Medya ve Kültür Emperyalizmi Kuramları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Ders: Uluslararası İktisat ve Dış Ticaret Politikası
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
MALİ SOSYOLOJİ
Bölüm 6: Müşteriler Çekmek ve Süreklilik Oluşturmak Topluluk ortak bir ilgi ya da amacı paylaşan bir gurup insanın etkileşimini gerektirir. Bir topluluk.
Uluslararası İş Etiği.
ECZACIBAŞI İLAÇ.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
ÇANKAYA İMKB TURİZM ve OTELCİLİK ANADOLU MESLEK LİSESİ.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Kültür.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
Bilgi ve Yenilik İktisadı
ENDÜSTRİYEL TASARIM Endüstriyel Tasarım eğitimi, tüketim pazarına yönelik, seri üretilebilecek her türlü kullanım eşyasının tasarımını içerir. Otomotiv.
Sunuş Sıralaması Tezin Konusu, Amacı, Hipotezleri ve Yöntemi
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Yeni İletişim Teknolojileri ve Küreselleşme
Uluslar arası İşletmecilik İlk Bakış
Türk-İslam Arkeolojisi
1. Sunum (Giriş - Ders Hakkında - Tanışma) Öğr. Gör. Mehmet Akif BARIŞ Medya ve Çocuk.
İLETİŞİM DERSLERİ - MYO
İletişim Bilimlerine Giriş
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar
KÜRESELLEŞME VE MEDYA. 1980’lere kadar hem devletin hem de özel sektörün sahip olduğu radyo ve televizyon yayıncılığına egemen olan ilke “kamu yararı”
 Küreselleşme: Hayatın ekonomik, siyasal ve sosyo-kültürel alanlarında etkili olmaktadır. Ekonomik alan; ürün ve hizmetlerin üretim, dağıtım ve tüketimini.
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
ÜCRETLİ KADIN EMEĞİ İLE İLGİLİ KURAMLAR
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
Yeni İletişim Teknolojileri ve Küreselleşme Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
GRT 283 KİTLE İLETİŞİM KURAMLARI
ENDÜSTRİ 4.0: FIRSATLAR VE TEHDİTLER
ULUSLARARASILAŞMA.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Toplum ve Toplumsal Yapı
Yeni Medya Teknolojileri ve Modernleşme
Demokrat Parti ( ) Dönemi Basını
13. Hafta: Pax Americana Pax Americana küresel kapitalizmin savaş sonrası ihtiyaçlarına uygun olarak doğdu. Öncelikle Sovyet Sosyalizmi coğrafi ve siyasal.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
A-ÜRETİMİ ETKİLEYEN BEŞERİ FAKTÖRLER A-ÜRETİMİ ETKİLEYEN BEŞERİ FATÖRLER 1.SERMAYE 2.İŞ GÜCÜ 3.TARIMSAL FAALİYETLER 4.TEKNOLOJİK GELİŞMELER 5.SANAYİNİN.
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Medya ve Kültür Emperyalizmi Kuramları EMPERYALİZM NEDİR? Emperyalizm (Imperialism), Fransızca “imperialisme” kelimesinden gelir. Bir devletin, diğer devletler aleyhine genişlemesi, onları siyasal ve ekonomik açıdan egemenlik altına almasına dayanan, yayılmacı politikalar izlemesine karşılık kullanılmıştır. 1960’lı yıllardan bu yana, “ideolojik emperyalizm”, “kültürel emperyalizm”, yeni emperyalizm” ve “medya emperyalizmi” kavramları sıkça kullanılmaya başlandı

MEDYA VE KÜLTÜR EMPERYALİZMİ KURAMI Kültürel Emperyalizm: 1960 yılardan itibaren ortaya çıkan ve medya tekellerinin gelişip yayılmasıyla günümüzde de önemini sürdüren bir konumdur. Kültürel Emperyalizmi özellikle medya boyutuyla ele alan, Hebert schiller,kapatlist sistemin yayılmasıyla,korunması ve daha iyiye gitmesi icin çalişan bir aracı olarak medya teknolojisi ve iletişim üzerinde duru.

MEDYA EMPERYALİZMİ Medya, popüler kültürün en önemli, hatta tek propaganda aracıdır. Batı kültürünün, gelişmemiş veya gelişmekte olan ülkelere, kendi kültürünü empoze etmesi için kullanılmış, insanlar bu sayede asimile edilmiş ve başkalaştırılmıştır. Medyanın bu bağlamdaki görevi reklâm yapmak, popüler kültürü cezp edici kılmak ve insanları, yaptıkları tercihleri kendi hür iradeleri ile yaptıklarına inandıracak şekilde etkilemektir.

MEDYA EMPERYALİZMİ KURAMI Oliver Boyd-Barrett tarafından 1977’de ortaya atılan medya emperyalizmi kuramına göre medya emperyalizmi, herhangi bir ülkedeki medya sahipliği, yapısı, dağıtım veya içeriğinin tek başına veya birlikte, diğer ülke veya ülkelerin medya çıkarlarının önemli miktarda dış baskısına maruz kalması sürecidir. Bu kurama göre, gelişmiş ülkelerin egemen kültür ve değerleri, medya yardımı ile diğer ülkelere empoze edilir. Üçüncü Dünya Ülkelerinin kültürel değerleri tahrip edilerek, Amerikan/Batılı kültürel değerlerin egemen kılınması amaçlanır. Kültür endüstrisinin, bilinçli bir şekilde seri, tek tip ve yapay ürünlerinin (Özellikle TV programlarının) tek yönlü akmasıyla, o ülke vatandaşlarının kapitalist değer ve amaçları benimsemesi ve kendi değerlerine yabancılaşmasının sağlandığı düşünülmektedir. Medya emperyalizmi, genellikle ABD ve Batı Avrupa’nın, medya ürünlerinin çoğunu ürettikleri, ilk kârlarını yurt içinde yaptıkları ve daha sonra üçüncü dünya ülkelerine aynı ürünleri, topraklarında üretmeyi göze alabileceklerinden çok daha düşük bir maliyetle pazarladıkları bir süreç olarak betimlenmektedir.

MEDYA EMPERYALİZMİ KURAMI Schiller,kültür emperyalizminı şöyle tanımlar:’bir toplumun modern dünya sistemi içine çekilmesi amacıyla onun hakim toplumsal katmanının, dünya siteminin tahakküm merkezinde geçerli değer ve yapılara uygun hale getirilmek,hatta bunlara güç katmak üzere kendi toplumsal kurumlarını şekilendirmesi için cezbedildiği,baskı altına alındığı, zorlandığı,bazen rüşvetle elde edildiği bir süreçler toplamıdır.

MEDYA EMPERYALİZMİ KURAMI Buna göre, medya emperyalizminin dört biçimi vardır: 1- İletişim Medyasının Şekli (Alıcının Kullandığı Teknoloji) 2- Endüstriyel Yapı Setleri 3- Medya Firmalarındaki İdeal Pratikle İlgili Neyin, Nasıl Yapılacağını İçeren Değerler 4- Belli Kitle İletişim Araçları İçeriklerinin (Ürünlerin) İthali.

Medya emperyalizmi ilişkisinde egemenlik altında kalan taraf, bu durumu iki şekilde benimser. 1- Ticari ve siyasal strateji olarak kalkınma, modernleşme adı altında bilinçli olarak ithal eder. 2- İlişki sonucunda üzerindeki bu egemenlik etkenliğini yansıtmasız benimser.

Küreselleşme kapsamında, kapitalist üretim anlayışı çerçevesinde gelişen çokuluslu şirketler, medya emperyalizmi aracılığı ile tüketimi pompalamakta, kendi ideolojilerini, yaşam ve eğlence kültürlerini tek yönlü ve kendi çıkarları doğrultusunda az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelere dayatmaktadırlar. Haberleşmenin yanında eğlence kültürünün de bu sektörler tarafından şekillendirilmesi, dünyayı onların penceresinden görmemize ve kendimize de onların penceresinden bakmamıza neden olmaktadır. Medya emperyalizminin deneysel olarak incelenebilen göstergeleri vardır. Örneğin: Medyanın akışı, yabancı yatırımlar, yabancı modellerin benimsenmesi ve kültür üzerindeki etkileri vb.