Felsefe-Bilim İlişkisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
MANTIK Mantığın Konusu.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Felsefe ile bilimi konu, amaç ve yöntem bakımından karşılaştırma
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
Davranış Bilimleri Hafta III.
Felsefe Nedir?.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Epistemolojiye Genel Bakış
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
Mantığın Temel Kavramları
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
Etik Türleri.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
Bilimsel Yöntem Süreçleri
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
FELSEFİ DÜŞÜNCENİ N NİTELİKLERİ. İnsan için önemli olan yalnızca felsefe okumak ve felsefeyi bilmek değildir, felsefe yapmaktır, felsefi davranabilmek.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Sizce Teknoloji Nedir?.
Değer Bilinçlendirme Yaklaşımı
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
ETİK DEĞERLER SUNUMU
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

Felsefe-Bilim İlişkisi

Felsefe bilimle çeşitli ortak özellikler paylaşır: Her ikisi de genel olarak akıl adına konuşurlar ve kendilerini akla dayanan gerçeklerle haklı kılmaya çalışırlar; Her ikisi de kavram ve soyutlamalar kullanarak ilke ve yasalara varmak isterler, genellemeler yaparlar.

farklılıkları da şu genel başlıklar altında toplamak mümkündür: Bilimin kavram ve soyutlamaları felsefeninkilere göre daha az geneldir ve özel alanları konu alır; Felsefenin hem olguları hem de değerleri ele almasına karşılık bilim ancak olgularla veya ancak bir olgu olarak değerlerle ilgilenir (insan bilimleri veya sosyal bilimler); değerler, anlamlar, idealler, erekler böyle olmaları bakımından bilimin konusu olmazlar. Daha basit bir değişle bilim ele aldığı konular üzerinde iyi, kötü, doğru, yanlış, haklı, haksız vb. türünden değer hükümleri veremez, onlara erekler, idealler, anlamlar yükleyemez;

Bilimin önermelerinin doğrulanabilmelerine (tahkik edilme, verification) karşılık felsefenin önermeleri dar anlamda doğrulanamazlar. Bilime dayanarak hesaplamalar yapıp öndeyilerde (prediction) bulunma imkânına sahip olmamıza karşılık felsefede böyle bir şey söz konusu değildir; Bilimsel araştırma ve buluşlar yapma yöntem ve usullerin belli ve öğretilebilir olmalarına karşılık felsefenin filozof tarafından bile üzerinde uzlaşılan belli ve standart bir araştırma, düşünme yöntemi belli değildir. Değim yerindeyse her filozofun kendine has bir felsefe yapma yöntemi vardır. Bu durum Kant'ın "felsefe değil, felsefe yapmak öğrenilebilir" yönündeki ünlü sözünün doğru olmakla birlikte felsefe yapmayı öğrenmenin, bilim yapmayı öğrenmekten çok daha zor olduğu konusunda bizi uyarmalıdır.

Bilime dayanarak bilimin uygulaması olan teknolojiler yaratabilmesine karşılık felsefede yine böyle bir imkân mevcut değildir. Felsefe bir düşünme (nazar, theoria) ve eylemdir (amel, praksis), bir yapma, meydana getirme (sanat, tekhne) değildir. Dolayısıyla ondan bilimden olduğu gibi bir tekniğin, teknolojinin, sanatın, sanayinin çıkması mümkün değildir.

Sonuç olarak felsefe bilim değildir ve felsefede bilimde olduğundan daha büyük ölçüde "yaratıcı zekâ"ya, bilgi birikimine, seziş ve duyuşlara ihtiyaç olduğundan söz edilebilir.