Başkanlık Sistemi ve Parlamenter Sistem

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Birliği.
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Federalizm ve Üniter Devletler
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
KÜRESEL VE BÖLGESEL ÖRGÜTLER
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya.
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
1924 ANAYASASI.
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
PCcolog ÜLKE BAYRAKLARI PCcolog.
Geçmişten günümüze demokrasinin gelişimi
Hukukun Temel Kavramları
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
Türkiye’nin siyasal rejimi ve AK Parti önerisi 22 Şubat 2015 – İzmir Serkan Köybaşı BAU Hukuk Fakültesi – Anayasa Hukuku
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
Türkiye'nin Jeopolitik Konumu
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül. Soğuk Savaşın bitişi KSB için çok kolay olmadı. Yeni bir kategori çıktı: post-komünist devletler. Italya, Fransa, Kanada,
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
TÜRK ANAYASALARININ “KUVVETLER AYRILIĞI” YÖNÜNDEN MUKAYESESİ
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
BREZİLYA.
Antiguya Avustralya Bahamalar Barbados Belize Bermuda Botsvana Brunei Kamerun (with French) Kanada (with French) Dominik Fiji Gambiya Ghana Grenada.
Avrupa Birliğinin Kurumları
HAZIRLAYAN: ÖZKAN ÖZÇELİK 4/c 519
Özlem Keçim.
Çağ Üniversitesi.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
WTO GATT GATS TRIPS Doç. Dr. A. Can BAKKALCI. WTO KURALLARI ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ORTAK TARIM POLİTİKASI ORTAK TİCARET POLİTİKASI.
Çağ Üniversitesi.
BİRLİK.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ.
ERASMUS+ KA107 Hareketliliği.
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
Demokratik Rejimlerde Uygulanan Farklı Hükümet Sistemleri ve Türkiye’de Başkanlık Sistemi Tartışmaları Prof. Dr. Ahmet KARADAĞ.
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
BÖLÜM 2: KÜRESELLEŞME SIYASI, SOSYAL, EKONOMIK BOYUT Uluslararası İ şletmecilik Recai COŞKUN 1.
Mert Son F HİNDİSTAN. Hindistan Hindistan ya da resmî adıyla Hindistan Cumhuriyeti, Güney Asya'da bulunan bir ülkedir. Dünyanın en büyük yedinci.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
EKONOMİ BAKANLIĞI LATİN AMERİKA’YA İHRACAT FIRSATLARI GENEL BAKIŞ 7 Haziran 2016, İzmir Esin GÜLLÜLER ŞEN İhracatı Geliştirme Uzmanı İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
ORTA AMERİKA ORTAK PAZARI (CENTRAL AMERICAN COMMON MARKET-CACM)
Practice your writing skills
Uluslararası Kredi Hareketliliği Projeleri Nedir?
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya sahibi.
Yerel ve Bölgesel Yönetimler
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
SOSYAL BİL. PERFORMANS GÖREVİ
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
I. Dünya Savaşına İtilaf devletleri yanında giren Çarlık Rusya’sı savaş sırasında ekonomik bunalıma girince 1917 de Bolşevik İhtilali çıkmış Çarlık.
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ ERASMUS+ KA107 ORTAK ÜLKELER ile HAREKETLİLİK PROJELERİ BAŞVURULARI BİLGİLENDİRME SUNUMU.
Religious and national holidays celebrated in foreign countries.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ BAŞKANLIK SİSTEMİ NE GETİRİYOR, NE GÖTÜRÜYOR?
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Yetişmesi için büyük kaynak gerektiren vasıflı insan gücünün, ilgisizlik ve imkânsızlıklar nedeniyle daha gelişmiş bir ülkeye göç etmesine beyin göçü.
ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ BAŞKANLIK SİSTEMİ NE GETİRİYOR, NE GÖTÜRÜYOR?
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
AVRUPA KONSEYİ Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi felsefesi
ERASMUS+ KOORDİNATÖRLERİ ORTAK ÜLKE HAREKETLİLİĞİ (KA 107)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Başkanlık Sistemi ve Parlamenter Sistem Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül

Başkanlık sistemi de , parlamenter sistem de demokratik sistemler arasındadır ve demokratik olmayan sistemlerden ayrılır. Totaliter ve otoriter sistemler ayrımı Jean Kirkpatrick’e ait kavramlardır. Bu kavramsallaştırma ABD’nin Soğuk savaş sırasında demokratik olmayan müttefiklerini karşı taraftaki demokratik olmayan sistemlerden ayırmak için geliştirilmiştir.

World's states colored by form of government as of 2011.  Mavi-   Full presidential republics.   Yeşil - Republics with an executive president dependent on a parliament.   Sarı - Semi-presidential republics.   Portakal- Parliamentary republics.   Koyu portakal- Parliamentary constitutional monarchies in which the monarch does not personally exercise power.   Kırmızı- Parliamentary constitutional monarchies in which the monarch personally exercises power (often alongside a weak parliament).    Mor- Absolute monarchies.   Kirli sarı-  Single-party republics. Koyu yeşil-   Countries that constitutional provisions for government have been suspended (e.g. Military dictatorships)   Gri- Countries which do not fit any of the above systems.

Parlamenter sistemler

Legend Map of different governmental systems Koyu orange- Constitutional monarchies in which authority is vested in a parliament. Açık orange- Parliamentary republics where parliaments are effectively supreme over a separate head of state. Açık mavi- Parliamentary republics with an executive president elected by and responsible to a parliament.

Parlamenter sistemler Yürütme yetkisi başbakan ve bakanlar kurulu arasında bölünmüştür. Devlet başkanı ve hükümetin başı farklı. Monarşik rejimlerde devlet başkanı kral, prens vs iken cumhuriyetlerde cumhurbaşkanı. Cumhurbaşkanları genelde sembolik. Genelde cumhurbaşkanlarını parlamento seçer. Başbakan mutlaka parlamento içinden çıkar. Kuvvetler ayrılığı başkanlık sistemine göre daha yumuşak. Yürütme ve yasama arasında karşılıklı bağımlılık var. Seçimlerden başarı ile çıkan parti hem yasama hem de yürütmede hakim olabilir. Bu sakınca da yaratabilir. Meclis denetiminin fiilen ortadan kalkması görülebilir. Parlamentonun güvenoyu vermemesi durumunda bakanlar kurulu düşer. Cumhurbaşkanı da belirli şartlar altında hükümeti feshedebilir. Devlet başkanı siyasi olarak sorumsuzdur. Yetkileri sembolik. Tek ya da çift meclis bulunabilir. Ülkenin geleneklerine göre belirlenir.

İki temel parlamenter sistem: Westminster sistemi ve konsensus sistemi: İlki daha çok İngiliz milletler topluluğunda bulunur. İlkinde parlamentonun meclis tartışmaları, komitelere göre daha önemli ve tartışmalar ciddi çatışma ile geçer. İkinci sistemde komiteler meclis çalışmasından daha önemli. Tartışmalarda uzlaşmaya ulaşmaya çalışılır. İl parlamentolar İsveç, İngiltere ve Norveç’te 18. yy’ın başında ortaya çıktılar. Parlamentolar kralın vergi toplamasında zengin sınıfların onayını alması zorunluluğundan ortaya çıktı.

Parlamenter sistemlerde hem yasama hem yürütme aynı partinin çoğunluğunda olduğu için kararlar daha hızlı alınabilir. Başkanlık sisteminde iki seçim (parlamento ve başkan) olduğu için bunların çatışması sistemi zaman zaman felç edebilmektedir. Çifte meclisli parlamenter sistemler: Almanya: Bundestag, Bundesrat (eyalet ilkesi) ABD: Kongre, Senato AB: Avrupa parlamentosu, Avrupa Konseyi (seçimsiz) Senatolar alansallığa göre, seçimlerle, eğitimli vs kişilerden devlet başkanının seçimi ile seçilebilir.

Başkanlık sistemi Devlet başkanı doğrudan seçimle gelir. Devlet başkanı aynı zamanda yürütmenin başıdır. Devlet başkanı parlamentonun güvenoyuna ihtiyaç duymaz. Güçler ayrılığı en katı haliyle uygulanır. Başkanın yasa önerme hakkı yok. ABD’de iki dönemden fazla başkan olamaz. Erken seçim olamaz. Ne olursa olsun 4 yılda bir seçim olur. Başkan kongrenin yasalarını veto edebilir. Kongre 2/3 çoğunlukla veto edilen yasayı geçirebilir. Latin Amerika’da başkanın parlamento üzerinde ciddi yetkileri de var veto dışında.

Başkanlık sisteminin avantajları Siyasi istikrarı sağlaması ve sürdürmesi Başkan güvenoyuna ihtiyaç duymadığı için parlamento içi dengelere göre hareket etmesi gerekmez. Hükümet krizleri yaşanmaz. Başkan karar almada inisyatif kullanabileceği için daha hızlı ve etkin bir irade kurabilir.

Başkanlık sisteminin dezavantajları İki seçim daha demokratik olmayabilir. İki organ birbiriyle çatışabilir. Başkanlar otoriter yönetimler sergileyebilir. Parlamento ve başkanın görev süreleri belli olduğu için sistem gerekli esnekliğe sahip olmayabilir (lameduck president). Sistem iki partiye daha uygundur. Ya hepsini kazan ya hepsini kaybet ilkesine göre işler seçim sistemleri gibi.

Başkanlık sistemi ile yönetilen ülkeler Afganistan, Arjantin, Ermenistan, Belarus, Bolivya, Brezilya, Şili, Kolombiya, Kosta Rika, Kıbrıs, Dominik Cumhuriyeti, Ekvador, El Salvador, Guatemala, Haiti, Honduras, Endonezya, İran, Kazakistan, Kenya, Liberya, Maldivler, Marshall adaları, Meksika, Myanmar, Nauru, Nikaragua, Nijerya, Panama, Peru, Paraguay, Filipinler, Seyşel adaları, Sierra Leone, Güney Kore, Sudan, Sri Lanka, Surinam, Tanzanya, Uganda, ABD, Uruguay, Özbekistan, Venezuella, Zambia

Yarı başkanlık sistemi Başkan seçimle gelir ve yetkileri sembolik olmanın ötesinde. Bakanlar kuruluna da cumhurbaşkanı başkanlık eder. Fransa’da cohabitation: Başbakan ve cumhurbaşkanı ayrı partilerdense, ilki iç politika, ikincisi dış politikaya yoğunlaşır.