Roma Uygarlığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENTLER VE SİMGELERİ.
Advertisements

Kazanım: Anadolu ve Mezopotamya’da yaşamış ilk uygarlıkların yerleşme ve ekonomik faaliyetleri ile sosyal yapıları arasındaki etkileşimi fark eder.
Tarih Boyunca Avrupa’da Savaş ve Barış
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN HAYATI
ANADOLU.
ANADOLU UYGARLIKLARI İÇİNDEKİLER LİDYALILAR URARTULAR İYONLAR HİTİTLER
 BAŞKENTİ-KONSTANTİNOPOLİS  RESMİ DİLİ-LATİNCE  DİNİ-391 yılına kadar Antik Roma Dini, Sonra Ortodoks Hristiyanlığı ve Hristiyanlık  YÖNETİM-OTOKRASİ.
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
Sanayi kentleri ve gelişimi
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
Anadolu Uygarlıkları Lidyalılar.
Helen Birliği/İskender İmparatorluğu
Anadolu ve Mezopotamya Devletleri
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
Asya Hun Devleti (Büyük Hun Devleti)
EGE VE YUNAN UYGARLIKLARI
AVRUPA BİRLİĞİ KÜLTÜR POLİTİKASI. Avrupa Birliği ya da kısaca AB, yirmi yedi üye ülkeden oluşan ve toprakları büyük ölçüde Avrupa kıtasında bulunan siyasi.
Avrupa Hun Devleti.
ALSANCAK KORUMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
TARİHSEL SÜREÇTE ŞEHİRLER
UYGARLIK TARİHİ 9. HAFTA ANTİK YUNAN UYGARLIĞI
ANADOLU UYGARLIKLARI.
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ -I
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
İSKENDER İMPARATORLUĞU
ANADOLU MEDENİYETLERİ
SALİH ZEKİ ANADOLU LİSESİ
HİTİTLER.
KAVİMLER GÖÇÜ.
KIRŞEHİR DULKADİRLİ İNLİMURAT YER ALTI ŞEHRİ PROJESİ R
Karanlık çağ İlk çağ Orta çağ Yakın çağ
Salih Zeki Anadolu Lisesi
ESKİŞEHİR SALİH ZEKİ ANADOLU LİSESİ
ANADOLU MEDENİYETLERİ
Hititlerrr!.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
Yunanistan’da Dorlar’ın istilasından kaçan Akalar Batı Anadolu’ya göç etmişlerdir. Akalar bu bölgede yaşayan yerli halkla kaynaşıp şehir devletleri oluşturdular.
HAÇLI SEFERLERİ.
KURULUŞ DÖNEMİ ÖSS- YGS SORULARI.
10. Ege ve Yunan Uygarlığı Ege ve Yunan uygarlığı, Ege Denizi’ndeki adalar, Yunanistan, Makedonya, Trakya, Batı ve Güney-Batı Anadolu’da yaşayan toplulukların.
2D. EGE VE ESKİ YUNAN UYGARLIĞI
MEZOPOTAMYA UYGARLIKLARI
İLK ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ:.
FERHAT PAŞA- İRAN BUCAŞ- LEHİSTAN İRAN
SOSYAL BİLGİLER.
YGS TARİH TERİMLER 2015.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
Anadolu ve Mezopotamya
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
V. Bayrakv v Arma v Ulusal Marş "Inno e Marcia”Inno e Marcia.
İSKENDER İMPARATORLUGU- ROMA İMPARATORLUĞU-BİZANS İMPARATORLUĞU
ENFES KOŞUYORUM ORİENTİRİNGİ
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
*Eşitlik *Adalet *Özgülük
375’te Kavimler göçü sonucu Roma İmparatorluğunun ikiye ayrılması sonucu İstanbul’da kurulmustur. Bizanslılar, Yunan ve Helenizm kültürüyle yoğrulmuş,
AKDENİZ TURU-3.
Hıristiyan Mezhepleri
Batı Medeniyeti Batı Roma. BATI ROMA İMPARATORLUĞU Batı Roma İmparatorluğu, Büyük Roma İmparatorluğu'nun M.S. 395 yılında İmparator Theodosius tarafından.
Bazı Yunan tapınaklarında korint ve iyon sütun başlıkları birleştirilerek karma ( Kompozit) başlıklar kullanılmıştır. Bu tapınaklarda sütunların.
Kavimler Göçü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

Roma Uygarlığı

Krallık, cumhuriyet ve imparatorluk olmak üzere üç dönemde incelenir -MÖ 3yy’da İtalya’da siyasi birliği sağlayan Latinler tarafından kuruldu -Roma şehri, efsaneye göre MÖ 753 yılında Romulus tarafından kurulmuştur Böylece krallık devri başlamıştır MÖ 508 yılında son kralın kovulmasıyla Cumhuriyet devri başlamıştır -Cumhuriyet döneminde fetih hareketleri başladı

-Romalılar, Kartaca’yı ele geçirebilmek için yaptıkları savaşların ikincisinde, Kartacalılar, filleriyle birlikte İtalya’ya girdiler Kartaca Savaşlarının üçüncü safhasında Romalılar galip geldiler ve Kuzey Afrika’yı ele geçirdiler (Bu savaşlar Üç safhada olmuştur: à MÖ 264-241 / 218-201 / 149-146 ) -Sırasıyla İspanya, Yunanistan, Anadolu ve cumhuriyetin sonlarına doğru ise Mısır Roma topraklarına katıldı -Sezar’ın öldürülmesinden sonra İmparatorluk devri başladı (MÖ27)

İMPARATORLUK DÖNEMİ -Fetihler büyük ölçüde durmuştur -İç sükunet sağlanarak yollar yapılmış ve halkın refah seviyesi yükseltilmeye çalışılmıştır -III Yy’ da Roma İmparatorluğu gücünü kaybetmeye başladı -Merkezin zayıflaması, eyaletlerin kuvvetlenmesi, kavimler göçü sonucu sınır boylarındaki savaşların uzun sürmesi, hırıstıyanlığın yayılmasıyla çıkan iç karışıklıklar imparatorluğun 395 yılında ikiye ayrılmasına neden oldu -476 yılında kuzeyden gelen barbar kavimlerinin

DEVLET YÖNETİMİ -Kralı: İhtiyarlar meclisi teklif eder Halk meclisi (Kuria) da seçerdi -Kral senatoya yapacağı işleri danışırdı -Cumhuriyet döneminde senatonun seçtiği iki konusu ülkeyi yönetmişti -Konsüller: Senatoya hesap verirlerdi -Bunalımlı dönemlerde altı aylık sürelerle diktatör denilen birisi ülkeyi yönetirdi -Bu süre içerisinde yaptığı işlerden dolayı kimseye hesap vermezdi

SOSYAL SINIFLAR *Romada, patrikiler, plebler, yanaşmalar ve köleler olmak üzere dört sosyal sınıf bulunuyordu -Patrikiler: Oy hakkı olan zengin toprak sahiplerinden oluşuyordu -Plebler: Küçük çiftçiler, zanaatkârlar, tüccarlar ve çobanlardan oluşurdu Askere alınmaz ve oy kullanamazlardı -Yanaşmalar: Vatandaşlık hakkını kaybedenler -Köleler: Hiçbir hakları bulunmazdı Romada köleler sık sık ayaklanmışlardır (Spartaküs ayaklanması) -Anadolu bayındır hale getirildi -At yarışları için hipodromlar yapıldı Mısır ve İran ile yapılan savaşlar için yollar yapıldı -Stadyum, tiyatro salonları, belediye binaları, hamamlar, kütüphaneler, aepora (büyük meydanlar) yapıldı

Roma Eserleri -İstanbul Valen Su Kemeri -Ankara Elmadağ Su Yolu -Ankara’da Ogüst Mabedi -Antalya Aspendos Tiyatrosu

HUKUK -On iki Levha Kanunları: Patriki ve pleb mücadelesi sonucunda plebler de bu kanunlar ile patrikilerle aynı haklara sahip olmuşlardır

Toplum Antik Roma'da yaşam, yedi tepe üzerine kurulmuş olan Roma şehri etrafında dönerdi. Şehirde Kolezyum, Trajan Forumu ve Panteon tapınağı gibi birçok anıtsal yapı bulunuyordu. Yüzlerce kilometre uzunluğundaki su yollarından gelen temiz suların aktığı çeşmeler, tiyatrolar ve kütüphaneleri ve dükkânları bulunan hamamlar vardı. Antik Roma'nın kontrolünde olan topraklarda ikamet binaları mütevazı evlerden kırsal kesimde bulunan villalara kadar çeşitlilik gösteriyordu. Başkent Roma'daki Palatine tepesinde imparatorluk binaları bulunurdu. Alt ve orta sınıflar şehir merkezinde, neredeyse bugünkü modern gettoları anımsatan apartmanlarda otururlardı. Roma şehri 1 milyona yaklaşan nüfusuyla döneminin en büyük şehriydi (19. yüzyıl Londra'sı ile aynı nüfus).Roma'daki kamusal alanlarda demir araba tekerleklerinin sesi o kadar gürültü çıkartırdı ki bir keresinde Jül Sezar geceleri araba kullanımını yasaklamıştı. Tarihsel tahminlere göre antik Roma yönetimi altında yaşayan halkın yüzde 20'si 10.000 ve daha fazla nüfusa sahip şehir merkezlerinde ve askerî karargâhlarda yaşıyordu, ki bu sanayi devrimi öncesi standartlara göre oldukça yüksek bir şehirleşme oranıdır. Bu şehir merkezlerinin çoğunda bir forum, tapınaklar ve Roma'dakilere benzer ama daha ufak yapılar vardı

DİN -Hıristiyanlık 313 Yılında serbest bırakıldı -330 yılında İstanbul Roma İmparatorluğun başkenti oldu ve hırıstıyanlık da resmi din oldu -325 İznik Konsilinden sonra hırıstıyanlıkta ilk ayrılıklar başladı (Aryanizm, nasturizm, monofizizm) -451 Kadıköy Konsiliyle de İstanbul Kilisesi Roma’dan ayrılması sonucu Ortodoksluk mezhebi ortaya çıktı

Eğitim Cumhuriyetin erken dönemlerinde okul olmadığından erkek çocukları okuma yazmayı ya ebeveynlerinden ya da genellikle Yunan kökenli olan paedagogi adı verilen eğitimli kölelerden öğreniyorlardı. Bu dönemde eğitimin başlıca amacı delikanlıları tarım, savaş, Roma gelenekleri ve kamu işleri konusunda eğitmekti. Genç erkekler şehir hayatını babalarına dinî ve siyasi görevlerinde eşlik ederek öğrenirlerdi. Asillerin oğulları Senato'da da babalarına eşlik ederlerdi. Asillerin oğulları 16 yaşına geldiklerinde önde gelen bir siyasi şahsiyetin yanına stajyer olarak verilir ve 17 yaşına geldiklerinde orduyla sefere gönderilirlerdi (bu sistem imparatorluk döneminde de bazı asil aileler arasında geçerliydi). Eğitim faaliyetleri MÖ 3. yüzyılda Helen krallıklarının fethedilmesi ve sonrasındaki Yunan etkisiyle ıslah edilmişti ancak yine de Roma eğitimi hâlen Yunan eğitiminden oldukça farklıydı. Ebeveynlerin imkânları elveriyorsa erkek çocukları ve bazı kız çocukları 7 yaşında lüdus adı verilen özel okula gönderilirdi. Burada 11 yaşına kadar litterator veya magister adı verilen ve genellikle Yunan kökenli olan bir öğretmenden temel okuma yazma, aritmetik ve bazen de Yunanca öğrenirlerdi.12 yaşından itibaren öğrenciler ortaokula devam ederlerdi. Burada grammaticus adı verilen öğretmenden Yunan ve Roma edebiyatını öğrenirlerdi.16 yaşında bazı öğrenciler belagat okuluna giderlerdi. Buradaki hocalar da neredeyse istisnasız Yunandı ve kendilerine rhetor denirdi. Bu okullar öğrencileri hukuk kariyerine hazırlıyordu ve öğrenciler Roma yasalarını ezberlemek zorundaydı.Dinî günler ve pazar günleri dışında öğrenciler her gün okula giderdi. Yaz tatilleri vardı.

Hazırlayan Sedat AKBULUT