İsveç Yerel Yönetiminden Stratejik Planlama ve Performans Bütçeleme Örnekleri Per Molander Ankara, 11 Ocak 2005
Neden sonuçlar üzerinde yoğunlaşmalı? Ana neden: Her kamu kuruluşu sunduğu hizmetlere göre yargılanmalıdır Kendi faaliyetleri ile ilgili sistematik düşünme Faaliyetlerin yetkili otorite kontrolü ile izlenmesi Şeffaflık: kullanıcılara ve seçmenlere rapor verme Yerelleşme sürecinin desteklenmesi Karşılaştırma ve öğrenme ortamının yaratılması Ödül ve yaptırımlar için temel oluşturulması Kaynak tahsisatı için temel oluşturulması: politik seçim, okul belgeleri vb. Kaynak tahsisatı için doğrudan mekanizma
İsveç – bazı temel göstergeler Nüfus 9 milyon Belediyeler yaklaşık 300 İlçe konseyleri20 Belediyeler GSYİH payı % 25, personel payı % 25 Belediyelerin büyüklüğü: –
Belediyelerin görevleri Düzenleyici temel eğitim çocuk bakımı yaşlıların bakımı sosyal yardım özürlülere sağlanan hizmetler sağlık hizmetleri (çoğunlukla bölgesel) fiziksel planlama kurtarma hizmetleri Genel yerel altyapı kamu taşımacılığı kültürel hizmetler eğlence faaliyetleri iskan
Finansman Kişisel gelir üzerine konulan vergiler Kullanıcı ücretleri Bağışlar Eşitleme sistemi İsteğe bağlı destek Finansman prensibi
Yönetim koşulları Yerel özerkliğin yüksek seviyede olması Nisbeten zayıf merkezi kurumlar (analiz kapasitesi, yetki) Son derece değişken performanss
Yönetim sorunları Gösterge seçimi ile ilgili unsurlar kapsam açıklık adalet yatay etkileşim hedeflerin sıralaması Sonuç ve etkiler arasındaki farklar analiz sorunları pedagojik sorunlar Sonuç bilgilerinin kullanımı: Faaliyetlerin yetkili otorite kontrolü ile izlenmesi: evet Kullanıcılara ve seçmenlere rapor verme: evet, ancak sınırlı Karşılaştırma ve öğrenme ortamının yaratılması: belli bir ölçüde Ödül ve yaptırımlar için temel oluşturulması: sınırlı Kaynak tahsisatı için temel oluşturulması: politik seçim, okul belgeleri, vb. – yerel olarak Kaynak tahsisatı için doğrudan mekanizma: hayır
Örnek: Temel eğitim Ulusal mevzuat 9 yıllık zorunlu eğitim ile 3 yıl isteğe bağlı lise veya mesleki eğitim Uygulama: Belediyeler (çoğunlukla) ve özel sektör (sınırlı) Finansman : Belediyeler ve devlet İzleme, teftiş ve değerlendirme : Ulusal Okul Kurulu
Eğitim sisteminin amaçları Eşit erişim Ülkenin her yerinde eşit eğitim standardı Kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiler Demokratik değerler, cinsiyetler arası eşitlik, ayrımcılığın tüm türleri ile mücadele Çeşitli seviyelerde genel eğitim amaçları 5inci ve 9uncu yıllar için belirlenen hedefler
Girdiler ve çıktılar Belediye seviyesindeki girdiler Her bir öğrenciye düşen öğretmen sayısı Öğretmenlerin eğitim seviyesi Öğrenci başına toplam maliyet Çıktı (okul seviyesi) Notlar Sınıfını geçen öğrenci sayısı Ulusal testlerin sonuçları (İsveççe, matematik, İngilizce) Çıktılarla sonuçların karşılaştırılması Sınıfını geçen öğrenci sayısının aşağıdakilere göre ayarlanması Ebeveynlerin eğitim seviyesi Nispi göçmen sayısı (1inci ve 2nci nesil) Erkeklerin kızlara oranı Okula girişteki bilgi seviyesi
Analiz örneği: Sınıfını geçen öğrenci sayısının (gerçekleşen/beklenen) dış etkenlere göre ayarlanması (ebeveynlerin eğitimi, göçmen sayısı, erkek/kız oranı)
Liseye giriş ve çıkıştaki notlar arasındaki ilişki (382 okul)
Sonuçlar Başarılı bir yerelleşme çok iyi tanımlanmış bir görevi, bilgi bazında etkin bir geri beslemeyi, ödül ve yaptırımları gerektirir. Çıktı bilgileri ancak doğrudan veya dolaylı olarak kaynak tahsisatını etkilemeleri halinde göz önüne alınır Bir kontrol mekanizmalarının kombinasyonu en çok: devlet kurumunun izlenmesi yerel seçmenler kitle iletişimi kullanıcı seçiminde etkili olur