Neler üzerine konuşacağız?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Advertisements

ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Ders Kitaplarının Öğretimdeki Yeri
Duran Uygur
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
VELİ ORYANTASYON ÇALIŞMASI ( EKİM 2012) DİYARBAKIR
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Ders Kitapları Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Mustafa Akdağ Ders Kitapları.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Ders Etkinlikleri Hazırlama
İLKÖĞRETİMDE TEKNOLOJİNİN KULLANILMASI VE UYGULANMASI
MERHABA.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Derya Duygu KARSLI
Öğretim Durumlarını Planlama
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
Araçları Sınıflandırma İşlemi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 15
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Sunum Akışı EBA Tanıtımı Modüller ve Yenilikler Mobil Uygulamalar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
SEÇMELİ YÖNETİM BİLİMİ DERSİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğrenme Öğretme Süreci
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
(EBA) EĞİTİM BİLİŞİM AĞI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
ANLATIMA HAZIRLIK.
HALİL FAHRİ ORMAN İLKÖĞRETİM OKULU Hazırlayan SİRAÇ AKSAN.
Öğretimde Materyal Kullanımı
BÖLÜM 10 UZAKTAN EĞİTİM √ Uzaktan Eğitim Nedir? √ Uzaktan Eğitim Etkili mi? √ Uzaktan Eğitim Teknolojileri Nelerdir? √ En İyi Uzaktan Eğitim Teknolojisi.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
MEDYA & MATERYAL VE GÖRSELLİK
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Yazı Tahtası Hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine olanak sağlayan en etkili sınıf içi iletişim aracıdır. Her öğretmen,
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

Neler üzerine konuşacağız? 1. Kitap nedir? 2. Ders kitapları nedir ? 3. Ders kitaplarının konusu nasıl olmalıdır ? 4. Kitaplar hangi ölçütlere göre incelenir ? 5. Ders kitabı değerlendirme ölçütleri nelerdir ? Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Selami YANGIN Ders Kitapları

Dikkatli bir kişi, yemeklere daha fazla garnitür veya malzeme konduğunu, pahalı arabalardaki aksesuar fazlalığını, lüks bir salonun ışıklandırılmasının ne kadar iyi olduğunu fark edebilir. Bu eklemeler sayesinde onların değer kazandığını anlar. Aynı kural bir dersin öğretimi içinde geçerlidir. Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Selami YANGIN Ders Kitapları

Eğitimde Kullanılan Araçların Sınıflandırılması Görsel Araçlar İşitsel Araçlar Teknoloji Destekli Araçlar Kitaplar Radyo Audio Text Yazı Tahtaları Teyp Teletext Resimler Ses Bantları Videotext Eşyalar/Modeller Ses CD leri Telekonferans Grafikler Audiokonferans Projektörlü Araçlar Videokonferans Film Makinesi Kapalı Devre Televizyon Görsel ve İşitsel Araçlar TV+Video Bilgisayar+Projeksiyon cihazı Ders Kitapları

Görsel Araçlar Kitaplar Ders Kitapları Öğretmen Kitapları Alıştırma Kitapları Kaynak Kitaplar Ders Kitapları

Ders Kitapları Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Selami YANGIN Ders Kitapları

Kitap nedir ? “Dikilmiş ya da ciltli olarak bir araya getirilmiş basılı yapraklar bütünü”dür” (MEYDAN LAROUSSE) “Kapakları dışında en az 49 sayfa olan ve süreli niteliği bulunmayan basılmış yayın” (UNESCO) Dağıtım için tasarlanmış, kolay taşınabilmesi için hafif ve dayanıklı malzemelerden üretilmiş, belirli bir sayfa sayısının üzerinde, yazılı (ya da basılı) bir metin olarak tanımlanabilir. Amacı, bilgiyi duyurmak, yorumlamak, korumak ve aktarmaktır. Ders Kitapları

Ders Kitabı nedir? Sürekliliği, doğruluğu, değişkenliği tartışılabilen bir olgu olan bilginin yanı sıra görsel, olgusal, ussal ve zihinsel kazanımların toplamıdır. Bir derste kullanılan ve dersin geliştirilmesine esas oluşturan kitap anlatılmaktadır. Ders kitabı, belli bir dersin (Matematik, Türkçe, Fizik vb) öğretimi için ve belli bir düzeydeki (İlköğretim 1, lise 2 gibi) öğrencilere yönelik olarak yazılan; içeriği öğretim programına uygun olan, incelemesi yapılmış ve onaylanmış temel kaynaktır. Ders Kitapları

KİTAPLAR Sınıfta kullanılan görsel öğretim araçlarının başında gelir. Eğitimde kitap kullanmanın amacı bilgiyi duyurmak, aktarmak, yorumlamak, korumaktır. Yararlanılan kitapları sayarsak: Ders kitapları, yardımcı ders kitapları, alıştırma ve test kitapları, öğretmen kılavuz kitapları, ünite el kitabı, ansiklopediler, sözlükler, hikaye kitapları gibi. Ders kitabını kullanmayı gerekli kılan nedenler: -organizasyon -ders kitabı bir öğretim aracıdır. -rahatlık -öğrenci değerlendirmesi Ders Kitapları

Ders Kitaplarının Yararları Ekonomiktir, Bireysel öğrenmeye elverişlidir, Öğrenmeyi yapısallaştırır, Taşınması kolaydır, Başka araçlarla birlikte kullanılabilir, Ders Kitapları

Ders Kitabının Avantajları Ekonomiktir. Öğrenmeyi bireyselleştirir. Öğretimi yapısallaştırır. Kitaplar başka araçlarla birlikte kullanılabilir. Öğretmenin en iyi yardımcılarıdır. Çok miktarda bilgiyi etkili bir şekilde sunarlar. Belli bir konuda herkesin anlayabileceği, bir örnek ve ortak bilgi kaynağı oluşturur. Belli bir düzende hazırlandıkları için, dersin planı kitabın akışına göre hazırlanabilir. Öğrencilerin derse ve konuya güdülenmesini sağlar. Ders Kitapları

Ders Kitaplarının Sınırlılıkları Bilgiler kısa sürede eskiyip kullanılmayabilir. Sınıfta tek kaynak olarak kullanılmamalı, çünkü diğer görsel araçlar ihmal edilir. Nitelikli ders kitabı seçmek zaman alır. Bilgiler ana hatlarıyla aktarılır. Öğretimi, kendi ekseni etrafındadır. Bilgiler direkt olarak sunulmamalı, aksi takdirde ezbercilik artar ve ayrıca tek bir kitap izlenmemelidir. Dar alanda birçok kavram iletilir. Ders Kitapları

Ders Kitabının Dezavantajları Teknoloji içerikli bilgilere dayanan kitaplar kısa sürede kullanılmaz hale gelebilir, içerdiği bilgiler eskiyebilir. Sınıfta öğretmen tarafından tek kaynak olarak kabul ediliyorsa, diğer görsel-işitsel araçların kullanımı ihmal edilir. İyi bir kitabın seçimi zordur, zaman alır. Kitap, amaçların yazımı için bir araç olarak kabul edilmektedir, oysa kitaplar daha önce belirlenmiş amaçlara göre seçilmelidir. Sürekli tek bir kitabın izlenmesi, alandaki diğer değerli kitapların gözden kaçmasına neden olabilir. Bilgiyi tek yönlü sunarlar. Tekdüze sunuş biçimi öğrencide düşünmeyi engeller, ezberciliği arttırır. Bilgiyi yüzeysel sunar, ana hatlarıyla verir. Öğretimi kendi etrafında koşullandırır. Ders Kitapları

Öğretmenlerin, öğretim yılı başında zümre öğretmenleriyle bir araya gelerek okutacakları ders kitabını seçmeleri gerekmektedir. Seçilecek olan kitabın, MEB Talim ve Terbiye Kurulu tarafından kabul edilmiş olması ve Tebliğler dergisinde yayınlanmış olması gerekmektedir. Kitap seçimi yaparken, öğretim programlarında yer alan konuları içermesi ve programda belirlenen hedef ve davranışları gerçekleştirici nitelikte olması gerekir. Ders Kitapları

Ders kitabı değerlendirme/seçme ölçütleri nelerdir ? Alıştırma ve Değerlendirme Kelime ve Cümle Yapısı Ders Kitabı Değerlendirme/Seçme Ölçütleri Genel Görünüm Fiziksel Görünüm İçerik Ders Kitapları

KİTAP SEÇİMİ VE KİTAP SEÇİMİNDE KULLANILAN ÖLÇÜTLER Bu ölçütler üçe ayrılır: Biçimsel görünüm Bilimsel görünüm Dil ve anlatım Ders Kitapları

Biçimsel Görünüm Genel görünüm: Fiziksel görünüm: Ders kitabı beraberinde olması gerekli olan diğer kitap ve araç-gereci de içermelidir. Kitaplar genelde alıştırma, test ve öğretmen kitaplarıyla desteklenmelidir Fiziksel görünüm: Ders kitabını kapağı, boyutları, hacmi; öğrencilerin düzeyine göre değerlendirilmelidir. Ders Kitapları

İçerik Çeşitleri Biçimsel içerik (Kitapta somut bir biçimde yer alan resimler vs.) Simgesel içerik (Her alanın kendine özgü simgeleri, formülleri ve bazı özel kavramları mevcuttur) Semantik içerik (Bilgiler sözcük, cümle ve paragraflar şeklinde aktarılır) Davranışsal içerik (Sözel olmayan, jest ve mimiklerle aktarılan bilgidir) Betimsel içerik (Gözlemi yapılabilen ya da sayılabilen olayların dile getirilmesidir. Normatif içerik (Kitabın kapsamı dışında öğretmenin özel tercihleri, kendi seçtiği, tavsiye ettiği konular) Ders Kitapları

Bilimsel İçerik Kitapta yer alan metinlerin bilimsel açıdan incelenmesi, bilimsel hataların olmaması, program hedefleriyle tutarlı bilgi ve becerilerin aktarılması önemlidir. Konular günlük hayatla bağlantılı olmalı ve öğrencilerin düzeylerine uygun olmalıdır. Ders kitabının bilimsel hazırlanan içeriğinin işlevsel olabilmesi için yeterli şart onun bilimsel bir tutumla oluşturulması dır. Ders Kitapları

Bilimsel İçerik Konu alanı gerçek olan yöntemli araştırmalarla elde edilip sunulan bilimsel bilgi veya yine konu alanı gerçek olan yöntemli araştırma, düşünme, sunma biçiminde açıklanan bilgi türlerinden oluşması içeriğin bilimselliğini sağlar. Ders Kitapları

İçerik Seçmede Ölçütler Önemli olması İçeriğin bugünkü kültürel ve toplumsal gereksinimleri karşılayabilmesi İlgi ölçütü Demokratik değerler ölçütü Ders Kitapları

Dil ve Anlatım Anlaşılır bir dil kullanılmalı. Sözcüklerin kullanımında birlik olmalıdır. Örneğin: “veya” yerine “ya da” kullanılmışsa her yerde ya da kullanılmalıdır. “örneğin-mesela, kelime-sözcük, cümle-tümce, isim-ad, iletişim-haberleşme, eğitim programı-müfredat” gibi ikili kullanımlara yer verilmemelidir. Ders Kitapları

KENDİMİZİ BİRAZ SINAYALIM! Aşağıdakilerden hangisi bir ders kitabında bulunması gereken özelliklerden birisi olamaz? (2004-KPSS) a) Öğrenci düzeyine uygun soyutlukta, yalın ve anlaşılır bir anlatım dilinin olması. b) Hazırlık çalışmaları, alıştırmalar ve uygulama sorularını kapsama. c) Farklı öğretme ve öğrenme yaklaşımlarından faydalanma. d) Konu sunumlarının çeşitli görsel uyaranlarla zenginleştirilmesi. e) Olabildiği kadar soyut kavramlar içermesi. A Ders Kitapları

KENDİMİZİ BİRAZ SINAYALIM! Öğretmenler ders kitaplarını incelerken, öncelikle aşağıdaki ölçütlerden hangilerini dikkate alırlar? Ders kitapları öğretim programlarına uygun olarak hazırlanır ve programın içeriğini yansıtır. Öğretmen, konunun eğitimini almış biri olarak ders kitaplarını incelemeli ve değerlendirmelidir. (2008) A) Konuyla ilgili ayrıntılı bilgiler içermesini B) Çeşitli görsellerle ve örneklerle zenginleştirilmesini C) Bilimsel ve akademik bir dille yazılmış olmasını D) Konunun soyut boyutlarına yer vermesini E) Belli bir öğretme-öğrenme yaklaşımıyla yazılmış olmasını. Ders Kitapları