Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz? Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi
Teori (Kuram) Öğrenme ve Öğretim Kuramları Belli bir olay yada olguyu açıklar Araştırma ve uygulamalara rehberlik eder Teori (Kuram) Nasıl öğreniriz? Nasıl öğretmeliyiz? Öğrenme ve Öğretim Kuramları
Öğrenme Kuramları Davranışçı öğrenme kuramı Bilişsel öğrenme kuramı Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı Connectivism Sosyal Öğrenme Kuramı…
Öğrenme Kuramları Ne Öneriyor? Uygun adımlar, performansın pekiştirilmesi, tekrar ve ipuçları Öğrenen katılımı, içeriğin organize edilmesi, sıralanması ve bilgi oluşumunu kolaylaştırma ve ön bilgilerle ilişkilendirme Çevreyle etkileşim, anlamlandırmayı kolaylaştırma, farklı bakış açılarını teşvik, işbirliği ve problem çözme becerileri Alanlar, fikirler ve kavramlar arasında anlamlı ilişkiler Öğrenme bireyin bizzat kendisinin yaptığı bir eylemdir. Bireye yapılamaz, birey yapar.
Uzaktan Öğretim Teorileri Endüstri Kuramı –Peters(1965) Bağımsız ve Özerk Çalışma (Independence and Autonomy Theories) - Wedemeyer(1971) Androgogy –Malcolm Knowles(1973) Etkileşimsel Uzaklık (Transactional Distance Theory) –Moore(1980) Eşitlik Denklik Kuramı –Keegan(1980) Eşitlik Kuramı –Simonson (1995) Etkileşim-İletişim Kuramı –Holmberg(1995) İşbirlikli Özgürlük Kuramı –Paulsen(2002)
Hangisi Uzakta? Hocam, önceki hafta grup olarak hazırladığımız raporda bu söylediklerinizden farklı bir sonuç çıktı !
Etkinlik, Etkinlik, Etkinlik Uzaktan öğretimde araçlar; Etkileşim (diyalog) Öğrenci-Öğrenci Öğrenci-Öğretmen Öğrenci-İçerik Öğrenci-Arayüz İletişim (Ders Bileşenleri) Mesaj Tasarımı
Tek materyal, tek yöntem…
Açık ve Uzaktan Öğretimde Nasıl Öğretmeliyiz? Etkileşimler nasıl olmalı? İletişim(mesaj tasarımı) nasıl olmalı? Öğrencinin zihinsel olarak sürece dahil olması ve eylem içerisinde olması sağlanmalı.
Öğrenenin Aktif olması (Asenkron/Senkron) Yazma Seçme Rapor Oluşturma/Ödev Araştırma Tartışma Yanıtlama Uygulama Öğretmen-Akran Ağırlıklı Etkileşim (Dönüt) Bireysel Etkinlikler Öğrenmeyi Yönetme Üstbilişsel Etkinlikler Yapılandırılmış Materyaller Materyal Çeşitliliği İçerik Ağırlıklı Etkileşim (Zihinsel Eylemler)
Özetle Uzaktan eğitimin tüm imkanları işe koşulmalı İlgi çekici öğrenme etkinlikleri tasarlanmalı ve katılım teşvik edilmeli Yöntem, materyal çeşitliliği sağlanmalı Öğrenciyi aktif kılacak stratejiler kullanılmalı Mümkün olduğunca süreç değerlendirmelerine yer verilmeli Öğrenmeyi öğrenmeye en çok ihtiyaç duyan uzaktan öğretim öğrencileri üstbilişsel destekler sunulmalı Materyaller bireysel öğrenmeyi destekleyecek şekilde tasarlanmalı
Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi Teşekkürler Doç. Dr. Selçuk KARAMAN Atatürk Üniversitesi