Boğazlardakİ Gemİ Trafİğİnİn Çevre Üzerİndekİ Etkİlerİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
Advertisements

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ VE ÖNLEMLER
RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
DÜNYAYI BİRBİRİNE BAĞLAYAN AĞLAR
HAVA KÜRE (ATMOSFER) VE HAVA KİRLİLİĞİ
KARADENİZ.
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
YAĞMUR, KAR, SİS.
Cevre Kirliği Hakkında Bilgi
5 ADIMDA RİSK DEĞERLENDİRMESİ
EMNİYETLİ SÜRÜŞ EĞİTİMİ
YAPANLAR: EMRE ÖZER VE CEREN BAYRAKTAR
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
1 GENEL BAĞLAYICI KURALLAR GBK’ler ÇEVRESEL İZİN No. 4.
ÇEVRE KANUNU Kanun Numarası : 2872 Kanun Numarası : 2872 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Yayımlandığı R.Gazete : Yayımlandığı.
Danimarka.
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
Petrol Sektöründe Tehlikeli Madde Taşımacılığı ve “ADR” Uyum Süreci
DÜNYA ÜZERİNDE ÖNEMLİ BOĞAZLAR-KANALLAR
Çevre Dostu Ulaşım Ulaşım ne işe yarar? Ulaşım Yolları
Ülkemizin Doğal Kaynakları
Hazırlayan : Umut Baran ZORLU Öğretmen :Şükran BAHÇEBAŞI
BİYOKÜTLE.
BİRİNCİ HAFTA DERS NOTLARI
DERSİMİZ; ÇEVRE SAĞLIĞI Toplum Sağlığı Hizmetleri Şube Müdürlüğü
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
NÜKLEER ENERJİ.
TÜRKİYE’NİN YENİ ENERJİ DÜZENİ VE ENERJİ POLİTİKALARI
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
BİLİŞİM TEKNOLOJİ DERSİ
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Patlamaların önlenmesi ve patlamadan korunma MADDE 5 – (1) İşveren, patlamaların önlenmesi ve bunlardan korunmayı sağlamak amacıyla, yapılan işlemlerin.
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
GİRİŞ TESTİ İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış
Hazırlayan: 6/A Sınıfı Kaynaklar: İnternet
ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ?
Geri Dönüşüm ve Türkiye'deki Durumu
RİSK ANALİZİ VE YER SEÇİMİ
AMAÇLARIM VE KAYNAKLARIM
TANIMLAR Patlayıcı Ortam : Yanıcı maddelerin gaz, buhar, sis ve tozlarının atmosferik şartlar altında hava ile oluşturduğu ve herhangi bir tutuşturucu.
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir.
İNSAN VE ÇEVRE Kısaca çevre bilimi olarak tanımladığımız ekoloji canlıların birbirleri ile ve yaşadıkları ortamla ilişkilerini inceler.
MARMARA DENİZİNDE RİSK YÖNETİMİ VE ACİL MÜDAHALENİN PLANLANMASI
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
Çevremiz neden kirlenir?
Çevre Kirliliği Hava Kirliliği Su Kirliliği Toprak Kirliliği.
DENIZ YOLU YOLCU TAŞıMACıLı Ğ ı ZORUNLU MALI SORUMLULUK SIGORTASı CEM İ L GÖKTAŞ 1.
Adıyaman Güzel Sanatlar Lisesi
ASİT YAĞMURU NEDİR ? Yağan yağmurun asidik özellik taşımasına asit yağmuru denir. Hava kirletici emisyonların en yaygın olanı kükürt- dioksit ( SO.
Konvansiyonel kaynaklar, Mineral yakıtlar olarak da bilinir. Hidrokarbon ve yüksek oranlarda karbon içeren kömür, petrol ve doğal gaz gibi doğal enerji.
DÜNYA ÜZERİNDEKİ ÖNEMLİ BOĞAZLAR VE KANALLAR.
BESİN KİRLİLİĞİ Sağlığınız için sağlıklı ve dengeli beslenmeniz gereklidir. Sağlıklı beslenmek için vücuda alınan besinlerin güvenilir olması gerekir.
Fiziki Faktörler İklim iklim elemanlarından sıcaklık, bitki türlerinin çeşitliliği ve bunların yayılış alanları üzerinde etkilidir. Çünkü her bitkinin.
Murat KULOĞLU Öğretim Görevlisi Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı 1.
Toprak kirliliği. Toprak kirliliği nedir Toprak kirliliği, katı, sıvı ve radyoaktif artık ve kirleticiler tarafından toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin.
PETROL TANKERLERİ VE KAZALARI
Yoğun Trafikte ve Seperasyonda Seyir
Türkiye petrol ve doğalgaz rezervlerinin dörtte üçüne sahip bölge ülkeleriyle, Avrupa'daki tüketici pazarları arasında jeo-stratejik bir konuma sahiptir.
Teknolojinin Çevreye Olumlu Ve Olumsuz Etkenleri
Gürültü görüldüğü alanlarda doğal dengeyi de olumsuz etkilemektedir.
KONULAR  Çevre kirliliğine neden olan bazı durumlar  Çevre kirliliğine sebep olan bazı maddeler  Hava kirliliği  Toprak kirliliği  su kirliliği.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
TERMIK SANTRALLER. Kısaca bilgi vermek gerekirse termik santraller buhar gücü ile enerji üreten yapılardır. Termik santralleri Enerji Geri Dönüşüm Santralleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEHLİKE ve RİSK LABORATUVAR ÇALIŞANLARI İÇİN BİYOLOJİK TEHLİKELERE KARŞI TEMEL BİYOGÜVENLİK KURALLARI Keep Lab Safety Keep You Healthy ( TR01-KA )
Sunum transkripti:

Boğazlardakİ Gemİ Trafİğİnİn Çevre Üzerİndekİ Etkİlerİ 080202204 Umut YÜCEL 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Gerek tarihi süreci içindeki önemleri, gerek coğrafi, jeopolitik yeri, önemi ve nitelikleri açısından Türk Boğazları, diğer boğazlar arasında ayrı ve özel bir öneme sahiptir.   İstanbul Boğazı üç bin yıllık tarihe ve yaklaşık 13 milyon nüfusa sahip olan ve UNESCO tarafından dünyanın kültür merkezi ilan edilen bu büyük kentin ortasında ve tarihi mekanları arasında bulunmaktadır. Türk Boğazlarında deniz trafiğinin gün geçtikçe, büyük ölçüde artması deniz kazaları riskini arttırmakta, özellikle İstanbul’un can, mal ve çevre güvenliğine ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Türk Boğazlarından yılda yaklaşık 50.000 gemi geçiş yapmaktadır. Buda yaklaşık olarak günde 142 gemi, saatte 4 gemi demektir. Bu sayıya İstanbul Boğazında yoğun bir şehir içi deniz trafiği ki yaklaşık (1500 sefer) eklendiğinde bunun günde yaklaşık 1642 deniz aracının seyir halinde olduğu görülecektir. Son yılarda Türk Boğazlarında yılda ortalama 103 milyon ton (ham petrol ve türevleri. LPG, Patlayıcı, Parlayıcı ve kimyasal maddeler, Sıvılılaştırılmış amonyak gazı, nükleer yükler ve atıkları ve benzeri yüklerden oluşan) tehlikeli yük taşınmaktadır. Bu miktarda yaklaşık 7064 adet tanker vasıtasıyla taşınmaktadır. Bugün bile tanker taşımacılığı deniz trafiği bakımından çok zor yapılmaktadır ve her an gemi kazaları çıkma olasılığı vardır. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

Deniz trafiğinin yarattığı çevre kirliliği: İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçen gemilerin yarattığı çevre kirliliğini dört ana başlıkta toplayabiliriz. 1.Baca gazlarının yarattığı çevre kirlilikleri, 2.Kirli atık ya da maddelerin denize atılması, basılması, kaçırılmasının yarattığı çevre kirlilikleri, 3.Gemi makinelerinin jeneratörlerinin, egzozlarının, düdüklerinin, pervanelerinin denizde ve havada yarattığı gürültü kirlilikleri, 4.Gemilerin karaya oturma, çatışma gibi kazlar sonucunda yara almasının, batmasının, yüklerinin denize ve havaya yayılmasının, yanmasının, patlamasının, yarattığı çevre kirlilikleri. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Çanakkale Boğazı 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ İstanbul Boğazı 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

Gemi kazalarının sonuçları: Kuşkusuz gemilerin yarattığı en büyük çevre kirliliği kazalar sonucunda ortaya çıkmaktadır. Eski yıllarda, gerek gemi boyutlarının küçük olması gerekse deniz trafiğinin az olması nedeniyle çok kaza olmazdı. Şimdi ise, hem gemi boyutlarının büyümesi hem de deniz trafiğinin yoğunlaşması kazaları arttırmıştır. Yine eski yıllarda, gemilerin taşıdıkları yükler tehlikeli kimyasal maddelerden oluşmadığından ve tonajları az olduğundan, kazalar, gemilerin ve yüklerinin zarara uğraması dışında pek çevresel bir sorun yaratmazdı. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ 1989 Martında Kuzey Amerika’nın Alaska kıyıları açıklarında karaya oturarak delinen ham petrol tankeri Exxon Valdez örneğinde olduğu gibi yerleşim yerlerinden millerce uzakta olsa bile, karaya oturan, çatışan, delinen gemilerden yayılan maddelerin, denizde, havada ve kıyılarda yol açabileceği zararların boyutları tek kelimeyle “korkunç” olabilmektedir. Exxon Valdez tankerinin neden olduğu çevre kirliliğinin temizlenebilmesi için 3 milyar Amerikan Dolarına yakın para harcanmasına karşın, kirliliğin ancak çok küçük bir bölümün temizlenebildiği de hatırlardadır. Exxon Valdez’den daha büyük tankerlerin yer aldığı İstanbul ve Çanakkale Boğazlarımızdaki gemi trafiği ise kıyılarımızın ve yerleşim yerlerimizin millerce uzağından değil elle tutulacak kadar yakınından geçmektedir. Üstelik, Boğazlarımızdan geçen gemiler petrol ve türevlerinden çok daha tehlikeli, zararlı, örneğin amonyak gibi, yükler de taşımaktadır. Buna göre, İstanbul Boğazı’nın içinde bir yerde, bir amonyak tankeri kazası olursa, rüzgârla sürüklenecek gazların kıyılardakinin yanında kilometrelerce içerilerde bulunan insanları bile etkileyerek, binlerce kişiyi öldürebileceği bilinmektedir. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Bugüne kadar İstanbul Boğazı’nda yaşadığımız İndependenta ve Nasia tankerleri kazalarını da dikkate alarak özetlersek, İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nda ortaya çıkacak gemi kazalarında: Binlerce insan ölebilir, Onarılması olanaksız boyutlarda deniz, kıyı ve hava kirliliği ortaya çıkabilir, Değer biçilemeyen tarihi saraylar, binalar, köprüler yok olabilir, Gemilerin tayfaları, kendileri ve yükleri zarar görür ya da tümüyle kaybedilir, Büyük boyutlu bir kaza soncunda, Karadeniz’in dünya denizleriyle olan bağlantısı   birkaç ay tümüyle kesilebilir. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Çevreyi kazalardan korumak için neler yapılmalı: İstanbul Boğazı, Marmara Denizi ve Çanakkale Boğazı’nda oluşabilecek kazalardan çevreyi korumak için iki alanda çalışma yapılması gerekir: Kazaların oluşmasını önlemeye yönelik önlemler alınmalıdır. Her türlü önleme karşı yine de oluşabilecek bir kazanın etkilerini en alt düzeyde tutmaya yönelik önlemler alınmalıdır. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

KAZALARI ÖNLEMEK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER: Kazaları önlemenin en iyi yolu kazaların nedenlerini belirleyip bu nedenleri ortadan kaldırmaya çalışmaktır. Çünkü bilindiği gibi “Aynı nedenler aynı koşullar altında aynı sonuçları doğurur”. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Boğazlar bölgesinde bugüne kadar olan kazaların beş ana nedenden kaynaklandığını göstermiştir. Bunlar: Kötü doğa koşullarında seyir (sis, tipi, şiddetli akıntı, v.b.), Gemi donanımlarında ki eksiklikler, arızalar, uygunsuzluklar, Gemilerin uyması gereken kurallardaki eksiklikler, Trafiği yönlendirecek, gemilere bilgi verecek, kuralların uygulanmasını sağlayacak bir “Gemi Trafik Hizmetleri”nin (Vessel Traffic Services)  bulunmayışı, Kılavuz kaptan almayan gemiler. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Su yüzeyinden (yağ, petrol vb.) yoğunluğu sudan daha küçük olan kirleticilerin toplanması. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ Türkiye Boğazlarındaki gemi trafiğinden kaynaklı çevre kirliliği bazı yönetmelik ve yürürlüklerle yasal hale getirilerek düzenlemekte, fakat hala çevre konusunda duyarlılık edinemeyen firmalar ve gemi kaptanları deniz ekosistemini tehlikeye atarak deniz üzerindeki seyirlerini sürdürmektedir. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

Temiz bir gelecek için, ihtiyacımız olan tek şey bilinçli insanlardır. Sonuç olarak boğazlarımızdaki gemi trafiği hem suda yaşayan canlıları hem insanları hem de zaman geçtikçe daha da kıymetlenen temiz su kaynaklarını doğrudan etkilemektedir. Temiz bir gelecek için, ihtiyacımız olan tek şey bilinçli insanlardır. 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ

Dinlediğiniz için teşekkürler… 22.05.2012 DENİZ KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ