CUMHURİYET DÖNEMİNDE KADINLARIN EĞİTİMİ ve EĞİTİMLİ KADINLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE ÇOCUKLAR.
Advertisements

Performans Göstergeleri
KAYSERİ İLİ İMALAT SANAYİ DURUM TESPİTİ ANKET ÇALIŞMASI BULGULARI KAYSO, HAZİRAN 2008.
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
T.C. NİĞDE VALİLİĞİ STRATEJİK PLAN EĞİTİM SEMİNERİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Nüfusun Yaşlanması Çalışma Grubu
Ebeveynlerin Sağlıkla İlgili Görüşleri ve Hemşirelerden Beklentileri
Esnek Çalışma ve Kadın İşgücü
OKUR – YAZARLIK, EĞİTİM VE İÇ GÖÇ GÖSTERGELERİ TÜİK İzmir Bölge Müdürü
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
TÜRKİYE’DE İŞGÜCÜ PİYASASININ YAPISAL ÖZELLİKLERİ
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2005 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Prof. Dr. Seyfettin Gürsel
EĞİTİM –ÖĞRETİMDE ÇEVRE OLANAKLARIN KULLANILMASI
Türkiye’deki Gelişmişlik Düzeyinin Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Coğrafi Bilgi Sistemi ile İller Bazında İrdelenmesi.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
1 DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜNÜN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Proje Tanıtım Kokteyli Doç. Dr. Abdurrahman EKİNCİ Proje Danışmanı Yeşilli Atatürk Ortaokulu.
Dikkat Edilmesi Gerekenler
SAĞLIK ÖLÇÜTLERİ Dr. Naim Nur.
Eğitim Fakültesi’nde Çevre Okuryazarlığı
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
TÜRKİYE’DE İLLER BAZINDA BİNA İNŞAATI VERİLERİ YARDIMIYLA GIS ORTAMINDA YAPILAŞMANIN ŞEHİRLERE ETKİSİNİN İNCELENMESİ.
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ.
1. 2  7 Okul (2 tanesi İlkokul, 3 tanesi Ortaokul,1 tane Lise, 1 tane Bağımsız Anaokulu)  1 Kurum (Halk Eğitim Merkezi)  36 Öğretmen (Branş ve Sınıf.
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Eğitim Alanındaki Yenilikler
NÜFUS : Belli bir yerde yaşayan insan sayısına denir.
Halkapınar Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü EĞİTİM ÖĞRETİM YILI GENEL KURSLAR MESLEKİ VE TEKNİK KURSLAR OKUMA YAZMA KURSLARI.
 yılında Akarçay İlkokulu olarak eğitim öğretime başlayan okulumuz,  1985 yılında şu anki yerine kurulmuş olup,  1998 yılında Pansiyonlu.
GRAFİKLER.
1 BRİFİNG “” Mustafa Kemal Atatürk “En büyük sava ş, cahilli ğ e kar ş ı yapılan sava ş tır.” Mustafa Kemal Atatürk Dursunbey İlçe Milli Eğitim.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMASI İÇİN YAPABİLECEKLERİMİZ VAR !
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞKUR İSTATİSTİKLERİ.  2013 AĞUSTOS AYINDA; KİŞİ İŞKUR’A BAŞVURU YAPMIŞ Bunların: u erkek si kadın  2014 AĞUSTOS AYINDA
TÜRKİYE’NİN NÜFUS YAPISI VE BEKLENTİSİ Ak Parti Sosyal İşler Başkanlığı Prof. Dr. Nükhet HOTAR
İLÇEYİ TANITAN BİR GÖRSELLİK. SUNULAR HAZIRLANIRKEN EĞİTİM SİSTEMİ DOĞRULTUNDA İLKOKUL, ORTAOKUL,İMAMHATİP ORTAOKULLARI,İMAMHATİP LİSELERİ İLE İLGİLİ.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Küresel okur-yazarlık oranı yetişkin
SEÇMEN EĞİLİMLERİ ARAŞTIRMASI
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Şakir ÇINKIR, Funda NAYIR
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ —Nüfus artışı yüksektir — Genç nüfus fazladır. — Aktif nüfus fazladır.(çalışabilecek nüfus). Çalışma çağındaki nüfustur.
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
İLK ÖĞRETİM HAFTASI NE DEMEK ?
ÇALIŞMA EKONOMİSİNE GİRİŞ -TÜRKİYE’DE İSTİHDAM-
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
AÇIK İLKÖĞRETİM OKULUNUN GELECEĞİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Medya OkuryazarlIğI.
Sunum transkripti:

CUMHURİYET DÖNEMİNDE KADINLARIN EĞİTİMİ ve EĞİTİMLİ KADINLAR Prof. Dr. Nilgün MORALI Yaşar Üniversitesi İZMİR

Yıllar boyunca Türkiye’de okuma-yazma bilmeyenlerin sayıları Cumhuriyet Döneminde okuryazarlık oranları Kadınlar ve erkeklerin okur-yazarlık oranlarının karşılaştırılması Aynı eğitim düzeyindeki kadın/ erkek oranlarının karşılaştırılması 1985’ten bu yana yüksekokul ve fakülteye yeni kayıt olan öğrenci sayıları

Yıllar Boyunca Türkiye’de Okuma-Yazma Bilmeyenlerin Sayıları Sayım yılı Toplam Kadın Erkek 1935 10387105 5997138 4389967 1940 11242759 6495796 4746963 1945 10583606 6321796 4261810 1950 11997046 7144008 4853038 1955 11392958 7078529 4314429 1960 13625086 8300718 5324368 1965 13138956 8450391 4688565 1970 12817836 8424341 4393495 1975 12144188 8048078 4096110 1980 12197323 8394868 3802455 1985 9703662 6770698 2932964 1990 9587981 6808809 2779172 2000 7589657 5732525 1857132

Okuma yazma bilmeyenlerin toplam sayıları azalırken, bu azalma özellikle erkek nüfusta etkili olmaktadır. Okuma yazma bilmeyen toplam kadın sayısının 1935 ve 2000’de yaklaşık aynı olduğu görülmektedir. Toplam nüfus içinde okuma yazma bilmeyenlerin sayısı özellikle 1980 sonrasında azalmaktadır.

Cumhuriyet Döneminde Okuryazarlık Oranı Okuma yazma bilenlerin toplam nüfus içindeki oranları (kısaca okuryazarlık oranları) ise, Sayım yılı Toplam Kadın Erkek 1935 19,2 9,8 29,3 1940 24,5 12,9 36,2 1945 30,2 16,8 43,7 1950 32,5 19,4 45,5 1955 41,0 25,6 55,9 1960 39,5 24,8 53,6 1965 48,8 32,8 64,1 1970 56,2 41,8 70,3 1975 63,7 50,5 76,2 1980 67,5 54,7 80,0 1985 77,4 68,2 86,5 1990 80,5 72,0 88,8 2000 87,3 80,6 93,9

Okur-yazarlık oranı yıllar boyunca genelde, kadınlar için de, erkekler için de sürekli artmaktadır. Okur yazarlık oranı her zaman Erkekler için toplam nüfusa göre daha büyük, Kadınlar için toplam nüfusa göre daha küçük gözlemlenmektedir.

Tablodan kadınların ve erkeklerin okuryazarlık düzeylerinin aynı olmadığı görülmektedir. Bu açıdan kadınlar ve erkekler arasındaki karşılaştırılmaların Okur-yazar olanlar Okur-yazar olmayanlar arasında yapılması gerekir.

Kadınlar ve Erkeklerin Okur-yazarlık Oranlarının Karşılaştırılması Yıllar içinde Okur-yazar olanlar arasındaki kadın/erkek oranlarına Okur-yazar olmayanlar arasındaki kadın/erkek oranlarına bakıldığında

Sayım yılı Toplam Okur-yazar olmayan Okur-yazar 1935 107 137 36 1940 100 1945 148 39 1950 147 43 1955 97 164 44 1960 96 156 45 1965 180 49 1970 98 192 58 1975 94 196 63 1980 221 67 1985 231 77 1990 245 79 2000 309 84

Okuryazar olanlar içinde kadın/erkek dengesi kadınlar açısından olumlu ilerleme göstermektedir. (100 erkek için 36’dan 84’e artmaktadır) Ancak okuryazar olmayanlar içinde kadın/erkek dengesi kadınlar açısından tehlikeli boyutlara ulaşmaktadır (100 erkek için 137’den 309’a çıkmaktadır.

Aynı eğitim düzeyindeki kadın/ erkek oranlarının karşılaştırılması Bitirilen son öğrenim kurumuna göre Yıllar içinde 100 erkeğe düşen kadın sayıları , Sayım yılı Ilkokul Ortaokul ve dengi Lise ve dengi Fakülte ve Yüksekokul 1975 52 45 47 23 1980 54 42 28 1985 68 44 31 1990 76 46 56 39 2000 91 48 57 53

Ortaokul ve lise düzeylerinde önemli bir değişiklik olmamaktadır. Yıllara göre, İlkokul düzeyinde kadın/erkek oranında kadınlar lehine bir ilerleme görülmektedir. Ortaokul ve lise düzeylerinde önemli bir değişiklik olmamaktadır. Yüksek öğrenim düzeyinde kadınlar lehine önemli bir artış yaşanmaktadır.

1985’ten Bu Yana Yüksekokul ve Fakülteye Yeni Kayıt Olan Öğrenci Sayıları Yüksek öğrenim durumuna göre kadın/erkek oranında önemli bir artış yaşanmasına karşın, malesef yüksekokul ve fakülteye yeni kayıt olan öğrencilerde kadın/erkek sayılarının henüz dengelenmediği görülmektedir.

Sonuç ve Öneriler Cumhuriyet döneminde kadınların okuryazarlık oranları toplam nüfus içinde artış göstermektedir. Okuryazar kadınların sayısı okuryazar erkeklere göre daima daha az olmakta, ancak yine de oran olarak artış göstermektedir. Okuryazar olmayan kadınların sayısı okuryazar olmayan erkeklere göre daima daha fazla olmakta ve bu fark oran olarak değerlendirildiğinde kadınların aleyhine bir çoğalma sergilemektedir.

Genel olarak cumhuriyetin kuruluşundan bu yana kadınların okuryazarlıkları ve eğitim düzeylerinin ilerlemesine karşın erkeklere göre karşılaştırma yapıldığında hep geride kaldıkları görülmektedir. Bu karşılaştırmada kadın erkek eşitliğini sağlayacak bir yol bulmak gerekir.

Okuryazarlıkta ve eğitim düzeyleri konusunda kadın erkek eşitliğini sağlamaya yönelik olarak kız çocukların okullaşması, okumayazma kurslarına katılımının arttırılması konusunda destekleyici önlemler alınmalıdır.