DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DE Ğ ERLEND İ R İ LME YAKLAŞIMLARI VE SEÇ İ M İ 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ DERS BİLGİLERİNE ERİŞİM
Veri Kaynakları, Göstergeler ve Veri Kaynak Matrisi
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
B İ L İ Ş İ M TEKNOLOJ İ LER İ DESTEKL İ MATEMAT İ K PROJELER İ MATHEMATICS PROJECTS SUPPORTED BY INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES PRESENTATION.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
İCRA DAİRESİ KULLANICI MEMNUNİYETİ ANKETLERİ: VATANDAŞLAR I. TEMEL BİLGİLER GI4. Hangi sıfatla icra dairesinde bulunmaktasınız?:
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DEĞERLENDİRİLME YAKLAŞIMLARI VE SEÇİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Fırat BÖTE – 4
Araştırma Yöntemleri.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
24 Kalite yönetimi.
2 ve 1’in toplamı 3 eder..
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Derya Duygu KARSLI
Öğretim Tasarımı
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
PROGRAM TASARIMI
Ö Ğ RETIM TASARIMCISININ IŞ YERINDEKI GÖREVI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bilgisayar Destekli Eğitim
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
BDÖ Yazılım Geliştirme Süreci
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Sistem Yaklaşımı.
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ.  Bu bölümde;  Ö ğ retim Aranılan Yanıt mıdır?  İ htiyaç De ğ erlendirme Nedir?  İ htiyacın Belirlenmesi ve Analizi 
DERS YAZILIMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ 1.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
Bilgisayar Destekli Ö ğ retim Programları De ğ erlendirmek.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
EKONOMİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Öğretim Sürecinin Tasarımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Bilişim Teknolojileri Meslek Seçimi ve Ücretler (2019)
Sunum transkripti:

DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DE Ğ ERLEND İ R İ LME YAKLAŞIMLARI VE SEÇ İ M İ 1

DERS YAZILIMLARININ TASARIMI Bilgisayar yazılımlarının tasarımı, geliştirilmesi ve de ğ erlendirilmesi, yazılımı kullanacak hedef ö ğ renci kitlesi için zengin ve verimli ö ğ retim ortamları oluşturabilme adına titizlikle ele alınması gereken dinamik bir süreçtir. 2

Uygulamada karşılaşılan en büyük sorunlardan birisi bu tür yazılımların e ğ itsel yöntem ve süreçler konusunda deneyimsiz kişilerce hazırlanması ve yazılımların e ğ itsel anlamda eksik bir altyapıya sahip olmasıdır. 3

Ders yazılımlarının geliştirilmesi sürecindeki işlemler; 1. Tasarım ekibinin seçilmesi 2. İ htiyaç analizinin yapılması 3. Hedeflerin belirlenmesi 4. Hedef kitlenin analizi 5. Tasarım ö ğ elerinin belirlenmesi 6. Yazılım araçlarının belirlenmesi 7. Tasarımın bilgisayar ortamına aktarılması 8. İ çeri ğ in tasarlanması ve şablona yerleştirilmesi 9. Ara de ğ erlendirmelerinin yapılması 10. Yardımcı malzemelerin geliştirilmesi 11. Pilot denemenin yapılması 12. Son kontrollerin yapılması ve ço ğ altma işlemleri yapılmalıdır. 4

Tasarım Ekibinin Seçilmesi Bir ders yazılımını geliştirilirken; ◦ ö ğ retim tasarımcısı, ◦ programcı, ◦ konu uzmanı, ◦ grafik tasarımcı, ◦ ölçme de ğ erlendirme uzmanı ve ◦ satış destek sorumlusu gibi çeşitli uzmanlık alanlarına sahip ekip üyeleri birlikte çalışmak durumundadır. 5

Ders yazılımı tasarımının bir ekip işi oldu ğ u gerçe ğ inden hareketle, ekip üyeleri belirlenirken, çeşitli uzmanlık alanlarına sahip ekip üyelerin seçilmesine dikkat edilmelidir. 6

Ders Yazılımlarını De ğ erlendirme Yaklaşımları De ğ erlendirme sürecinde öncelikli olarak de ğ erlendirilecek olan ürünün açıklı ğ a kavuşturulmasında yarar vardır. Unutulmaması gereken nokta ise; de ğ erlendirmenin e ğ itimde bir amaç de ğ il, sa ğ lıklı sonuçlara ulaşabilmek için bir araç oldu ğ udur. Ders yazılımlarının tasarımında de ğ erlendirmenin dura ğ an bir aşamadan çok, tasarımda belirlenen hedeflere ulaşılıncaya kadar devam eden dinamik bir süreçtir. 7

Ders yazılımlarının de ğ erlendirilmesinde temel olarak iki temel yaklaşım işe koşulmaktadır. Bunlar; ◦ biçimlendirmeye yönelik de ğ erlendirme (Formative Evaluation) ◦ düzey belirlemeye yönelik de ğ erlendirmedir (Summative Evaluation). 8

Biçimlendirmeye Yönelik De ğ erlendirme (Formative Evaluation) Tasarımın her aşamasında devam eden bir de ğ erlendirme biçimidir. Bu tip bir de ğ erlendirmede, tasarım süreci boyunca ortaya çıkması muhtemel olan eksikliklerin araştırılması ve gerekli düzenlemelerin yapılması başlıca hedeftir. 9

Biçimlendirmeye yönelik de ğ erlendirme sürecinde yer alan evreleri her biri kendine ait çeşitli alt basamaklardan oluşan bölümlere ayrılmaktadır. Söz konusu evreler, uygulamanın tasarımından, son kullanıcıya sunuldu ğ u beta sürümüne kadar çeşitli adımlar içerisinde yer almakta, toplanan veriler konu uzmanları ve kullanıcılar tarafından iç ve dış gözden geçirmelere tabi tutulmaktadır. 10

Düzey Belirlemeye Yönelik De ğ erlendirme Düzey belirlemeye yönelik de ğ erlendirme, tasarım sürecinin sona ermesi ve yazılımın kullanıcılara sunumu ile başlayan bir uygulamadır. 11

Gerçek kullanıcılar, tasarlanan sistemin işleyişi ile ilgili birtakım önerilerde bulunurlar. **** Biçimlendirmeye yönelik de ğ erlendirme ürün geliştiricilerin ilgilerine hizmet eden, düzey belirlemeye yönelik ise ürünü kullanacak olan hedef kitleye hizmet eden bir yöntemdir. 12

De ğ erlendirmede Yöntem ve Yaklaşımlar De ğ erlendirmenin sa ğ lıklı yapılabilmesi amacıyla yazılım de ğ erlendirmede kullanılan yaklaşımlar; ◦ Dolaylı, ◦ Do ğ rudan, ◦ Tümleşik. 13

1- Dolaylı De ğ erlendirme Dolaylı de ğ erlendirme teknikleri ço ğ unlukla ders yazılımının özellikleriyle ilgili kontrol listelerinin kullanımını öngörmektedir. Dolayısıyla, dolaylı de ğ erlendirme yaklaşımına göre kullanılan şablona uyan yazılım “kaliteli”, uymayan yazılım da “kalitesiz” olarak nitelenmektedir. 14

Dolaylı de ğ erlendirme yaklaşımında kullanılan teknikler; ◦ Boyuta dayalı de ğ erlendirme, ◦ İ lkeye dayalı de ğ erlendirme, ◦ Standarda dayalı de ğ erlendirme 15

2- Do ğ rudan De ğ erlendirme Do ğ rudan de ğ erlendirme yöntemi, dolaylı de ğ erlendirmeden farklı olarak, yazılımla ilgili kalite göstergelerinin deneysel bir yaklaşımla, gerçek ortamlarda gözlenmesini ya da ölçülmesini öngörmektedir. 16

Do ğ rudan de ğ erlendirme yaklaşımı temelde kullanıcıların ö ğ renmeleriyle ilgili hususları kapsadı ğ ı için, yazılıma ait etkililik ve verimlilik dışında kalan kalite göstergelerini kapsamamaktadır. De ğ erlendirmenin kapsamını belirlemek için ise şu sorulara yanıt aranmaktadır. ◦ Yazılım ö ğ retici özelli ğ i taşımakta mıdır? ◦ Yazılımın ö ğ retici özelli ğ inden ne kadar emin olunabilir? ◦ Yazılımda, içeri ğ in aktarımı amacıyla hangi ö ğ retim yöntemi kullanılmaktadır? ◦ Yazılım sayesinde ö ğ renciler ne oranda ö ğ renme gerçekleştirmişlerdir? ◦ Yazılımın ö ğ renme üzerindeki etkisi di ğ er yazılımlarla kıyaslandı ğ ında yeterli midir? 17

Dolaylı ve do ğ rudan de ğ erlendirme yöntemleri arasında karşılaştırma yapıldı ğ ında do ğ rudan de ğ erlendirme yöntemindeki güvenirlik yüzdesinin dolaylı de ğ erlendirmeye göre fazla oldu ğ u söylenebilir. Her ne kadar do ğ rudan de ğ erlendirme yöntemi dolaylı de ğ erlendirme yöntemine üstünlük sa ğ lıyor olsa da, sa ğ lıklı bir de ğ erlendirme için her iki yöntemin birbirini tamamlayıcı, özelliklerinin bir arada kullanılmasında yarar vardır. Bu noktada tümleşik de ğ erlendirme yönteminden söz etmek yerinde olacaktır. 18

3- Tümleşik De ğ erlendirme Her iki yaklaşımın karması niteli ğ inde olan bu yaklaşım; ◦ Dolaylı ve do ğ rudan de ğ erlendirmenin sınırlılıklarından korunarak mevcut avantajlarından yararlanma ilkesine dayanmaktadır. ◦ Dolaylı ve do ğ rudan de ğ erlendirme yaklaşımlarının bir arada kulanılmasını öngörmekle birlikte iki yaklaşımın toplamı anlamına gelmemektedir. ◦ Mümkün oldu ğ unca do ğ rudan de ğ erlendirme, gerektirdi ğ i durumlarda da dolaylı de ğ erlendirme yaklaşımı öngörmektedir. ◦ Tüm kalite göstergelerinin de ğ erlendirme kapsamına alınmasını, böylelikle kalitenin tüm boyutlarıyla ve güvenilir bir şekilde de ğ erlendirilmesini öngörmektedir. 19

Ders Yazılımlarının Seçimi Bir dersi ya da bir konuyu ö ğ retmeyi amaçlayan herhangi bir ö ğ retim materyalinin seçiminde oldu ğ u gibi, ders yazılımlarının seçimi de oldukça önemli ve özen gösterilmesi gereken bir konudur. 20

Nitelikli ders yazılımlarının en temel özelli ğ i, bu yazılımların ö ğ retme- ö ğ renme ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olmaları ve kullanımlarının kolay olmalarıdır. Bu özelliklerin karşılanması, ancak işbirli ğ i içinde çalışan bir tasarım ekibi ile olanaklıdır. 21

Ders yazılımlarının seçiminde standart bir seçim kriteri olmamasına karşın genel olarak aşa ğ ıdaki de ğ işkenler göz önünde bulundurularak bir tercih yapılabilir. 1. Amaca Uygunluk 2. Hedef Kitleye Uygunluk 3. Maliyet, 4.Güncellik, 5.Teknik Destek. 22

Kolay kullanım sa ğ layan bir ders yazılımı: Kolayca çalıştırılabilir. İ stenildi ğ i zaman yazılımdan çıkmak mümkündür. Kullanıcının daha önce kaldı ğ ı yerden çalışmaya başlamasına olanak sa ğ lar. Ana bölümler arasındaki geçişlere izin verir. Bir iç tutarlılı ğ a sahiptir. Kullanılan araçları yazılımın kullanımı sırasında hep aynı işlevi görür. Anlaşılır ve net ifadelerle geribildirim sa ğ lar. Kullanıcıya diledi ğ i kadar tekrar olana ğ ı sunar. 23