MERHABA
PROGRAM GELİŞTİRME ANA KAVRAMLAR
PROGRAMIN CEVAP ARADIĞI SORULAR? ÖĞRENCİLERE KAZANDIRILACAK HEDEFLER NELERDİR? 2. HEDEFLER KAZANDIRILIRKEN HANGİ KONULARDAN YARARLANILACAKTIR? 3. EĞİTİM-ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜREÇLERİ) NASIL DÜZENLENECEKTİR? 4. ÖĞRENCİLERİN İSTENİLEN HEDEFLERE ULAŞIP-ULAŞMADIĞI NASIL ANLAŞILACAKTIR? 11 10 6
ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİ PROGRAMIN CEVAP ARADIĞI SORULAR? NİÇİN? HEDEF AMAÇ KAZANIM NE? NASIL? İÇERİK KONU MUHTEVA EĞİTİM DURUMLARI ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİ NE KADAR? SINAMA DURUMLARI DEĞERLENDİRME 14 13 12 9 7
PROGRAM? EĞİTİM PROGRAMI? ÖĞRETİM PROGRAMI? DERS PROGRAMI? İZLENEN YOL, BİR İŞİN NASIL YAPILACAĞINI KILAVUZLAYAN DÜZENEK PROGRAM? ÖĞRENEN İÇİN PLANLANMIŞ OKUL İÇİ-OKUL DIŞI ÖĞRENME YAŞANTILARI DÜZENEĞİDİR. EĞİTİM PROGRAMI? ÖĞRETİM PROGRAMI? EĞİTİM PROGRAMININ HEDEFLERİ DIŞINA ÇIKMADAN BELLİ BİR ÖĞRETİM BASAMAĞI İÇİN DÜZENLENMİŞ OKUL İÇİ-OKUL DIŞI ÖĞRENME YAŞANTILARI DÜZENEĞİDİR. DERS PROGRAMI? ÖĞRETİM PROGRAMINDA YER ALAN HERHANGİ BİR DERS İÇİN DÜZENLENMİŞ ÖĞRENME YAŞANTILARI DÜZENEĞİDİR. ÖRTÜK PROGRAM? 1,2,3,4 ÖĞRETİM PROGRAMINI DUYUŞSAL ALAN HEDEFLERİNİ GERÇEKLEŞTİREREK DESTEKLEYEN, DERS DIŞI ETKİNLİKLERİ DE KAPSAYAN, ÖĞRENCİYE KİŞİSEL DOYUM ve YARATICILIK ALANLARI SAĞLAYAN ÖĞRENME YAŞANTILARI DESTEĞİDİR.
EKSTRA (FAZLADAN) PROGRAM POSNER’E GÖRE RESMİ PROGRAM UYGULAMADAKİ PROGRAM ÖRTÜK PROGRAM EKSTRA (FAZLADAN) PROGRAM İHMAL EDİLEN PROGRAM 5
PROGRAM GELİŞTİRMENİN KURAMSAL TEMELLERİ? PROGRAM GELİŞTİRME ALANINDAKİ TARİHSEL BİRİKİM PROGRAMLARA YANSIMALIDIR. TARİHİ TEMELLER? PROGRAM TOPLUMUN İHTİYAÇ DUYDUĞU BİREYLERİ HAZIRLAYACAK ŞEKİLDE GELİŞTİRİLİR. TOPLUMUN DEĞER YARGILARI ve KÜLTÜREL BİRİKİMİ “EĞİTİMİN KÜLTÜRLEME SÜRECİ” KAPSAMINDA GÖZ ÖNÜNE ALINIR. TOPLUMSAL GELİŞME ve DEĞİŞME ANALİZ EDİLEREK BİREYLE İLGİLİ ÖZELLİKLER PROGRAMA EKLENİR. TOPLUMSAL TEMELLER? PROGRAM GELİŞTİRİRKEN ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNE DİKKAT EDİLİR. ÖĞRETME-ÖĞRENME KURAMLARI DİKKATE ALINIR. DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM ve BİLİŞSEL YAKLAŞIM GÖZ ÖNÜNE ALINIR. PSİKOLOJİK TEMELLER? HER PROGRAM BİR FELSEFEYE DAYANIR. SEÇİLEN FELSEFEYE UYGUN HEDEF, İÇERİK, EĞİTİM- ÖĞRETİM DURUMLARI, SINAMA DURUMLARI BELİRLENEREK PROGRAMIN İÇ ve DIŞ TUTARLILIĞI SAĞLANIR. FELSEFİ TEMELLER? 15 16 17 18 19
(EĞİTİLENLERİN SAHİP OLDUĞU BAZI ESASLAR VARDIR) *REALİZME DAYANIR. *EĞİTİM SİSTEMİNİN AMACI İNSANIN VAROLUŞUNA GÖRE ÜSTÜN OLANLARI SEÇMEK ve HAYATA HAZIRLAMAKTIR. *EĞİTİMİN AMACI AKLI DİSİPLİNE ETMEK ve AKIL YÜRÜTME BECERİSİNİ GELİŞTİRMEKTİR. *EĞİTİM PROGRAMI KONU MERKEZLİDİR, DEĞİŞKEN DEĞİLDİR. *ÖĞRETMEN KONU UZMANI OLARAK SINIFIN TEK HAKİMİDİR. *TÜMDENGELİM UYGULAMALARIYLA SUNUŞ YAPILIR. ANLATIM ve SORU-CEVAP YÖNTEMİ KULLANILIR. *ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL FARKLARININ ve İLGİLERİNİN ÖNEMİ YOKTUR. *KLASİK ESERLER EĞİTİMİN MERKEZİNDEDİR. *SEÇİCİ ve ELEMEYE YÖNELİK, AKIL ve MUHAKEME GÜCÜNÜ ÖLÇEN DEĞERLENDİRMELER YAPILIR. *ÖĞRENCİLERİN YÜKSEK AKADEMİK BECERİYE SAHİP OLAN ÇOK KÜÇÜK BİR YÜZDESİ KAZANILABİLİR. DAİMİCİLİK? (İNSANIN DOĞASI ve AHLAK KURALLARI DEĞİŞMEZ) 24 21 *İDEALİZM VE REALİZME DAYANIR. *EĞİTİM SİSTEMİNİN AMACI KÜLTÜR MİRASINI AKTARMAKTIR. *EĞİTİMİN AMACI YETENEKLİ KİŞİLERİ EĞİTMEK, BİLİŞSEL VE ENTELLEKTÜEL GELİŞİM SAĞLAMAKTIR. *TEMEL BECERİLER ve TEMEL KONULAR ÖĞRENİLMELİDİR. *EĞİTİM PROGRAMI BİLİMSEL/AKADEMİK KONULAR AĞIRLIKLIDIR. SANAT ve BECERİ DERSLERİNE SINIRLI ÖNEM VERİLİR. *ÖĞRETMEN KONU UZMANI OLARAK SINIFIN TEK HAKİMİDİR. *KONU MERKEZLİ SUNU-ANLATIM YÖNTEMLERİ KULLANILIR. *ÖĞRENME ÇOK ZORDUR ve ÇOK ÇALIŞMAYI GEREKTİRİR. *SOYUT DÜŞÜNME, SÜREKLİ ALIŞTIRMA ve EZBERLEME ÇOK ÖNEMLİDİR. *DEĞERLENDİRMEDE KONULARIN ÖĞRENME ORANI ÖLÇÜLÜR. ESASİCİLİK? (EĞİTİLENLERİN SAHİP OLDUĞU BAZI ESASLAR VARDIR) 23
(GERÇEK SÜREKLİ DEĞİŞİR ve GELİŞİR) İLERLEMECİLİK? (GERÇEK SÜREKLİ DEĞİŞİR ve GELİŞİR) *PRAGMATİZME DAYANIR. *EĞİTİM SİSTEMİNİN AMACI AMACI HAYATA HAZIRLAMAKTAN ÇOK HAYATIN KENDİSİ OLMAKTIR. *EĞİTİMİN AMACI BİREYİN PROBLEM ÇÖZME GÜCÜNÜ ARTTIRMAKTIR. *EĞİTİM PROGRAMI ÖĞRENCİ ve YAŞANTI MERKEZLİDİR. OKUL YAŞAMIN KENDİSİDİR. İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAPILIR. *ÖĞRETMEN ÖĞRENCİYE REHBERLİK EDER. *ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARA AKTİF OLARAK KATILIR. DEMOKRASİ ve EĞİTİM ORTAK DÜŞÜNÜLÜR. *DERSLER ve KONULAR ÖĞRENCİNİN İLGİLERİNE UYGUNDUR. *PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ ESAS ALINIR. *DEĞERLENDİRME GERÇEK YAŞAMDA KULLANILACAK BİLİMSEL YÖNTEMİ GELİŞTİRMEYİ HEDEFLER. 29 28 27 26 25 22 20 YENİDEN KURMACILIK? (YENİ TOPLUM DÜZENİ EĞİTİMLE OLUŞUR) *PRAGMATİZME VE VAROLUŞÇULUĞA DAYANIR. *EĞİTİM SİSTEMİNİN AMACI TOPLUMU GELİŞTİRMEKTİR. *EĞİTİMİN AMACI TOPLUMSAL SORUNLARI ÇÖZME GÜCÜNÜ ARTTIRMAKTIR. *EĞİTİM PROGRAMI TOPLUM MERKEZLİDİR. SOSYAL BİLİMLER ÖN PLANDADIR. *ÖĞRETMEN ÖĞRENCİYE ve TOPLUMA REHBERLİK EDER. ÖĞRENCİ MERKEZLİDİR. *ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARA AKTİF OLARAK KATILIR. GELİŞMİŞ BİR DEMOKRASİ ve EĞİTİM ORTAK DÜŞÜNÜLÜR.ÇALIŞMALAR ÖĞRENCİ MERKEZLİDİR. *OKULUN GÖREVİ TOPLUMSAL GELİŞMEYİ SAĞLAMAKTIR. *DEĞERLENDİRME ÖĞRENCİLERİN YETENEKLERİNİ ve TOPLUMSAL SORUNLARDA BİLİMSEL YÖNTEM KULLANIMINI (ARAŞTIRMA-SORUŞTURMA-PROBLEM ÇÖZME) GELİŞTİRMEYİ HEDEFLER.
PROGRAMIN ÖZELLİKLERİ UYGULAYICIYA YARDIMCI OLMA? 8 MİLLİ EĞİTİMİN AMAÇLARINA UYGUNLUK? PROGRAM EĞİTİMİN UZAK HEDEFLERİYLE ve ÜLKENİN İSTEDİĞİ İNSAN TİPİYLE UYUMLUDUR. PROGRAMDAKİ BİLGİ ve ETKİNLİKLER HAYATTA İŞE YARAMALIDIR. PROGRAM TOPLUMSAL ve BİREYSEL İHTİYACI KARŞILAMALIDIR. PROGRAM HEDEF, İÇERİK, EĞİTİM-ÖĞRETİM DURUMLARI VE SINAMA DURUMLARINDA UYGULAYICILARA YARDIMCI OLMALIDIR. PROGRAM BİR MESLEĞE HAZIRLAMALIDIR. İŞLEVSELLİK? PROGRAMDA ANA YAPI KORUNMALI, ETKİNLİK ve KONULARDA AYRINTIYA GİRİLMEMELİDİR. ÇERÇEVE? PROGRAM BİLİMSEL GELİŞMELERE, DEĞİŞİME UYUM SAĞLAMALIDIR. PROGRAM ÖĞRETMENE ÇEVRE KOŞULLARI ve ÖĞRENCİ ÖZELLİKLERİNE GÖRE ESNEME ALANI VERMELİDİR. PROGRAM UYGULANDIĞI BÖLGENİN KÜLTÜRÜNE UYMALIDIR. ESNEKLİK? DEĞİŞMEZ ve GENEL OLMA? DEVLETİN ve TOPLUMUN BEKLENTİLERİ OLAN ETKİNLİK ve KONULAR BÜTÜN OKULLARDA DEĞİŞMEDEN UYGULANMALIDIR. ÖĞRENCİYİ GELİŞTİRME? PROGRAM ÖĞRENCİYİ BİLİŞSEL, DUYUŞSAL, DEVİNİŞSEL ve TOPLUMSAL AÇIDAN GELİŞTİRMELİDİR. UYGULAYICIYA YARDIMCI OLMA? PROGRAM ÖĞRETMENLERE REHBERLİK EDEBİLMELİDİR. SÜREKLİLİK? PROGRAM GELİŞTİRME KESİNTİSİZ OLARAK DEVAM EDER.
PROGRAMIN YARARLARI? ÖĞRETMENE REHBERLİK EDER. ÖĞRETİMDE STANDARDİZASYONU SAĞLAR. ÖĞRETİMİ VERİMLİ ve NİTELİKLİ HALE GETİRİR. EĞİTİM ÖĞRETİME YÖN VERİR. ÖĞRETİMİN ETKİNLİĞİNİ ARTTIRIR. ÖĞRETİMİN KONTROLLÜ OLMASINI
DOSTÇA KALIN