İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
Advertisements

HACETTEPE MALİYE TOPLULUĞU
SAĞLIK PERSONELİ KORUYUCU HEKİMLİĞİ NE KADAR TANIYOR. Ömer Seylan
TIP EĞİTİMİNDE ÖĞRENCİNİN YERİ
Human Plus 2007 ‘Sosyal Bilimlerde Akademik Ağlardan oluşan Avrupa Takımadaları ’ Elif Hatun Kılıçbeyli Çukurova Universitesi ECTS/DS Kurum Koordinatörü.
Sigarayı Bırakma Doç. Dr
ÇOCUK YOĞUN BAKIM Yrd Doç Dr Yasin BULUT
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
Güz Yrd. Doç.Dr. Zeynep Ocak
Bilgi Yönetimi İnternete Dayalı Önlisans Programı TBD 21. Türkiye Bilişim Kurultayı, 6 Ekim 2004, Ankara Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
Tıpta İnsan Bilimleri Bekir Aktura.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 1.TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI ÖĞRENCİ ANKETİ.
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI YÖK’nin tarihli sayılı yönetmeliği ile açıldı ve eğitim yılında faaliyete.
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI
Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
VKV KOÇ ÖZEL LİSESİ 2010 – SINIFLAR DERS SEÇİM SÜRECİ HAKKINDA
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
ADÜ TIP FAKÜLTESİ TEB MÜFREDAT VE ENTEGRASYON ALT BİRİMİ Başkan Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
TIPTA İNSAN BİLİMLERİ. Toplum, hekimden tanı koymada bilgili ve uygulamalarda becerikli olmasının yanında hastasının duygusal gereksinimlerine duyarlı.
2010-ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. 1.AŞAMA: Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2.AŞAMA: Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS)
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Sürdürülen İletişim Becerileri Eğitiminde Görev Alan Standardize Hastaların Performansına İlişkin Öğrenci Görüşleri.
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi
İTF Eğitiminde Mevcut Durum Tespiti WFME-UTEAK-TTB Tıp Fakültelerinin Misyon ve Hedefler Temel Alanı Ölçütleri ile İlgili Değerlendirmeleri Misyon.
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Türk Tıp Fakültesi yayınlarında kurallar ve dergiler Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu Kasım 2008, Ankara Öğr. Gör.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Cerrahpaşa’da kayboldum İntörn Dr.Aslı Tıp Eğitiminde Etik Paneli
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanları Toplantısı Turgut Özal Üniversitesi 20 Mayıs Mayıs 2011 A. Bülent Özgüler Bilkent Üniversitesi Mezunları ile.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
2006 – 2011 STRATEJİK PLAN SUNUMU
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitim ve Mesleki Kariyer hakkındaki Görüş ve Tutumları Doç. Dr. Gür Akansel Kocaeli Üniversitesi.
Diferansiyel Denklemler
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
YABANCI DİLLER TOPLULUĞU
İstanbul Tıp Fakültesi İlkyardım Eğitimcisi Eğitimi Deneyimi
Kapsamlı Sağlık Bakımı
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
T.C. ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ FİZYOLOJİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLANI.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
PROF. DR. SAİME İNAL SAVİ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
***PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Programdan Sorular.
Dönem III Tıp Eğitiminde Mevcut Durum ve Öneriler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ Semra Erpek , Selcen Öncü, Gökhan Erpek , Mustafa Altınışık

Giriş Tıpta insan bilimleri; beşeri bilimler (edebiyat, felsefe, etik, tarih ve din), sosyal bilimler (antropoloji, kültürel çalışmalar, psikoloji, sosyoloji) ve sanatı (edebiyat, tiyatro, film ve görsel sanatlar) içeren ve tıp eğitiminde uygulanan disiplinler arası bir tıp alanıdır.

Beşeri bilimler ve sanat insanların kişisel özellikleri, duygu ve düşünceleri hakkında bilgi sahibi olmamızı, onları anlayabilmemizi sağlar. Edebiyat ve sanat; insancıl tıbbi bakım için gerekli temel beceriler olan gözlem, analiz, empati ve kendini ifade etme becerilerini geliştirmede yardımcı olur. Sosyal bilimler; biyolojik bilimler ve tıbbın kültürel ve toplumsal yapıdan nasıl etkilendiğini, bireysel hastalık deneyimi ve uygulanan tedavilerin kültürle olan etkileşimlerini anlamamıza yardımcı olur.

Son yıllarda sanat ve sosyal bilimlerin tıp eğitimi müfredatlarında yer almaları yaygınlık kazanmıştır. Tıp Eğitimi Müfredatında "Medical Humanities" adı altındaki modüllere yer verilmesi Amerika'da başlamış ve daha sonra Avrupa'daki tıp okulları müfredatında yerini almıştır.

Tarihçe 1967 Pennsylvania State University College of Medicine “Department of Humanities” 1969 Society for Health and Human Values (SHHV)

Tarihçe 1973 - Amerikan tıp fakültelerinde 40 tıpta insan bilimleri programı yer almaktadır. 1986 - ABD'de etik danışmanlığa odaklanan ilk uzmanlık grubu dernekleşmiştir (Society for Bioethics Consultation: SBC). 1994- ABD'de American Association of Bioethics (AAB) kurulmuştur. 1998 - ABD'de çalışmalarını yürüten üç kuruluş (SHHV, SBC ve AAB) birleşerek American Society for Bioethics and Humanities (ASBH) adını almıştır.

Tarihçe 1998- İngiltere'de Royal Free & University College Medical School'da 'The Center for Medical Humanities' açılmıştır. 2002- İngiltere'de Association of Medical Humanities (AMH) kurulmuştur. 2004 - Avustralya ve Yeni Zelanda'da bulunan 16 tıp fakültesinin katılımı ile Australasian Association for Medical Humanities [AMH (ANZ)] kurulmuştur.

Tarihçe 2001-2002 ADÜ Tıp Fakültesi Tıp Kültür ve Sanat Alt Birimi kurularak çalışmalarına başladı. 2005 Hacettepe Tıp Fakültesi I.Tıpta İnsan Bilimleri Kongresini düzenledi.

ADÜTF Eğitim Öğretim ve Sınav Yönergesi Tıp Kültür ve Sanat Alt Birimi: Sosyal, kültürel, insani ve mesleksel değerler edinmiş mezunlar yetiştirmeye yönelik eğitim programları oluşturmak ve yürütülmesini sağlamak, güzel sanatlar ile tıp arasında ilişki kurarak mesleksel değerlerin gelişmesine zemin hazırlamak.

ADÜ TIP FAKÜLTESİ 2009-2010 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI TIP, KÜLTÜR VE SANAT DERSLERİ 1.SINIF TTB1 TTB2 TTB3 TTB4 KAS& İSKELET 2 4 2.SINIF DOLAŞIM &SOLUN. SİNDİRİM &METAB. SİNİR& DUYU ENDOKRİN& ÜREME HASTAL. BİYOL.

TIP KÜLTÜR VE SANAT ALT BİRİMİ 1.SINIF EĞİTİM ETKİNLİKLERİ Film Gösterimi “Patch Adams” III. DERS KURULU 2 saat Sunum Teknikleri II. DERS KURULU I. DERS KURULU TKS Altbiriminin tanıtımı (amaç ve hedefler) Tıp ve Edebiyat IV. DERS KURULU 2 saat (3 grup) V. DERS KURULU 4 saat (3 grup) Öğrenci Sunumları

1-Müze Gezisi Etkinlik Geribildirim Formu 1-Bu müze etkinliğinde neleri ilk defa öğrendiniz? 2-Müzede en ilginç bulduğunuz obje(ler) ne(ler)dir, neden? 3-Müze etkinliğinde tıpla bağlantı kurduğunuz şeyler nelerdir? 4-Müze etkinliğinde, size fayda sağlayan şeyler nelerdir?

Amaç Bu çalışmada 2008-2009 ve 2009-2010 yıllarında Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde uygulanan Tıp Kültür Sanat Programı hakkındaki öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem Toplam 22 sorudan oluşan anket formu 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerine dağıtılmış ve sorulara 1 (kesinlikle katılmıyorum) ile 5 (kesinlikle katılıyorum) arasında puan vererek (Likert’s Scale) değerlendirme yapmaları istenmiştir.

Yöntem Dağıtılan anket formları 64 (%48) birinci sınıf öğrencisi, 65 (%62) ikinci sınıf öğrencisi ve 58 üçüncü sınıf öğrencisinden (%62) geri alınmıştır. Anketteki her ölçüt için öğrencilerin yüzde kaçının 4 veya 5 puan verdiği hesaplanmış ve herhangi bir ölçüt için öğrencilerin %60 ve daha çoğunun 4 veya 5 puan vermesi yeterli değerlendirme olarak kabul edilmiştir.

Bulgular

Bulgular Öğrencilerin % 73-77’ü “Tıp eğitiminde sosyal bilimler ve sanatın yer almasının kişiler arası iletişime yardımcı olacağı ve tıbbı zenginleştirdiği” düşüncesine katıldıklarını bildirmişlerdir; % 78,6’sı “Film” yolu ile tıbbın anlatılmasını eğitici ve eğlenceli bulmuşlardır; % 60-62’si Tıp, kültür ve sanat etkinliklerinin hastalara karşı daha duyarlı bir yaklaşımı sağladığı konusundaki görüşlere katılmıştır.

Bulgular Öğrencilerin % 50’si tıp, kültür ve sanat etkinliklerine ayrılan süreyi yeterli bulmuşlardır. Tıp, kültür ve sanat etkinliklerindeki konu çeşitliliğinin yeterli olduğunu düşünen ve bu etkinliklerin her sınıfta olmasını isteyen öğrencilerin oranı ise % 46’dır.

Bulgular Özet olarak; Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenciler, tıp eğitiminde sosyal bilimler ve sanatın yer almasının kişiler arası iletişime yardımcı olacağı ve tıbbı zenginleştirdiğini, hastalara karşı daha duyarlı bir yaklaşımı sağladığını düşünmektedirler.

Sonuç Klasik, bilgiye dayalı eğitim programlarından; biomedikal tıp kitaplarında bulamayacağımız ve birebir insan deneyimlerinin önemine dayanan programlara geçiş, hastaların gereksinim duyduğu empati yeteneği ve insani değerlere sahip yeni nesil doktorlar yetiştirmek için çok önemli bir gelişmedir.

Sonuç Tıp fakültelerinde “Tıp, Kültür ve Sanat Programı” kapsamındaki etkinlikler; hastaların duygu ve düşüncelerini anlayabilen, onların acılarını paylaşabilen, hastaları bireyler olarak kavrayabilen, insani değerlere sahip hekimlerin yetiştirilmesinde büyük öneme sahiptir. Tüm tıp fakültelerinde “Tıp, Kültür ve Sanat Programı” uygulanması yararlı olacaktır.