DENETİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
MESLEKİ EĞİTİM.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
YÖNETİM İŞLEVLERİ: DENETLEME
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
Doç.Dr. İnayet Pehlivan AYDIN
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
24 Kalite yönetimi.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
ERK İSG&İK –
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
STRATEJİK PLANLAMA.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
TAPU VE KADASTRO KONYA V. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TPC İYİLEŞTİRME TAKIMI.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İnsan Kaynakları Yönetiminin
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Süreç Yönetimi.
VERİMLİLİK ve VERİMLİLİK ÖLÇÜMÜ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Kariyer Yönetimi Uygulamaları
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Girişimcilik.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Örgütsel Kariyer Planlaması
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 11. Hafta Stratejik Kontrol Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
İş Etüdü konularını tartışacağız. iş etüdünün yararları,
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Sporda Yönetim ve Organizasyon
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
6. İŞLETMENİN PERFORMANSI
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
KURUM KÜLTÜRÜ.
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Sunum transkripti:

DENETİM

DENETİM Denetim, arzulanan sonuçların elde edilmesini sağlamak için performansın ölçülmesini içeren bir süreçtir. Denetimin amacı; belirlenen performansa ulaşmak yada daha üst seviyeye geçmektir. Denetim, karar almada ve problem çözmede kullanılan bilgiye dayanmaktadır.

Denetim, diğer yönetim fonksiyonlarının tamamlayıcısıdır. Planlama aşamasında, işletmenin amaçlarına ulaşması için gerçekleştirilecek faaliyetler belirlenmekte ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için gerekli olan kaynaklar tahsis edilmektedir. Örgütlemede, bu faaliyetleri gerçekleştirmek için insan ve materyal kaynaklarını bir araya getirmektedir. Liderlik, bu kaynakların en iyi şekilde kullanmak için insanlara ilham verilmesi sürecidir. Denetim ise, doğru işlemlerin, doğru bir şekilde ve doğru zamanda yapılıp yapılmadığını izlemektedir.

DENETİMİN DİĞER YÖNETİM FONKSİYONLARIYLA İLİŞKİSİ Performansın İzlenmesi Arzulanan Sonuçlara ulaşmak için harekete geçmek Planlama Örgütleme Liderlik

Birçok kişi için denetim kelimesi, izlenme, sınırlanma, zorlama gibi olumsuz bir takım anlamlar ifade etmektedir. Oysaki başarılı bir şekilde gerçekleştirildiğinde denetim, bireylerin ve grupların, işletmenin kısa ve uzun dönemli amaçlarını gerçekleştirmesine yardımcı olmaktadır. Bunun yanında, işletme politika ve kurallarına uyulmasını sağlayarak, politika ve kuralların devamlılığını sağlamaktadır. Günümüzün iş ortamında denetim, sadece hizmet ya da iş süresi gibi iş gereklerini değil aynı zamanda insan haklarına saygılı temel iş kurallarını da kapsamaktadır.

Denetim Süreci Denetim süreci, işletmenin belirlediği standartlardan sapmasını araştırmayı ve bu sapmaları azaltmayı ya da ortadan kaldırmayı amaçlayan bir süreçtir. Bu süreç, büyük ölçüde geri bildirime dayanmaktadır. Yöneticiler, denetim işlevini gerçekleştirirken dört aşama takip etmektedir.

Denetim Sürecinin Aşamaları ADIM 1 Standartların Belirlenmesi ADIM 2 Performansın Ölçümü ADIM 3 Performansla standartlarla karşılaştırılması ADIM 4 Faaliyete Geçmek Düzeltici faaliyetleri gerçekleştirmek Performansın ödüllendirilmesi Standartları ve ölçümleri değiştirmek

Adım 1 Standartların Belirlenmesi Standartlar, gelecekteki performansın ölçülmesi için belirlenmiş spesifik kriterlerdir. Yöneticiler, işletme performansının izlenebilmesi için, işletme amaçlarının ve planlarının, ölçülebilir ve uygun standartlara dönüştürülmesinden sorumludur. Yöneticiler kilit ölçüm esaslarını belirledikleri zaman, belli faktörlerle ilgili performans beklentilerini personeline bildirir. Performans standartlarının belirlenmesi, hem performansın ölçülmesinde hem de personelin motive edilmesinde önem taşımaktadır.

Adım 2 Performansın Ölçümü Standartlar belirlendikten sonra yöneticiler, düzenli bir şekilde performansın ölçülmesi sürecini oluşturmak zorundadır. Burada, çıktılardan elde edilen performans ya da girdilerin ne kadar etkin kullanıldığı ölçülmektedir. İster girdiler üzerine odaklanılsın isterse çıktılar üzerine odaklanılsın, ölçümdeki en önemli faktör “gerçekte ne elde edildiğinin” tarafsız biçimde ortaya konmasıdır ve ölçüm, gerçekte ne elde edildiği ile ne yapılmak istendiği arasındaki farkı ortaya koyabilecek nitelikte olmalıdır. Çoğu yönetici, göreceli olarak daha tarafsız ve değerlenmesi daha kolay olduğu için kantitatif verilere dayanarak performansı ölçme eğilimindedir.

Adım 3 Performans ile Standartların Karşılaştırılması Denetim sürecinin üçüncü adımı, gerçekleşen performans ile önceden belirlenmiş standartların karşılaştırılmasıdır. Eğer performans belirlenen standartlardan düşükse yöneticiler, bu nedenini araştırmalıdır. Gerçekleşen performansla arzu edilen standart arasındaki olumsuz fark, genellikle daha derin sorunların bir göstergesidir. Bu nedenle yöneticiler, bu derindeki sorunları ortaya çıkarmak için verileri incelerken analitik ve teşhis yeteneklerini kullanmalıdır.

Adım 4 Faaliyete Geçme Yöneticiler, performans ile standartları karşılaştırdıktan sonra bazı önlemler almaktadır. Bunlar: Düzeltici faaliyetleri gerçekleştirmek Performansın ödüllendirilmesi Standartları ve Ölçümleri Değiştirmek

Düzeltici Faaliyetleri Gerçekleştirmek Düzeltici faaliyet, performansın istenilen düzeye ulaşması için örgütsel uygulamaların değiştirilmesi ya da düzeltilmesidir.

Performansın Ödüllendirilmesi Eğer gerçekleşen performans standartları karşılamış ya da daha üst bir düzeye ulaşmışsa yönetici, elde edilen başarıyı ödüllendirmelidir. Belirlenen amaçlara ulaşan personel ya da bölümleri taktir ederek yöneticiler, personelin daha istekli bir şekilde çalışmaya devam etmesi için desteklenmekte ve motive etmektedir. Performansın ödüllendirilmesi, el sıkışmasından ücret artışına ya da terfiye kadar bir çok değişik şekilde olabilir.

Standartları ve Ölçümleri Değiştirme Eğer işletme sürekli olarak standartlara ulaşma konusunda yetersiz kalıyorsa ya da standartların sürekli olarak aşıyorsa, yönetici standartları ya da geçerli olan performans ölçümlerini değiştirmeyi düşünmelidir. Standartlar ve ölçümler yanlış bir şekilde belirlenmiş ya da durumların değişmesi nedeniyle ulaşılamaz hale gelmiş olabilir.

Denetim Türleri Genellikle iki tür örgütsel denetim türü vardır: Önleyici denetim Düzeltici denetim

Denetim Türleri Önleyici Denetim Hata yapma riskini azaltarak, denetim gereksinimini azaltmayı amaçlamaktadır. “Kaliteli ürün, kaliteli sistemden çıkar” düşüncesi ile işletmenin kullandığı kaynaklarının kalitesini, işgücünün verimliliğini ve üretim sürecinin yeterliliğini dikkatli bir şekilde izleyerek, olası hataları ortadan kaldırmak ve böylece çıktıların kalitesini artırmak amaçlanmaktadır.

Düzeltici Denetim Beklenmeyen sonuçları ve davranışları azaltmayı yada ortadan kaldırmayı ; böylece işletmenin belirlediği amaçların ve standartlarının yakalanması amaçlanmaktadır.

Denetim Kaynakları Birçok işletmede, dört temel denetim noktası vardır: Paydaşlar İşletmenin kendisi Gruplar ve Bireylerdir.

Denetim Kaynakları 1. Paydaşlar Paydaşlar olarak ifade edilen grup, sendikalar, hükümet, tüketiciler, işletme sahipleri ve işletmeyle doğrudan ilişkisi olan kişi ve gruplardan oluşmaktadır. İşletmeler, açık bir sistemdirler, yaşamak için çevreden girdi almak zorundadırlar. İşletmeler gereksinme duydukları kaynakları sağlayan toplum, işletmenin bu kaynakları nasıl kullanması ya da hangi ürünleri üretmesi gerektiği konusunda işletmelere belirli sınırlar getirmekte ve işletme üzerinde denetim işlevi uygulamaktadır.

Denetim Kaynakları 2. Örgütsel Denetim Örgütsel denetim, planlar ya da ulaşılma istenen amaçlardan sapmaları önlemek ya da düzeltmek amacıyla gerçekleştirilen formal kural ve prosedürleri içermektedir.

Denetim Kaynakları 3. Grup Denetimi Grup denetimi, grup üyelerinin paylaştığı ve ödül-cezalarla sürekliliği sağlanan değer ve normları içermektedir.

Denetim Kaynakları 4. Bireysel Denetim (Öz Denetim) Bireylerin içinde bilinçli ya da bilinçsiz olarak işleyen rehberlik mekanizmasıdır. Profesyonellik standartları, öz denetimin önemini artırmaktadır. Profesyonel olmak detaylı bilgi, uzmanlık gücü ve özel davranış ve yeteneklere sahip olmayı gerektirmektedir. Bu ise, yıllarca süren bir çalışmanın sonucudur ve profesyonellerden işlerini yaparken bu niteliklerini yaptıkları işlere koymaları ve dıştan bir zorlama ya da denetim yerine sahip oldukları bu değerleri yaptıkları çalışmalara katmaları beklenmektedir.

Farklı Denetim Tür ve Kaynakları Örnekleri Denetimin Kaynağı Önleyici Denetim Düzeltici Denetim Paydaşlar Sakat ve eski hükümlü çalıştırma sayılarına uyulması Kalifiye eleman alınmasını sağlamak için işe alma prosedürlerinin değiştirilmesi Örgüt Harcamaları kontrol etmek için bütçelerden yararlanmak Tehlikeli bir alanda “Sigara içilmez.” yasağına uymayan bir işçiye disiplin cezası verilmesi Grup Beklenen çıktı miktarı ile ilgili olan grup normları hakkında yeni personele tavsiyelerde bulunmak Grup normlarına uymayan bir işçinin sosyal olarak dışlanması yada tehdit edilmesi Bireysel İşini tamamlamak için öğle yemeğini ertelemeye karar vermek İşinden kaynaklanan memnuniyetsizliğin nedenlerini üst yönetime rapor olarak sunmak

Etkili Denetim Sisteminde Bulunması Gereken Özellikler Etkili bir işletme denetim sistemi tasarlamak, denetimin bir çok alanı içermesinden dolayı kolay bir işlem değildir. Bununla birlikte, bir denetim sistemi ne kadar beklenen amaçlarla ilişkili ise, objektif ise, tam ise, zaman bakımından uygun ve kabul edilebilir nitelikte ise, o derece etkili olmaktadır.

Etkili Denetim Sisteminde Bulunması Gereken Özellikler Arzulanan Amaçlarla İlişkili Olmak: Denetim sistemleri, işletmenin ulaşmak istediği amaçlarla ilişkili olmalıdır. Bu amaçlar çoğunlukla; müşteri hizmeti, işletmenin varlıklarını koruma, ürün ve hizmetlerin kalitesini artırmak şeklindedir. Objektiflik: Objektif bir denetim sistemi tarafsızdır ve kişisel hataları kapatmak için diğer personelin ve yöneticilerin yanıltılmamasını gerektirir.

Etkili Denetim Sisteminde Bulunması Gereken Özellikler Bütünlük: Bütün bir denetim, bütün amaçları ve davranışları içermektedir. Tam Zamanlılık: Tam zamanlı bir denetim sistemi, tam gerekli olduğu zaman bilgi sağlamalıdır. Kabul Edilebilirlik: Kabul edilebilir bir denetim sistemi gerekli ve uygun olarak görülür. Eğer bir denetim sistemi, geniş çapta ihmal ediliyorsa, yönetici bunun neden kaynaklandığını bulmalıdır.

Örgütsel Denetimin Etkinliğini Değerleme Yöntemi KRİTER Kesinlikle söylenemez Pek Değil Söylenemez Olabilir Kesinlikle söylenebilir Amaçlarla ilişkili olmak 1 2 3 4 5 Objektif Bütün Tam zamanlı Kabul edilebilir