Kara Harb Okulu BMGK’nin 1373 (2001) Sayılı Kararının 51. Madde Çerçevesinde Yorumlanması Kıvılcım Romya Haziran 2009.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUSAL GÜVENLİK MİLLİ GÜVENLİK KAVRAMI VE KAPSAMI
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
KAZANIMLAR 6. Türk Silahlı Kuvvetlerinin önemini ve görevlerini kavrar.
◦ Siyasi ◦ Ekonomik ◦ Askeri ◦ Sosyokültürel ◦ Çevre.
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
UNCCD COP HAZIRLIK TOPLANTISI 8 Eylül New York Toplantısı 20 Eylül 2011 Salı günü New York’ta Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Sürdürülebilir.

KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
Hakkımızda Kimlik: MSE ulusal, bölgesel, küresel barış ve güvenlik ile kurumsal yapılanma, risk analizi ve strateji geliştirme ko- nularında eğitim ve.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
GENELKURMAY BAŞKANLIĞI 06 MAYIS 2008
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
ULUSLARARASI HUKUK VE DIŞ İLİŞKİLER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KÖRFEZ’DE SAVAŞ.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
KÜRESEL TERÖRİZMİN TAŞIMACILIĞA ETKİLERİ UND İcra Kurulu Başkanı
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Danimarka İnceleme ve İhtilafların Çözümü Sistemi Jens Fejoe.
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
SAVAŞTA VE BARIŞTA TÜRK ORDUSU
NATO Kuruluşundan Bugüne Stratejik Konsept Evreleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ
ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
KİTLE İMHA SİLAHLARI VE TERÖRİZM
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRKİYE’YE YÖNELİK TEHDİTLER
ULUSAL VE ULUSLARARASI RADYASYON KORUMASI KURULUŞLARI Cumhur YÜCEL – RADYASYON GÜVENLİĞİ VE KORUNMA.
MALZEME GÜVENLİK BİLGİ FORMU MSDS
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER (United Nations)
Uluslararası Sistem Çocuk Hakları Hukuku.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
KUZEYDOĞU ASYA’DA GÜVENLİK
Coğrafya Performans Ödevi
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
İNSAN HAKLARININ TARİHSEL SÜRECİ Prof. Dr. Ayten DEMİR
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
IATA VE ICAO.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
SİBER GÜVENLİK ve KRİPTOLOJİ. Asım Emre Kaya Ülkelerin altyapı sistemlerinin siber uzaya bağımlı hale gelmesi ile; -bireyler -kurumlar -devletler siber.
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Küresel Kamusal Mallar
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
1 ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
Sunum transkripti:

Kara Harb Okulu BMGK’nin 1373 (2001) Sayılı Kararının 51. Madde Çerçevesinde Yorumlanması Kıvılcım Romya Haziran 2009

1373 Neden Önemlidir? 1624 (2005) [on prohibition of incitement to commit terrorist acts] 1618 (2005) [on condemnation of terrorist attacks in Iraq]   1440(2002) [on condemning the act of taking hostages in Moscow, Russian Federation]   1438(2002) [on the bomb attacks in Bali, Indonesia]   1377(2001) [on the adoption of declaration on the global effort to combat terrorism]   1373(2001) [on international cooperation to combat threats to international peace and security caused by terrorist acts] 1368(2001) [condemning the terrorist attacks of 11 September 2001 in New York, Washington, D.C. and Pennsylvania, United States of America]   1269(1999) [on international cooperation in the fight against terrorism]   1267(1999) [on measures against the Taliban]   1189(1998) [on the terrorist bomb attacks of 7 Aug. 1998 in Kenya and Tanzania]   731(1992) [on the destruction of Pan American flight 103 and Union des transports aériens flights 772]  

1373 Sayılı Kararın Öncesi... 11 Eylül Saldırıları Dört yolcu uçağı; Dünya Ticaret Merkezine, ABD Savunma Bakanlığı, Pennsylvannia. Yaklaşık 3000 kişi ölür Milyarlarca dolarlık mali kayıp

12 Eylül 2001 28 Eylül 2001 1368 (2001) 1373 (2001)

1368 Sayılı Karar Güvenlik Konseyi; Birleşmiş Milletler Antlaşması ilke ve amaçlarını hatırlatarak, Terörist eylemler sonucunda, uluslararası barış ve güvenliğin tehdit edildiği ve bozulduğunu belirleyerek, Birleşmiş Milletler Antlaşmasına göre doğal hak olan ferdi veya kolektif meşru müdafaa hakkını tanıyarak, Terörist saldırıları açık bir şekilde kınar, 1269 (1999) sayılı karar gereğince kabul edilen sözleşmenin kabulüne davet eder, Terörizmin bütün şekilleri ile mücadele edilmesine davet eder, Konunun gündemde tutulmasına karar verir. Önleyici Müdahale

1373 Sayılı Karar - 1 Güvenlik Konseyi; 10 Ekim 1999 gün 1269 (1999) sayılı ve 12 Eylül 2001 gün 1368 (2001) sayılı kararlarını, New York, Washington, D.C. ve Pennsylvania'da 11 Eylül 2001 tarihinde meydana gelen terörist saldırıları kesin olarak kınayarak bu çeşit faaliyetleri önlemekteki kararlılığını, Diğer uluslararası terörizm eylemleri gibi, bu eylemlerin de uluslararası barış ve güvenliğe karşı tehdit oluşturduğunu, 1368 (2001) sayılı kararda da tekrarlandığı gibi, Birleşmiş Milletler Sözleşmesince tanınan ferdi ve toplu halde meşru müdafaa hakkını, Birleşmiş Milletler Sözleşmesi doğrultusunda, terörist eylemlerin uluslararası barış ve güvenliğe karşı yaptığı tehdit ile her türlü vasıtayı kullanarak mücadele etmek ihtiyacını teyit ederek, Dünyanın pek çok bölgesinde hoşgörüsüzlük ve aşırılığın kışkırttığı terörist eylemlerin arttığından endişe duyarak, Devletleri acilen, işbirliğinin artırılması ve terörizmle ilgili uluslararası sözleşmelerin tam olarak ifası yoluyla terörist eylemleri önlemek ve bastırmak için müşterek çalışmaya davet ederek, Devletlerin, ülkelerinde tüm yasal yolları kullanma yoluyla, her türlü terörist eylemin finanse edilmesini ve hazırlanmasını önlemek ve bunlarla mücadele etmek için ilave tedbirler alarak uluslararası işbirliğini tam olarak gerçekleştirmeye duydukları ihtiyacın önemini takdir ederek, Genel Kurul'un, Güvenlik Konseyi'nin 13 Ağustos 1998 gün ve 1189 (1998) sayılı kararı ile de tekrar edilen, Ekim 1970 tarih ve 2625 (XXV) sayılı kararındaki, "her Devletin kendi ülkesinde, bir başka Devletin topraklarındaki terörist faaliyetleri organize etmek, kışkırtmak, yardımcı olmak ve yer almaktan kaçınma görevi olduğu" konusundaki prensiplerini tasdik ederek,

1373 Sayılı Karar - 2 BM Sözleşmesinin VII. bölümü çerçevesinde hareket ederek devletlerin; Terörist faaliyetlerin finansmanını önleyeceklerini ve bununla mücadele edeceklerini, Aktif veya pasif olarak terörist eylemlere karışan kişi veya kuruluşlara, terörist gruplara eleman temini ile mücadele ve teröristlere silah temininin ortadan kaldırılması da dahil olmak üzere, her ne surette olursa olsun destek vermekten kaçınacaklarını, Terörist şahıs ve şebekelerinin faaliyetleri veya hareketleri; sahtesi yapılmış veya tahrif edilmiş seyahat belgeleri; silah, patlayıcı veya hassas maddelerin kaçakçılığı; iletişim tekniklerinin terörist gruplarca kullanılması ve kitle imha silahlarının terörist grupların eline geçmesi tehdidi konuları ile ilgili olmak üzere, operasyonel bilgilerin teatisinin artırılması ve hızlandırılması yollarını aramasını, Güvenlik Konseyi bünyesinde Konseyin tüm üyelerinin katılımıyla bir komite oluşturulmasını.

1373 Sayılı Karar ve Meşru Müdafaa 1368 ve 1373 sayılı kararlarının giriş bölümlerindeki , “Birleşmiş Milletler Sözleşmesince tanınan ferdi ve toplu halde meşru müdafaa hakkı” ifadesi ile açıkça ABD'nin Afganistan'a yönelik meşru müdafaa hakkının tanınmış olduğu sonucuna ulaşılamamaktadır. Çünkü, ortada somut bir yetkilendirme olmayıp, genel ve soyut ifadeler kullanılmıştır. Güvenlik Konseyi terörizme 1373 sayılı kararda açıkça silahlı saldırı ifadesini kullanmamıştır. 1373 sayılı karardaki madde, VII. Bölüm altında alınan uygulama kararlarının olduğu bölümde değil kararın giriş bölümünde yer almaktadır. Öncelikle belirtilmelidir ki hem 1368 hem de 1373 sayılı kararda, Antlaşma'nın 51. maddesinde düzenlenen bireysel ve ortak meşru müdafaa hakkı açıkça doğrulanmıştır. Bu bakımdan 51. maddeye yapılan ilgili gönderme önemlidir; çünkü 1998'de ABD elçiliklerine düzenlenen saldırıların ardından ABD'nin bu hakkı ileri sürerek Afganistan ve Sudan'a saldırmıştır. Ancak burada önemli olan Güvenlik Konseyi tarafından ABD’nin Afganistan ve Sudan’a gerçekleştirdiği saldırıların uluslararası hukuka uygun olmadığı için kınanmış olmasıdır. Ancak Güvenlik Konseyi’nin daha önce aldığı kınama kararı tek başına 1373 sayılı kararda meşru müdafaa hakkına yer verilmiş olmasının, ABD’ye meşru müdafaa hakkının kararda tanınıp tanınmadığı konusuna netlik kazandırmamaktadır. Kaldı ki 1368 ve 1378 sayılı kararların 51. maddeye yaptığı gönderme çok da geniş yorumlanmamalıdır; çünkü bu konuda bir belirsizlik söz konusudur. 1368 sayılı kararın giriş bölümünün 3. paragrafı ve 1373 sayılı kararın giriş bölümünün 4. paragrafı birlikte yorumlandığında, açıkça ABD'nin Afganistan'a yönelik meşru müdafaa hakkının tanınmış olduğu sonucuna ulaşıldığını söylemek zordur. Çünkü, ortada somut bir yetkilendirme olmayıp, genel ve soyut ifadeler kullanılmıştır. Carsten Stahan, ‘Security Council Reslutions 1368(2001) and 1373(2001): 1368 ve 1373 sayılı kararlarının giriş bölümlerindeki , “Birleşmiş Milletler Sözleşmesince tanınan şahsi ve toplu halde meşru müdafaa hakkı” ifadesi ile açıkça ABD'nin Afganistan'a yönelik meşru müdafaa hakkının tanınmış olduğu sonucuna ulaşıldığını söylemek zordur. Çünkü, ortada somut bir yetkilendirme olmayıp, genel ve soyut ifadeler kullanılmıştır. 1998'de ABD elçiliklerine düzenlenen saldırıların ardından ABD'nin bu hakkı ileri sürerek Afganistan ve Sudan'a saldırması Güvenlik Konseyi tarafından uluslararası hukuka uygun olmadığı için kınanmıştır. Güvenlik Konseyi terörizme 1373 sayılı kararda karşı mücadelede meşru müdafaa hakkını geniş bir çerçevede tanımlamış ve açıkça silahlı saldırı ifadesini kullanmamıştır. Halbuki Güvenlik Konseyi, Körfez Krizinde meşru müdafaa hakkını açık bir sekilde tanımıştır. 1373 sayılı karar ile Körfez Krizi sırasında alınan 678 sayılı kararla karşılaştırıldığında iki karar arasında önemli bir fark vardır. BM Güvenlik Konseyi, 678 sayılı kararda barışın tesisi için güç kullanımı dahil her türlü önlemi alma yetkisini devletlere verirken 1373 sayılı kararda böyle bir yetki verilmesi durumu mevcut değildir. 1368 sayılı kararda "Antlasmada öngörüldügü biçimiyle dogal olan bireysel ve ortak mesru savunma hakkını tanıdıgını" tekrarlamakla yetinmis, bu hakkın kullanımını 11 Eylül saldırıları veya herhangi bir somut olayla iliskilendirmemis ve 1373 sayılı kararında da sadece bu durumu teyit etmistir.

1373 Sayılı Karar ve Meşru Müdafaa 1373 sayılı karar, Konsey’in kararın uygulanması için, “gereken her türlü tedbiri alacağı” yönündeki açıklaması ile sona ermektedir. Söz konusu ifade tartışılırken, Konsey’in Irak’ın Kuveyt’i işgali sonrasında aldığı 678 sayılı kararı hatırlatmakdır. 678 sayılı kararda barışın temini için kuvvet kullanımı da dâhil her türlü önlem alma konusunda devletlere yetki verilirken, 1373 sayılı kararda böyle bir yetkinin verildiğini söylemek mümkün değildir. 1373 sayılı kararda alınan önlemler terörist örgütlerin malvarlıklarının dondurulması, terörist eylemlerin finansmanının engellenmesi, terörizme karşı işbirliğinin geliştirilmesi, ortak uygulama alanlarının yaratılması ve terörler mücadele komitesi kurulması ile ilgilidir. Meşru müdafaa hakkının kullanılması için Güvenlk Konseyi’nin yetki vermesi gerekmemektedir.

1373 Sayılı Karar ve Meşru Müdafaa Kararın başında yapılan “uluslararası barış ve güvenliğin tehdidi” tespiti aslında bir yenilik olmayıp; benzer nitelikte saptama PAN AM 103 yolcu uçağına karşı düzenlenen saldırılardan sonra alınan 731(1992) sayılı Güvenlik Konseyi kararında da yapılmıştır. VII. Bölümü’nde yer alan 39. maddenin kendisine verdiği yetkiyi kullanarak söz konusu saldırıların uluslararası barış ve güvenliği tehdit ettiğini saptamış; böylece BM Antlaşması’nın çatısını oluşturan ortak güvenlik sisteminin işletilmesi için bir yol açılmıştır. Güvenlik Konseyi ilgili tespiti yapmış olmakla birlikte, ne ABD ve İngiltere ne de başka bir ülkeye kuvvet kullanma konusunda açıkça yetki vermiştir. 1373 sayılı kararın başında eylemlerin de uluslararası barış ve güvenliğe karşı tehdit oluşturduğunun söylenmesi de 1373 sayılı karar çerçevesinde ABD’nin müdahalesini doğrultusunda tartışılmaktadır. Aslında 1373 sayılı kararın başında yapılan uluslararası barış ve güvenliğin tehdidi tespiti aslında bir yenilik olmayıp; benzer nitelikte saptama Pan Am 103 yolcu uçağına karşı düzenlenen saldırılardan sonra alınan 731(1992) sayılı Güvenlik Konseyi kararında da yapılmıştır. 731 sayılı kararda Libya’ya yönelik uygulanan yaptırımlar konusunda terörizmin uluslararası barış ve güvenliğe yönelik oluşturduğu tehdit gerekçe oluşturmuştur. 1373 sayılı kararın 6. paragrafında, 748 (1992) sayılı kararın 9. paragrafına paralel bir düzenlemeye yer verilmiştir. Ayrıca 1373 sayılı kararda, Genel Kurul’un 24 Ekim 1970 Tarih ve 2625 (XXV) sayılı kararındaki, “her devletin kendi ülkesinde, bir başka devletin topraklarındaki terörist faaliyetleri organize etmek, kışkırtmak, yardımcı olmak ve yer almaktan kaçınma görevi olduğu” konusundaki prensip de teyit edilmiştir. 1373 (2001) / 6: Decides to establish, in accordance with rule 28 of its provisional rules of procedure, a Committee of the Security Council, consisting of all the members of the Council, to monitor implementation of this resolution, with the assistance of appropriate expertise, and calls upon all States to report to the Committee, no later than 90 days from the date of adoption of this resolution and thereafter according to a timetable to be proposed by the Committee, on the steps they have taken to implement this resolution Zaten 1368 sayılı kararın giriş kısmında mesru savunma hakkına atıf yapılırken, uygulama bölümü 1. paragrafta 11 Eylül saldırılarının mesru savunma hakkını dogrucak “silahlı saldırı” olarak değil “barısa tehdit” olarak yorumlanması 1368 sayılı kararı muğlak ve çelişkili kılmaktadır. Bu durumda meşru müdafaa hakkı konusunda 1368 sayılı karar referans veren 1373 sayılı kararı da dolaylı olarak etkileyen bir çelişki olarak karşımıza çıkmaktadır. Açıklıga kavusturulması gereken diger bir husus, Konseyin aldıgı 1368 ve 1373 sayılı kararların A.B.D.'nin mesru savunma hakkını ortadan kaldırdıgı yönündeki iddialardır. Bilindigi üzere 51. madde, bir devletin silahlı saldırıya maruz kalması durumunda Güvenlik Konseyi uluslararası barıs ve güvenligi saglamak ve devam ettirmek için gerekli önlemleri alana kadar, söz konusu devletin mesru savunma hakkı çerçevesinde hareket edebilecegini öngörmektedir. Bu noktadan hareketle, 11 Eylül eylemlerinin hemen ardından alınan 1368 ve 1373 sayılı kararların dogrudan eylemlere yanıt olarak alındıgı ve terörizmle mücadele amacıyla devletlerin kuvvet içermeyen önlemler almasını öngördügü belirtilerek, söz konusu kararların mesru savunma hakkını ortadan kaldıracak nitelikte uluslararası barıs ve güvenligi sürdürmeye yönelik önlemler olarak kabul edilebilecegine dikkat çekilmektedir.

1373 Sayılı Karar Nasıl Yorumlanmalıdır? 1373 sayılı kararın uygulama kısmına ortaya konulan ve kararın amacını oluşturan önlemlerin dikkate alınması da gereklidir. Kararın terörist olaylar karşısında meşru müdafaa hakkının kullanımına ilişkin politik bir kabul olabileceği söylenebilir. Kararda yer verilen ifadelerin 11 Eylül gibi saldırılar karşısında da meşru müdafaa hakkının kullanıldığında Güvenlik Konseyi’nin bunu tanıyabileceği yönünde bir gösterge olarak yorumlamak gereklidir. Kararda yer verilen ifadelerin Güvenlik Konseyi’nin terörizmi uluslararası barış ve güvenliğe yönelik bir tehdit olarak tanıdığı ve 11 Eylül saldırıları gibi aşırı olaylarda kollektif güvenlik sistemini ileri de çalıştırabileceği olarak yorumlamak gereklidir.

Sonuç 1373 sayılı karar devletlerin terörist saldırılara karşı meşru müdafaa hakkı konusunda yeni bir yasal dayanak oluşturmamaktadır.