KALİTE ÇEMBERLERİ Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı
Amaç: Bu dersin sonunda katılımcıların Kalite Çemberleri hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Hedefler: Kalite çemberlerini tanımlayabilmeli Kalite çemberlerinin amaçlarını bilmeli Kalite çemberlerinin işleyiş şeklini bilmeli Balık Kılçığı Diyagramını açıklayabilmeli
Kalite
Kalitenin Sağlanması Kalite Güvence Sistemleri Kalite Yönetim Ekipleri Kalite Çemberleri
Kalite Çemberleri Kalite çemberi iş ve iş yeri ile ilgili ürünlerin, hizmetlerin vs. iyileşmesi için çalışan, aynı iş yerindeki bir ekiptir. İşçiler Öğrenciler İş yeri Ürün Okul Eğitim
Kalite Çemberlerinin Örgütlenme Şekli
Kalite çemberlerinin amacı Kurumun gelişmesi İnsani ilişkilere saygı ve iş tatmini Çalışanların potansiyellerini ortaya koyma http://www.mftrou.com/kaoru-ishikawa.html
Balık Kılçığı Diyagramı Probleme yol açan etki ve nedenleri sistematik bir şekilde incelemeye yarar Bir sorunun veya sonucun temel nedenlerini bulmak amacıyla kullanılan bir tekniktir. Bu teknik, ekibin sorunları çözmesine yardımcı olur. 4 M: Methods, Machines, Materials, Manpower 4 P: Place, Procedure, People, Policies 4 S: Surroundings, Suppliers, Systems, Skills
Balık Kılçığı Diyagramı Birinci aşamada öncelikle bir kare kutu çizilerek içine sorun/sonuç yazılır ve balık kılçığı diyagramı çizilir. SORUN (SONUÇ)
BALIK KILÇIĞI DİYAGRAMI Makina Çevre Metod/Yöntem İkinci aşamada muhtemel neden için temel gruplamalar belirlenir. Balık kılçığında temel nedenler 6 adet olarak belirlenmiştir. Ancak bunların dışında temel olabilecek neden varsa ilave edilebilir, gereksiz olan çıkarılabilir. PROBLEM (SONUÇ) İşgücü Malzeme Ölçüm
Balık Kılçığı Diyagramı Üçüncü aşamada beyin fırtınası yöntemiyle temel nedenlerin alt nedenleri bulunur. Bütün üyeler beyin fırtınası oturumuna katılırlar. Sırayla tüm üyelerin düşünceleri alınır. Her üye, düşüncesinin hangi gruba girdiğini belirtmelidir. Benzer düşünceler kümeler halinde gruplandırılır. PROBLEM (SONUÇ) Makina Malzeme Ölçüm İş gücü Çevre 12
Balık Kılçığı Diyagramı Dördüncü aşamada beyin fırtınası sırasında toparlanmış düşünceler, en iyilerini saptamak üzere incelenir. Beşinci aşamada, en muhtemel nedenler önem sırasına göre dizilir. Gerçek sebep doğrulandıktan sonra, neden - sonuç analizinin çözümlerin önerilmesi aşamasına geçilir
Balık Kılçığı Diyagramı Örnek: Öğrencilerin derslere devamsızlığı konusunun, Balık Kılçığı Yöntemiyle temel nedenlerinin araştırılması. 1-Çevre, 2-Malzeme, 3-İnsan, 4-Metot, 5-Makine. Beyin fırtınası yöntemiyle temel nedenlerin alt nedenleri bulunur. Daha sonra tüm nedenlere puan verilir. En çok puanı alan, temel neden olarak kabul edilir. Örneğimizde en yüksek puanı alan “yoklama alınmaması” konusu temel neden olarak seçilmiştir.
Balık Kılçığı Diyagramı Çevre Malzeme İnsan Sağlık Yemek Dış Ulaşım Yetersiz Mekan Sorumsuzluk Okula Uzaklık YOKLAMA ALINMAMASI DERSLERE DEVAMSIZLIK Eğitim yöntemleri Mesai Kontrolünde Elektronik Sistem Mevcut ders saati fazlalığı Devam durumunun nota etkisi Makine Metot
Balık Kılçığı Diyagramı http://www.pathmaker.com/resources/leaders/ishikawa.asp
Kalite Çemberlerinin Özellikleri 7-10 kişi 1 moderatör Haftada 1 toplantı İşle ilgili problemlerin ortaya konması Çözüm üretilmesi Çözümlerin yönetime sunulması Sonuçların değerlendirilmesi
Kalite Çemberlerinin İşleyiş Şekli
Özet Kalite çemberi nedir? Kalite çemberi iş ve iş yeri ile ilgili ürünlerin, hizmetlerin vs. iyileşmesi için çalışan, aynı iş yerindeki bir ekiptir.
Kalite çemberlerinin amaçları nelerdir? Kurumun gelişmesi İnsani ilişkilere saygı ve iş tatmini Çalışanların potansiyellerini ortaya koyma
Balık kılçığı diyagramı ne işe yarar? Probleme yol açan etki ve nedenleri sistematik bir şekilde incelemeye yarar
İlacın Tarihçesi M.Ö. 2000: Al, bu kökü ye... M.S. 1000: O kök kötü...Gel, bu duayı oku... M.S. 1850: O dua batıl inanç...Al, bu iksiri iç... M.S. 1940: O iksir yılan yağı...Al, bu hapı yut... M.S. 1985: O hap etkisiz...Gel, bu antibiyotiği al.. M.S. 2000: O antibiyotik artık işe yaramıyor..."Al, bu kökü ye..."