YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Advertisements

D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
Karşılaştırmalı Siyasette Araştırma Gelenekleri ve Kuram
FİZİĞİN DOĞASI.
Karşılaştırmalı Eğitim
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
Bilim ve Bilimsel Araştırma
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE İSTATİSTİK
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Bilimsel Araştırma:Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
İslam’da Bilginin Kaynakları
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Pozitivizm A. Comte.
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
PSİKOLOJİK TESTLER.
FONKSİYONCULAR.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology

POZİTİVİZM YORUMLAYICI SOSYAL BİLİM ELEŞTİREL SOSYAL BİLİM NEDEN ARAŞTIRMA YAPMALI? Doğa yasalarını keşfetmek, kestirim yapmak ve olayları kontrol edebilmek için Anlamlı toplumsal eylemleri anlamak ve betimlemek için Söylenceleri yıkmak, toplumsal düzeni değiştirmek için TOPLUMSAL GERÇEK NEDİR? NASILDIR? Ezelden beri var olan düzen/model  Gerçek nesneldir (objektif gerçek) İnsanlar arası etkileşimle yaratılır  Gerçek özneldir, sübjektif gerçek Çelişkiler ile doludur; içinde gizli yapılar vardır

POZİTİVİZM YORUMLAYICI SOSYAL BİLİM ELEŞTİREL SOSYAL BİLİM İNSAN DOĞASI NASILDIR? Çıkarcı & akılcı (rasyonel) Anlam yaratan toplumsal varlık Yaratıcı, değişebilir, uyum sağlayabilir; potansiyelinin bilincinde değil; yanılgı, hayaller ve sömürü tuzağında ORTAK DUYU NEDİR? BİLİMSEL DEĞERİ ? Bilim kadar geçerli değildir Günlük yaşamın güçlü kuramları Erki ve nesnel koşulları gizleyen yanlış inançlar

KURAM NEDİR? Mantıklı, tümdengelimci, ilişkili tanımlar, aksiyomlar ve yasalar sistemi Bir kümenin anlam sisteminin yaratılışının ve sürdürülüşünün betimlemesi Gerçek koşulları açığa çıkaran bir eleştiri POZİTİVİZM YORUMLAYICI SOSYAL BİLİM ELEŞTİREL SOSYAL BİLİM

GERÇEK AÇIKLAMA NEDİR? NASIL OLUR? Olgulara dayanır; yasalarla mantıksal bağı kurulabilir  nesnel İncelenen kişilere göre doğru, gerçek olandır  öznel İnsanlara, dünyayı değiştirmek için gereken araçları sağlar İYİ KANIT NEDİR? Kesin, hassas, ölçülebilir, yinelenebilir gözlemlere dayanır Akışkan toplumsal etkileşimlerin bağlamına gömülüdür  yorum Belirli bir değerler, kuram ve anlam çerçevesindeki olguların yorumu DEĞERLERİN (DEĞER YARGISININ) BİLİMDEKİ YERİ ? Bilimde değer yoktur; değerler yalnızca araştırma konusunun seçimini etkiler Değerler araştırmanın içsel parçasıdır Tüm bilimlerin başlangıcında bir değer yargısı, tavır alış vardır POZİTİVİZM YORUMLAYICI SOSYAL BİLİM ELEŞTİREL SOSYAL BİLİM

DOĞAL BİLİMLER GÖZLEM Matematiksel Modeller İstatistik Olasılık Kuramı TEMEL MANTIK NESNEL GERÇEK SİSTEMLER KESTİRİM BİRDEN ÇOK GERÇEK OLABİLİR Mİ? ÖZNEL GERÇEK GÖZLEM: ÖLÇÜLEMEYEN ETMENLERE BAK ! BETİMLE ! ANLA ! DUYUMSA ! ELEŞTİREL KURAM GÖZLEM: VERİLER + YORUM VERİLER (DATA) DENEYLER Hassas, kesin ölçümler BİLGİ İZLENİM YORUMLAYICI SOSYAL BİLİM TARİHSEL KOŞULLAR; POLİTİK ÇERÇEVE POZİTİVİST SOSYAL BİLİM