1 . Ünite B Kısımı - 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
Farklı Kültürlerde Liderlik Yapmak Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş
BASİT MAKİNELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Arş. Gör. Cevdet KIZIL Kadir Has Üniversitesi 21/02/2005
Acil Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Mukavemet II Strength of Materials II
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Sunum transkripti:

1 . Ünite B Kısımı - 1

IK Cinsiyet Farklılığı Sağduyumuz bize kadınlarla erkeklerin birbirinden farklı olduklarını düşündürür. Kadın ve erkek arasındaki farklılıkların temeli beyinden gelir. (Davranış ve düşünce farklılıkları beyinden kaynaklı) Cinsiyetler arasındaki 4 temel farklılık kaynağı; Biyolojik, Fiziksel, Psikolojik, Nörolojik 2

IK Cinsiyet Farklılığı Biyolojik farklılıklar, Her insan 46 kromozomdan oluşur, 23 Anneden 23 babadan gelir 23 çift kromozomun 1’i cinsiyet kromozomudur, Dişi çift XX, erkek çift XY, Hormon miktarları farklı İç organlarda yapısal farklar, 3

IK Cinsiyet Farklılığı Biyolojik farklılıklar, Erkek Kadın Kas yoğunluğu yüksek Vücut yağ miktarı 2 katı Daha kolay kilo verir Daha zor kilo verir Kalp ve ciğeri daha büyük Yaşam süreleri daha uzun (daha fazla oksijen ve enerji) 4

IK Cinsiyet Farklılığı Fiziksel farklılıklar, Erkek Kadın Daha uzun ve kilolu Omuzları dar, Leğen kemikleri geniş (%10 daha uzun, %7 daha ağır) Ses telleri erkekten kısa Omuzları geniş, leğen kemikleri dar, Çene ve burun daha büyük, …. 5

Neleri keşfedebildiniz? IK Cinsiyet Farklılığı Psikolojik farklılıklar, Temelde beyin kaynaklıdır. ?????? Ne düşünüyorsunuz? Neleri keşfedebildiniz? 6

Problem Çözüm şekilleri; Erkek: Sorun üzerine odaklanır ve basitleştirir. Erkek daha eylemseldir. Kadın: Daha detaylı ve karmaşık olarak bakabilir, (erkekler ortalama 7000 kelime kullanırken kadınlar 20,000 kelime kullanıyor (dil ve yazarlık)). Duyguları değişkendir. Sezgileri ile de hareket edebilir. Sosyal konularda daha duyarlıdır.

IK Cinsiyet Farklılığı Beyinsel farklılıklar, Kadın beyni daha küçük, Karanlıkta görme daha güçlü, Dikkatle yoğunlaştığında 2 taraf açılır Kadın birden fazla işi aynı anda yapabilme..? Erkekteki hipotalamus çekirdeği kadından 2 kat daha büyüktür, Dikkate yoğunlaştığında sadece sol taraf aktifleşir, Analitik ve matematik yetenekleri daha yüksek 8

IK Cinsiyet Farklılığı Özet: Her meslekte olduğu gibi yetkinlik yalnızca konuya yatkın olmakla ilgili değildir. Önemli olan sahip olunan yetkinliklerin, cinsiyetten kaynaklanan avantajları/dezavantajlarıyla birleştirip, geliştirmektir. İnsanın kendi eksi ve artılarını bilerek kendine en uygun olduğunu düşündüğü ve en önemlisi sevdiği şeye yönelmesidir. Sizce sizin için en uygun iş ne olur? (Yazılı ödev) 9

IK Cinsiyet Farklılığı Özet: İK farklılıkları etkin yönetebilmesi ile ilgilidir. Kadın ve erkek iyi bilinmeli, İnsan Temsil Sistemleri, Beyin Lobları iyi bilinmelidir. Kişilerin yetkinlikleri temel alınıp değerlendirilmelidir ve unutulmamalı ki çok iyi kadın mühendislerle, kötü araba kullanan erkeler de vardır. !!!!!! 10

IK Cinsiyet Farklılığı Özet: İK farklılıkları etkin yönetebilmeli ve ayrımcılık yapmamalıdır. Ayrımcılık (discrimination): bazı gruplara yada bireylere iltimas geçilmesidir. 11

Antropolojik açıdan yine farklı anlamlar kapsar.. Örgüt Kültürü ve İK Kültür: Bir amacı gerçekleştirmek uğruna yada birlikte yaşayan insanların paylaştıkları değerler ve inançlar bütünüdür. Kültürel değerler toplumda iyi-kötü/doğru-yanlış/ne istenir ne beklenir yönünde doğrudan veya dolaylı paylaşılan soyut fikirleri verirler. Kültür, sosyolojik açıdan, topluma özgü fikirlerin ve sanat eserlerinin bütünü anlamını da taşır. Antropolojik açıdan yine farklı anlamlar kapsar.. 12

Kültürel öğeleri yaratan, nesillere aktaran , yaşatan İNSANDIR. Örgüt Kültürü ve İK Özet olarak; Kültür, en basit tanımı ile insanların doğaya ekledikleri maddi ve manevi varlıkların toplamıdır. (M/H, ahlak kuralları, dil, gelenek-görenek, sanat, bilim, yaşam tarzı, dini inançları, ..). Kültürel öğeleri yaratan, nesillere aktaran , yaşatan İNSANDIR. 13

Örgüt Kültürü ve İK Örgütsel Değerler; Yaratıldıkları topluluklara has özelliktedir. Örgütten örgüte farklılık gösterir. Örgüt/İşletme Kültürü: Toplum kültürünün bir alt kültürü olup bir kurumun çalışma şeklini ve faaliyetlerinin sonucunu etkileyen belirli insan topluluklarınca oluşturulan normlar, davranışlar, değerler, inançlar, örf-adetler ve diğer kişiler arası ilişkilerin sonuçlarının tamamıdır. 14

Örgüt Kültürü Kavramının pek çok tanımı var. Örgüt Kültürü ve İK Örgüt Kültürü Kavramının pek çok tanımı var. Deal ve Kenedy (1982) İş yapma ve yönetme biçimi olarak tanımlarlar. Elliot Jaques: İşlerin yapılışının ve düşünüşün genel şeklidir. Örgüt içinde insanlarla ilgili herşeydir. Örgütün yaşama biçimidir. 15

Çalışma Dünyasının Değişen Trendleri 21. YY iş dünyası çalışanlara iş ve aile istekleri arasında denge oluşması için yardım etmeye çalışıyor. Esnek Çalışma Saatleri (çalışma saatlerini kendisi belirler, yarı-zamanlı, ) Evden Çalışma (sanal örgütler, ev ofis, bazı zamanlarda ev-ofis izni, esnek çalışma ortamı) 16

Farklılıkların Yönetimi ve İK Günümüz rekabetinde farklılık/farklılık yaratmak önemli bir rekabet avantajı ve diğerlerine göre göreceli üstünlük sağlayan bir kavramdır. İşletmede en önemli farklılık kaynağı insandır. NEDEN??? 17

Farklılıkların Yönetimi ve İK Farklılık hem sorun hem de sinerji yaratabilecek unsurdur. Farklılık kavramı hem bireysel hem de sosyal boyutludur. Bireysel Farklılıklar : (Birincil karakteristik özellikler (doğuştan), ikincil karakteristik özellikler (geliştirilen), kişilik özellikleri) Örgütsel Farklılıklar: (örgütsel özellikler, yönetsel özellikler, ) 18

Farklılıkların Yönetimi ve İK Küresel Farklılık Yönetimi : Uluslararası ve çok uluslu, küresel işgücüne sahip kurumlardaki farklılık yönetimi politikaları ve uygulamalarındaki ulusal farklılıkları aşmaya çalışan bir dizi yönetim stratejilerinin, politikalarının, eğitim ve gelişim faaliyetlerinin planlanması, koordinasyonu ve uygulaması olarak tanımlanır. Burada bireysel farklılıkların etkin kullanımından çok örgütsel bir kültür yaratmakla ilgilidir. Kültürler arası öğrenme, kutuplaşmayı engelleme. 19

Uzmanlaşma Uzmanlaşma/ İş Bölümü (Job Specialization) Gruplandırılmış faaliyetlerin çalışan tarafından yapılmasını ifade etmektedir. En bilineni, işlerin tekrarlanan ve basit küçük birimlere bölündüğü fonksiyonel uzmanlaşmadır. Bölümlerin içinde uzmanlaşma arttıkça örgütün farklılaşma derecesi artar. Çünkü koordinasyon ve kontrol için daha karmaşık ve maliyetli yöntemler gerekir. Verimliliği ve etkinlik artar. 20

Uzmanlaşma Takım Çalışması: (Ekip) ortak bir amacı gerçekleştirmek için birlikte çalışan birden fazla kişidir. Ortak amaca sahip kişilerin iş bölümü yaparak önceden belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde uyumlu çalışmalarıdır. Örgütlerde takım çalışması sinerji yaratıp amaçlara daha çabuk ulaşmak amacı ile uygulanır. Sinerji için her bir üyenin amacı net anlamış olması, güven ve güçlü bir iletişim gerekir. 21

Uzmanlaşma Takım çalışmasındaki kişiler birbirlerini tamamlayan özelliklere sahip olması gerekir. İnsan vücudu, Katil Balinalar, Kuş Sürüleri, Voltran Çizgi Dizisi, Vb…. - Uzmanlıklar eşsiz ve birbirini tamamlar nitelikte, - Çok yönlü ve bütüncül bakış önemlidir. - Takımda hiyerarşik yetkiden kurtulmaları gereklidir. 22

Kendi Kendini Yöneten Takımlar, Beyin Fırtınası, Sanal Takımlar Uzmanlaşma Kendi Kendini Yöneten Takımlar, Beyin Fırtınası, Sanal Takımlar 23

İşgücü diğer üretim faktörleri gibi homojen değildir. Herbir işçi; Çalışanlar Neden Yönetilir? İşgücü diğer üretim faktörleri gibi homojen değildir. Herbir işçi; farklı verimlilikte çalışır, farklı kültürlerden gelmiştir, farklı yeteneklere sahiptir ve farklı davranışlarda bulunurlar. Çünkü HOMOJEN değildir 24

İKY; farklılıkların yönetimidir. Çalışanlar Neden Yönetilir? Ayrıca; bazıları kendi kendilerini motive edebilirken bazılarının dış desteğe ihtiyacı vardır. İKY; farklılıkların yönetimidir. Çünkü HOMOJEN değildir 25

İnsan Kaynaklarını Yönetmekle Kim Sorumludur? İKY bu alanda uzmanlaşmış kişilerin görevidir ve bunlar İKY departmanında bulunurlar. Ancak, esasen, çalışanları yönetenler hat yöneticilerdir (line managers) BUNDAN NE ANLAMALIYIZ? 26

İK Departmanı-Kurmay Görevleri ne olursa olsun BÜTÜN YÖNETİCİLER IK sorunları ile ilgilenmelidir. İK departmanının görevi yöneticilerin İK sorumluluklarını yerine getirmelerine yardımcı olmaktır. Örneğin: performans yönetiminin alt yapısını İK departmanı hazırlar ama bunu uygulayan her bölümün kendi yöneticisidir. 27

İK Departmanı-HAT Teorik olarak bir kurmay fonksiyon olsa da, İK departmanı sadece çalışanlarla değil, örgütün tüm ekonomik, finansal, yasal ve teknolojik yapısıyla da ilgilenmelidir. Bu ihtiyaç İK departmanına aynı zamanda bir hat fonksiyon yapısı verir 28

Örgütler Neden Var? Sürekliliği sağlamak için. Şuna cevap verin: İşletmeler neden aynı insanların emeğini aylar, yıllar boyunca kiralıyor? Teorik olarak istihdam günlük; hatta saatlik bazda yapılabilir. Peki neden yapılmıyor? 29

Cevap: K işgücü devri maliyeti (turnover cost). Yani işletmeler, işçileri, uzun süre ellerinde tutmayı maliyet açısından dava avantajlı bulurlar.Diğer taraftan bu, işçilerin de yararınadır. Böylece her gün iş aramazlar. İşgücü devrinin (maliyet)düşük olmasının firmalara ve çalışanlara sunduğu avantajlar örgütlerin doğumuna neden olmuştur. K 30

İşgücü Devri Maliyetleri-1 Farklı yeteneklere sahip çalışanlar Bazıları ekip çalışmasına yatkın değildir. Bazıları kaytarmaya yatkındırlar. Bazen bir işin yapılması özel yetenekleri gerektirir. Bu zamanlarda çalışanlar özel eğitimler alırlar. İşe alma, gözetim ve eğitim maliyetleri 31

İşgücü Maliyetleri-2 Psikolojik maliyet Üretimin yavaşlaması-aksaması Oryantasyon maliyeti 32

Peki neden Türkiye’de Ve Dünya’da insanlar sürekli olarak işten çıkarılıyor? İnsan Kaynakları Yönetimi buna ne diyor? 1-Bazı yazarlara göre, İKY beyaz yakalıların ve özellikle kalifiye çalışanların yararınadır. Vasıfsız işçileri umursamaz. ? neden “Çünkü vasıfsızların maliyeti düşüktür” 33

2-İKY anlayışında, işçilerin işletmelerini benimsemeleri yatar 2-İKY anlayışında, işçilerin işletmelerini benimsemeleri yatar. Herkes çalıştığı yeri kendi evi gibi görür. Kullandığı aletleri de kendi malı gibi korur. Bu sürekli olarak işlenir ve çalışanlar sürekli motive edilir. İşçi ve işverenin bir aile olduğu, bu ailenin aynı gemide olduğu tezi savunulur. Bu nedenle sendikaya gerek yoktur. Çünkü işçinin çıkarlarını en iyi işveren bilir. Sendika sorun çıkarmaktan başka bir işe yaramaz. 34

İKY son 20 yılda yaygınlaşırken, sendikalılaşma oranı gerilemektedir. Günümüzde işletmeler kolayca küçülebilmektedir. 35

Birçok işletme 2001 yılını zararla kapatırken, bir bankanın sahibi kar ettiklerini bunun da en önemli nedeninin uyguladıkları tasarruf ve küçülme politikası olduğunu söylemiştir. Küçülme kriz dönemindeki birçok işletmeye önerilmektedir. Bu dönemlerde işçilerin haklarını sadece kendileri savunabilmektedir. Çünkü birçoğu herhangi bir sendikaya üye değildir. Ya da sendikalar güçsüzdür 36

İngiltere %43 Almanya %42 Yunanistan %47 İsveç %49 İsrail %48 İspanya Personel Alımını Durduran İşletmeler 1999-2000 İngiltere %43 Almanya %42 Yunanistan %47 İsveç %49 İsrail %48 İspanya %25 Japonya %40 Türkiye %60 37

İngiltere %44 Almanya %47 Yunanistan %29 İsveç %40 İsrail %26 İspanya İsteğe Bağlı İşten Ayrılmalar 1999-2000 İngiltere %44 Almanya %47 Yunanistan %29 İsveç %40 İsrail %26 İspanya %36 Japonya %13 Türkiye %46 38

Zorunlu İşten Ayrılmalar 1999-2000 İngiltere %48 Almanya %28 Yunanistan %17 İsveç %53 İsrail %59 İspanya %27 Japonya %4 Türkiye 39