İşletme Biliminin Temel İlkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ
Advertisements

Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
İŞLETME - MUHASEBE Naim DENİZ.
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
BÖLÜM I TEMEL KAVRAMLAR.
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
İKİNCİ DERS İKTİSADIN TANIMI, KAPSAMI VE TEMEL KAVRAMLAR
İŞLETME YÖNETİMİ.
Barış Türkmenoğlu Gizem Yıldırım
GENEL İŞLETME BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İŞLETME KAVRAMI 1. HAFTA.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
REHBERLİK.
Finansal Piyasalar Genel Bakış
İşletme Bilimine Bakış
İşletme Bilimi İşletmelerin kuruluşu, finansmanı, üretim araçlarının sağlanması, üretilen mal ve hizmetlerin pazarlanması, örgütlenip, yönetilmeleri ve.
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
İhtiyaçlarımız.
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
STOK MALİYETİ.
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
EKONOMİK YAŞAM SINIRSIZ İNSAN İHTİYAÇLARININ KIT KAYNAKLARLA
İŞLETMEYE GİRİŞ.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİLLİ GELİRİN HESABI.
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Mühendislik Ekonomisi
Mühendislik Ekonomisi
Başlamak için sorular:
MAKRO EKONOMİ 1. HAFTA.
MOTİVASYON.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
Öğr.Gör Seda AKIN GÜRDAL
İŞLETME VE İŞLETMECİLİK Konu 1
Pazarlama ilkeleri ve yönetimi
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
İKTİSADA GİRİŞ.
Prof.Dr. Gülbin Özçelikay
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
6.2. Personel Sağlığı ve İş Güvenliği
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Doç. Dr. Ece UĞURLUOĞLU ALDOĞAN
Doç. Dr. Ece UĞURLUOĞLU ALDOĞAN
6. İŞLETMENİN PERFORMANSI
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 2 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
İçerik TEŞEBBÜS VE ÇEŞİTLERİ, İŞLETMELERİN ÇEŞİTLİ KRİTERLERE GÖRE AYRIMI (BÜYÜKLÜK VE HUKUKİ BAKIMDAN), ŞİRKETLER.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

İşletme Biliminin Temel İlkeleri

Bölüm 1:İşletme Bilimi İle İlgili Temel Kavramlar 1.İşletme Biliminin Tarihi Gelişimi: Bugünkü anlamda işletme biliminin henüz ortaya çıkmadığı devirlerde işletme konuları ile diğer bilimler ilgilenmekteydiler. Hukuk bilimi insan ihtiyaçlarını karşılamak için kıt kaynaklarla sonsuz ihtiyaçlar arasında denge kurmaktaydı. Zamanla hukuk biliminin konusunun genişlemesiyle iktisat bilimi doğdu ve kıt kaynaklarla sonsuz ihtiyaçları karşılama görevini yürütmeye çalıştı.

İnsan ihtiyaçlarının sürekli artması ile iktisat bilimi karmaşıklaştı ve tek başına yeterli bir bilim olamadı , bunun üzerine iktisadın ve hukukun koyduğu genel prensiplerle yeni bir bilim dalı ortaya çıktı: işletme bilimi. İşletme biliminin konusunu insanların ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik faaliyetler oluşturdu.

İhtiyaç sözcüğü, gereklilik, yokluk, çaresiz kalıp isteme ve muhtaçlık anlamına gelmektedir. İhtiyaçlar, çeşitlerine göre karşılanmadıklarında acı, üzüntü ve kaygı meydana getirebilecekleri gibi giderildiklerinde sevinç, zevk ve gurur duyururlar. İhtiyaç, tatmin araçlarına sahip olma arzusu doğurmakta ve bu arzu da ihtiyacı giderecek aracın elde edilmesini sağlayacak olan çabayı uyararak ekonomik faaliyeti meydana getirmektedir.

İhtiyaçların Sınıflandırılması Birincil ihtiyaçlar (Temel İhtiyaçlar): Yemek yeme, su içme, giyinme, barınma gibi organik ve psikolojik faktörlerin etkisiyle ortaya çıkan fizyolojik ihtiyaçlardır. İkincil ihtiyaçlar: Toplumların uygarlık seviyeleri yükseldikçe, ekonomik, kültürel, teknolojik bakımdan ilerleme sağlandıkça ortaya çıkan ihtiyaçlardır. Sinemaya gitmek, müzik dinlemek, kravat takmak gibi

Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi: Bu yaklaşıma göre kişinin davranışları sahip olduğu ihtiyaçları karşılamaya yöneliktir ve kişinin ihtiyaçları belirli bir sıraya sahiptir. Alt kademedeki ihtiyaçlar giderilmeden üst kademedeki ihtiyaçlar için kişi bir davranışta bulunmaz. Bu yaklaşımın işletme yöneticisi açısından önemi, personelinin hangi ihtiyacını karşılamak istediğini anlayabilirse , o ihtiyacı karşılama ortamı yaratarak onların belirli şekilde davranışta bulunmalarını sağlayabilir.

Bu yaklaşıma göre kişinin ihtiyaçları 5 grupta toplanır, en alt grupta en ilkel ihtiyaçlar bulunurken en üst grupta en yüksek düzeydeki ihtiyaçlar bulunmaktadır: 1. Fizyolojik ihtiyaçlar: Yemek, su, giyinme, barınma gibi ihtiyaçlardır. 2. Güvenlik ihtiyacı: Fizyolojik ihtiyaçlar karşılandıktan sonra ortaya çıkar. Tehlikeye, tehdide veya yokluğa karşı korunma ihtiyacıdır.

3. Ait olma ve sevgi ihtiyacı: Fizyolojik ve güvenlik ihtiyaçlarının karşılanmasından sonra sosyal ihtiyaçlar ortaya çıkar. Ait olma, sevme, sevilme gibi ihtiyaçlar bu grupta yer alır. 4. Saygı gösterme ihtiyacı: Maslow’ a göre insan sevildikten sonra saygı ihtiyacı ortaya çıkar. Başkalarının kendisine değer verme ihtiyacıdır. 5. Kendini gerçekleştirme ihtiyacı: Bundan önceki bütün ihtiyaçları tatmin eden kişilerde ortaya çıkar. Kendini gerçekleştirme, insanın kendi potensiyelini görebilmesi, kendi kendine yeterli olabilmesi, devamlı olarak kendini geliştirmesidir.

İşletme: İnsan ihtiyaçlarını karşılamak için kurulan, işleyen veya işletilen iktisadi birime işletme denir. İşletmelerin ortak özelliği, insan ihtiyaçlarını karşılayacak mal ve hizmetlerin üretimi için çalışması ve bu amaç için gerekli teknik ve diğer üretim faktörlerini bir araya getirmesidir.

Teşebbüs: Teşebbüs, başkalarının ihtiyaçlarını sürekli olarak karşılamak üzere pazarı olan ve pazarda fiyatı oluşan iktisadi mal ve hizmetleri ortaya koymak ve sahibine kar sağlamak amacını güden bir işletmedir.

Teşebbüs kavramı ve işletme kavramı birbirleri yerine kullanılmasına rağmen farklı kavramlardır. Her teşebbüs bir işletmedir, fakat her işletme bir teşebbüs değildir. Çünkü bir birimin işletme olabilmesi için insan insan ihtiyaçlarını karşılamak için mal ve hizmet üretmek amacıyla üretim faktörlerini bir araya getirip çalışılması yeterlidir, fakat teşebbüs olması için ayrıca sürekli çalışması, üretilen mal ve hizmetlerin bir pazarı olması ve sahibine kar temin etme amacıyla çalışması gerekmektedir.

Başka bir görüşe göre ise teşebbüs ve işletme birbirine bağlı iki varlıktır. İşletme mal ve hizmetlerin üretildiği teknik bir üniteyken ; teşebbüs bir veya birden fazla işletmesi olan , onları organize eden, yöneten, finanse eden , koordine eden bir varlıktır. Türkiye Şeker Fabrikaları bir teşebbüs, Malatya Şeker Fabrikası bu teşebbüse bağlı bir işletmedir.

Müteşebbis: Üretim faktörleri arasında yer alan ve iktisadi mal ve hizmetlerin üretimini gerçekleştirebilmek için bu üretim faktörlerini bir araya getiren, birleştiren kişiye müteşebbis denir. Müteşebbis kar amacı güder. Müteşebbisin iki temel fonksiyonu vardır; 1) riski üstüne almak 2) mal ve hizmet üretmek için üretim faktörlerini temin etmek ve bunları belli bir ihtiyacı karşılamak için yönetmek

Yönetici: Yönetici de müteşebbis gibi üretim faktörlerini uygun ortamda bir araya getirerek onları başkalarının ihtiyaçlarını karşılamak üzere iktisadi mal ve hizmet üretimine yönelten kişidir. Yönetici risk almaz, profesyonel olarak bir ücret karşılığında başkası adına çalışır; kar ve zarara ortak değildir ancak kar ve zarardan etkilenir.

Üretim Faktörleri: Tabiat Sermaye Emek Müteşebbis

Tabiat:İktisadi mal ve hizmetlerin üretiminde kullanılan hammaddeler tabiat faktörünü oluştururlar. Sermaye: Önceden üretilmiş olan ve üretimde kullanılarak üretilen mal veya hizmetin bünyesinde yıpranma payı olarak yer alan alet, edevat, teçhizat, makine vb varlıklardır. Emek: Mal ve hizmet üretiminin gerçekleşmesi için tabiat ve sermayenin yanında düzenli ve disiplinli şekilde insanın ücret karşılığında yer almasıdır.

Müteşebbis: Diğer üretim faktörlerini temin edip, onları yöneten, teşvik ve organize eden ve böylece iktisadi mal veya hizmet üreterek bunların satışından kar elde etmeye çalışan bedeni ve fiziki değil fikri emeğini kullanan üretim faktörüdür.