K AMU H ASTANELERİNDE H ASTANE B İRLİKLERİ M ODELİ Dr. Hüseyin DEMİREL 2007
KAMU HASTANE BİRLİKLERİ Sağlık sistemimizde hizmet sunumu ile Finansman birbirinden ayrılmaktadır. SSK hastanelerinin Sağlık Bakanlığına devri bu adımın önemli kilometre taşlarındandır. Sosyal Güvenlik Kurumunun, sağlık hizmetlerinin tek alıcısı olarak sistemde yer alması bu sürecin teorik olarak tamamlanmasını sağlayacaktır. Sosyal Güvenlik Kurumu Emekli Sandığı Bağ-Kur Sosyal Sigortalar Kurumu Yeşil Kart
KAMU SAĞLIK HARCAMALARI Sağlık harcamalarında ilaç giderleri ile hastane giderleri en ön sıralar için yarışmaktadır. Yıllar Tedavi % 40 İlaç %38.4 Toplam Toplam Kamu Sağlık Harcaması(1000YTL)
MEVCUT DURUM Sağlık Bakanlığı irili ufaklı bine yakın hastanenin işletmecisi:HOLDİNG... Profesyonel yönetici YOK... Yük başhekimlerimizde...
HARCAMALARIN KONTROLÜ Hastane Bilgi Sistemleri son 4 yılda oldukça yaygınlaştırılmıştır. Yapılacak olan bu bilgi sistemlerinin standartlaştırılması, “Ulusal Sağlık Bilgi Ağı” kurulmasıdır. Üretilen bu bilgilere de Sosyal Güvenlik tarafından; Dijital kontrol Hızlı erişim Filtreleme yapılarının kurulması gereklidir.
NELER DEĞİŞMELİ Hastane yönetim yapıları, İstihdam modelleri, Hizmet alanları, Teknoloji yatırımları Yatak planlamaları
DEĞİŞİM Maliyetleri aşağıya çekebilmeli Verimli ve kaliteli hizmet sunmaya odaklı
YAPISAL DEĞİŞİM Sağlık İşletmeleri
SİYASİ KARARLILIK Acil Eylem Planı Hükümet Programı Sağlıkta Dönüşüm Programı 9.Kalkınma Planı
DESANTRALİZASYON (Yerinden Yönetim, Otonomi, Özerklik, Adem-i merkeziyet) Planlama, yönetme ve karar verme gibi konularda merkeze ait yetki ve gücün perifere yani hiyerarşik açıdan daha alt kesimlere aktarılmasıdır.
BİLİNEN-BEKLENEN FAYDALAR Esnek yönetim yapısı Değişen koşullara uyum ve hızlı cevap Etkin bir yönetim Özgün ve farklı çözümler Çalışan moral ve verimliliğinde artış
SAKINCALAR Hizmetlerin bütünlük içinde verilememesi Bölgesel farklılıkların artması Yerel politikacıların müdahalesine açık Merkezi otorite ve kamu kesimi güç kaybı
DESANTRALİZASYON-TİPLERİ Dekonsantrasyon (Yönetsel desantralizasyon) Karar verme yetkisinin daha alt yönetim kademelerine devri Devolüsyon (Politik Desantralizasyon) Karar verme yetkisinin daha alt politik kademelere devri Delegasyon (Örgütsel Desantralizasyon) Her türlü görevin daha alt seviyedeki örgütlere devri
BİRLİK ŞEMASI
YÖNETİM KURULU (Mütevelli) Hukukçuİl Genel Meclisi Mali müşavirİl Genel Meclisi MaliyeciVali TabipSağlık Bakanlığı Sağlık YöneticisiSağlık Bakanlığı Üniversite MezunuSanayi/Ticaret Odası İl Sağlık Müdürü
YÖNETİCİLERİN NİTELİKLERİ Genel Sekreter Başkanlar Hastane Yöneticisi Müdür Müdür Yardımcısı (Teknik Md. Yardımcısı hariç) Sağlık bilimleri Sağlık yönetimi Hukuk Kamu yönetimi İktisat İşletme Maliye/muhasebe Endüstri mühendisliği Lisans Yüksek Lisans Doktora 5 yıllık iş tecrübesi Başhekim Başhekim Yardımcısı Doktor
YÖNETİCİLERİN İSTİHDAM ŞEKLİ -3 yıllık sözleşmeli- POZİSYON Genel Sekreter Başkanlıklar Hastane Yöneticisi Uzman personel Büro görevlileri Başhekim ve Müdürlükler SÖZLEŞME YETKİLİSİ Yönetim Kurulu Genel Sekreter GS HY
HASTANE SINIFLAMASI (A-E) Hizmet alt yapısı Organizasyon Kalite kriterleri Verimlilik ölçütleri Hasta memnuniyetleri Kurumsal performans denetimi (A,B,C,D,E)n Ağırlıklı ortalama (A-E)1
ÖZERK YÖNETİMİN SÜRDÜRÜLMESİ Merkezi Yönetim A B C D E Özerk Hastane Yönetimi 1 yıllık süre
DENETİM İdari ve Teknik Denetim Sağlık Bakanlığı Mali Denetim Maliye Bakanlığı Dış Denetim Sayıştay
NELER BEKLİYORUZ Kapasite, kaynak kullanımında ve ekonomik şartları değerlendirmede bağımsız ve esnek
SONUÇ Verimsiz olduğu tespit edilen bazı hastanelerin durumu gözden geçirilecektir. Teknolojik yatırımlar ve hasta yatakları daha etkili kullanılacak alanlara kaydırılacaktır. Atıl yapılar ve atıl birimler küçültülecektir.
SONSÖZ Hastanelerin mülkiyeti, kamuya ait olacak (Sağlık Bakanlığı). Hiçbir surette kâr amacı güdülmeyecektir.
Teşekkür Ederim