26 Nisan 2007 Denetimin Ücretlendirilmesi Fuat Öksüz, SMMM H.Ö. Sabancı Holding A.Ş. Denetim Daire Başkanı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

Sözleşmelerde Damga Vergisi
UYGULAMA EĞİTİMİ RAPORLAMA YÜKÜMLÜLÜKLERİ ve ÖDEME USÜLLERİ
Bankacılık Etik İlkeleri
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
Yeni TTK ve Bağımsız Denetim Alanına Getirdikleri
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
1 Özgür TÖNGEL İzleme ve Değerlendirme Birimi Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı DEZAVANTAJLI GRUPLARA YÖNELİK SOSYAL İÇERME MALİ DESTEK.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Mesleki Uzmanlık Alanlarının Gelişiminde Kurumsallaşmanın Önemi
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Performans yönetiminin durumu Visa Paajanen/UDK
BRENTON WOODS SİSTEMİNİN ÇÖKÜŞÜ VE KÜRESELLEŞME
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Denetçinin Sorumluluğu
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Hisse Senedi Manipülasyonlarında Hukuk Sistemleri Ne Kadar Önemli ?
EKONOMİK KALKINMA İÇİN MUHASEBE DENETİMİ MESLEĞİ
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
İşletmelerde İç Denetimin Kurulması, Rolü ve Önemi.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
Türmob Yönetim Kurulu Üyesi Antalya YMM Denetim Ve Tasdik Sempozyumu
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
ÖZKAYNAĞIN İŞLEVİ EKONOMİK VE FİNANSAL KRİZ DÖNEMLERİNDE BANKANIN SÜREKİLİĞİNİ SAĞLAMAK FAALİYET ZARARLARININ KARŞILANMASI GÜVEN VERME KURULUŞ DÖNEMİNDE.
Meslekte Haksız Rekabet Osman Dinçbaş Güney SMMM A.Ş.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
MESLEK MENSUPLARI AÇISINDAN TÜRKİYE DENETİM STANDARTLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Ahmet AKIN – Yeminli Mali Müşavir TÜRMOB Yönetim Kurulu Üyesi.
BUGÜN VE GELECEKTE MUHASEBE VE DENETİM MESLEĞİ 2014 Mayıs Titre de la présentation 1.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
DENETİM VE DENETİME TALEP / DENETİM FAALİYETLERİ / MESLEK TEKNİĞİ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
ULUSLARARASI (IFAC) MESLEKİ AHLAK KURALLARI
Slide 1 AB Müktesebatı Muhasebe ve Denetime Giriş: Jurgen Tiedje Muhasebe ve Denetim Birimi Avrupa Komisyonu.
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
ALTINCI BÖLÜM ÇALIŞMA KAĞITLARI VE DENETİMİN RAPORLANMASI
MUHASEBE DENETİMİ 1. HAFTA.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirlerin Mesleki Faaliyetlerinde Uyacakları Etik İlkeler Hakkında.
Türkiye Sermaye Piyasaları
12- Türkiye’de Muhasebe Meslek Etiğine Yönelik Yapılan Düzenlemeler   Meslek ahlakının ekonomik kalkınma çabalarını güdüleyici yöndeki etkileri araştırmacıların,
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
İnceleme Dairesi Başkanlığı
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİNİN VİZYONU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖNEMLİLİĞİN BELİRLENMESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

26 Nisan 2007 Denetimin Ücretlendirilmesi Fuat Öksüz, SMMM H.Ö. Sabancı Holding A.Ş. Denetim Daire Başkanı

2  Giriş  Bağımsız Denetim Hizmeti  Denetimin Ücretlendirilmesi  Denetimin Ücretlendirilmesinde Yasal Düzenlemeler  Denetimin Ücretlendirilmesi ve Haksız Rekabet  Sonuç ve Öneriler Gündem

3  Denetimin ücretlendirilmesi konusu gerek denetimde bağımsızlık ilkesi, gerekse haksız rekabet açısından büyük önem arz etmektedir.  Ücretlendirme, haksız rekabet yaratmasının yanı sıra, denetimin kalitesine de doğrudan etki etmekte ve birçok menfaat sahibinin etkilendiği kamusal bir sorun haline gelebilmektedir.  Denetimin kalitesindeki düşüşten dolayı yaşanan şirket skandallarının acı sonuçları ise herkesçe malumdur. Giriş

4  Mali tablolara ilişkin güvence sağlama  Mali tablo kullanıcıları  İşletme yönetimi  Ortaklar, yatırımcılar  Finansörler, analistler  Diğer menfaat sahipleri Denetim birçok tarafı etkileyen bir kamu hizmetidir Bağımsız Denetim Hizmeti

5  Denetim Firması Bakış Açısı  Denetlenen İşletme Bakış Açısı  Denetim Firmasının Kalitesinin Önemi  Denetimde Ücretlendirme Mekanizması Denetimin Ücretlendirilmesi

6  Maliyetleri karşılamak  Gelirlerini arttırmak  Pazar payını yükseltmek  Kar elde etmeye odaklanmak Denetim şirketi sorumluluklarını yerine getirirken, görev bilinci ve iş ahlakı içinde hareket etmeli, denetimin kullanıcılar için önemini ve etkisini hiçbir zaman göz ardı etmemelidir. Denetimin Ücretlendirilmesi Denetim Firması Bakış Açısı

7  Operasyonel verimlilik  Yüksek tasarruf eğilimi  Denetim giderlerini azaltma Şirketlerin bu süreçte gözden kaçırmaması gereken husus yapılacak denetimin, dolayısıyla da denetim firmasının kalitesinin önemidir. Denetimin Ücretlendirilmesi Denetlenen İşletme Bakış Açısı

8  Menfaat sahiplerinin çıkarlarının korunması  Kaliteyi etkileyen faktörler Bilgi ve deneyim Mesleki ve etik standartlara uyum Denetim için gerekli zamanın harcanması Makul birim ücret Denetimin Ücretlendirilmesi Denetim Firmasının Kalitesinin Önemi Akıl ve mantık sınırlarının dışında bir denetim ücreti, hizmetin nasıl verildiği ve sorumlulukların yerine getirilip getirilmediği konusunda ciddi soru işaretleri yaratacak, bu durumda bağımsız denetimin işlevi ve yararı ortaya çıkmayacaktır.

9  Ücretlendirme mekanizmasında iki önemli değişken vardır: Denetim için harcanacak zaman (saat) ve birim ücret (saat ücreti). Bu belirleme unvan bazında yapılır.  Zamanı tahmin ederken denetçinin göz önünde bulundurduğu belli başlı kriterler: Şirketin büyüklüğü, faaliyet hacmi, sektörün niteliği ve özellikleri Önceden denetim yapılıp yapılmadığı, geçmiş denetimin sonuçları Şirketteki risk yönetimi ve genel kontrol ortamının etkinlik derecesi Şirket yönetiminin kalitesi Şirketin bilgi altyapısı ve raporlama sisteminin yeterliliği  İkinci temel kriter olan saat ücreti belirlenirken maaş, eğitim, seyahat ve diğer genel giderler ile piyasa koşullarını da içeren bir kar marjı dikkate alınır. Denetimin Ücretlendirilmesi Denetimde Ücretlendirme Mekanizması

10  3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu  Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) Mevzuatı  Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) Mevzuatı Denetimin Ücretlendirilmesinde Yasal Düzenlemeler

11 Yasal Mevzuatın Değerlendirilmesi  TÜRMOB tarafından her yıl açıklanan ücretlerin altında bir ücret kabul edilmemelidir.  Denetim ücreti, bağımsız denetim sonuçları ile ilgili şartlara bağlanmamalı, denetim sözleşmesinin kapsamı dışında sağlanan hizmetler ile ilişkilendirilmemelidir.  Denetim ücretinin piyasa rayicinden bariz farklılıklar göstermemesi, bağımsız denetimin kalitesine dair belirsizlikler yaratmaması gerekmektedir.  Bağımsız denetim kuruluşları; denetim ücreti konusunda bağımsız denetim faaliyetinin niteliğini herhangi bir suretle olumsuz yönde etkileyebilecek veya meslektaşlarına zarar verebilecek tarzda ve ölçüde rekabete girmemelidir.  Denetimden sorumlu ekibin unvanları, öngörülen çalışma süreleri ve her biri için uygun görülen ücret tutarının ayrıntılı dökümü ile toplam bağımsız denetim ücreti sözleşmede yer almalı, denetim ücretleri zamanında ödenmelidir.

12  Belirlenmiş ilke ve standartlardan sapma haksız rekabet yaratmakla kalmamakta, yapılan işin kalitesini doğrudan etkileyerek yanıltıcı sonuçların çıkmasına sebep olmaktadır.  Kaliteden ödün verilerek yapılan denetimin yarattığı olumsuz sonuçların etkisi herkesçe malumdur. Dolayısıyla, pazardan pay kapma veya yüksek kar hırsıyla ücretlendirme konusunda yapılacak bir haksız rekabet, cezasını birçok kişinin çekeceği kamusal bir sorun teşkil etmektedir. Denetimin Ücretlendirilmesi ve Haksız Rekabet

13  Orta büyüklükte bir üretim şirketini layıkıyla denetlemek için makul zamanın 700 saat olduğunu varsayalım.  Normal şartlarda olumlu görüş içeren bir denetim raporu 1-2 sayfa olup bunu yazmanız azami 1-2 saatlik bir iştir. Diğer idari konularla birlikte rapor çıkarma süresinin asgari 40 saat olduğunu varsayalım.  Demek ki bu şirket için harcanacak denetim zamanı 40 ila 700 saat arasında değişebilecektir.  Bir denetim firmasının kendini bu zaman dilimi içine konumlandırması ve buna göre ücret belirlemesi mümkündür. Denetimin Ücretlendirilmesi ve Haksız Rekabet – Bir Örnek Ancak, kaliteden ödün vermeden, makul zamanın çok altında bir zamanda denetimin layıkıyla yapılması mümkün değildir.

14 Sonuç  Düşük ücretlere rağmen denetim kalitesinden ödün vermeyen bağımsız denetim şirketleri ile denetim maliyetlerini düşürerek denetim kalitesinden ödün verme yolunu seçen bağımsız denetim şirketleri arasında haksız rekabet söz konusudur.  Yasal kurumların bağımsız denetim şirketleri üzerinde yeterli kontrolünün olduğunu söylemek güçtür. Bu konudaki düzenlemeler de yetersizdir. Bundan dolayı, bazı denetim şirketleri denetim kalitesinden ödün verebilmektedir.

15 Öneriler  Denetim firmaları mesleki standartlardan taviz vererek haksız rekabete girmemelidir. Meslek onurunu zedeleyecek her türlü uygulamadan kaçınmak bütün meslek mensuplarının birincil görevidir.  Denetim raporunu kullanan menfaat sahiplerinin çıkarları korunmalı, denetçi seçiminde ücret unsuru hiçbir zaman kalitenin önüne geçmemelidir. Bunun temini için, kurumsal yönetim ilkeleri uygulamalarının şirketlerde yaygınlaştırılması konusunda meslek örgütümüz de azami çabayı göstermelidir.

16 Öneriler  Denetim maliyetinin azaltılması yönünde çaba sarf edilmelidir. Ancak, maliyet azaltması denetimin kalitesinden ve uygulama standartlarından taviz vererek değil, denetim sürecinde etkinlik ve verimliliği arttırmak şeklinde olmalıdır.  Bağımsız denetim firmalarının mesleki standartları layıkıyla uyguladığını temin etmek için daha etkin denetim mekanizmaları geliştirilmelidir. Bu konuda, ABD’de 2002 yılında yürürlüğe giren Sarbanes-Oxley yasasında yer alan Public Company Accounting Oversight Board (Bağımsız Denetim Firmalarını Gözetim Kurulu) benzeri bir kurum ülkemiz için de oldukça yararlı olacaktır.

17 TEŞEKKÜRLER