yarışmacı eğitim anlayışı ayhan ural ph.d. http://websitem.gazi.edu.tr/site/urala urala@gazi.edu.tr
plansız konu …karmaşık, …çok boyutlu, …disiplinlerarası, …kuramsal …praksis …ideolojik, …politik, …yaşamsal … plansız
amaç kaygı desteklemek / desteklenmek güçlendirmek / güçlenmek …yargıç davranışı sergilemek …yargıç davranışı algısı yaratmak amaç …bilimci kimliğiyle …konuşmak …sorgulamak …eleştirmek …ummak desteklemek / desteklenmek güçlendirmek / güçlenmek
…umarım başarabilirim az da olsa bir kafa karıştırma iddiam var özen göstereceğim …umarım başarabilirim az da olsa bir kafa karıştırma iddiam var
okulun ortamı …duvarlar -okulu çevreleyen- …teller –jiletli tel- …kapanlar / kasisler –okul çevresinde- …formalar –zorunlu kıyafet- …nöbetler –öğretmen nöbetleri- …sıralar –öğrencilerin sıraya sokulması- …ziller –öğrenci / öğretmen / halk zilleri- …kameralar –herkesi ve her yeri gözetleyen- …
…mahallesinde yeni yapılan Anadolu Lisesi bahçe korkuluklarının saçtığı tehlike sürüyor. …öğrencinin koluna giren korkuluklar doktor ve polis raporlarına rağmen değişmedi* *http://www.takaonline.com/ok-gibi-saplandi-2.html Erişim: 12.06.2013
…okul masum mu? …bir denetim aracı* …ideolojik aygıt** …iktidarın fahişesi*** …eğiten eğitilen hiyerarşisi**** …merak duygusunu yok ediyor***** …aylaklığı engelliyor****** …örseliyor******* *Faucault, Michel. (2013). Hapishanenin Doğuşu. Çeviren: M.Ali Kılıçbay. İmge Kitabevi. Ankara. **Althusser, Louis. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çeviren: Alp Timurtekin. İthaki Yayınları. Ankara. ***Francisco Ferrer ve Ivan Illich’ten Aktaran: Spring, Joel. (1997). Özgür Eğitim. Çeviren: Ayşen Ekmekçi. Ayrıntı Yayınları. İstanbul. ****Friere, Paulo. (2013). Ezilenlerin Pedagojisi. Çeviri:D.Hattatoğlu ve Erol Özbek. Ayrıntı Yayınları. İstanbul. *****Harrison, Steven. (2003). Mutlu Çocuk. Çeviren: Murat Sağlam. Dharma Yayınları. İstanbul. ******Baker, Catherine. (2013). Zorunlu Eğitime Hayır. Çeviren: Ayşegül Sönmezay. Ayrıntı Yayınları. İstanbul. *******PAMUK, Orhan. (1999). Okula Gitmeyeceğim. Öteki Renkler. İletişim Yayınları. İstanbul.
bekleyen proje çocuk gönenci
çocuk gönenci dersi / dersleri öğretmen eğitimi çocuk gönenci dersi / dersleri insan hakları eğitim hakkı çocuk hakları çocukluk ergenlik gençlik çocukluk felsefesi davranış bilimleri meslek etiği sosyal psikoloji kültürel psikoloji antropoloji …
çok üzülmüşken çok şaşırtıcı bir durumla karşılaşmıştım var mı? çok üzülmüşken çok şaşırtıcı bir durumla karşılaşmıştım
Leman Dergisi (2010). 7 Nisan. Sayı:15.
yarışmasızlık halleri* …onlara, bize özgü yarışlardan birini tanımlayabilmek için bir sıraya dizilip hızla koşmaya başlamalarını önerdim ve en hızlı koşanın kazanmış olacağını söyledim. Kabile halkı, güzel kara gözlerini kocaman açarak baktılar bana ve biri şöyle dedi: İyi ama bir kişi kazanırsa bütün ötekiler kaybetmiş olur. Bunun nesi eğlenceli ki? Oyunlar eğlenmek içindir. Neden insanları böyle bir deneyime tabi tutup, sonra da tek bir kişiyi gerçekten kazananın o olduğuna inandırmaya çalışıyorsunuz? Bunu anlamak bizler için çok zor, sizin insanlarınız bunu kabullenebiliyor mu? *Morgan, Marlo. (2010). Bir Çift Yürek. Çeviren:Eren Cendey. Klan Yayınları. İstanbul.
ubuntu* neoliberalizmin ürettiği; hırsa, acımasızlığa, adaletsizliğe, şiddete karşı, çare olarak başvurulan evrensel insani bir değer. *Langa, Pius. (2007). Meydan Okuyan Medeniyetler. Anayasa Yargısı. Sayı:24. http://www.anayasa.gov.tr/files/pdf/anayasa_yargisi/PiusLanga.pdf
ubuntu ubuntuya inanan bir insan diğerlerine açıktır, diğerlerine olumludur, diğerleri iyi ve yetenekli olduğunda tehdit altında hissetmez, onun daha büyük bir bütünün parçası olduğunu bilmekten gelen bir özgüveni vardır ve diğerleri aşağılandığında, küçük düştüğünde, zulme uğradığında ya da ezildiğinde kendini de aşağılanmış hisseder.
çevirisine bakınız teogalssbsdgsteogyçslgsokskpssössöosdgsydsüdsyds tuskpssyçslgsdpysokstusdgsteogydsalesalsydskpds teogkpssyçslgsdpysokstusdgsydsalesalsydskpdsösssbsyduslessbsüdsdpysössüdsydssbsalesalssbsdgsyçslgsokskpssydsössöosdgsüdsydstusteogkpssyçslgsdpysokstusdgsydsalesalsydskpdsydsösssbsteogydsydssbsüdsdpysössüdsydsydsteogsbsalesteogteogalssbsdgsteogyçslgsokskpssössöosdgsydsüdsyds urala@gazi.edu.tr
duel* *http://www.revistadeartes.com.ar/xxi_cine_animado.html
olanaklı mı?
söylenebilir mi? -mehmet zeber-
eğitim sistemi eleyici mi? ayrımcı mı? yarışmacı mı?
Türkiye’de üniversiteyi bitirene kadar girilen …korkunç mu? …doğal mı? Türkiye’de üniversiteyi bitirene kadar girilen sınav sayısı: 739* *http://www.cnnturk.com/TURKIYE/haber_detay.ap?PID=318&haberID=439448
kazanan ne kazandı?
tutunamayanlar
aşağıdakilerden hangisi benim?
hafif ağır sorular …niçin yarıştırıyoruz? …niçin yarışıyoruz? …niçin yarıştırılıyoruz? …niçin ayırıyoruz? …niçin dışında bırakıyoruz? …niçin etiketliyoruz? …niçin? …
söyleyebildiğimiz yanıtlarımızdan istihdam alanları / olanakları / koşulları kontenjan olanakları / yetersizlikler kaynak yetersizliği / seçimler
meşrulaştırıcı mı? yanıtlarımız …bilimsel mi? …insani mi? …eşitlikçi mi? …pedagojik mi? … meşrulaştırıcı mı?
söyleyemediklerimiz eğitimi -okulu-, çalışma -iş- yaşamının gerektirdiği biçim ve içerikte yapılandırmak kapitalist ideolojinin yarattığı işbölümü anlayışına uygun işgören yetiştirmek bireye kapitalist yaşam biçimince üretilen statülere uygun yeterlikler kazandırmak
…yarışmacı eğitim anlayışı. URAL, A. (2004) …yarışmacı eğitim anlayışı* *URAL, A. (2004). “Yarışmacı Eğitim Anlayışının Eleştirisi.“ Üniversite ve Toplum. Cilt.4. Sayı.1. wwww. universite-toplum.org
yüceltilen akademik başarı ayrımcılık incinme aşağılanma dışlanma yarışma istismar sömürü
seçkinci
kusurlu kamusal eğitim tehlikeli döngü kusurlu kamusal eğitim seçkinci eğitim
seçkinci fen liseleri anadolu liseleri meslek lisesi
yarışmacı eğitimin sonuçları …sınavlarda artış …akademik başarıyı önceleyen bir anlayış …bireyin tek yönlü değerlendirilmesi anlayışı …benlik gelişimini engellenmesi …toplumsal soyutlanma …yoksun bırakılma …özgeci davranıştan uzaklaşma …özgürlüklerin kısıtlanması …çocuk gönencini tehdit urala@gazi.edu.tr
yarışmacı eğitim anlayışı yüceltilen akademik başarı …sınavlar …aşağılanma …incinme …kaygı …ayrımcılık …yabancılaşma …engellenme …çatışma urala@gazi.edu.tr
yarışmacı eğitim anlayışı yüceltilen akademik başarı …güvensizlik …iletişimsizlik …sahtecilik …yanıltma …olumsuza odaklanma …aşırı kontrol …psikolojik ve fizyolojik şiddet … urala@gazi.edu.tr
eleştirel eğitim yoksunluğu
…pisa’larımız* …ilk pisa’mız. 2003 …iki pisa yeterli mi? 2006 …üç pisa’yı hazmetmek. 2009 …pisa’lar dört oldu. 2012 *URAL, A. (2008). “İki pisa Yeterli Mi?” Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü. Arayış Konferansları-10. 21 Mayıs. Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Konferans Salonu. Gazi Üniversitesi Merkez Yerleşkesi. ANKARA-TÜRKİYE. *URAL, A. (2011). PISA Sonuçlarına İlişkin Bir Çözümleme. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 08-10 Eylül. Burdur. *URAL, A. (2011). …üç pisa’yı hazmetmek -bir temel eğitim öyküsü-. Eleştirel Pedagoji. Sayı: 16. Ankara.
tehdit altındaki çocukluk …merak …hayal …yaratıcılık …imgelem
çocukluk çalınan yabancılaştırılan alınıp satılan