AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
2.HAFTA ETKİLİ BİR ÖĞRETİM YÖNTEMİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay Memiş
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ERKEN ÇOCUKLUK VE OKUL ÖNCESİ DÖNEMLERİNDE ÖZEL EĞİTİM
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Buluş Yoluyla Öğrenme.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
BOLOGNA SÜRECİNDE ÖĞRENME ÇIKTILARINA DAYALI EĞİTİM
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ.
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
Aile eğitimi.
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
DAHA ETKİN BİR ÖĞRETME-ÖĞRENME VE DAHA GÜZEL DAVRANIŞ KAZANIMI
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ANNE BABA KATILIMI.
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
Çalışma Yaprağı.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Makro Uygulamada Sosyal Hizmet Uzmanının Özellikleri
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
PROBLEM ÇÖZME.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
ERKEN ÇOCUKLUK VE OKUL ÖNCESİ DÖNEMLERİNDE ÖZEL EĞİTİM
Öğretim Etkinliklerini Planlama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
ÖZEL EĞİTİM AİLE EĞİTİMİ.
Sunum transkripti:

AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI UYGULAMALI AİLE EĞİTİMİ Y. Doç. Dr. Atilla Cavkaytar Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü

AİLENİN ETKİN KATILIMI Zamanını Yararlı Kullanma Tehlikelere Karşı Önlem İlkyardım Becerileri Kardeşlerle Geçinme Korku ve Yalnızlıkla Başetme Toplumsal Kaynakları Tanıma Sosyal Kabul Fiziksel Beceriler Özbakım Becerileri Evi Koruma Okuldan Eve Gelme Telefonu Kullanma Yiyecek İçecek Hazırlama

NEDEN ÇOCUĞUMLA BEN ÇALIŞMALIYIM? Onu tanıyorum. Çoğu zaman evde birlikteyiz. Onunla birebir ilgilenebilirim. Okulda öğrendiklerini evde tekrar edebiliriz. Uygun davranışlarını her zaman pekiştirebilirim. BUNLARI YAPMAK BENİ RAHATLATIR

Aile Eğitimi Programları Anne-Baba Olarak Anne-Babalar Öğretici Olarak Anne-Babalar Gönüllüler\Destekleyiciler Olarak Anne-Babalar

Anne Baba olarak Anne Babalar Anne babaları anne babalık rolleri açısından eğitmeyi amaçlar Özüre uyum süreci Çocuğun sosyalleşmesi Kardeşlerle ilişkiler Vasilik Yasal işlemler

Öğretici olarak Anne Babalar Anne babaların çocuklarına öğretici olmalarını sağlamayı amaçlar Çocuğun çeşitli gelişim alanlarındaki gelişimine katkıda bulunma, Çocuğa uygun davranışlar kazandırma Beceri kazandırma

Gönüllüler Destekçiler olarak Anne Babalar Anne babaları çocuklarının eğitimi için kaynak bulma konularında eğitmeyi amaçlar Yasal savunuculuk Toplumsal kuruluşlarla işbirliği yapma İlgili uzmanlara ulaşma Ekonomik kaynaklar yaratma

ANNE BABALARIN ÇOCUKLARINA ÖĞRETİCİ OLMALARININ NEDENLERİ Güçlü birer pekiştirme aracıdırlar Çocuklarını herkesten daha iyi tanırlar Onlara daha fazla zaman ayırabilirler Okulda öğrenilenleri evde geliştirebilirler Çocuklarının gelişimine katkıda bulunmaktan mutluluk ve haz duyarlar

ANNE-BABA-ÇOCUK ÇALIŞMA BİÇİMLERİ

EV ÖĞRETİMİ AVANTAJLARI Doğal çevre-ev-öğrenilenlerin genellenebilmesi Ailenin kendi değer yargıları Genelleme ve kalıcılık Tüm aile bireylerinin katılımı Evdeki tüm davranışlarla ilgilenebilme Bireyselleştirme

EV ÖĞRETİMİNE KATILIM Gönüllü olma Zaman ayırma Uygun ortamlar sağlama Diğer aile bireyleri Birebir çalışma Evin kalabalık olması

GRUP ÖĞRETİMİ Bilgi Verme Ortak sorunları olanlarla tanışma 10-12 kişilik gruplar 8-10 haftalık programlar Her hafta bir beceri El Kitapları

Evde yapılacak çalışmaların daha etkili hale gelmesi SINIFTA YARDIMCILIK Öğretim tekniklerini gözleyebilme Çocuklarıyla yapılan örnek çalışmaları izleme kendi çocukları ve diğer engelli çacukları okul ortamında gözleyebilme Evde yapılacak çalışmaların daha etkili hale gelmesi

TÜRKİYE’DEKİ DURUM Ailelerin çocuklarına öğretici olmak için bilgiye gereksinim duymaları Ailelerin eğitildiğinde çocuklarının eğitimine etkin katılımcı olabilmeleri Çeşitli aile eğitim programlarının farklı özelliklere sahip aileler ve çocuklarıyla uygulanması ve etkili sonuçların alınması Özel eğitim hizmetlerine ilişkin yeni yasal düzenlemeler

KONUYA İLİŞKİN ARAŞTIRMALAR Aile özellikleri, ailelerin özüre uyum sürecinde, geçtikleri aşamalarda karşılaştıkları güçlüklerin betimlenmesi, Aile gereksinimlerinin belirlenmesi, Ailelerin eğitime katılımları, Zihin engellilere bağımsız yaşam becerilerinin becerilerinin kazandırılması ailelerin etkin katılımlarının sağlanması, Erken eğitim programlarına ilişkin uygulamalar ve sonuçları,

ÖZBAKIM VE EV İÇİ BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK BİR AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI (ÖZEBÖP) Y. Doç. Dr. Atilla Cavkaytar Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü

AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI (ÖZEBÖP) Uygulamalı Davranış Analizi AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI (ÖZEBÖP) Program Geliştirme İlkeleri Ailelerin zihin engelli çocuklarına, özbakım ve ev içi becerilerini kazandırabilmelerine yardımcı olabilmek için hazırlanmış programdır. Öğretici Olarak Anne-Babalar

Aile Eğitimi Programı'nın genel amacı,  ÖZEBÖP’ÜN AMACI Aile Eğitimi Programı'nın genel amacı, zihin engelli çocuğa sahip anne-babaları, çocuklarına evde özbakım ve ev içi becerileri öğretmede yeterli duruma getirmektir. Ön Bilgiler Bilgisi Beceri Öğretimi Öncesi Hazırlıkları Yapabilme Becerisi Beceri Öğretimine İlişkin Yeterlikler Bilgisi Uzman Gözetiminde Çocuğuna Bir Beceri Öğretme Becerisi

ÖĞRENME-ÖĞRETME ÇALIŞMALARI Özbakım ve Ev İçi Becerilerinin Öğretimi El Kitabı YÜZYÜZE EĞİTİM Grup Eğitimi Bire bir Eğitim Aile Toplantıları Ev Ziyareti

ÖZBAKIM VE EV İÇİ BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ EL KİTABI I. ÖN BİLGİLER II. ÖĞRETİM ÖNCESİ HAZIRLIKLAR III. BECERİ ÖĞRETİMİ * EKLER

BÖLÜM I ÖN BİLGİLER Bağımsız Yaşam Becerileri Günlük Yaşam Becerileri Özbakım ve Ev İçi Becerileri

BÖLÜM II ÖĞRETİM ÖNCESİ HAZIRLIKLAR Çocuğun Durumunu Belirleme Çocuğun Yerine Getiremediği Becerileri Belirleme Becerilerin Öğretim Sırasını Belirleme Ödülleri Belirleme Öğretim Çalışmalarını Planlama Becerinin Adı Çalışmanın Amacı Çalışma Yeri Öğretim Araçları Beceri Basamaklarını Oluşturma

BÖLÜM III BECERİ ÖĞRETİMİ Çalışma Zamanları Öğretim Öncesi Son Hazırlıklar Öğretim Çalışmaları Dikkati Sağlama Yönerge Verme İpuçları Verme Sözel İpuçları Model Olma Fiziksel Yardım Onaylama, Ödüllendirme ve Harekete Geçirme Onaylama Ödüllendirme Harekete Geçirme Uygulama

EKLER Öğretilecek Becerileri Belirleme Formu Çocuğun Yerine Getiremediği Beceriler Listesi Becerilerin Öğretim Sırası Listesi Ödül Belirleme Listesi Çalışmalarda Kullanılacak Ödüller Listesi Örnek Kayıt Formu Boş Kayıt Formları

AİLE TOPLANTILARI Küçük Gruplar Anne-Baba Üç Toplantı Değerlendirme Aile Toplantıları, Aile Eğitimi Programı amaçlarına ulaşmada gerekli içeriğin sunulmasına yönelik uzman yönetiminde yapılan grup toplantılarıdır. Aile Toplantıları'nın temel amacı, Özbakım ve Ev içi Becerilerinin Öğretimi El Kitabı'nda yer alan konularda ailelere yüz yüze eğitim vermektir. Değerlendirme Araçlar 1,5 Saatlik Toplantılar Oturma Düzeni

Toplantı I ÖN BİLGİLER BECERİ ÖĞRETİMİ ÖNCESİ HAZIRLIKLAR Bağımsız Yaşam Becerileri, Günlük Yaşam Becerileri, Özbakım ve Ev İçi Becerilerine İlişkin Ön Bilgilerin sunulması, BECERİ ÖĞRETİMİ ÖNCESİ HAZIRLIKLAR Çocuğun Durumunun Belirlenmesi Çocuğun yerine getiremediği becerilerin belirlenmesi Belirlenen becerilerin öğretim sırasının belirlenmesi Öğretimde kullanılacak ödüllerin belirlenmesi ve Çalışmalarda Kullanılacak Ödüller Listesi’nin hazırlanması Bu toplantıda işlenen konulara ilişkin EV ÇALIŞMALARININ verilmesi.

Öğretim Süreci Verileri Kayıt Formu Toplantı II BECERİ ÖĞRETİMİ ÖNCESİ HAZIRLIKLAR Öğretim Çalışmalarının Planlanması Becerinin Adı Çalışmanın Amacı Çalışma Yeri Çalışma Araçları Beceri Basamaklarının Oluşturulması Bir örnek beceri için Öğretim Süreci Verileri Kayıt Formu hazırlanması

hakkında bilgilendirme, planlama Toplantı III BECERİ ÖĞRETİMİ Çalışma Zamanları Öğretim Öncesi Son Hazırlıklar Öğretim Çalışmaları Dikkati Sağlama Yönerge Verme İpuçları Verme Sözel İpuçları Model Olma Fiziksel Yardım Onaylama-Ödüllendirme-Harekete Geçirme Konularında Açıklamaların Yapılması EV ZİYARETİ hakkında bilgilendirme, planlama

Ev Ziyareti ve Telefon Görüşmeleri Ev Ziyareti, uzman ile ailenin ev ortamında birebir yaptıkları çalışmalardır. Telefon görüşmeleri, ailelerin bir becerinin öğretimini tamamladıktan sonra uzmana haber vermesi ve çalışmaları süresince tereddüt ettiği konularda danışması amacıyla yapılan görüşmelerdir.

EV ZİYARETİ Diğer aile bireyleriyle tanışma Son hazırlıkların yapılması Beceri öğretimine başlama Uzmanın değerlendirmeleri Çalışmayı bitirme/ara verme/yeni açıklamalar yapma/başka bir ev ziyareti planlama Beceri öğretimi tamamlandığında uzmanı arama

DEĞERLENDİRME DEĞERLENDİRME ARACI BÖLÜM I Değerlendirme Alanı : Ön Bilgiler bilgisi. Değerlendirme Yöntemi : Sözel sorular Alt Amaçlar 1. Bağımsız Yaşam Becerilerini oluşturan beceri alanlarını söyler. ( ) 2. Günlük Yaşam Becerilerinin oluşturan beceri alanlarını söyler. ( ) 3. Özbakım Becerileri ve Ev içi Becerilerini oluşturan beceri alanlarını söyler. ( )

BÖLÜM 2 Değerlendirme Alanı : Beceri öğretimi öncesi hazırlıkları yapabilme Değerlendirme Yöntemi : Aile çalışmalarının incelenmesi Alt Amaçlar 1. Öğretim çalışmalarına başlamadan önce çocuğun durumunu belirler. ( ) 1. Çocuğun ev içinde yerine getiremediği becerileri belirler. ( ) 2. Belirlediği becerilerin öğretim sıralamasını yapar. ( ) 2. Öğretimde kullanacağı ödülleri belirler. ( ) 1. Ödül Belirleme Listesini doldurur. ( ) 2. Çalışmalarda Kullanılacak Ödüller Listesi hazırlar. ( ) 3. Becerilerin Öğretim Sırası Listesinde 1. sırada yer alan beceri için ”Öğretim Süreci Verileri Kayıt Formu" hazırlar. ( )