MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ
Ses (ezgi), ritim (süre), tempo (hız), nüans (gürlük), armoni ve müzik formları gibi müziğin çeşitli öğelerini kolaylıkla ayırt etmek, çalgı çalmada ve şarkı söylemede üstün başarı, beste yapabilme, çeşitli olayların oluşumunu ve işleyişini müziksel bir dille düşünmeye, yorumlamaya ve ifade etmeye çalışma gibi davranışlar müzik zekâsını belirleyen unsurlardır.
Müzik yeteneği, zekânın diğer türleriyle de ilişkilidir Müzik yeteneği, zekânın diğer türleriyle de ilişkilidir. Çocuklar müzik notalarını öğrenirken, dil yeteneği ile ilgili becerilerini de kullanırlar. Pisagor'dan bu yana müzik ve matematik arasında oran ve model kavramlarındaki yakın birliktelik dikkati çeker. Besteci C. Debussy müziği seslerin matematiği olarak tanımlar. Müzik aynı zamanda vücut hareketleriyle de (çalgı çalarken fiziksel bir performans gösterilmesi ve vücudun melodi ve ritme yanıt vermesi gibi) yakın ilişkilidir. Müzik ve dans arasında çok yakın bir ilişki vardır ve bu da bize müzik ile bedensel/kinestetik zekâ arasındaki ilişkiyi gösterir.
Nörolojik bakış açısından müziksel/ritmik zekâ, zekâ türlerimizin ilk önce gelişenidir. Müzik, ses, ritim ve titreşimin ruh halimizi değiştirme, çeşitli duyguları coşturma, ulusal sevinçleri uyandırma, başka birine sevgi, derin üzüntü veya acıyı ifade edebilme gücünü düşünün.
Montreal Nöroloji Enstitüsü'nden Justine Sergent de, müzik dinlemenin beynin her iki yarısını da işlettiğini belirtmektedir. Bir kişi müzik dinlemeyi, çalgı çalmayı ve bestelemeyi öğrendiğinde ondan sonra sol beyin aktif olmaya başlamaktadır.
Müziksel/Ritmik Zekâ için Çoklu Zekâ Stratejileri
Konuyu konuya uygun bir müzik eşliğinde çalışma Fon müziği eşliğinde çalışma Tekerlemeler geliştirme Kavramları ya da formülleri ritimlere yerleştirme
Mırıldanarak çalışma Çalışırken tempo tutma Bilgisayar destekli öğretim Dil kurallarını müzik kuralları ile ilişkilendirme
Şarkı söyleyerek çalışma Sesli çalıştıklarını teybe/bilgisayara kaydedip dinleme Konuyu şiirsel bir dille özetleme