkileyecek kadar bozulması konvülziyonu oluşturmaktadır. Nöbetler konvülziyonun belirgin özelliğidir.

Nöbet Türleri a) Büyük Nöbet B) Küçük Nöbet C) Psikodevimsel Nöbet D) Jacksonian Nöbet

Konvülziyon Bozukluk Nedenleri Beyinde zedelenmeye yol açabilecek, oksijen yetmezliği, zehirlenmeler, doğum güçlükleri, tümörler ve diğer etmenler olası konvülziyon bozukluklarına yol açabilmektedir.

C. Bel Çatlağı Felci (Spinal Bifida) Hamilelik döneminde omurga yeterince kapanmamaktadır. Doğumdan sonrada omurganın kemikli kısmının yeterince kapanmamasından dolayı omurilikteki sinirler dış etkilere açık durumda kalırlar. Ayaklar işlevini yitirseler de koltuk değnekleri ve korselerle dolaşabilirler.

Ç. Polio - Çocuk Felci Sindirim yoluyla kana karışan virüslerin omurilikteki hareket hücrelerini yok etmesi durumudur.

D. Çoklu Sklerosis Sinir hücrelerini koruyan miyelin kılıfının kütleşmesi yada çatlamaların oluşması sonucunda ortaya çıkar.

II. Kas İskelet Sisteminin Etkilenmesi Sonucu OÇBY Kemik ve adalelerin hastalıklardan yada zedelenmelerden etkilenmesi sonucu, sinir sistemleri etkilenmemiş olmasına rağmen, hareket etmeleri etkilenmiştir. Yürümesi, ayakta durması, konuşması yada ellerini kullanması çok güçtür veya imkansızdır.

III. Doğuştan Olan BY Kalça çıkığı: Kemik ve eklem bozukluklarına yol açabilen bir durumdur. Doğuştan amputasyon: Çocuğun parmağı, eli, kolu yada bacağının bir bölümünün olmadan doğması durumudur.

IV. Kazalar Ve Diğer Hastalıklar Sonucunda OÇBY Düşme, yanma, zehirlenme ve trafik kazalarının sonucunda çocuklar bedensel yetersizlikler kazanabilirler. Kanser, tüberküloz, ateşli romatizma ve şeker sayılabilir.

Ortopedik Özürlülerde Yaygınlık Okul yaşındaki çocukların yaklaşık olarak (%0.5) binde beşinin bedensel yetersizliği olduğu tahmin edilmektedir.

Özellikleri I Okul Başarıları II. Kişisel Ve Sosyal Uyumları

Eğitimleri Bedensel yetersizliği olan çocuklarda, bu yetersizliğin yol açtığı sınırlılıklara bakılacak olursa sınırlılıkların daha çok devimlerle ilgili olması nedeniyle bu çocuklar normal ve özel eğitim okullarına devam edebilirler.

I. Program Ve Eğitim Süreçlerinde Değişikliği Gerektiren Koşullar A. Yetersizliğin düzeyi ağır ve sürekli olduğunda, B. Okula devamsızlığından dolayı normal yaşantılar sağlanamadığında, C. Çocukta zihinsel ve öğrenme güçlüğü gözlendiğinde,

A. Yerleştirmede dikkat edilecek hususlar II. Bedensel Yeterliliği Olan Öğrencilerin Normal Sınıflara Yerleştirilmesi A. Yerleştirmede dikkat edilecek hususlar B. Normal okulun bina donatımı C. Öğretmenlerin ve öğrencilerin uyumu

A. Yerleştirmede Dikkat Edilecek Hususlar 1. Bedensel yetersizlikten etkilenme düzeyleri hafif geçici düzelebilir yada kontrol edilebilir olanlar. 2. Normal sınıflarda kullanılması düşünülmeyen ek öğretim süreçlerini gerektirecek keder öğrenme güçlüğü ve zihinsel yetersizliği olmayanlar 3. Bina ve donanımda aşırı düzeltme gerektirmeyenler 4. Programda çok fazla değişiklik gerektirmeyenler

B . Normal Okulun Bina Donatımı Tekerlekli sandalye veya koltuk değnekleri ile yürüyebilecekleri kısa rampalar. Tahtada ve tuvaletlerde elleriyle tutunabilecekleri yerlerin yapılması. Tekerlekli sandalyeyi yerleştirebilmek için sıraların kaldırılması yada aralanması. Korse takanlar için sıralarda değişiklik yapılması Kaygan zeminler için önlem alınması

C. Öğretmenlerin Ve Öğrencilerin Uyumu Bedensel yetersizliği olan çocuğun normal sınıfta olması, çocuk için ve sınıftaki diğer çocuklar için zararlı olmadığı gibi öğretmene de ek bir yük getirmez.

III. B. Y. Olan Çocukların Özel Eğitim Okullarına Yerleştirilmesi Dikkat edilmesi gereken husus: normal okulda gerekli olan özel araç, gereçlerle hizmetlerin sağlanamayacağı anlaşıldığında, özel eğitim kurumu düşünülmelidir. Diğer öğrencilere zaman ayırmada öğretmen açısından problem olmaya başladığında Öğrenci birtakım duygusal problemler yaşarsa düşünülmelidir.

Bedensel Yetersizliğin Önlenmesi Bedensel yetersizliğe yol açan nedenlerin önlenmesi ve bir kez bedensel yetersizlik oluştuktan sonra yetersizliğin özüre dönüşmesi için önleyecek önlemler üzerinde durmak gerekir.

I. Yetersizliğin Önlenmesi Tıbbi alanlardaki ilerlemelerin yetersizliğin ortaya çıkmasını önlemede önemli rolü vardır. Örneğin, oksijen yetersizliğinin zedeleyici etkisini azaltmada, doğum uygulamalarındaki değişmeler ve geliştirilen tekniklerle oksijen yetmezliği belirlene bilmekte ve beyin zedelenmeleri önlene bilmektedir.

Özrün Önlenmesi Bedensel yetersizliğin, bedensel özüre dönüşmesinin özürleyebilmek için etkili erken tanılama ve düzeltme programlarının oluşturulması ve değişik disiplin alanlarında uzmanların bedensel yetersizliği olan çocuk için ortaklaşa eğitim süreçlerini planlamaları gereklidir.