İşletmelerde stratejik yönetim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
NİĞDE ÜNİVERSİTESİ Hedefler, Faaliyetler, Performans Kriterleri
İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
Örgütsel Güven ve Adalet
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Girişimcilik.
GİRİŞİMCİLİK Ahmet AYDIN.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
Nejat Erk. STRATEJİK PLANLAMA, UZUN DÖNEMLİ REKABET GÜCÜ KAZANDIRICI ÇABALARIN TÜMÜDÜR. TANIM : 2.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR 19 Ekim 2007, ANKARA.
 Tarih boyunca bazı firmalar stratejik uygulama pahasına stratejik planlamayı vurgulamışlardır.  Pazarlama uygulaması firmanın pazarlama hedeflerinin.
KURUMSAL STRATEJİLER.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
ERK İSG&İK – –
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Pazarlama Yönetimi Süreci
STRATEJİK PLANLAMA.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İNOVASYON.
STOK MALİYETİ.
VİZYONER LİDERLİK.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
ÖRGÜT KURAMININ UYGULAMADAKİ YERİ Örgüt kuramı, örgütleri etkin bir şekilde yönetebilmemiz için gelecekte ne olabileceğini olduğu kadar geçmişte.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
İşletmenin Yönetimi: Yönetimin Fonksiyonları (Karar Alma ve Planlama)
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
YÖNETİM FONKSİYONLARI
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
Sunum transkripti:

İşletmelerde stratejik yönetim Stratejik yönetim “etkili stratejiler geliştirmeye, uygulamaya ve sonuçlarını değerlendirmeye yönelik kararlar ve faaliyetler bütünü” olarak tanımlanır.

İşletmeyi ilgilendirdiği ölçüde dış çevrenin ve rekabet şartlarının kavranması ve çevre koşullarının arkasındaki gücün araştırılması Çeşitli mamul-Pazar bileşimleri için ayrıntılı stratejilerin oluşturulması için kritik alanlar üzerinde stratejik analizler yapma, alternatifleri belirleme ve kaynakların dökümünü yapma. Stratejilerin politikalara ve proje yönetimi ile bölümlerdeki faaliyet programlarına dönüştürülmesi Etkili uygulama için planlama, güdüleme ve kontrol sistemlerinin oluşturulması.

Stratejik yönetim işletmeyi açık bir sistem olarak görmeyi gerektirir. Tepe yönetimin rolünün yeniden tanımlanmasına ihtiyaç vardır: Tepe yönetim işletme içi ve kısa vadeli bakış açısı yerine işletme dışı ve uzun vadeli bir bakış açısına sahip olmalıdır.

stratejik olarak yönetilen bir işletmede; Çevreye uyum ve uzun dönemde varlığını sürdürme amacı gerçekleştirilebilir. Çevre değerlendirilir ve gelecekteki eğilimler tahmin edilir. İşletme kendi stratejik avantajlarını gerçekçi olarak bilir. Ortak amaca yönelmede tutarlılık sağlanır. Yönetimin kalitesi yükselir.

Stratejik olarak yönetilmeyen bir işletmede; Mücadeleler pasif ve etkisiz kalır Yöneticiler kendi tutkularının uygulama eğilimine girerler. Seyrek fırsatlar ve gelecekte elde edilebilecek şansların değerini ölçme kriterinden yoksun kalınır. Periyodik değerlendirmeler olmadığı için ürün-hayat eğrisinin gelişimini takip etmezler. Ömrünü tamamlamış ürünlere yatırım yaparken, yatırım yapılması gerekenleri ihmal ederler.x Gelecekteki değişikliklere kendilerini hazırlayamazlar.

Stratejik yönetim düşüncesi Stratejik yönetim paradigmaları rasyonalist okul evrimci okul süreç okulu

Stratejik yönetim alanı; Yönetim uygulamaları için çok önemli görülebilecek yanıtları olan bir soru seti ile tanımlanabilir. firmalar arasındaki kar ve performans farklarının kaynağı nedir? Bu kar ve performans farklarına neden olan kaynaklar rekabetin eşitleyici etkisinden nasıl korunabilmektedir? Firmaların yatay ve dikey sınırları kar ve performanslarını nasıl etkiler?

Stratejik yönetim bir disiplin midir? Bunun için: Bir olgu ya da olguları kendisine araştırma problemi edinmiş ve çözmek için kuramsal çerçevenin gelişmiş olması; Araştırmacıların kuramsal ve deneysel çalışmalarına yön veren ortak varsayımlar seti olması; Kuramsal ve deneysel araştırmaların nasıl yapılacağına ilişkin yöntem önerilerinin olması; Söz konusu alandaki çalışmaları yönlendirecek egemen bir kuramın olması gerekir.

Porter’a göre strateji çalışmaları: Firmaların başarı ve başarısızlık nedenleri nelerdir? Sorusuna yanıt bulmaya çalışırlar. Diğer sorular bu soruların bir açılımı olarak görülmelidir. Bunun için stratejik yönetim egemen bir paradigmaya ve araştırma programına ihtiyaç duymaktadır.

Stratejik yönetimin dayandığı temel varsayımlar: Bazı kararlar diğerlerinden daha önemlidir. Bunlar firmanın performansı üzerinde uzun vadeli etkide bulunur. Serbest pazarda faaliyet gösteren firmalar rekabet avantajı yaratmak için çalışırlar. Değişik ekoller uzun vadeli rekabet avantajının kaynağı konusunda fikir birliğine varmasalar da, firmanın temel motivasyonunun rekabet avantajı yaratmak olduğu konusunda birleşirler.

Stratejik kararlar belirsizlik ortamında verilir Stratejik kararlar belirsizlik ortamında verilir. Her şeyin bilindiği bir ortamda stratejik davranmak anlamlı değildir. Belirsizlik firmaların hem başarı, hem de başarısızlık olasılıklarının kaynağıdır. Stratejik davranış sınırlı rasyonel bir davranıştır. Karar vericiler tercihlerini yaparken iyi, ikna edici, geçerli bazı nedenlere dayanırlar. Pazar, firmalar arasındaki performans farklarını eşitleyecek ya da ortadan kaldıracak biçimde mükemmel işlememektedir. Eksik rekabet hem mal, hem de faktör piyasalarında görülmektedir. Eksik rekabetten dolayı firmalar üstün performans farklarını sürdürme imkanına sahiptirler.

Stratejik çalışmaların yöntemi: Strateji çalışmaları hem tümevarım, hem de tümdengelim yöntemlerini kullanır. 1980’lerden önce tümevarımcı olay çalışmaları egemenken; 1980’lerden sonra tümdengelimci çalışmalara yönelme olduğu söylenebilir. Stratejik yönetim araştırmaları tahmin etme yerine daha çok açıklamaya öncelik vermiştir.

Bu çalışmalar; Başarılı örgütlerin uygulamalarını izleyerek; bu uygulamaların diğer örgütlere de uyarlandığında başarı sonucunu vereceği varsayımından hareketle yapılabilir. Böylece tek tek örgütler üzerinde yapılan araştırmalar, başarının kurallarını ortaya koymaya çalışabilir.

Örneğin; Bir örgüt başarılı örgütlerin yöneticilerinin nasıl davrandıklarını inceleyerek tanımlanan liderlik ve kültürel faktörler gibi ana özelliklere sahip olduğunda başarılı olur. Bu özellikler diğer örgütler tarafından taklit edilebilir

Örneğin, Bir insan grubu çevreye uyarlanmak için uyum içinde birlikte çalıştıklarında; aynı vizyon ve değerleri paylaştıklarında örgüt başarılı olur. Bunun için bir gelecek vizyonu belirlenmeli; paylaşılan kültür ve insanlara yetki verme yoluyla içsel uyum güçlendirilmeli; çevreye sürekli olarak uyum sağlanmalıdır.

Örneğin; Örgütler, yöneticileri uzun dönemli amaçlar oluşturduğu, bu amaçlara ulaşacak doğru yolları seçtiği ve planları uyguladığı zaman başarılı olur. Bu görüş üst yöneticilerin hedefleri belirlemesini ve planları yapmasını ifade eder.

Uygun amaçlar ve uzun vadeli planlar bir örgütün hissedarları tarafından kabul edilebilir olan performans üretenlerdir. Yöneticiler kabul edilebilir örgütsel performansa ulaşmak için örgütü çok iyi analiz etmelidir.

Uygun amaçlar ve uzun dönemli planlar uygulanabilir olanlardır Uygun amaçlar ve uzun dönemli planlar uygulanabilir olanlardır. Bunun için yöneticiler stratejiyi uygulamayı sağlayacak kaynaklara sahip olup olmadıklarını belirlemelidirler.

Uygun amaçlar ve uzun vadeli planlar kabul edilebilir ve uygulanabilir olması yanında uyumlu da olmalıdır. Uyum çevrenin taleplerine olduğu kadar, işletmenin durumu ve pozisyonuna da uygunluğu kapsar.

Yöneticiler uzun dönemli amaç ve stratejileri belirleseler bile, planların uygulanmasındaki sorunlar nedeniyle başarısız olabilirler. Bu nedenle yöneticiler örgütün kültürünü, yapısını, güç ilişkilerini incelemelidir.

Ayrıca, yöneticiler örgütün performansını da gözlemeli ve düzeltici önlemler almalıdır. Başka deyişle, yöneticiler doğru planlar yapmak kadar, kontrole de önem vermelidirler.

Mintzberg ve düşünce okulları Kural koyucu okullar Tasarım, planlama ve konumlandırma okulu Tanımlayıcı okullar Öğrenme, politik, kültürel, çevre okulu Bütünleştirici okul 1990’larda stratejik yönetim düşüncesi