CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Bölüm 25 Toplam Arz- Toplam Talep. 2 Toplam Talep (AD) Monetaristler: AD negatif eğimli, sadece para arzı değişiklikleri kaymasına neden olur. Keynesyenler:
PARA TEORİSİ: FAİZ ORANLARININ ANLAMI, ÖLÇÜMÜ VE BELİRLENMESİ
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Üretim faktörleri Üretim faktörleri: Mal ve hizmetleri elde etmek için kullanılan kaynaklar Emek: İnsanların mal ve hizmet üretiminde sarf ettikleri bedensel.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Toplam Talep ve Toplam Arz.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim ve Maliyetler.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
23 Toplam Harcama ve Denge Çıktı Düzeyi BÖLÜM İÇERİĞİ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
1 of 28 © 2012 Pearson Education PART II Concepts and Problems in Macroeconomics Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft

10 Girdi Talebi: İşgücü ve Toprak Piyasaları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ Girdi Talebi: Türetilmiş Bir Talep Girdiler: Tamamlayıcı ve İkame Edilebilir Azalan Verimler Marjinal Ürün Geliri İşgücü Piyasaları Bir Değişken Üretim Faktörünün Kullanıldığı Üretim: İşgücü Kısa ve Uzun Dönemde İki Değişken Üretim Faktörünün Kullanıldığı Üretim Çok Sayıda İşgücü Piyasası Toprağın Kira ve Üzerinde Üretilen Ürün Açısından Değeri Girdi Piyasalarındaki Firmaların Kâr Maksimizasyonu Şartı Girdi Talep Eğrileri Girdi Talep Eğrilerinde Kaymalar İleriye Bakış

Girdi Piyasaları: Temel Kavramlar Girdi Talebi: Türetilmiş Talep Türetilmiş talep Kaynakların (girdilerin) talepleri üretiminde kullanıldıkları ürünün talebine bağlıdır. girdi verimliliği Birim girdi başına üretilen ürün miktarı Firmanın girdi talebinde bulunması ancak ve ancak hanehalkının o firmanın ürettiği hizmet ve ürüne olan talebinin olması ile mümkündür.

Girdi Piyasaları: Temel Kavramlar Girdiler: Tamamlayıcı ve İkame Edilebilir Girdiler tamamlayıcı ya da ikame edilebilir olabilir. Birlikte kullanılan iki girdi birbirini güçlendirebilir ya da tamamlayabilir. Azalan Verimler İşgücünün marjinal ürünü (MPL) İlave bir işçinin ürettiği ilave ürün miktarı.

Girdi Piyasaları: Temel Kavramlar Azalan Verimler TABLO 10.1 Sandviç Dükkanında İş Gücünün Saat Başına Marjinal Ürün Geliri (Bir Fırın) (1) Toplam İş Gücü Miktarı (Çalışanlar) (2) Toplam Ürün (Saat Başına Üretilen Sandviç Miktarı) (3) İş Gücünün Marjinal Ürünü (MPL) (Saat Başına (4) Fiyat (PX) (Sandviç Başına Katma Değer)a (5) Marjinal Ürün Geliri (MPL × PX) (Saat Başı) - 1 10 $ 0.50 5.00 2 25 15 7.50 3 35 4 40 5 2.50 42 1.00 6 0.00 a Buradaki “fiyat” aslında sandviç başına kârdır, bütündeki anlatıma bakınız.

MRPL = MPL × PX Girdi Piyasaları: Temel Kavramlar Marjinal Ürün Geliri Marjinal ürün geliri (MRP) Firmanın ilave bir işçi daha istihdam ederek elde ettiği ilave gelir, ceteris paribus. MRPL = MPL × PX

Girdi Piyasaları: Temel Kavramlar Marjinal Ürün Geliri  ŞEKİL 10.1 Marjinal Üründen Marjinal Ürün Geliri Eğrisinin Çıkartılması İşgücünün marjinal ürün geliri, ürün fiyatı, PX, ile işgücünün marjinal ürün miktarının, MPL çarpılması ile bulunur.,.

İşgücü Piyasaları Yalnızca Tek Bir Değişken Üretim Faktörü Kullanan Firma: İşgücü  FIGURE 10.2 Marjinal Ürün Geliri ve Bir Değişken Girdi Kullanan Firmanın Faktör Talebi Bir değişken üretim faktörü kullanan rekabetçi bir firman faktör kullanımına o faktörün marjinal ürün geliri birim maliyetini aştığı sürece devam eder. Tam rekabet piyasasındaki bir firma, işgücü kullanımına MRPL ücretten, W* büyük olduğu sürece devam eder. Örnekteki firma 2010 Işçi talep etmektedir.

İşgücü Piyasaları Yalnızca Tek Bir Değişken Üretim Faktörü Kullanan Firma: İşgücü Kâr Maksimizasyonunda Marjinal Gelir ve Marjinal Maliyet Karşılaştırması  ŞEKİL 10.3 İki Kâr Maksimizasyonu Şartı Karar Aşamasının İki Farklı Bakış Açısıdır

İşgücü Piyasaları Yalnızca Tek Bir Değişken Üretim Faktörü Kullanan Firma: İşgücü Kâr Maksimizasyonunda Marjinal Gelir ve Marjinal Maliyet Karşılaştırması  ŞEKİL 10.4 Firmaların Karşılaştıkları Değiş- Tokuş Firmalar işgücü maliyetini ücretlere karşılık marjinal ürün ile değerlendirirler. İş gücünün tek değişken üretim faktörü olduğunu varsayalım. Eğer toplum ürüne firmanın o ürünü üretmek Için kullandığı girdiye ödediği ücretten daha fazla değer biçerse, ürün üretilir.

İşgücü Piyasaları Yalnızca Tek Bir Değişken Üretim Faktörü Kullanan Firma: İşgücü Girdi Taleplerini Türetmek Değişken girdinin (işçi) marjinal ürününü ve marjinal ürün gelirini hesaplamak büyük kuruluşlar ve küçük girişimciler için de aynıdır. Girişimci gelecekte elde edilecek gelirlerin işçilerin maliyetinden daha yüksek olacağının beklentisiyle işçi eder.

İşgücü Piyasaları Kısa ve Uzun Dönemde İki Değişken Üretim Faktörü İstihdam Eden Firma Sadece bir üretim faktörü kullanan firmlarda, girdi fiyatının değişmesi sadece o girdinin talebini etkiler. Halbuki, birden fazla değişken faktörün kullanıldığı üretimlerde faktör fiyatlarının değişmesi diğer faktör taleplerini de etkiler.

İşgücü Piyasaları Kısa ve Uzun Dönemde İki Değişken Üretim Faktörü İstihdam Eden Firma Faktör Fiyatındaki Değişmenin İkame ve Çıktı Etkileri TABLO 10.2 Firmanın Artan Ücrete Tepkisi Teknoloji Bir Birim Ürün İçin Gereken Girdi Miktarı Birim Maliyet PL = $1 PK = $1 (PL × L) + (PK × K) Birim Maliyet PL = $2 PK = $1 (PL × L) + (PK × K) K L A (sermaye yoğun) 10 5 $15 $20 B (iş gücü yoğun) 3 $13 $23

100 Birim Ürün Üretmek İçin İşgücü Piyasaları Kısa ve Uzun Dönemde İki Değişken Üretim Faktörü İstihdam Eden Firma Faktör Fiyatındaki Değişmenin İkame ve Çıktı Etkileri TABLO 10.3 100 Birim Ürün Üreten Bir Firmanın Artan Ücretlere Tepkisi 100 Birim Ürün Üretmek İçin Toplam Sermaye Talebi Toplam İş Gücü Talebi Toplam Değişken Maliyet PL = $1, PK = $1, olduğunda firma teknoloji B’yi kullanır 300 1,000 $1,300 When PL = $2, PK = $1, olduğunda firma teknoloji A’yı kullanır 500 $2,000

İşgücü Piyasaları Kısa ve Uzun Dönemde İki Değişken Üretim Faktörü İstihdam Eden Firma Faktör Fiyatındaki Değişmenin İkame ve Çıktı Etkileri faktör ikame etkisi Firmaların fiyatı artan üretim faktörünü kullanmaktan uzaklaşıp fiyatı düşen faktöre yönelmeleri durumu. faktör fiyatındaki artışın (düşmenin) ürün etkisi Firmanın faktör fiyatlarındaki artış (düşme)’a göre üretimi arttırması (düşürmesi), bu artış (düşme) faktör fiyatlarına talebini de etkiler.

İşgücü Piyasaları Çok Sayıda İşgücü Piyasaları Rekabetçi işgücü piyasalarında ücretler arz talep dengesi ile belirlenir. Firmalar ancak ve ancak marjinal ürünün birim ücreti geçmesi halinde işgücü talebinde bulunur. Bu tüm rekabetçi işgücü piyasalarında geçerlidir.

Toprak Piyasaları talep tarafından belirlenen fiyat Arzı sabit olan bir ürünün fiyatı hanehalkının ve firmaların o ürün için ödemek istedikleri miktar kadardır. saf kâr Arzı sabit olan herhangi bir üretim faktörünün kazancı.  ŞEKİL 10.5 Toprağın Kirası Taleple Belirlenir Topraknin arzı genellikle sabit olduğundan (her parsel belli büyüklüktedir), fiyatı talebe bağlıdır. Grafikte sabit arz dikey olarak tam az esnek arz eğrisi ile gösterilmiştir. Kira, R0, özellikle talebe bağlıdır-insanların ödemek istedikleri miktar.

Toprak Piyasaları Kira ve Toprak Üzerinde Üretilen Ürünün Değeri Toprağın değeri talep tarafından belirlendiği için, kira bedeli de alıcıların vermek istediği miktar kadar olur. Bir denklemle ifade edilirse, firma toprağı kiralamaya MRPA = PA, (A, dönüm olarak toprağı göstermektedir) olana kadar devam eder

Zaman Paradır: Avrupanın Hızlı Trenleri U Y G U L A M A D A İ K T İ S A T Zaman Paradır: Avrupanın Hızlı Trenleri Bir kaç yıl önce Avrupa’da bir çok bölge hızlı trenlere yatırım yaptı. Üzerinden hızlı tren geçen toprakların değerlenmesi konusu zamanın fırsat maliyetine güzel bir örnektir. Trenin hızı arttıkça iş yerinden uzakta oturmanın zaman maliyeti azalır; işyerinden uzakta oturma isteği artar böylece toprakların değeri de artar. Hızlı Tren Avrupa’da Mesafeleri Kısaltarak Paranın Akışını Kolaylaştırır, Daha Esnek Seyahat, Daha Çok Konfor, Çevreye Daha Az Zarar Seyahat Endüstrisi Haberleri

PL = MRPL = (MPL × PX) PK = MRPK = (MPK × PX) PA = MRPA = (MPA × PX) Girdi Piyasalarında Bir Firmanın Kâr-Maksimizasyonu Şartı Tam rekabet piyasasındaki bir firmanın kâr-maksimizasyonu şartı PL = MRPL = (MPL × PX) PK = MRPK = (MPK × PX) PA = MRPA = (MPA × PX) Burada L, işgücü, K, sermaye, A, toprak (parsel), X, üretim, ve PX ürün fiyatıdır. Tüm şartlar aynı zamanda sağlanırsa, optimal girdi bileşimini yeniden yazabiliriz:

Girdi Talep Eğrileri Faktör Talep Eğrilerinde Kaymalar Ürün Talebi Ürün talebi artarsa, ürün fiyatı yükselir ve marjinal ürün geliri (faktör talebi) de artar- MRP eğrisi sağa kayar. Ürün talebi düşerse, ürün fiyatı düşer ve marjinal ürün geliri (faktör talebi)- MRP eğrisi sola kayar. Tamamlayıcı ve İkame Edilebilir Girdilerin Miktarı Sermayenin üretim ve kullanımı işgücü verimliliğini de arttırır ve doğal olarak işgücüne olan talebin ve ücretlerin de artmasına neden olur.

Girdi Talep Eğrileri Faktör Talep Eğrilerinde Kaymalar Diğer Girdilerin Fiyatları Farklı üretim teknolojileri arasında seçim yapacak olan bir firmanın seçimi girdilerin göreli fiyatlarına bağlıdır. Teknolojik Teğişme teknolojik değişme Yeni üretim metodlarının ve ürünlerin mevcut girdi verimliliklerini ya da marjinal ürünlerini attırması.

İleriye Bakış Bir sonraki bölümde fiziksel ve finansal sermaye piyasaları arasındaki ilişkiye değinecek ve firmaların yatırım kararlarını alırken izledikleri yollardan bahsedeceğiz. Bölüm 12’de genel rekabetçi dengenin nasıl olduğundan bahsetmiştik. Artık, denge analizimizi genel olmaktan uzaklaştıran bazı kısıtlamalara- girdi ve ürün piyasalarındaki tam rekabet koşulları gibi- değinebiliriz.

TERİMLERİ VE KAVRAMLARI GÖZDEN GEÇİRME taleple belirlenen fiyat türetilmiş talep faktör ikame etkisi iş gücünün marjinal ürünü (MPL) marjinal ürün geliri (MRP) faktör fiyat artışının (azalışının) ürün etkisi girdi verimliliği saf rant teknolojik ilerleme Eşitlikler: MRPL = MPL × PX