Paradigmayı Etkileyen Etmenler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
eğitimde yeni yaklaşımlar
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
DOĞAL SAYILAR.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
-Demografik- Nüfus Analizi
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
Türkiye Kent Sağlık Göstergeleri
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Mustafa Akgül. 27 Kasım 2014 Inet-tr'1ı 2 Tarihçe Kasım 1995 Dış bağlantı 64K Yurt içi: 9.6K, 19.2K - 2M Planlar - tarafları buluşturmak.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
İKİ BASAMAKLI DOĞAL SAYILARIN
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
21. Yüzyılda Eğitimin Geleceği
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
21.Yüzyılda Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi
RUHU ŞAD OLSUN.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Proje Konuları.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
Rehber Öğretmenleri Paylaşım Toplantısı Nisan 2010.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
eğitimde yeni yaklaşımlar
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Sunum transkripti:

Paradigmayı Etkileyen Etmenler Nedir? Thomas Kuhn Paradigmayı Etkileyen Etmenler Yeni Paradigma Nedir? 1

DÜNYADA VE BİZDE NELER DEĞİŞTİ? BİLGİNİN DOĞASI İNSANA BAKIŞ TOPLUMSAL YAPI TEKNOLOJİ

TOPLUMUN YAPISI Yeni paradigmalar hangi temeller üzerine yapılanmaktadır? Günümüzde küresel yönelimler ile ulusal talepleri dengelemek, Evrensellik kadar yerelliği de düşünmek ve bağdaştırmak Kültürler arası yaklaşımlar ile kültüre özgü modelleri bir arada değerlendirmek, Eğitimde de paradoksal bakış açısını gündemde tutmak, Eğitimde giderek doğrusal olmama, yordanamazlık, pozitif belirsizlik ve kaosa yatırım gerekli hale gelmektedir. Alternatifli düşünme biçimleri , Disiplinler arası etkileşim ve geçişler giderek önem kazanmaktadır. Sürekli eğitim, yaşam boyu öğrenme, Eşitlikçilik, etkililik, verimlilik, Paydaşların katılımı, işbirliği, sorumluluğu paylaşma, Şeffaflık, hesap verilebilirlik ve kanıta dayalı hizmet, eğitimde yeni paradigmaların temellerini oluşturan kavram ve nitelikler olarak göz önünde tutulmalıdır. 3

BİLGİNİN DOĞASI

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü BİLGİNİN DOĞASI Pozitivizm Pozitivizm sonrası Gerçeklik nesneldir. Gerçeklik özneldir. Gelecek kestirilebilir. Gelecek kestirilemez. Bilgi keşfedilir. Bilgi yapılandırılır. Bilimsel süreç evrimseldir. Bilimsel süreç devrimseldir. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü BİLGİNİN DOĞASI Pozitivizm Pozitivizm sonrası Bilgi kesindir ve tek doğrulu bir anlayış egemendir. Bilimsel doğrular ve yargılar mutlak değildir. Bilgi, içinde üretildiği tarihsel ve sosyal süreçten bağımsızdır. Bilgi, içinde üretildiği tarihsel ve sosyal süreçlerin izlerini taşır. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü BİLGİNİN DOĞASI Pozitivizm Pozitivizm sonrası Bilgilenme, formal bilginin öğrenciye aktarılmasıyla gerçekleşir Bilgilenme, öğrenci ve formal bilim dallarının etkileşimiyle gerçekleşir Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

BİLGİNİN DOĞASI Pozitivizm Pozitivizm sonrası Eğitimin amacı bilgilenmek- tir. Eğitimin amacı kişiye, kendi bilgisini oluşturmasına rehberlik etmektir. Bilgi, gelecekte kullanılmak için edinilir. Bilgi, yeni bilgi üretmek için edinilir. Eğitim, ansiklopedik bilgi kazandırmak için verilir. Eğitim, konuları derinliğine kavrayış kazandırmak için verilir.

TOPLUMUN YAPISI

TOPLUMUN YAPISI Toplumsal Evreler İtici Güç Temel Fonksiyon Tarım Toplumu Arazi Emek Sanayi Toplumu Makine İşgücü Bilgi Toplumu Bilgi Beyin gücü

BİLGİ TOPLUMU Bilgi toplumu, sanayi toplumunun uzantısı olarak ortaya çıkmıştır.

BİLGİ TOPLUMU Bilgi toplumu; yeni temel teknolojilerin gelişimiyle bilgi sektörünün, bilgi üretiminin, bilgi sermayesinin ve nitelikli insan faktörünün önem kazandığı bir toplumdur.

BİLGİ TOPLUMU Bilgi toplumundaki gelişmeler ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal alanda yeni bir yaşam biçimi getirmektedir.

BİLGİ TOPLUMU Eğitimin sürekliliği ön plana çıkmıştır.

BİLGİ TOPLUMU Hayatımıza iletişim teknolojileri, bilgi otoyolları, elektronik ticaret gibi yeni gelişmeler girmiştir.

BİLGİ TOPLUMU Bilgi toplumunda maddi malların üretimi yerine bilginin üretimi ön plana çıkmaktadır. Sermaye birikimi yerine bilgi üretimi ve bilgi birikimi önem kazanmaktadır.

BİLGİ TOPLUMU Meta ekonomisinin yerini, bilgiyi üretme ve kullanmada paylaşıma dayanan sinerjik ekonomi almaktadır.

BİLGİ TOPLUMU Bilgi toplumu aynı zamanda bir ağ toplumudur. Sanal ilişkilerin yaygınlaştığı bir toplumdur.

BİLGİ TOPLUMU Facebook, Twitter, Myspace, Formspring, Bloglar, gibi sosyal paylaşım siteleri gençlerin vazgeçilmezleri arasına girdi.

TOPLUMUN YAPISI

TOPLUMUN YAPISI Demografik Dönüşümler Toplumumuzda doğurganlık oranı giderek azalmaktadır, Ölüm hızı ve oranı azalmakta, ortalama yaşam süresi artmaktadır, Genç nüfus oranı azalmakta buna karşın yaşlı nüfus oranı artmakta ve Türkiye genç bir ülke olma özelliğini giderek kaybetmektedir. Aile yapısı ve fonksiyonları da 21 nci yüzyılda değişime uğramaktadır; Evlenme yaşı kadın ve erkeklerde yükselmekte, Evlilik oranı düşmekte, boşanma oranları giderek artmaktadır. Çocuk sahibi olma oranı giderek azalmakta, Çekirdek aile parçalanmakta, Ailenin işlevlerinin birçoğu başka kurumlara kaymaktadır. 21

TOPLUMUN YAPISI Dünyada İşgücü Alanında Değişimler 21 nci yüzyılda küresel ekonomi meslek alanlarını etkilemekte, Bazı iş meslek alanları yok olurken, yeni iş ve meslek alanları doğmaktadır. İş ve mesleklerin uluslararası standartları oluşmakta, Tüketim ekonomisi hızla yükselmekte, buna karşın yeryüzü kaynakları tükenmektedir. Teknolojik gelişmeler iş alanlarında radikal değişimler yaratmakta, işsizlik oranı artmakta, nitelikli işsizler oluşmaktadır. Ülkemizde, her üç işsizden biri üniversite mezunudur. İşçilerin ülkeler arası serbest dolaşımı artmaktadır. Toplumdaki değişimler doğal olarak eğitim sisteminde de değişimlere yol açmaktadır; Okula başlama yaşı düşmekte, okul öncesi okullaşma oranı artmaktadır. Çocuk ve gençlerin eğitime devam etme oranı ve süresi artmaktadır. Eğitim özelleştirilmekte, eğitim kurumları arasında rekabet ortaya çıkmaktadır. Avrupa Birliğine açılma sürecinde akreditasyon çalışmaları zorunlu hale gelmektedir. Eğitimde nicelik yerine nitelik sorunu önem kazanmaktadır 22

TOPLUMUN YAPISI TEKNOLOJİNİN İNSANI

Teknolojik Değişimler Digital Devrim

Teknolojik Değişimler 25

TOPLUMUN YAPISI TRAFİK KAZALARI Dönemi Kaza Sayısı Yaralı Sayısı Ölü Sayısı 2008 898 451 145 163 2 948 2007 749 434 149 814 3 462 2006 664 539 135 754 3 365 2005 570 025 123 977 3 195 2004 494 819 109 889 3 081 2003 422 272 95 607 2 811 2002 407 103 94 225 2 900 2001 409 407 94 497 2 954 2000 466 385 115 877 3 941 1999 438 338 109 899 4 596 1998 440 149 114 552 4 935 1997 387 533 106 246 5 125 1996 344 643 104 599 5 428

TOPLUMUN YAPISI İNTİHARLAR Dönemi İntihar Eden Erkekler İntihar Eden Kadınlar Aralık 2009 145 60 Kasım 2009 161 45 Ekim 2009 179 73 Eylül 2009 139 65 Ağustos 2009 183 84 Temmuz 2009 195 87 Haziran 2009 194 70 Mayıs 2009 210 Nisan 2009 182 68 Mart 2009 171 59 Şubat 2009 48 Ocak 2009 170 55 TOPLAM 2.111 787

TOPLUMUN YAPISI DÜN BUGÜN Yalnızca elit ve zeki çocuklar yüksek düzeyde akademik başarı sağlayabilirler. Bütün öğrenciler başarılı olabilirler. Toplumun temel değerleri verimlilik ve standartlaşmadır. Toplumun temel değerleri kalite, tercihler ve bireyselleşmedir.

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS TEHDİT Mİ YOKSA Türkiye 2025 yılına kadar sürecek bir nüfus evresinde nüfus artış hızı beklenenin çok üzerinde yavaşlıyor.

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS – YAŞ GRUPLARI

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS – EVLİLİK ÇAĞI YAŞ GRUBU ERKEK KADIN FARK 0-4 3.172.092 3.005.631 166.461 5-9 3.148.210 2.982.908 165.302 10-14 3.369.995 3.198.746 171.249 15-19 3.219.221 3.058.086 161.135 20-24 3.200.959 3.066.828 134.131 TOPLAM 16.110.477 15.312.199 798.278

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS – ARTIŞ HIZI YILLAR DOĞUM HIZI (%o) ÖLÜM ORANI (%o) 1970 3.5 2.7 2003 2.1 0.7 2025’DE NÜFUS ARTIŞ HIZI %o 0.81

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS - 3-22 YAŞ GRUBUNUN PAYI YILLAR PAY 2000 40.8 2005 27.7 2010 38.5

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS – TÜRKİYE / AB YILLAR TÜRKİYE AB 2010 73 milyon 456 milyon 2050 98 milyon 399 milyon Türkiye 50 yıl boyunca AB’nin işgücü ihtiyacını karşılayabilir.

TOPLUMUN YAPISI NÜFUS – KIRSAL / KENTSEL

TOPLUMUN YAPISI Doğuşta Beklenen Yaşam Süresi (Yıl) Dönemi Erkek Kadın 2009 71.5 76.1 2008 71.4 75.8 2007 69.3 74.2 2006 69.1 74.0 2005 68.9 73.8 2004 68.8 73.6 2003 68.6 73.4 2002 68.4 73.2 2001 68.2 73.0 2000 68.1 72.8 1999 67.1 71.8 1998 66.7 71.3 1997 66.3 70.9

DEĞİŞİM VE EĞİTİM çünkü Bilginin doğası değişti İnsana bakış değişti Teknoloji değişti Toplum yapımız değişti Veli profili değişti Öğrenci profili değişti İnsanların öncelikleri değişti Yönetim anlayışları değişti Eğitimin kimyası değişti Okulun işlevi değişti Okuldaki ilişkiler değişti

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Veli İstekleri Değişti Sosyalleşme Yaşam becerileri Zihinsel beceriler Kişilik eğitimi Değerler eğitimi Vatandaşlık Mesleğe hazırlık Bilgi Etkili paydaş olma talebi “Eti de benim, kemiğim de benim”

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Kuşak Sınıflaması Emekliler (1925 öncesi doğanlar) Kurucu kuşak (1926 – 1945 arasında doğanlar) Bebek patlaması (1946 – 1964 arasında doğanlar) X Kuşağı (1965 – 1981 arasında doğanlar) Y Kuşağı (1982 – 1994/2000 arasında doğanlar) Z / Milenyum Kuşağı (1995/2001 ve sonrasında doğanlar)

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı 2010-2011 Eğitim Öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında görevli yöneticiler ve öğretmenler, 2069 yılında emekli olacak kişilerin eğitiminden resmen sorumlu olan kişilerdir. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı 1993-2004 yılları arasında doğan internet çocuklarıdır. Milenyum kuşağı kırılmalar içinde çok küçük bir ara kuşak sayılabilir. 1990'ların ortalarında ortaya çıkan internet'in bu kuşak için bir kilometre taşı olduğu düşünülmektedir. Anne ve babaları olan X'lerle, teknoloji kullanımı açısından önemli farklılıklar göstermektedirler. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Teknoloji dostu TV’den sonra Internet’i ve 3G’yi tanıyıp benimsemiş Her yerde teknoloji. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Ekran bağımlısı Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Yüzyüze sosyalliği pek sevmeyen Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Zor beğenen Özgürlüğüne düşkün Sadakatsiz ve tatminsiz Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Her şeyin hızlı bir şekilde tüketen Küresel dünya vatandaşları Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Atıştıran Maymun iştahlı Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Aynı anda birden fazla faaliyette bulunan Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Mahremiyet duygusunu yok/yok denecek kadar az Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı Bir topluluktan diğerine flaş geçişler halinde yaşıyorlar. Kendilerini iyi ifade eden ve tercihlerini açıkça ortaya koyan Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı 2068 Yılında Emekli Olacak Kişilerin Çözüm Bulmaları Gereken Sorunlar: Küresel ısınma, Çevre Sorunları, Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı 2068 Yılında Emekli Olacak Kişilerin Çözüm Bulmaları Gereken Sorunlar: Kıtlık, Yoksulluk, Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Milenyum Kuşağı 2068 Yılında Emekli Olacak Kişilerin Çözüm Bulmaları Gereken Sorunlar: Enerji Kaynakları, Sağlık Sorunları, Teknolojinin Getirdiği Sorunlar Psikolojik Sorunlar (Stres, Kişilik Bozukluğu, vb.) Toplumsal Sorunlar (Yalnızlık, Bencillik, Sabırsızlık, vb.) Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Öğrenci Profili Değişti Kuşaklar arası farklılaşma video Kentlilik kültürü Popüler kültürden etkilenmişlik Bilgi yönünden donanımlı Özenilme beklentisi Haklarının farkında oluş video Özgürlüğüne düşkünlük Sosyal kontrole karşı direnç Yönetici-öğretmen otoritesine karşı direnç Pragmatik Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Okulun İşlevi Değişti Fabrikaları model alan 20. Yüzyıl okullarının temel işlevleri Anne babaları fabrikalarda çalışmaya giden çocuklara güvenli bir ortam sağlamak, çocukları orada güvenli bir ortamda alıkoymak, Gelecekte fabrikalarda çalışacak olan işgücünü yetiştirmek, Toplumsal bütünleşmeyi sağlamak Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Okulun İşlevi Değişti 21. Yüzyıl okullarının (Geleceğin Okulu/Yeni Okul İmajı) temel işlevleri Sosyalleştirme, kültürlendirme merkezi Çoğulcu ve katılımcı karar süreci Birlikteliğe dayalı öğrenme Velilerle işbirliği Özne ve paydaş öğrenci Esnek, yaratıcı, karmaşık ve zorlayıcı (meydan okuyucu) Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Okulun İşlevi Değişti 21. Yüzyıl okullarının (Geleceğin Okulu/Yeni Okul İmajı) temel işlevleri İşbirliği – takım halinde çalışabilme becerisi Eleştirel düşünme – karmaşık problemlerle uğraşabilme Sözlü iletişim – sunum yapabilme Yazılı iletişim – yazma becerisi Teknoloji – teknolojiyi kullanabilme Yerel, ulusal ve küresel sorunlarla uğraşma Bilimsel ve uygulamalı araştırmalar yapabilme Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM 21. Yüzyıl Becerileri Küresel sınıflar, Küreselleşme Disiplinlerarası ve Bütünleştirilmiş Teknolojiler ve Multimedya İnsan merkezli Proje temelli ve araştırmalarla yönlendirilen Sosyal değişim ve uyum sağlama Yaşam boyu öğrenme Gerçek dünya ile ilişkili Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Muhsin KAYMAK

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Okuryazarlık Türleri Güzel sanatlar ve yaratıcılık Ekolojik okuryazarlık Siber okuryazarlık Fiziksel fitness ve sağlık okuryazarlığı Küreselleşme ve çok kültürlülük okuryazarlığı Sosyal / Duygusal okuryazarlık Medya okuryazarlığı Finansal okuryazarlık Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Muhsin KAYMAK

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Yönetimin Şekli Değişti Liderlik anlayışına dayalı yönetim Minimum hiyerarşi, maksimum paydaşlık Liderlik, pozisyona değil, yapılması gereken işte başarılı olmaya bağlıdır. Yönetimde aşırı kontrolün yerini yetki ve sorumlulukların paylaşılması almıştır. Yönetici mevzuatın uygulayıcısı değil, işlerin kolaylaştırıcısı Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Muhsin KAYMAK

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Öğretmenin Rolü Değişti Bilgi dağıtıcısı olmaktan çıkıp öğrenme orkestrasının şefi Öğretimin düzenleyicisi ve kolaylaştırıcısı Müfredatı yerine getirmekle sorumlu memur değil, sınıfının lideri Takımın sadece lideri değil aynı zamanda bir üyesi Çözümün sahibi değil, çözümün ortağı Öğrencinin ihtiyaçlarına ve durumsallığa bağlı konum alıcı Öğrencilerin ham bilgiyi bilgiye, bilgiyi de bilgeliğe dönüştürmelerine yardım eden kişi Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Öğretmenin Rolü Değişti Öğrencilerin ilgilerini canlı tutmalı, Öğrencilere gerçek dünyadaki yaşama hazırlanabilmeleri için neleri nasıl öğrenmeleri gerektiği konusunda yardımcı olmalı, Yaşam boyu öğrenme için gereken merak duygusunu sürekli canlı tutabilmeli, Daha iyi nasıl öğreneceklerse o şekilde öğrenmelerine yardımcı olmalı, Öğrenme yöntemleri konusunda esnek olmalı, Öğrenmeye okul dışında da devam etmeleri için, öğrencilerde öğrenme heyecanı yaratabilmelidir Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Öğretmenin Vizyonu bilgi üreten, üretilen bilgiyi teknolojiye dönüştürebilen, gelişmiş teknolojilerden yararlanarak toplumun ihtiyaç duyduğu mal ve hizmetlerin üretiminde ve dağıtımında aktif rol alabilen, işbirliği ve takım çalışması yapabilen, inisiyatif alabilen, sözlü ve yazılı iletişim becerilerine sahip, düşünen, araştırmacı, esnek, yaratıcı, problem çözebilen kişiler yetiştirmelidir. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Eğitimin Kimyası Değişti Ansiklopedik bilgi verme yerine uzmanlığa dönük öğretim Sonuç odaklılık yerine süreç temelli öğretim Tekil öğrenme çabası yerine birlikteliğe dayalı öğretim Didaktik yöntemler yerine, etkinlik tabanlı uygulamalar Disiplinlerarası, Bütünleştirilmiş öğretim programları Öğrencilerin gerçek dünyada karşı karşıya oldukları problemlerin çözümünü hedefleyen proje temelli öğretim programları Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

DEĞİŞİM VE EĞİTİM Öğrenmede Yeni Yaklaşım ve Modeller (?) Eğitimde proaktif yaklaşım, Hümanistik, bütüncül, bilişsel yaklaşımlar, Probleme dayalı öğrenme, Yapılandırmacılık, Çoklu zeka kuramı, Beş akıl dediğimiz Gardner’dan farklı bir zekaya bakış yaklaşımı, Duygusal zeka kuramı, Beyin temelli öğrenme, Post modern yaklaşımlar, Öğrenen okul modeli, e-okul modeli, self-servis eğitim hizmetleri, Geçiş ve kriz modelleri gibi eğitimde yeni model ve yaklaşımlar dikkatimizi çekmektedir. 65

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Eğitim Bireyin doğuştan getirdiği gizilgüçleri keşfetmesi, ortaya koyması ve geliştirmesi sürecidir. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü 66 Muhsin KAYMAK 66

Bireyin kendini gerçekleştirmesidir EĞİTİMİN AMACI Bireyin kendini gerçekleştirmesidir Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü 67 Muhsin KAYMAK 67

İhtiyaçlarımızın farkında mıyız? Statü, Saygınlık, Tanınma Gruba Ait Olma, Sevme-Sevilme Güvenlikte Olma Fizyolojik Bedensel İhtiyaçlar Kendini Gerçekleştirme Maslow’un İhtiyaçlar Piramidi 68 Muhsin KAYMAK 68

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Öğrenmeyi Öğrenme Yaşam Yönetimi Sosyal (iletişim) Yeterlikleri META YETERLİKLER Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü 69 Muhsin KAYMAK 69

Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü Yeni yüzyıl; yaratıcılığımızı, pratiğimizi, mantığımızı, sağduyulu düşüncemizi ve bireylerde olumlu fark yaratma yeterliğimizi test edecektir. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü 70 Muhsin KAYMAK 70

EĞİTİMDEN BEKLENTİLER Eğitimde beklenti, değişimlere duyarlı, bireyin gereksinimlerini karşılayabilecek esnek yaklaşımların benimsenmesidir. Sürekli değişen çevrede sürekli değişmekte olan bireye odaklanma Bireyin sürekli keşfetmesini cesaretlendirmek Problem çözme ve eleştirel düşünceyi öğretmek Bireylerde girişimci, yenilikçi ve yaratıcı olma özelliklerini desteklemesi Değişime uyum sağlayabilen esnek bireyi yetiştirmek hedeftir. Bilgiyi kullanmada fark yaratabilme becerisi önemlidir. Beynin sağ yarı küresi 20 yüzyıl boyunca ihmal edilmiştir. Hâlbuki insan beyni iki yarı küreden oluşur. Bireylerin “aktarılabilir beceriler” ya da “meta yeterlilikler”kazanması eğitimde hedeflenmektedir. 71

Beynin sol yarı küresi kadar sağ yarı küresini işlevsel kılma BEYİN, İKİ YARI KÜREDEN OLUŞUR Düşünen Beyin I Q Hisseden Beyin E Q Sözel Sayısal Mantıksal Konuşma Yazma Listeleme Rasyonel Analiz Ardışıklık Bilgiyi İşleme Müzik Hayal Gücü Algısal Sezgisel Ritim Spontan Duygusal Sentez Yaratıcı Artistik Bilgi İşleyen Sol Sağ 72

DEĞİŞİMLERİN EĞİTİM SİSTEMİNE ETKİLERİ Dünle beraber gitti cancağazım, Ne kadar söz varsa düne ait, Şimdi yeni şeyler söylemek lazım. MEVLANA Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

74

Teknolojik ve Toplumsal Değişimlerin Eğitime Etkisi Değişim rüzgarları esmeye başladığında aptallar duvar örer, akıllılar yel değirmeni yapar. (Çin Atasözü) Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

Teknolojik ve Toplumsal Değişimlerin Eğitime Etkisi Amazonlarda bir kelebeğin kanat çırpması sonucu oluşan rüzgâr, Avrupa’da fırtınalara sebep olur. Mehmet ZORLU|Fatih AL. Müdürü

Eğitim araçlarını yenilemezlerse, Süreçlerini kontrol edemezlerse, Eğer okullar ve öğretmenler yeni paradigmalara kendilerini uyduramazlar, Eğitim araçlarını yenilemezlerse, Süreçlerini kontrol edemezlerse, bu araçlara, süreçlere ve becerilere sahip Alternatif Örgütler ortaya çıkacaktır. 77 Muhsin KAYMAK 77