İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRKLERDE EĞİTİM ÖZCAN PALAVAN
HUN İMPARATORLUĞU (M.Ö. 4. ASIR – M.S. 48)
Hunlar, sürü besleyen atlı kabilelerden meydana gelmiş göçebe bir toplumdur. Savaşçılık ( Çin seddi onlardan dolayı yapılmıştır) , yöneticilik, bazı el sanatları (mesleki eğitim) ile dini inanışlar ve çocuk yetiştirmeye ilişkin değerler ( Çocuğa ad koymak bile kahramanlık sonucunda gerçekleşirdi) eğitimin biçimini oluşturur. Hunlar’ın eğitimini yaşayış biçimleri şekillendirmiştir. Din, bir eğitim aracıydı, onlarda halk dini ve devlet dini diye iki din vardı.
HUNLAR DA EĞİTİM ANLAYIŞI
GÖKTÜRK DEVLETİ (552-744)
Göktürklerde eğitim, Hunlar’ınkine benzemektedir. Eğitim töre içinde töre kanalıyla verilmektedir. 38 harfli gelişmiş bir alfabeye sahip olmaları bazı yazılı eserler bırakmalarını sağlamıştır. ( Bu eserlerin en önemlisi; Orhun Anıtlarıdır M.S. 732) Göktürklerde, sözlü töre bilgisi, yazı ile genişletilmiş ,bilgiler artmış ve yaygınlaşmıştır. Göktürklerde de alp insan tipine büyük önem verilmiştir.
UYGURLAR (742-840)
Uygurlar kentli toplumdur. Maniheizm dinini benimsemişlerdir. Önceki devletlerden farklı olarak diğer toplumlara da açılmışlardır. Kütüphaneler dolusu sayısız eser vermişlerdir. Ünü dışarıya taşan bürokrat yetiştirmişlerdir ve başka ülkelere göndermişlerdir. Örgün eğitim kurumları yaygınlaşmış, bilgiye büyük önem verilmiştir. Kitapları çoğaltarak bilim dünyasına önemli hizmetler yapmışlardır.