Bilindiği gibi üniversite ve Sağlık Bakanlığına bağlı Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde uzmanlık eğitimi alan asistan hekimler, bu hastanelerdeki hizmet.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

E-SAĞLIK VERİLERİ VE ADLİ BİLİŞİM
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
BİR UZMANLIK SEÇENEĞİ OLARAK AİLE HEKİMLİĞİ
NENEHATUN KADIN DOĞUM HASTANESİ.
ÖZEL SAĞLIK KURUMLARINDA ACİL HASTA NAKİLLERİ
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
ASİSTAN GÖZÜYLE ZİYARET SÜRECİ
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Göztepe E.A.H
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
KOÜTF Tıp Eğitimine Öğrenci Bakışı
BİR DEVLET HASTANESİNDE HASTA BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNE GÖRE YAPILAN HEMŞİRE İNSAN GÜCÜ PLANLAMASI UYGULAMASI   Özcan Selma, Tanrıöver Funda , Akın Bihter.
TAM GÜN DEĞİL; ESNEK ÇALIŞMA DÜZENİ
Sağlık Hukuku Kavramı ve Eğitimde Dikkat Noktalarımız
1  İç Denetinin Faaliyetinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Sorunlar- Çözüm Önerileri T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI.
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
Uzman Gözüyle Asistan Eğitimine Bakış
2. Sağlık hizmetleri.
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Tıpta Uzmanlık Eğitimi ve Çalışma Süreleri
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 9 Ocak 2013.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI BÖLÜMÜ ANESTEZİ PROGRAMI STRATEJİK PLAN SUNUMU.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Hekimin ve Hastanenin Sorumluluğunda Bilirkişi’nin Rolü Dr. Kandemir Berova Kıbrıs Türk Serbest Çalışan Hekimler Birliği Başkanı.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE ÇALIŞMA KOŞULLARI VE UZMANLIK EĞİTİMİ
Doç. Dr. Mehmet Cihan YAVUZ
EVDE HASTA BAKIMI.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
2006 – 2011 STRATEJİK PLAN SUNUMU
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
HEMŞİRE NE YAPAR?.
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
.  ..  Proje  Hastalarımıza sağlık problemleriyle birlikte artan psikolojik destek ihtiyaçlarını karşılamak, kendilerini güvenilir bir ortamda.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SINAVA YAKLAŞIRKEN.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Görevlileri Akademik Kurulu 9 Aralık 2015.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
Dünya Çocuk Bilim Derneği
Kamu Hastaneleri Birliği
KALABALIK SINIFLAR VE ÖĞRETİM
H a s t a H a k l a r ı Y o l c u l u ğ u D r. H ü s e y i n Ç e t i n a l p İ z m i r İ l S a ğ l ı k M ü d ü r l ü ğ ü H a s t a H a k l a r ı İ l K.
Öğr.Gör. Dr. Songül DOĞANAY
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
DÖNEM 6 ÇALIŞTAY SUNUMU MAYIS, 2017 Doç. Dr. Nurettin Özgür DOĞAN Yrd
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Kadın Doğum Asistanlarının Sorunları ve Güncel Durumu
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
Hasta ve Çalışan Güvenliği. HASTA GÜVENLİĞİ Hasta güvenliği; sağlık hizmeti sunumu sırasında bu hizmetlerden dolayı oluşabilecek zararları önleme eylemleridir.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
KOÜ Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Kurulu Sunumu
DÖNEM 6 ÇALIŞTAY SUNUMU MAYIS, 2018 Doç. Dr. Nurettin Özgür DOĞAN Yrd
Sağlık Sistemindeki Değişimin Genel Çocuk Cerrahisi Uzmanlık Eğitimi Üzerine Etkisi Dr. Hamit Okur.
Sunum transkripti:

Bilindiği gibi üniversite ve Sağlık Bakanlığına bağlı Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde uzmanlık eğitimi alan asistan hekimler, bu hastanelerdeki hizmet faaliyetlerinin yürütülmesinde en ağır ve en yorucu rolü üstlenmektedirler.

Temel amacı, adından da anlaşılacağı gibi, eğitim araştırma ve uygulamalar olması gereken bu hastaneler, sağlıkta yıkıma ve piyasalaştırma girişimlerine paralel olarak misyonunu giderek yitirmekte, varoluş amacının uzağında sadece hizmet hastaneleri olmaya başlamışlardır.

Asistan eğitimine ilişkin faaliyetlerin son derece azaldığı ve günlük faaliyetlerin neredeyse tamamının sadece sağlık hizmeti vermeye yönelik düzenlendiği bu hastanelerde, eğitimin ve sağlık hizmetlerinin iyileşmesi bir yana, sorunların günden güne arttığı ve çelişkilerin daha da derinleştiğini hepimiz görmekteyiz.

Eğitim kadrolarının yetersizliği, eğitim ve araştırmaya ayrılan ödeneklerin azlığı, tıbbi araç ve gereçlerin yetersizliği, kalifiye yardımcı sağlık personelinin olmayışı, klinik başına düşen asistan sayısının yetersizliği, hasta yoğunluğu ve aşırı nöbet sıklığı, eğitim ortamı, imkan ve koşullarını giderek yok etmektedir.

Hekim başına düşen iş yükü doğal olarak arttığından, tıbbi hizmet ve uygulamalarda gerekli ilgi, dikkat ve özenin gösterilememesi, nitelikli sağlık hizmeti alma hakkı olan hastaların haklarının ihlal edildiği ve sonuçta hasta hekim ilişkisinin olumsuz yönde etkilendiği, sağlık personeline yönelik şiddet davranışlarının giderek arttığı hepimiz tarafından görülmektedir.

Ortaya çıkabilecek hatalarda da hekimlerin uzun hukuki ve idari soruşturmalara maruz bırakıldığı bilinmektedir.

Ülkemizde kamu sağlık çalışanlarının çalışma süreleri 2368 sayılı ‘sağlık personelinin tazminat ve çalışma esaslarına dair kanun’ ile düzenlenmiş ve 45 saat olarak belirlenmiştir.

Nöbet saatlerine ilişkin herhangi bir yasal düzenleme veya standardizasyon olmadığından nöbet sıklığı ve çalışma süreleri, ilgili klinik şefliğinin inisiyatifi dâhilinde belirlenmektedir.

Avrupa Birliği Mahkemelerinde bu hususla ilgili davalarda, hekimlerin nöbetler dâhil haftalık çalışma saatlerinin en çok 48 saat olabileceğini ve bu çalışmanın da her 8 veya 10 saatlik periyotlar için en az 11 saatlik dinlenmeler şeklinde planlanması gerektiği belirtilmiştir.

Ülkemizde eğitim veren hastanelerdeki uygulamaya baktığımızda asistanların çalışma süresinin ve nöbet sayılarının belirlenmesinde asistanın eğitim gereksinimleri değil, hastanenin ihtiyaçları ve klinik işlerinin yoğunluğu dikkate alınarak belirlendiği görülmektedir.

Özellikle cerrahi branşlarda 1,5–2 yıl boyunca gündüz mesailerine ek olarak, ayda 10 ile 15 kadar nöbet tutulduğu yani asistanın toplam zamanının 2/3 ünü hastanede geçirmek zorunda kaldığı görülür.

Birçok eğitimci fazla nöbet tutmanın, daha yoğun çalışmanın eğitimin bir gereği olduğunu, mesleki bilgi ve beceriyi arttırdığını ifade etse de; bu günümüzde birçok klinikte eğitime ve gönüllü öğrenmeye fırsat bırakmayacak bir düzeye ulaşmıştır.

hatta bu nedenle birçok asistan, görev yetki ve sorumluluklardan kaçar duruma dahi gelmiştir.

Gün aşırı nöbet tutan ve günlük mesaisini tamamlayıp gece nöbete kalan, ertesi günde mesaiye tekrar devam eden bir asistanın, bu yıpratıcı tempodan sonra evine döndüğünde ne mesleki gelişim açısından ne de sosyal gelişim açısından bir çabaya giremeyeceği açıktır.

Bu döngünün 2 yıl sürdüğü düşünülürse bu asistanın 3. yılına kadar eğitim açısından gerekli olan ders çalışma, tıbbi araştırma, seminerler, tıbbi kongreler, makale taramaları gibi faaliyetlere yeterli ilgi gösteremeyeceği, teorik anlamda bir ilerleme kaydedemeyeceği ve eğitiminin ciddi anlamda sekteye uğrayacağı sonucu kaçınılmaz olacaktır.

Eğitim açısından son derece önemli olan rotasyon uygulamalarının dahi asistan yetersizliği, iş yükü ve mesai fazlalığı nedeni ile çoğu klinikte yaptırılmamaya başlandığı hepimiz tarafından bilinmektedir.

Bütün bu olumsuzluklara rağmen, asistan hekimler sonuçta, asistanlığın tamamlanmak zorunda olduğu bir eğitim ve hizmet süreci olduğunu, bu sürecin zorluklarına katlanma dışında bir alternatifin kalmadığını düşünerek çalışmalarını iyi kötü devam ettirmek ya da istifa etmek durumunda kalmaktadır.

Çok yönlü yıpratıcı olan bu süreç devam ettikçe asistanın eğitime ve hizmete olan ilgisi ve merakı azalmakta, hastanedeki faaliyetlerin çoğunu angarya olarak görmeye başlamaktadır.

….Yoğun iş temposunun ve aşırı mesailerin yarattığı fiziksel ve ruhsal gerginlik, yorgunluk, uyku düzensizlikleri, sosyal hayatın dışında kalmak, beslenme alışkanlıklarında değişiklik, depresyon gibi etkiler bazen istifalara, ama çoğunlukla hastalara gösterilen hoşgörü ve ilginin azalmasına, hizmet kalitesinin düşmesine, beraberinde birçok hata ve eksikliğe ve en önemlisi eğitime ve öğrenmeye karşı isteğin neredeyse sıfırlanmasına neden olmaktadır.

TEŞEKKÜRLER…