T.C.Milli Eğitim Bakanlığı-TÜBİTAK - BİDEB YİBO Öğretmenleri (Fen Ve Teknoloji,Fizik,Kimya,Biyoloji Ve Matematik)Proje Danışmanlığı Eğitimi Çalıştayı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Nusret AYYILDIZ
Advertisements

K. ÇINAR, E. RECEPOĞLU*, H. KARADENİZ* A. ALAÇAKIR*
(FEN VE TEKNOLOJİ – FİZİK, KİMYA, BİYOLOJİ- VE MATEMATİK)
6.SINIF FEN ve TEKNOLOJİ TESTİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TÜBİTAK- BİDEB YİBO ÖĞRETMENLERİ (FİZİK) PROJE DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI ÇALIŞTAY
MANYETİZMA
PROJE DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ ÇALIŞTAYLARI ÇALIŞTAY
Yer Manyetik Alanı DİNAMO TEORİSİ.
FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ (VI. SINIF VI. ÜNİTE)
Ohm Kanunu Direnç ve Çeşitleri Diyotlar LED’ler Transistörler
İzolatör ve Parafudr.
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
KAPASİTÖRLER Bir malzemenin birim volt başına yük depolama özelliğine onun kapasitesi adı verilir ve bu büyüklük şeklinde tanımlanır. Burada Q birimi coulomb.
III- Deneysel Çalışmalar IV-Sonuçlar ve Değerlendirme
İLETKENİ DEĞİŞTİR AMPULÜN PARLAKLIĞI DEĞİŞSİN
SU DEĞİRMENLERİNİN ENERJİ SANTRALİNE DÖNÜŞÜMÜ
MANYETİZMA.
Elektrik Akımı.
Introduction to electronics and telecommunication engineering
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Temel Kanunlar ve Temel Elektronik
ENDÜKTANS ÖLÇME.
Elektrik Akımı Hazırlayan: Mustafa Arbay.
ÇALIŞMA PROGRAMI ÇALIŞTAY 2009–2
ELEKTRİK AKIMI
Elektriği üzerinden geçiren cisimlere iletken denir.
ÜNİTE:4 YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK KONU:ELEKTRİK AKIMI HAZIRLAYAN:
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö) 3.SINIF HALİME İSLİKAYE
ÖLÇME NEDİR? ►Ölçme ya da ölçüm, bilinmeyen bir büyüklüğün aynı türden olan, ancak bilinen bir büyüklükle kıyaslanmasına denir. ►Diğer bir deyişle, bir.
BOBİN.
BÖLÜM 31 Faraday Yasası Hazırlayan : Dr. Kadir DEMİR Dr. Kadir DEMİR
Fen ve Teknoloji REOSTA Emir AKBABA.
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
HAZIRLAYAN KUMRAL KERDİĞE
Bölüm 5: Akım ve Gerilim Ölçümü
ELEKTRİK VE MANYETİZMA
Bölüm8 : Alternatif Akım Ve Seri RLC Devresi
Elektrik Akımının geçtiği iletkene mıknatıs alanının etkisi
Bu slayt, tarafından hazırlanmıştır.
SEMRA BOZ FEN BİLĞİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
MIKNATIS ve ÖZELLİKLERİ
Bölüm 1: Ohm Yasası ve Ohm Yasası ile Direnç Ölçümü
Bölüm 7: Direnç Sığa (RC) Devreleri
ELEKTRİK ENERJİSİ Elektriksel potansiyel enerjiden yeniden türetilen enerjidir .Bir elektrik devresi  tarafından çekilen ve tüketilen enerjiyi açıklar.
ELEKTRO MIKNATIS VE ONUN YAPILARI …
Temel Kanunlar ve Temel Elektronik
Yapılan araştırmalarda elektrik akımın bir manyetik alan oluşturduğu bilinmektedir. Tam tersine, manyetik alan da bir elektrik akımı oluşturur mu?
Herhangi bir iletkenin uçları arasındaki potansiyel farkın, iletkenden geçen akım şiddetine oranı sabittir. Potansiyel artarsa, akım şiddeti de.
GÜÇ ÖLÇME Gücün Tanımı Elektrik enerjisi ile çalışan alıcıya elektrik enerjisi uygulandığında ısı, ışık, hareket vb. şekilde iş elde edilir. Elektrik enerjisi.
Mustafa ÇELİK. Bir elektrik ampulünün içerisinde filaman adı verilen iletken bir tel bulunmaktadır. Bu tel ince ve uzun olarak seçilmiştir. Ampulün içine.
ELEKTRİK AKIMI.
MANYETİK SENSÖRLER VE TRANSDÜSERLER
İçindekiler Ünitenin Özeti Ünite Kazanımları OHM Kanunu Akımın kollara ayrılması Direncin bağlı olduğu faktörler, eşdeğer direnç Elektrik motoru Kaynaklar.
ELEKTRİK AKIMI.
Dogru Akim Esaslari.
İNDÜKSİYON AKIMI Akım geçen telin çevresinde manyetik alan oluştuğunu biliyoruz. ACABA mıknatısın manyetik alanı içine iletken tel koyarsak teldeki elektronları.
ELEKTRİK.
Manyetizma ve Elektrik
BİR BOBİNİN ÖZİNDÜKSİYON KATSAYISININ BULUNMASI
Elektrik akımı, Direnç ve Potansiyel fark
HAZIRLAYAN: NUR TUNÇ. DİRENÇ NEDİR Direncin kelime anlamı, bir şeye karşı gösterilen zorluktur. Devre elemanı olan dirençte devrede akıma karşı bir zorluk.
Bölüm 5: Akım ve Gerilim Ölçümü
BÖLÜM 31 Faraday Yasası Hazırlayan : Dr. Kadir DEMİR Dr. Kadir DEMİR
Bölüm 9 :MANYETİK ALAN ZKÜ Fen-Ed. Fak. Fizik Bölümü.
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Ne Öğreneceğiz ! Manyetizma ve Elektromanyetik İndüklenme
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
 SERİ BAĞLAMA  PARELEL BAĞLAMA Bir üretecin kutupları, iletkenle bir ampule bağlandığında negatif yüklerin üretecin negatif kutbundan pozitif kutbuna.
Sunum transkripti:

T.C.Milli Eğitim Bakanlığı-TÜBİTAK - BİDEB YİBO Öğretmenleri (Fen Ve Teknoloji,Fizik,Kimya,Biyoloji Ve Matematik)Proje Danışmanlığı Eğitimi Çalıştayı 2009-2 Fizik Çalışma Grubu Grup MOPCİGİ Danışmanlar Prof . Dr. F. Necati ECEVİT Prof . Dr. Zehra AKDENİZ 23-30 Haziran 2009 (TÜSSİDE Gebze)

HAREKET İLE ISI ELDE EDİLMESİ Seçkin KÖPRÜLÜ (Pütürge YİBO-MALATYA) Kenan DOĞANAY (Gölbaşı Cumhuriyet YİBO-BİTLİS) Ahmet AKKAN (M. Akif Ersoy YİBO-ARTVİN)

AMAÇ: Soğuk günlerde ayakların üşümesini engellemek için ayakkabının içine elektromekanik bir düzenek yerleştirilerek, bu düzenekten elektrik akımı elde edilmeye çalışılacak. Akımın bir direnç üzerinden geçerek ısı enerjisine dönüşmesi sağlanacak. Bu şekilde ayakkabının ısıtılması ve ayakların üşümemesi amaçlanmaktadır.

GİRİŞ İnsanoğlu geçmişten günümüze kadar sürekli olarak ayakla ilgili problemler yaşamaktadır. Bunlardan biriside sert kış koşullarında ayakların sıcak tutulamamasıdır. Bu da beraberinde çeşitli sağlık sorunlarını tetiklemektedir. Bu soruna çözüm getirmek için ayakkabının tabanına bir ısıtma mekanizmasının yerleştirilebileceği düşünülmektedir. Ayakkabı tabanı izole edilerek ısının kısa sürede kaybolması engellenebilir.

Üreteç kullanılmadan mıknatıs veya magnetik alan kullanılarak elde edilen akıma indüksiyon akımı veya indükleme akımı denir. Bir iletken telden elektrik akımı geçirildiğinde, iletken tel etrafında magnetik alan oluşturuyorsa, magnetik alan sayesinde de iletken telde elektrik akımı oluşturulabilir.

Bobinin içerisinde bir çubuk mıknatıs hızlı bir şekilde ileri geri hareket ettirilirse, bobinin uçlarına bağlı olan mili ampermetrenin ibresinin saptığı gözlenir. Mili ampermetrenin ibresinin sapması devreden yani iletken telden elektrik akımının geçtiğini gösterir. İletken telde, üreteç kullanılmadan mıknatıs ile elde edilen bu akım indüksiyon akımıdır.

METODOLOJİ: Bir düzlem tahtaya bobinimizi silikonla sabitleştirildi. Bobinin üst kısmına yaylı masaya benzeyen bir düzeneği yerleştirildi. Düzeneğin orta kısmına indüksiyon akımını oluşturacak iki parçalı bir mıknatıs yerleştirildi.

Buradaki amaç mıknatısın bobin içerisindeki hareketinden yararlanarak indüksiyon akımı üretmek.

Bobinin çıkışlarına yerleştirilen direnci yüksek olan sarmal yapıdaki Nikel-Krom teli bağlandı.

Direnci büyük iletken telde oluşacak ısıyı izole etmek için yalıtım malzemesi olarak ayakkabı keçesini kullandık ve iletkenin etrafını bu keçe ile kapladık.

Planlanan düzenek tam olarak oluşturulduktan sonra deney aşamalarına geçildi.

Mıknatısın hareketi sonucu oluşan indüksiyon akımının oluşturduğu gerilimi devreye paralel olarak bağlanılan mini voltmetre ile ölçüldü. Yapılan ölçümlerde değişken olarak salınım sayısını kullanıldı. Elde edilen sonuçları aşağıdaki tabloya yazıldı. DENEME SAYISI SÜRE (s) SALINIM SAYISI GERİLİM (mV) 1 5 11 2 16 4 3 24 6 30 10 37 18 40 22

SONUÇ-TARTIŞMA: Sistemin çalıştırılması sonucunda oluşturulan akımın, direnci büyük olan Nikel-Krom telde ısıya dönüşemeyecek kadar küçük olduğu sonucuna varıldı. Oluşturulan tabloda görüldüğü üzere salınım sayısı artırıldıkça geriliminde buna doğru orantılı olarak arttığı gözlenmiştir. Daha büyük bir akım oluşturmak için manyetik etkisi daha güçlü olan bir mıknatısın kullanılması gerektiği ve bu mıknatısın bobin içindeki hareketinin sürekliliğinin sağlanması için daha sağlıklı bir sistem oluşturulabileceği düşünülmektedir.

KAYNAKLAR www.fenokulu.net 2.www.cengizkahvecioglu.info/lise%202/İNDİKSİYON%20AKIMI.pdf 3. Http://www.fendeney.com/flash/html/44.html

TEŞEKKÜRLER