Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

SEVİYE BELİRLEME SINAVI(SBS) NEDİR
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Elif AKYOL & Halil BİLİR
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
Öz değerlendirme, Akran Değerlendirmesi ve Staj Notu Tutarlılıkları
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİK LİDERLİK ÖZ YETERLİLİKLERİ
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
T. C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLKOĞRETİM OKULLARINDA OLUSTURULAN OKUL KULTURU İLE OKULLARIN ETKiLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİSKİ (Erzurum.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
LADİK İLÇESİ İLK VE ORTA ÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIK DÜZEYLERİ VE OKUMA GÜDÜLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ ÖĞR. GÖR. KADİR YALINKILIÇ ONDOKUZ.
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
1: Şehit Yüzbaşı Beşir Bayraktar Ortaokulu,
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
7th International Congress of Research in Education
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Anket ve Likert Ölçekler
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Sunum transkripti:

Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008 ÖĞRETMEN ADAYLARININ Bİ LGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM YAPMAYA YÖNELİK YAPMAYA YÖNELİK TUTUMLARI İLE ÖZ YETERLİLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008

AMAÇ: Öğretmen adaylarının BDE’ye yönelik tutum ve öz yeterlilik seviyelerini görmek , öz yeterlilikleri ile tutumları arasında nasıl bir ilişki olduğunu belirlemektir.

Öğretmen adaylarının yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde ortaya koymasını sağlayan çeşitli etkenler vardır. Bunlardan ikisi yöntemlerini uygulamaya yönelik öğretmen adaylarının öz yeterlilik algıları ve etkililiğe ilişkin tutumlarıdır. Çalışma verileri öz yeterlilik algısı ve tutum ölçeğiyle sağlanmıştır.

Algılanan öz yeterlilik kavramı bireyin performans üretme yetenekleri hakkındaki inançlarıdır. Öz yeterlilik algıları insanların nasıl hissedeceklerini, düşüneceklerini , kendilerini motive etme şekillerini ve davranışlarını belirler. Öz yeterlilik algısının dört ana kaynağı vardır bunlar; Tam ve doğru yaşantılar Dolaylı yaşantılar geçirme Sosyal ikna Ruh hali

Tutum ; Kişisel davranış seçimini etkileyen içsel durum olarak tanımlanmıştır. İnsanların davranışları tutumlardan açık şekilde etkilenir. Tutumlar tek olay sonucunda oluştuğu gibi bir çok yaşantı sonucunda da oluşabilir. Sıklıkla başka yaşantıları taklit edilerek oluşur. Bunların dışında tutum öğrenme ve değiştirmede bazı faktörler bulunmaktadır. İçsel Koşullar: İnsanların tutum geliştireceği şey hakkında bilişsel ve davranışsal ön yeterliliklere sahip olması durumudur. Örneğin, matematikte problem çözmeye ilişkin tutum geliştirilecekse, öğrenci ilk önce hesap yapmayı bilmesi gerekir. Dışsal Koşullar: Öğrenilen tutumların duygusal yaşantıyla donanık olması ya da gözlenilen davranışların iyi veya kötü sonuçlanması durumudur.

Birkaç Örnek verecek olursak ; BDE’yi gerçekleştirmeye yönelik doğrudan bir çalışma bulunmadığı için burada bilgisayara karşı tutum ve öz yeterlik çalışmaları hakkında bilgi verilmiştir. Birkaç Örnek verecek olursak ; Busch (1995), üniversite öğrencileri arasında bilgisayar öz yeterlikle bilgisayara yönelik tutumu arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Çalışmanın sonunda öz yeterlik algısı ile tutum arasında orta düzeyde ilişki gözlenmiştir. Seferoğlu (2005) ilköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz yeterlik algılarını çeşitli değişkenlere göre incelemiştir. Çalışmaya toplam 51 öğretmen katılmıştır. Çalışmanın sonunda öğretmenlerin bilgisayar öz yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu, öz yeterlik algılarının cinsiyet ve branşa göre değişmediği gözlenmiştir.

Çalışmalar incelendiğinde öğretmen ya da öğretmen adaylarının bilgisayara karşı tutum ya da öz yeterlik algıları görülmektedir. Bu çalışmada bilgisayar destekli eğitimi gerçekleştirmeye yönelik tutum ve öz yeterlik algısı arasındaki ilişki incelenmiştir.

Şu sorulara cevap aranmaktadır; Bunun için çalışmayı belirli sorular üzerine yapılandırmışlardır. Sorular öğretmen adaylarının BDE’ye yönelik tutum, öz yeterlilik ve tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkiye yöneliktir Şu sorulara cevap aranmaktadır; 1. Öğretmen adaylarının BDE’e ilişkin öz yeterlik düzeyleri nedir? 2. Öğretmen adaylarının BDE’e ilişkin tutum düzeyleri nedir? 3. Öğretmen adaylarının BDE’e ilişkin öz yeterlik algıları ile tutumları arasında nasıl bir ilişki vardır?

YÖNTEM : Çalışmada tarama modellerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. İlişkisel arama modeli iki veya daha fazla niceliğin arasında ilişkinin olup olmadığına ve ne düzeyde olduğuna karar vermek için kullanılan bir modeldir. Sebep sonuç ilişkisini göstermez. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği’ nde öğrenim gören 152 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının tamamı 4. sınıf öğrencisi olup büyük bir kısmını kadınlar (%80) oluşturmaktadır.

Veri Toplama Araçları : Araştırmanın iki ölçeği vardır. ÖZ yeterlilik ve tutum ölçekleri. Bu iki ölçek de Ali arslan tarafından geliştirilmiş olup 20 maddeden oluşmaktadırlar. Öz yeterlilik ölçeği ZKÜ Eğitim Fakültesinde Sınıf Öğretmeliğinde öğrenim gören 130 öğretmen adayına uygulanmış ve güvenilirliği .94 olarak bulunmuştur. Tutum ölçeğiyse Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği’nde öğrenim gören 151 öğretmen adayına uygulanmış ve güvenilirliği .93 olarak bulunmuştur. Ölçekler tek boyutlu ve genel ölçeklerdir.

VERİ ANALİZİ : Veriler, SPSS for Windows 11.5 programında analiz edilmiştir. Genel olarak öğretmen adaylarının öz yeterlik algı ve tutum düzeylerini ortaya koyabilmek için ölçekten almış oldukları ortalama puanların aritmetik ortalamasına bakılmıştır. Değişkenler arası ilişki “Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu” yöntemi ile bulunmuştur.

Ölçeğin ifadelendirilmesinde beşli seçenek kullanılmıştır Ölçeğin ifadelendirilmesinde beşli seçenek kullanılmıştır. Olumlu soru maddelerinde 1 “kesinlikle katılmıyorum”, 2 “katılmıyorum”, 3 “kararsızım”, 4 “katılıyorum”, 5 “kesinlikle katılıyorum” olarak alınmıştır. Olumsuz soru maddelerinde 1 “kesinlikle katılıyorum”, 2 “katılıyorum”, 3 “karasızım”, 4 “katılmıyorum”, 5 “kesinlikle katılmıyorum” olarak alınmıştır Aritmetik ortalamaların aralığını belirlemek amacıyla 5 sütun 4 aralık mantığından hareket edilmiştir. Bu aralığın değeri 4/5= 0.8’dir. buna göre: 1.00 - 1.79 arası Kesinlikle katılmıyorum 1.80 - 2.59 arası Katılmıyorum 2.60 – 3.39 arası Kararsızım 3.40 – 4.19 arası Katılıyorum 4.20 – 5.00 arası Kesinlikle katılıyorum şeklinde ifadelendirilebilir

BULGULAR : Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular: “Öğretmen adaylarının BDE’ye ilişkin öz yeterlik düzeyleri nedir?” Tablo 1.’de görüldüğü gibi 152 öğretmen adayının BDE’ye ilişkin öz yeterlik algıları ağırlıklı ortalaması 5 üzerinden 3.58 olarak bulunmuştur. Bu değer oldukça büyük olup öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitimi gerçekleştirme konusunda yüksek bir öz yeterlik algısına sahip olduğu söylenebilir.

İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular : “Öğretmen adaylarının BDE’e ilişkin tutum düzeyleri nedir?” Tablo 3. 5.’de görüldüğü gibi 152 öğretmen adayının BDE’ye ilişkin tutumları ağırlıklı ortalaması 5 üzerinden 4.16 olarak bulunmuştur. Bu değer oldukça büyük olup öğretmen adaylarının yüksek bir tutuma sahip olduğu söylenebilir.

Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular : «Öğretmen adaylarının BDE’ye ilişkin öz yeterlik algıları ile tutumları arasında nasıl bir ilişki vardır?» Araştırmanın bu alt problemi ile ilgili verileri elde etmek için “Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı”na bakılmıştır. Elde edilen bulgular aşağıdaki tabloda verilmiştir; Tablo 3. incelendiğinde öğretmen adaylarının BDE’ye ilişkin öz yeterlik algıları ile tutumları arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir.

SONUÇ ve TARTIŞMA : Araştırma bulguları incelendiğinde öğretmen adaylarının BDE’ye yönelik tutumlarının ve öz yeterlilik algılarının oldukça yüksek olduğu gözlemlenmektedir. Buna göre öğretmen adaylarının BDE’yi öğretim modeli olarak olumlu buldukları ve BDE’yi gerçekleştirme konusunda kendilerine oldukça güvendikleri söylenebilir. Bu da ellerine imkan geçtiğinde BDE’yi kendi sınıflarında da etkili bir şekilde gerçekleştireceklerinin işareti kabul edilebilir.

Sonuçların bu denli yüksek çıkmasının bir nedeni de hayatlarımızda teknolojinin giderek daha fazla yer kaplaması ve her şekilde karşımıza ders olarak da çıkması oalbilir. BDE’yi gerçekleştirmeye yönelik tutum ve öz yeterlik arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki bulunduğu gözlenmektedir. Bundan hareketle tutumda veya öz yeterlik algısında olumlu yönde bir artış olursa diğerinde de artış olacağı, azalma durumunda da diğerinin azalacağı söylenebilir. Ayrıca tutumu ya da öz yeterlik algısını artırmak için alınacak önlemlerin diğerini de artıracağı, bir değişkeni düşüren etkenlerin de diğerini de düşüreceği söylenebilir.

TEŞEKKÜRLER… AYŞE NUR ÇELİK 171320191061