1)-Enerji Arz Güvenliği ve Talep Güvenliği - Anıl Köroğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Enerji Kaynakları ve Türkiye
Advertisements

OBEZİTE İSTATİSTİKLERİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
Prof. Dr. Fatih Mehmet Botsalı
Charts Other colours IRAK / KUZEY IRAK DOĞAL GAZ POTANSİYELİ.
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
Avrupa Birliği Enerji Politikaları ve Türkiye
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
TÜTÜN VE YOKSULLUK Dr. Zeynep Aytemur Solak
Türkiye’nin Ekonomik Güvenliği: Fırsatlar ve Tehditler
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
BORU HATTI TAŞIMACILIĞI
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
ENERJİ POLİTİKALARI 5.GRUP SUNUMU.
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
GLOBAL EKONOMİK KRİZİN ENERJİ SEKTÖRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
BORU TAŞIMACILIĞI İLE İLGİLİ PROJELER
TÜRKİYE ELEKTRİK SİSTEMİNİN FİZİKSEL YAPISI
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
TÜRKİYE’NİN DOĞAL GAZ STRATEJİSİ NASIL OLMALIDIR? H.Caner ÖZDEMİR Makine Yüksek Mühendisi TMMOB-MMO Enerji Komisyonu Üyesi /INGAS/İSTANBUL.
İdris Küpeli 26 Nisan Taşıtanlar Forum
Hastane Odaklı Enerji Verimliliği Uygulamaları
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
Avrupa Enerji Güvenliği ve Türkiye
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
ENERJİ POLİTİKALARI 5. GRUP SUNUMU
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük SSCB’NİN DAĞILMASI
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
Avrupa Enerji Güvenliği ve Türkiye
KAYA GAZI (ŞEYL GAZ).
TÜRKİYE’DEKİ PETROL VE DOĞALGAZ BORU HATLARI
Türkiye Bölgesinde ve Avrupa’da Enerji ve Enerji Politikaları
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
AMBARGO Gerekçeleri ve Neticeleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
6.Sınıf Sosyal Bilgiler Ülkemiz ve Dünya
Türkiye’nin Dış Ticareti
TÜRKİYE BORU HATTI ANALİZİ
TÜRKİYE BORU HATTI ANALİZİ
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Uçak Krizi Türkiye,24 Kasım 2015 tarihinde Hatay sınırında Rusya’ya ait olan bir SU-24 savaş uçağını düşürdü. Putin: Sırtımızdan hançerlendik. Sınır ihlali.
Enerji Taşımacılığı Erce Mola Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Doğalgaz Petrol ve Kömür
DIŞ TİCARET’TE LOJİSTİK RİSK VE FIRSATLAR. Türkiye ve Rusya Arasındaki Dış Ticaret Hedefi –2015 Yılsonuna kadar 100 Milyar Dolar. –Bu amacın gerçekleştirilmesi.
KÜRESEL TİCARET.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
DÜNYA PETROL REZERVLERİ
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
BAKÜ-TİFLİS-KARS (BTK)
Berlin Hür Üniversitesi Otto-Suhr Siyaset Bilimi Enstitüsü
Türkiye petrol ve doğalgaz rezervlerinin dörtte üçüne sahip bölge ülkeleriyle, Avrupa'daki tüketici pazarları arasında jeo-stratejik bir konuma sahiptir.
TÜRKİYE’DE ULAŞIM SİSTEMLERİ. A.DOĞAL FAKTÖRLER 1.COĞRAFİ KONUM  Ülkemiz konumu itibariyle üç kıta arasında köprü konumundadır.  Bu özelliği ile Kafkaslar,
AETR KONVANSİYONU
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
Türkmen «Mavi Altınının» Asya Enerji Haritasına Etkileri
Sunum transkripti:

1)-Enerji Arz Güvenliği ve Talep Güvenliği - Anıl Köroğlu 2)-Enerji Koridoru Olarak Türkiye - Serkan Baysak 3)- Türkiye'nin Enerji Jeopolitiği - Burhan Yıldırım 4)-Türkiye'nin Enerji Projeleri        - Petrol Boru hatları - Tanzer Yurduseven     - Doğalgaz Boru hatları - Salih Kıs 5)-Ortadoğu'nun Enerji Jeopolitiği - Vedat Zengin 6)-Kafkasların Enerji Jeopolitiği - Murat Akkaya

Enerji Koridoru Olarak Türkiye Serkan Baysak

ENERJİ Refahın, kalkınmanın, ekonomik ve sosyal gelişmişliğin göstergesi olarak kabul ediliyor.

DÜNYADA ENERJİ İHTİYACI Dünyada enerji ihtiyacının 2030 yılına kadar %60 artacağı öngörülüyor. Enerji talep artışının büyük bölümü gelişmekte olan ülkelerden kaynaklanacak (özellikle Asya’dan) Petrol ve doğalgazın birincil enerji kaynakları arasındaki oranını koruyacağı tahmin ediliyor

Dünyanın Birincil Enerji Kaynakları

Arz Güvenliği Kaynak sahibi ülkeleri, pazar ülkelerini ve bu kaynakların topraklarından geçtiği ülkeleri işbirliğine yöneltiyor. Enerji arz güvenliğini sağlamaya çalışan ülkelerin çabası piyasaların hızla küreselleşmesine neden oluyor.

AB’nin Enerji İhtiyacı 2035 yılına kadar enerji tüketimi %45 artacak. Günümüzde %42 olan enerjide dışa bağımlılığı, 2020 yılında %70’lere kadar çıkacak. Yeni enerji arz kaynaklarına acilen ulaşmaya çalışıyor. Yenilenebilir enerji kaynaklarıyla enerji kaynaklarını çeşitlendirmeye çalışıyor. Türkiye üzerinden petrole ve doğalgaza ulaşarak Rusya’ya olan bağımlılığını azaltmaya çalışıyor.

Türkiye’nin Enerji İhtiyacı Enerji ihtiyacı 2025’e kadar iki katına çıkacak. Yaygın olarak kullanılsa da fosil yakıtların tamamı ithal ediliyor. Dışa bağımlılığı artıyor. Yerli kaynakların çevresel etkileri de göz önüne alarak etkin şekilde değerlendirilmesi gerekiyor. Enerji kaynaklarında çeşitlendirilmesi arz güvenliği açısından önem arz ediyor. Enerjinin; zamanında, güvenilir bir şekilde, uygun fiyatla, yüksek kalitede, çevreyle uyumlu olarak sağlanması hedefleniyor.

Neden Türkiye Bir Enerji Koridoru? Dünya ispatlanmış ham petrol rezervlerinin %73’ü ve doğal gaz rezervlerinin %72’si Türkiye’yi çevreleyen Hazar ve Orta Doğu Bölgeleri ile Rusya’da yer almaktadır. Avrupa ve Dünya Piyasalarına açılan yolda en elverişli güzergah olarak hizmet vermeyi amaçlamaktadır. Hazar Bölgesi, Orta Doğu ve Orta Asya enerji kaynaklarının Avrupa ve Dünya pazarlarına taşınması bir başka deyişle ‘Doğu-Batı Enerji Koridoru’ ”nun hayata geçirilmesi için adımlar atılıyor.

Boru Hatları Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı Projesi Bakü-Tiflis-Erzurum Doğal Gaz Boru hattı, ya da daha çok bilinen ismiyle ‘Şahdeniz Projesi’ne Türkmenistan’ın bağlanması ile Hazar ülkelerinin enerji kaynaklarının dış pazarlara ulaşımının önü açılmış olacaktır. Türkiye-Yunanistan-İtalya Doğal Gaz Boru Hattı Türkiye ile Yunanistan arasında 2003 Aralık ayında alım satım anlaşması imzalanmıştır. Bulgaristan, Romanya ve Macaristan üzerinden Avusturya’ya bağlayacak olan Nabucco Projesi

Boru Hatları Nabucco Projesi ile 2010 ile 2030 seneleri arasında Avrupa doğal gaz açığının karşılanmasına yönelik olarak en az 25-30 Milyar m3/yıl doğal gaz taşınabileceğini göstermektedir. Ülkemizde doğal gaz arz kaynaklarının çeşitlendirilmesi amacıyla mevcut doğal gaz arz kaynakları dışında çeşitli projeler geliştirilmektedir. Mısır-Türkiye Doğal Gaz Boru Hattı Projesi ve Irak-Türkiye Doğal Gaz Projeleridir.

Boğazlar Türk Boğazlarında petrol tankeri trafiğinin iyileştirilmesine ve denetimine yönelik düzenlemeler yapılmış ya da Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından petrol tankerlerine yeni standartlar getirilmiş olsa da büyük riskleri ortadan kaldırmamaktadır. Boğazların girişinde yaşanan gecikmelerin petrol şirketlerine 2004 yılında toplam Araştırmalara göre; 885 milyon ABD Dolarına mal olduğu, 2008 itibariyle ise İstanbul Boğazında petrol tankerlerinin bekleme sürelerinin en kötü senaryoya göre 26 güne çıkacağı öngörülmektedir.

Boğazlar Türk Boğazlarına ilave yük getirmeyecek by-pass projelerinin desteklenmesi gerekiyor. Samsun-Ceyhan hattını da maliyet, çevre ve stratejik unsurlar göz önüne alındığında en uygun ve en avantajlı hat olarak düşünülüyor. Doğu-Batı Enerji Koridorunun yanı sıra Kuzey-Güney Enerji Koridorunun gerçekleştirilmesi yönündeki çalışmalar da yapılıyor.

Kaynakça 1)- ‘ENERJİ KORİDORU OLARAK TÜRKİYE’ CEM SELANİK Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Transit Petrol Boru Hatları Dairesi Başkanlığı